Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har over tid sett at når moderator sletter uakseptable innlegg, så slettes også svarene til disse. Dette er jo helt ok hvis motsvaret også går på det samme. Har imidlertid over tid sett at også gode og saklige svar til et uakseptabelt svar blir slettet. På kg lar man slike saklige motsvar stå ved moderering. Jeg vet jeg har sett ved et eller to tilfeller her inne at motsvar som er ordentlige får stå, selv om det uakseptable som en annen bruker skrev ble slettet.

Synes det er synd at moderator ikke skiller mellom svar som bare fortsetter med drittslenging eller avsporing, og de svarene som er relatert til trådens tema, er saklige og som motbeviser det usaklige.

Litt knotete forklart, men er dette noe dere kan gjøre noe med? De greier det jo på kg.

Anonymkode: 79d63...e33

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425166-ang-moderering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hun er alene om modereringsjobben. Hun gjør så godt hun kan. I en hel del tilfeller lar hun gode svar stå, selv om kommentaren de har svart på er slettet.

Anonymkode: 6c2e7...f5a

Hvis det at et menneske er alene om en jobb, gjør at jobben blir dårlig gjort, må man få tak i flere mennesker som kan gjøre jobben.  Dette har visst ikke dib behov for. Har de sagt. Før var det bruker modder her, men de ble behandlet dårlig og ga seg som modder. Etter det har dib kun hatt behov for en moderator. 

Det står vel et eller annet sted i reglene for moderering at svar som siterer innlegg som blir slettet, kan tas med i dragsuget. 

Anonymkode: d5a5f...1f8

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hvis det at et menneske er alene om en jobb, gjør at jobben blir dårlig gjort, må man få tak i flere mennesker som kan gjøre jobben.  Dette har visst ikke dib behov for. Har de sagt. Før var det bruker modder her, men de ble behandlet dårlig og ga seg som modder. Etter det har dib kun hatt behov for en moderator. 

Det står vel et eller annet sted i reglene for moderering at svar som siterer innlegg som blir slettet, kan tas med i dragsuget. 

Jeg vet ikke hva som skjedde med brukermoderatorene. Jeg fikk med meg det da de sluttet, alle sammen, samlet, ja. Men jeg har aldri fått med meg at det har vært noen forklaring på hva som skjedde.

Jeg husker det ble leven da svenske IS var moderatorer også, for øvrig. Så vær forsiktig med hva du ønsker deg...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hva som skjedde med brukermoderatorene. Jeg fikk med meg det da de sluttet, alle sammen, samlet, ja. Men jeg har aldri fått med meg at det har vært noen forklaring på hva som skjedde.

Jeg husker det ble leven da svenske IS var moderatorer også, for øvrig. Så vær forsiktig med hva du ønsker deg...

Hva mener du med "hva jeg ønsker meg"? Is tviler jeg på at de tar tilbake. 

Pr i dag gjør jeg som du ønsker, om innlegget i seg selv er sakelig, men sitatet ikke er det redigerer jeg innlegget og lar svaret stå med notis om at sitatet er slettet pga regelbrudd. Det er forsovidt ingen rutine på dette på KG heller, det går på skjønn og hvilken moderator som rydder.

Innimellom forsvinner de alikevel hvis svaret er grunn til at det stadig komme ny avsporinger videre eller det er på kanten av personangrep/regelbrudd.

Når det gjelder flere moderatorer har det vært laber respons når vi har utlyst, samt at antall rapporter og regelbrudd er såpass lave at Egmont ikke har sett ett behov for det. Svenskene får aldri noen sinne tilgang til å moderere noen av Egmonts forum så lenge jeg jobber her, for de var tragisk dårlige på KG, jeg visste ikke at de hadde vært her inne og.

Annonse

Admin skrev (5 timer siden):

Pr i dag gjør jeg som du ønsker, om innlegget i seg selv er sakelig, men sitatet ikke er det redigerer jeg innlegget og lar svaret stå med notis om at sitatet er slettet pga regelbrudd. Det er forsovidt ingen rutine på dette på KG heller, det går på skjønn og hvilken moderator som rydder.

Innimellom forsvinner de alikevel hvis svaret er grunn til at det stadig komme ny avsporinger videre eller det er på kanten av personangrep/regelbrudd.

Når det gjelder flere moderatorer har det vært laber respons når vi har utlyst, samt at antall rapporter og regelbrudd er såpass lave at Egmont ikke har sett ett behov for det. Svenskene får aldri noen sinne tilgang til å moderere noen av Egmonts forum så lenge jeg jobber her, for de var tragisk dårlige på KG, jeg visste ikke at de hadde vært her inne og.

Når har dere utlyst flere modder? Det jeg har fått med meg, er at dere ikke har behov for det, heller ikke da koronaforumet var på sitt verste. Fordi det kom til å ta tid å lære opp vedkommende. 

Is kom og ble kasta på hue og ræva ut etter elendig moderering. De var her før de ble hyret til kg, hvis jeg ikke tar feil. Mulig de var her etter at brukermoderatorene takket for seg. 

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Når har dere utlyst flere modder? Det jeg har fått med meg, er at dere ikke har behov for det, heller ikke da koronaforumet var på sitt verste. Fordi det kom til å ta tid å lære opp vedkommende. 

Is kom og ble kasta på hue og ræva ut etter elendig moderering. De var her før de ble hyret til kg, hvis jeg ikke tar feil. Mulig de var her etter at brukermoderatorene takket for seg. 

Vi hadde noen runder når jeg var ny og de to siste moddene da ga seg. Grunnen til at det ikke har vært søkt etter etter det har hovedsakelig vært fordi trådene fort har handlet om at kravene har vært for høye i forhold til at det har vært ett frivillig verv.

Admin skrev (På 1/7/2022 den 10.09):

Vi hadde noen runder når jeg var ny og de to siste moddene da ga seg. Grunnen til at det ikke har vært søkt etter etter det har hovedsakelig vært fordi trådene fort har handlet om at kravene har vært for høye i forhold til at det har vært ett frivillig verv.

Ok.

Men hvem skal man henvende seg til nå, hvis man er misfornøyd med modereringen? 

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Ok.

Det blir meg. Siden heter ris og ros, så ris er jeg også åpen for. Enten ligger det en forklaring på hvorfor det er ryddet/eller ikke ryddet slik fra høyere hold, eller så tar jeg det til meg og forbedrer meg.

Admin skrev (27 minutter siden):

Det blir meg. Siden heter ris og ros, så ris er jeg også åpen for. Enten ligger det en forklaring på hvorfor det er ryddet/eller ikke ryddet slik fra høyere hold, eller så tar jeg det til meg og forbedrer meg.

Høyere hold? 

Admin skrev (17 minutter siden):

Noen ting er bestemt av Egmont tidligere mtp redaksjonsansvar o.l. samt tråder om selvskading, spiseforstyrrelser, og annet vi ikke ønsker å assosiere oss med.

Så, hvis du lar brukerdebatt/angrep stå, går det ikke an å henvende seg til noen andre for å få det slettet?

Annonse

Hvis det etter gjentatte ryddinger blir stående går det ikke innenfor vår grense for brukerdebatt/brukerangrep.

Vi har en høyere tolleranse for dette på foreldreforum i motsetning til hos f.eks. kvinneguiden da det tidligere ble protester når vi strammet inn regelverket til å være mer likt kvinneguidens. Brukerne har ønsket en høyere grense her på forumet og ettersom det er brukerne som er de aktive har vi tatt hensyn til deres ønsker innenfor rimelighetens grenser.

Vi ønsker å moderere minst mulig for å ikke bryte inn i den naturlige debatten. Men om det ønskes av brukerne at vi skal moderere strenger skal vi prøve på dette. Det er også en fin linje mellom brukerdebatt og noens meninger og i disse tilfellene lar vi noen ganger kommentaren stå i stedet for å rydde bort en videre bra debatt da vi ikke redigerer deler av innlegg, kun fjerner innlegg.

Jeg ser hva du mener.  Det jeg sikter til er noe forumansvarlig var helt enig med meg at ikke skulle stå. Jeg hadde rapportert det tre ganger, likevel ble det ikke slettet før jeg spurte om det faktisk var greit at det ble stående. Hvis jeg ikke har drømt, er det bare du som nå modererer her, finner ikke innlegget igjen. Det et derfor jeg spør .

