Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #1 Skrevet 5. januar 2022 https://www.tv2.no/a/14471826/ Han har jo selv valgt å ikke få barn, forskjell på liv og lære. Anonymkode: a38b0...d88
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #2 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): https://www.tv2.no/a/14471826/ Han har jo selv valgt å ikke få barn, forskjell på liv og lære. Anonymkode: a38b0...d88 Pave Frans retter skarp kritikk mot par som velger å ikke få barn Hvem er han gift med? Anonymkode: bf3db...b75
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #3 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Pave Frans retter skarp kritikk mot par som velger å ikke få barn Hvem er han gift med? Anonymkode: bf3db...b75 Men har jo også valgt å ikke gifte seg, han har valgt religion fremfor ekteskap og barn. Anonymkode: a38b0...d88
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #4 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): https://www.tv2.no/a/14471826/ Han har jo selv valgt å ikke få barn, forskjell på liv og lære. Anonymkode: a38b0...d88 Og noen har dårlig leseforståelse. Anonymkode: 946e6...0af
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #5 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Men har jo også valgt å ikke gifte seg, han har valgt religion fremfor ekteskap og barn. Anonymkode: a38b0...d88 Bare…nei. Anonymkode: a5a9c...1f5
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #6 Skrevet 5. januar 2022 Høres ut som en eldre person som har begynt å rote litt... Skulle tro han hadde viktigere temaer å ta tak i - korona, svekkelse av demokrati og menneskerettigheter, økt fattigdom, overgrep av barn i den katolske kirke (hvor er medmenneskeligheten blant de som preker da?), miljø... Men neida, han velger å kritisere en marginal gruppe i samfunnet. Her sa han at katolikker ikke bør formere seg som kaniner... samtidig som han er mot prevensjon og abort: https://www.nrk.no/urix/paven_-katolikker-bor-ikke-formere-seg-som-kaniner-1.12160752 Anonymkode: 0d519...c05
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #7 Skrevet 5. januar 2022 Hvorfor i all verden skulle man bry seg om hva PAVEN mener? Svært få i dette landet er da katolikker, heldigvis. Anonymkode: c6ee2...154
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #8 Skrevet 5. januar 2022 Skarp kritikk, eller en oppfordring eller en oppfordring om å få flere barn? Ingenting i den artikkelen som viser til skarp kritikk, synes jeg. Og det er et stort problem mange plasser i Europa at det fødes for få barn. Jeg synes heller ikke det er noen motsetning mellom den uttalelsen og uttalelsen om å ikke formere seg som kaniner. Kanskje ikke den beste måten å si det på, men det handlet om kvinner i fattige land som får så mange barn og går så ofte gravide at de ikke ha råd til å ta vare på barna og / eller det går utover kvinnenes helse. Noen steder i verden bør man utvilsomt få færre barn, andre steder bør man få flere. Anonymkode: 07363...108
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #9 Skrevet 5. januar 2022 Europa trenger innfødte barn, ikke bare innvandrede. Anonymkode: b4d10...f94
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #10 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Europa trenger innfødte barn, ikke bare innvandrede. Anonymkode: b4d10...f94 Hvorfor det? Anonymkode: c6ee2...154
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #11 Skrevet 5. januar 2022 Altså: Jeg er verken katolikk eller religiøs, men dette må vel forstås i kontekst. Ifølge mer konservativ katolisisme (og en god del andre kristne retninger) er det å leve sammen ugift synd. Formålet med ekteskapet er å få barn og føre slekten videre, i den grad at det kan brukes som grunnlag for å annullere et ekteskap hvis en av partene ikke deler et slikt formål. Altså: Guds vilje med pars samliv er at de skal gifte seg og føre slekten videre. Med denne tankegangen er det ikke rart det blir kluss i regnskapet når par velger å ikke få barn. At prester som lever i sølibat ikke får barn er en annen skål (i deres tilfelle ville synden vært å få dem). Just explaining, not defending. Anonymkode: 98c71...963
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #12 Skrevet 6. januar 2022 Religiøse er gærne Anonymkode: 4accb...808
prebs Skrevet 6. januar 2022 #13 Skrevet 6. januar 2022 Paven har gudskjelov ikke moralsk injurerende kraft.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #14 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Bare…nei. Anonymkode: a5a9c...1f5 Hvorfor det? Det er et valg å bli katolsk prest. Han kunne bli alt mulig annet slik at han kunne bidra med å befolke verden. Anonymkode: c06a2...5a8
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #15 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Altså: Jeg er verken katolikk eller religiøs, men dette må vel forstås i kontekst. Ifølge mer konservativ katolisisme (og en god del andre kristne retninger) er det å leve sammen ugift synd. Formålet med ekteskapet er å få barn og føre slekten videre, i den grad at det kan brukes som grunnlag for å annullere et ekteskap hvis en av partene ikke deler et slikt formål. Altså: Guds vilje med pars samliv er at de skal gifte seg og føre slekten videre. Med denne tankegangen er det ikke rart det blir kluss i regnskapet når par velger å ikke få barn. At prester som lever i sølibat ikke får barn er en annen skål (i deres tilfelle ville synden vært å få dem). Just explaining, not defending. Anonymkode: 98c71...963 Står det noe i bibelen om at prester ikke skal få barn? Ortodokse prester får mange barn, det samme gjelder lutherske prester. Det er kun katolske prester som må overholde sølibat. Ergo kan det ikke stå klart i bibelen at prester må avstå fra barn. Anonymkode: c06a2...5a8
