Gå til innhold

Fagskole helsefagarb.

Anbefalte innlegg

Innen palliasjon. Lurer på å ta det, 16 veker, 10 studiepoeng. Er det slik at det kreves etter hvert for å beholde jobben. Hvor mye utgjør det i lønn årlig? Vurderes som bestått/ ikke bestått på ei oppgave til slutten. Noen erf?

Anonymkode: 5a299...047

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425155-fagskole-helsefagarb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ta fagbrev som helsefagarbeider er ikke noe jeg vil anbefale en ung person i dag, det blir mer og mer sånn at enten er det sykepleier eller ufaglært hjelp som brukes. En person med fagbrev er dyrere i drift enn en ufaglært, og der de ikke trenger sykepleier bruker de heller ufaglært hjelp.

Lønnsmessig er det lite sannsynlig at det lønner seg. Siden du tenker på å ta fagbrevet på denne måten regner jeg med du har jobbet i minst 5 år, og som ufaglært får du all praksis medregnet i ansienniteten din. Som faglært gjør du ikke det, der teller bare relevant praksis. Så du risikerer faktisk å gå ned i lønn.

Anonymkode: c5e78...ad8

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Å ta fagbrev som helsefagarbeider er ikke noe jeg vil anbefale en ung person i dag, det blir mer og mer sånn at enten er det sykepleier eller ufaglært hjelp som brukes. En person med fagbrev er dyrere i drift enn en ufaglært, og der de ikke trenger sykepleier bruker de heller ufaglært hjelp.

Lønnsmessig er det lite sannsynlig at det lønner seg. Siden du tenker på å ta fagbrevet på denne måten regner jeg med du har jobbet i minst 5 år, og som ufaglært får du all praksis medregnet i ansienniteten din. Som faglært gjør du ikke det, der teller bare relevant praksis. Så du risikerer faktisk å gå ned i lønn.

Hvis man har jobbet som helsefagarbeider i 5 år, så er vel det relevant praksis?

Anonymkode: 57ba2...98a

Regner med at Hi har fagbrevet fra før og skal ta fagskole innen palasjon , og det er dette hun har erfaring med og jobber med fra før. Da kan det lønne seg, ihvertfall fagmessig.  Også lettere å få mer fast jobb. Noe som er vanskelig for en helsefagarbeider. 

Anonymkode: f8889...1ea

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Her i kommunen lønner det seg så absolutt å ta fagbrevet. Man får ikke noe fast utenom helgestilling om man ikke har fagbrev. 

Annonse

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hvis man har jobbet som helsefagarbeider i 5 år, så er vel det relevant praksis?

Jada, men som ufaglært i helsevesenet får du også all urelevant praksis regnet med, andre jobber, ting du har gjort som overhodet ikke har med jobben å gjøre. Som faglært mister man plutselig den praksisen som gjeldene ansiennitet.

Jeg skjønner ikke helt svarene i denne tråden. Hi spør om fagskoleutdanning, det er kun mulig dersom man har fagbrev. Dette er høyere utdanning. HI kan på den måten få en fagskolebachelor. Jeg vet ikke hvordan det er i ditt forbund, men i mitt fikk vi lønnsøkning for 30 stp. relevant utdanning. Antar du vurderes med karakter fra A-E og ikke bare bestått, ikke bestått. 

Anonymkode: 42b5d...cdb

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt svarene i denne tråden. Hi spør om fagskoleutdanning, det er kun mulig dersom man har fagbrev. Dette er høyere utdanning. HI kan på den måten få en fagskolebachelor. Jeg vet ikke hvordan det er i ditt forbund, men i mitt fikk vi lønnsøkning for 30 stp. relevant utdanning. Antar du vurderes med karakter fra A-E og ikke bare bestått, ikke bestått. 

Man trenger bare studiekompetanse eller realkompetanse for å ta fagskole

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Står at det vurderes som bestått ikke bestått. Har prata med fleire helsefagarbeider på jobb og har funnet ut at dette egentlig ikke er relevant. Jobber i heimesjukepleien og når en brukar er kommet til palliativ behandling så er det sjukepleier som overtar. Er nok mer relevant for de som jobber på ein sjukeheim. 

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Står at det vurderes som bestått ikke bestått. Har prata med fleire helsefagarbeider på jobb og har funnet ut at dette egentlig ikke er relevant. Jobber i heimesjukepleien og når en brukar er kommet til palliativ behandling så er det sjukepleier som overtar. Er nok mer relevant for de som jobber på ein sjukeheim. 

Spør sjefen sin, du. Det kan godt være at sjefen synes det er fint å ha flere med kompetanse på palliasjon. Og hvis akkurat dette ikke er etterspurt, kan det hende sjefen har innspill til hvilken annen kompetanseheving som trengs i enheten.

Anonymkode: ef00f...ddb

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jada, men som ufaglært i helsevesenet får du også all urelevant praksis regnet med, andre jobber, ting du har gjort som overhodet ikke har med jobben å gjøre. Som faglært mister man plutselig den praksisen som gjeldene ansiennitet.

Jeg vet ikke hvor du jobber, men la meg si det sånn: det er du som er uheldig med arbeidsgiver. Eller så har du misforstått noe grundig. 
1) en fagarbeider er ikke dyrere i drift enn en ufaglært/pleiemedhjelper/assistent. De ligger i samme lønnsgruppe og har samme minstelønnssatser. 
2) Det er ingen generell sannhet at man foretrekker ufaglærte fremfor de med fagbrev. 
3) Alle ansatte får sin lønnsansiennitet beregnet ut fra nøyaktig samme regler. Hvor har du det fra at faglærte ikke får regnet med urelevant praksis?? 

Hilsen HR-ansatt i landets største helseforetak. 

Anonymkode: aac16...1f5

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

På en lindrende avd. så vil man stå sterkere med fagskole innen feltet. En sykepleier vil nok ha hovedansvaret for enkelte palative medisiner osv. Helsefagarbeidere og ufaglærte jobber også på lindrende avdelinger med palative pasienter. 

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

På en lindrende avd. så vil man stå sterkere med fagskole innen feltet. En sykepleier vil nok ha hovedansvaret for enkelte palative medisiner osv. Helsefagarbeidere og ufaglærte jobber også på lindrende avdelinger med palative pasienter. 

Jobber ikke på sjukeheim, men i heimesjukepleien. Hos oss er det sjukepleier som tar seg av det. Fikk fagbrev for fire år siden og kan ikke tenke meg å bytte jobb nå så tenker at så er det ikke så relevant likevel. 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...