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ser hva du mener.  Det jeg sikter til er noe forumansvarlig var helt enig med meg at ikke skulle stå. Jeg hadde rapportert det tre ganger, likevel ble det ikke slettet før jeg spurte om det faktisk var greit at det ble stående. Hvis jeg ikke har drømt, er det bare du som nå modererer her, finner ikke innlegget igjen. Det et derfor jeg spør .

Litt usikker på hvilket innlegg du tenker på nå og spørs når det ble ryddet. Gamle forumansvarlig har ikke vært logget på siden før julaften, men før dette var det også sjeldent det hun ryddet noe, kun ved sykdom eller fravær fra min side.

Admin skrev (11 minutter siden):

Litt usikker på hvilket innlegg du tenker på nå og spørs når det ble ryddet. Gamle forumansvarlig har ikke vært logget på siden før julaften, men før dette var det også sjeldent det hun ryddet noe, kun ved sykdom eller fravær fra min side.

Det spiller ingen rolle når det var eller hvilket innlegg det var. Poenget er jo at du ikke ryddet det som åpenbart var et brukerangrep, noe gamle forumansvarlig var helt enig i at det var.  Spørsmålet mitt nå, er hvem vi kan henvende oss til hvis vi er uenige med din moderering. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det spiller ingen rolle når det var eller hvilket innlegg det var. Poenget er jo at du ikke ryddet det som åpenbart var et brukerangrep, noe gamle forumansvarlig var helt enig i at det var.  Spørsmålet mitt nå, er hvem vi kan henvende oss til hvis vi er uenige med din moderering.

Du får ikke henvendet deg om en enkelt kommentar, skal du ta en så pass "over hodet på..." så må du ha flere kommentarer/innlegg som viser hvorfor du mener at modereringen ikke er god nok som den er nå.

Du kan ta en privat samtale med henne (moderator) også. Hun er veldig opptatt av å få til et godt miljø her inne. Derfor kan hun noen ganger kanskje være litt for snill. Det betyr ikke at hun ikke ser hva du mener, men at hun lar tvilen komme til gode. Det kanskje hjelper om du sier ifra på PM til henne i så fall.

Utenom det er det ikke så mye å få gjort med. Det hadde det ikke vært om det var som på KG heller. Der har moderatorene en regel om å støtte hverandres avgjørelser, samme hva.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Du må fortsatt henvende deg til meg, altså utenom rapportering da det ikke finnes en svarfunksjon på dette.

• 1 måned senere...
Anonym bruker skrev (På 9.1.2022 den 10.08):

Ok.

Ingen. Sjekk andre tråder her på Ris og ros: svaret er INGEN. Du kan ikke henvende deg til Admin i den tråden der regelbruddet står, og du kan ikke henvende deg her. Det tar for lang tid.

Anonymkode: b51d7...c70

• 2 uker senere...
Admin skrev (På 6.1.2022 den 9.52):

Takk for svar. Har ikke vært her på en stund, så glemte tråden.

Min erfaring er at svar som er saklige går med i dragsuget, selv om det ikke er på kanten av personangrep eller regelbrudd og ikke byr på flere avsporinger.

Legger man ned tid og omtanke på slike svar, så er det kjedelig at de bare forsvinner. Det blir feil om et svar som ikke bryter noen regler og ikke oppmuntrer til nye avsporinger, som holder seg til trådtema og er saklig, likevel blir slettet bare i tilfelle det kanskje muligens kan føre til nye avsporinger. I så fall er det jo gjerne den som i utgangspunktet brøt reglene og fikk sine innlegg slettet som fortsetter regelbrudd. Det bør i så fall ikke andre tas for.

Flott om dere heretter lar saklige svar uten regelbrudd bli stående, selv om de kommer som en reaksjon på et svar som bryter reglene, for jeg ser at når svar forsvinner på den måten, så daler motivasjonen til å være aktiv på forumet. Har mange ganger sett at det også ødelegger diskusjoner som (bortsett fra de som bryter reglene og avsporer) er gode. Når for mange saklige og gode svar forsvinner, så punkteres diskusjonene. Det er ikke forumet tjent med. Så flott om den praksisen endres.

HI

Anonymkode: 79d63...e33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...