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #16 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Europa trenger innfødte barn, ikke bare innvandrede. Anonymkode: b4d10...f94 Men da må det tilrettelegges bedre for det. Jeg har selv fire barn, men jeg ser at det kan være utfordrende å få mange barn i dag. Anonymkode: c06a2...5a8
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #17 Skrevet 6. januar 2022 Paven er gift med jomfru Maria, og alle katolikker er hans barn, så han kan vel fint uttale seg Anonymkode: ce84c...ae0
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #18 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Står det noe i bibelen om at prester ikke skal få barn? Ortodokse prester får mange barn, det samme gjelder lutherske prester. Det er kun katolske prester som må overholde sølibat. Ergo kan det ikke stå klart i bibelen at prester må avstå fra barn. Anonymkode: c06a2...5a8 Det har jeg ingen formening om eller uttalt meg om. Men pavens uttalelser må vel ses i lys av hva som er mainstream katolsk lære, ikke bare i lys av hva som står i bibelen (som sikkert kan utlegges på ulike måter). Jeg er ikke opptatt av hva som er "riktig" av ulike religiøse retningers syn. For meg er de bare interessante som samfunnsfenomener. Anonymkode: 98c71...963
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #19 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det har jeg ingen formening om eller uttalt meg om. Men pavens uttalelser må vel ses i lys av hva som er mainstream katolsk lære, ikke bare i lys av hva som står i bibelen (som sikkert kan utlegges på ulike måter). Jeg er ikke opptatt av hva som er "riktig" av ulike religiøse retningers syn. For meg er de bare interessante som samfunnsfenomener. Anonymkode: 98c71...963 Men den katolske læren er noe han selv har VALGT. Så han har også gjort et valg om å forbli barnløs. Andre som velger å ikke får barn, tar også et valg, selv om de begrunner sitt valg annerledes. Begge deler er et valg, særlig tatt i betraktning læren om den frie viljen som Bibelen har. Anonymkode: c06a2...5a8
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #20 Skrevet 6. januar 2022 Paven oppfordrer dagens unge til å få barn siden fødselstallene synker kraftig. Det var ikke et problem den gangen paven selv var ung, og han er vel *til* vel gammel til å begynne å få barn nå, er han ikke? Anonymkode: d49a5...ec6
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #21 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Bare…nei. Anonymkode: a5a9c...1f5 Eh. Jo. Anonymkode: 4d5d4...809
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #22 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Paven oppfordrer dagens unge til å få barn siden fødselstallene synker kraftig. Det var ikke et problem den gangen paven selv var ung, og han er vel *til* vel gammel til å begynne å få barn nå, er han ikke? Anonymkode: d49a5...ec6 Ut fra artikkelen så virker det mer som at paven mener at alle skal ha barn fordi det er rett. Og han valgte selv som ung mann å jobbe som prest og leve i sølibat. Enig med HI, rette ræva som feis. Anonymkode: 4d5d4...809
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #23 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ut fra artikkelen så virker det mer som at paven mener at alle skal ha barn fordi det er rett. Og han valgte selv som ung mann å jobbe som prest og leve i sølibat. Enig med HI, rette ræva som feis. Anonymkode: 4d5d4...809 🙈 Anonymkode: 60c7c...f71
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #24 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ut fra artikkelen så virker det mer som at paven mener at alle skal ha barn fordi det er rett. Og han valgte selv som ung mann å jobbe som prest og leve i sølibat. Enig med HI, rette ræva som feis. Anonymkode: 4d5d4...809 Og tidligere forbød den katolske kirke all bruk av prevensjonsmiddel. På en måte kan man også se på den oppfordringen som et skritt i riktig retning, at den katolske kirke faktisk godtar familieplanlegning. Nå oppfordrer de barnløse å få barn, før var det forventet at de skulle få så mange som mulig siden de ikke skulle hindre det Anonymkode: d49a5...ec6
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #25 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Paven oppfordrer dagens unge til å få barn siden fødselstallene synker kraftig. Det var ikke et problem den gangen paven selv var ung, og han er vel *til* vel gammel til å begynne å få barn nå, er han ikke? Anonymkode: d49a5...ec6 Da han var ung, hadde vi mindre problem med overbefolkning av verden enn det vi har i dag. Så det hadde vært mer logisk at han fikk barn, enn dagens frivillig barnløse. Anonymkode: c06a2...5a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå