Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #1 Skrevet 5. januar 2022 Datteren min går på VGs. De er på rødt nivå og får bare gå på skolen hver andre dag. Ellers har de hjemmeskole med undervisning på nett. Mandag kom ikke mattelæteren. Barneskolen hadde planleggingsdag så da "måtte" hun undervise hjemmefra. Elevene på skolen måtte da sitte i klasserommet og følge med på pc over skolens ekstremt dårlige nett eller bruke egen mobildata. Det siste er i praksis det eneste som fungerer. Nå gikk jeg melding fra datteren min. Læreren kom ikke på skolen i dag heller. Nå var det barnehagen som hadde planleggingsdag. Kunne jeg overføre mer mobildata så hun fikk koblet seg opp? Skoleledelsen kan da ikke godta at lærerene bare velger å bli hjemme når elevene endelig får komme på skolen! Anonymkode: dac15...dfe
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #2 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Datteren min går på VGs. De er på rødt nivå og får bare gå på skolen hver andre dag. Ellers har de hjemmeskole med undervisning på nett. Mandag kom ikke mattelæteren. Barneskolen hadde planleggingsdag så da "måtte" hun undervise hjemmefra. Elevene på skolen måtte da sitte i klasserommet og følge med på pc over skolens ekstremt dårlige nett eller bruke egen mobildata. Det siste er i praksis det eneste som fungerer. Nå gikk jeg melding fra datteren min. Læreren kom ikke på skolen i dag heller. Nå var det barnehagen som hadde planleggingsdag. Kunne jeg overføre mer mobildata så hun fikk koblet seg opp? Skoleledelsen kan da ikke godta at lærerene bare velger å bli hjemme når elevene endelig får komme på skolen! Anonymkode: dac15...dfe Er det mulig å sutre så enormt mye for så lite. Anonymkode: 53ac3...748
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #3 Skrevet 5. januar 2022 Snakk med skolen om bedre nett da. Nettet på skolene skal fungere slik at alle elever kan være pålogget samtidig. Og så blir det ikke et problem lenger Anonymkode: 9015c...520
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #4 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Er det mulig å sutre så enormt mye for så lite. Anonymkode: 53ac3...748 Det er vel ikke lite, at barna/ungdommene ikke får fullverdig skolegang? Her må stemmer heves! Uhørt at det er rødt nivå på vgs i utgangspunktet. Anonymkode: df21b...5e4
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #5 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Snakk med skolen om bedre nett da. Nettet på skolene skal fungere slik at alle elever kan være pålogget samtidig. Og så blir det ikke et problem lenger Anonymkode: 9015c...520 Det går bærh kranglet om lenge. Skolen får vistnok ikke gjort noe med det døden de er bundet av avtalen fylket har inngått og etter at fylkene ble sammenslått ble de pådyttet denne avtalen, selv om firmaet ikke gar kapasitet til å fikse ting i vårt område av Viken. Det ser ikke ut til at det kan fikses før Viken blir oppløst igjen. (Ja, jeg vet det høres søkt ut men det var forklaringen fra rektor) Anonymkode: dac15...dfe
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #6 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Er det mulig å sutre så enormt mye for så lite. Anonymkode: 53ac3...748 Jeg synes ikke at lærere ikke prioriterer å møte opp til undervisning er "lite". Det dreper ingen, men skikkelig skolegang er viktig. Læreren må gjøre jobben sin og organisere barnepass på planleggingsdager som alle andre. Anonymkode: dac15...dfe
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #7 Skrevet 5. januar 2022 Syns godt du kan ta dette opp med skolen, jeg. Jeg har vært i (nesten) samme situasjon som din datters lærer, og det er ikke nødvendigvis læreren som «velger» å være hjemme. I mitt tilfelle stod jeg uten barnepass, og pga rødt nivå var det ikke mulig å ta barnet med på jobb. Da jeg ba om fri uten lønn for å passe barnet presset ledelsen meg til heller å ta undervisningen på teams, fordi det ikke er mulig å oppdrive vikar. Alternativet var at klassen satt alene helt uten oppfølging. Dette har jeg opplevd MANGE ganger, både med plandager, syke barn og egen sykdom. Det er ikke ideelt, men det er ikke helle nødvendigvis så lett å løse. Anonymkode: 10d84...cc6
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #8 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes ikke at lærere ikke prioriterer å møte opp til undervisning er "lite". Det dreper ingen, men skikkelig skolegang er viktig. Læreren må gjøre jobben sin og organisere barnepass på planleggingsdager som alle andre. Anonymkode: dac15...dfe Jeg er enig i at det er forskjell på plandager som man vet kommer, og sykt barn som gjør barnepass vanskelig. Men det er ingen selvfølge at man har noen rundt seg som kan ta ansvar for barnet, og før hadde man jo gjerne bare barnet med på jobb noen timer. Lærere kan heller ikke avspasere eller bruke feriedager, slik mange andre kan. Anonymkode: 10d84...cc6
ulenissen Skrevet 5. januar 2022 #9 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes ikke at lærere ikke prioriterer å møte opp til undervisning er "lite". Det dreper ingen, men skikkelig skolegang er viktig. Læreren må gjøre jobben sin og organisere barnepass på planleggingsdager som alle andre. Anonymkode: dac15...dfe Hallo! Lærere er ikke roboter. De kan både bli syke, ha syke barn eller annet som gjør at de ikke kan møte på jobb. Flott at læreren da ta ansvar å har hjemmeundervisning, fremfor at elevene blir overlatt til seg selv. Du virker ekstremt selvsentrert og har tydeligvis oppdratt er barn som er lite løsningsfokusert og selvstendig.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #10 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes ikke at lærere ikke prioriterer å møte opp til undervisning er "lite". Det dreper ingen, men skikkelig skolegang er viktig. Læreren må gjøre jobben sin og organisere barnepass på planleggingsdager som alle andre. Anonymkode: dac15...dfe Her er jo problemet skolens nettverk. Lærer har samme rettigheter som andre arbeidstakere vedrørende sykt barn dager etc. Alle har rett til å bruke ferie eller sykt-barn dager når de trenger det og kriteriene er til stede. En lærer kan ikke la en treåring være alene hjemme f.eks slike lite som andre arbeidstaker kan det. I tillegg er det slik at selv om skolen er på rødt nivå og elevene er der annen hver dag er mange av lærerne der hver dag da de underviser i forskjellige klasser. Selv om hver elev er der halvparten av dagene er det alltid elever der da de går hver sine dager på skolen slik at det er ca 50% av elevene der hver dag. Dessuten er lærere og barnehageansatte nå i en mer presset situasjon enn andre arbeidsgrupper. Lærere skal nemlig ikke i karantene i arbeidstiden selv om de er nærkontakter. De skal fortsatt gå på jobb. På fritiden får de karantene. Med såpass høyt smittepress som det er på enkelte skoler risikere de å være i lange karantener på fritiden (mulig dette opphører med tredje dose). Jeg synes dere bør prøve (f.eks. gjennom FAU) og ta opp igjen det dårlige nettverket. Dette vil jo hemme elevene i vanlig undervisning også - ikke bare ved fravær av lærer. Er det så dårlig at undervisningen ikke kan foregå på skolen uten bruk av privat nett må skolen finne andre løsninger når lærere er borte. Det kan ikke sitte elever på skolen som ikke får fulgt undervisningen fordi de ikke har mobildata. Alternativer kan være vikarer (tipper det er svært vanskelig nå) eller hjemmeundervisning. Skolen må få et bevisst forhold til utfordringene de har og finne løsninger som virker. Anonymkode: 2188e...7df
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #11 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er enig i at det er forskjell på plandager som man vet kommer, og sykt barn som gjør barnepass vanskelig. Men det er ingen selvfølge at man har noen rundt seg som kan ta ansvar for barnet, og før hadde man jo gjerne bare barnet med på jobb noen timer. Lærere kan heller ikke avspasere eller bruke feriedager, slik mange andre kan. Anonymkode: 10d84...cc6 Planleggingsdager vet du faktisk om lang tid på forhånd. Da kan du ordne barnepass. Det kan man eventuelt betale for. På barneskolen kan man til og med betale for å ha barna på sfo den dagen, men det koster jo litt og det er nok mer behagelig å ta dagen hjemme. Anonymkode: dac15...dfe
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #12 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Her er jo problemet skolens nettverk. Lærer har samme rettigheter som andre arbeidstakere vedrørende sykt barn dager etc. Alle har rett til å bruke ferie eller sykt-barn dager når de trenger det og kriteriene er til stede. En lærer kan ikke la en treåring være alene hjemme f.eks slike lite som andre arbeidstaker kan det. I tillegg er det slik at selv om skolen er på rødt nivå og elevene er der annen hver dag er mange av lærerne der hver dag da de underviser i forskjellige klasser. Selv om hver elev er der halvparten av dagene er det alltid elever der da de går hver sine dager på skolen slik at det er ca 50% av elevene der hver dag. Dessuten er lærere og barnehageansatte nå i en mer presset situasjon enn andre arbeidsgrupper. Lærere skal nemlig ikke i karantene i arbeidstiden selv om de er nærkontakter. De skal fortsatt gå på jobb. På fritiden får de karantene. Med såpass høyt smittepress som det er på enkelte skoler risikere de å være i lange karantener på fritiden (mulig dette opphører med tredje dose). Jeg synes dere bør prøve (f.eks. gjennom FAU) og ta opp igjen det dårlige nettverket. Dette vil jo hemme elevene i vanlig undervisning også - ikke bare ved fravær av lærer. Er det så dårlig at undervisningen ikke kan foregå på skolen uten bruk av privat nett må skolen finne andre løsninger når lærere er borte. Det kan ikke sitte elever på skolen som ikke får fulgt undervisningen fordi de ikke har mobildata. Alternativer kan være vikarer (tipper det er svært vanskelig nå) eller hjemmeundervisning. Skolen må få et bevisst forhold til utfordringene de har og finne løsninger som virker. Anonymkode: 2188e...7df Men nå er det ikke snakk om syke barn. Vi får ikke lov til å ha sykt barn-dager på planleggingsdager. Slike dager blir det varslet om lang tid i forveien, og det er forventet at man skaffer barnevakt. Hilsen firebarnsmor. Anonymkode: 62044...711
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #13 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Planleggingsdager vet du faktisk om lang tid på forhånd. Da kan du ordne barnepass. Det kan man eventuelt betale for. På barneskolen kan man til og med betale for å ha barna på sfo den dagen, men det koster jo litt og det er nok mer behagelig å ta dagen hjemme. Anonymkode: dac15...dfe Det hjelper jo ikke å vite om planleggingsdager lenge på forhånd om den som skulle passet barnet f.eks. blir syk eller havner i karantene. Nå er folk i tillegg skeptisk til å passe andres barn da de er redde for smitte så barnepass har blitt vanskeligere. Det er heller ikke alle plasser man kan betale for SFO på planleggingsdager. Ofte er det slik at bare de barna som har SFO kan komme om ikke SFO også er stengt grunnet planleggingsdag. Anonymkode: 2188e...7df
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #14 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Her er jo problemet skolens nettverk. Lærer har samme rettigheter som andre arbeidstakere vedrørende sykt barn dager etc. Alle har rett til å bruke ferie eller sykt-barn dager når de trenger det og kriteriene er til stede. En lærer kan ikke la en treåring være alene hjemme f.eks slike lite som andre arbeidstaker kan det. I tillegg er det slik at selv om skolen er på rødt nivå og elevene er der annen hver dag er mange av lærerne der hver dag da de underviser i forskjellige klasser. Selv om hver elev er der halvparten av dagene er det alltid elever der da de går hver sine dager på skolen slik at det er ca 50% av elevene der hver dag. Dessuten er lærere og barnehageansatte nå i en mer presset situasjon enn andre arbeidsgrupper. Lærere skal nemlig ikke i karantene i arbeidstiden selv om de er nærkontakter. De skal fortsatt gå på jobb. På fritiden får de karantene. Med såpass høyt smittepress som det er på enkelte skoler risikere de å være i lange karantener på fritiden (mulig dette opphører med tredje dose). Jeg synes dere bør prøve (f.eks. gjennom FAU) og ta opp igjen det dårlige nettverket. Dette vil jo hemme elevene i vanlig undervisning også - ikke bare ved fravær av lærer. Er det så dårlig at undervisningen ikke kan foregå på skolen uten bruk av privat nett må skolen finne andre løsninger når lærere er borte. Det kan ikke sitte elever på skolen som ikke får fulgt undervisningen fordi de ikke har mobildata. Alternativer kan være vikarer (tipper det er svært vanskelig nå) eller hjemmeundervisning. Skolen må få et bevisst forhold til utfordringene de har og finne løsninger som virker. Anonymkode: 2188e...7df Planleggingsdager kvalifiserer ikke for bruk av sykt barn dager. Selv ved ok nett er det viktig å få noen timer sammen med læreren. Læreren er ikke i karantene. Det de hyler om av fritidskarantene er 3 dager der de kan teste seg ut av karantene til jobb hvis de har vært nærkontakt med en som ikke er husstandsmedlemmer eller liknende. De fleste, muligens alle, i klassen er foresten fullvaksinert og de har ikke hatt smitte på lenge. Anonymkode: dac15...dfe
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #15 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det hjelper jo ikke å vite om planleggingsdager lenge på forhånd om den som skulle passet barnet f.eks. blir syk eller havner i karantene. Nå er folk i tillegg skeptisk til å passe andres barn da de er redde for smitte så barnepass har blitt vanskeligere. Det er heller ikke alle plasser man kan betale for SFO på planleggingsdager. Ofte er det slik at bare de barna som har SFO kan komme om ikke SFO også er stengt grunnet planleggingsdag. Anonymkode: 2188e...7df Jeg vet at man kan betale for sfo. Jeg har barn på samme skole. Anonymkode: dac15...dfe
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #16 Skrevet 5. januar 2022 Det hadde jeg tatt opp med skolen. Skolen, også VGS, har et gratisprinsipp, man skal ikke være nødt til å bruke av sin egen datapakke på mobilen for å få tilgang til undervisningen. Anonymkode: a6bfa...341
ulenissen Skrevet 5. januar 2022 #17 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Planleggingsdager kvalifiserer ikke for bruk av sykt barn dager. Selv ved ok nett er det viktig å få noen timer sammen med læreren. Læreren er ikke i karantene. Det de hyler om av fritidskarantene er 3 dager der de kan teste seg ut av karantene til jobb hvis de har vært nærkontakt med en som ikke er husstandsmedlemmer eller liknende. De fleste, muligens alle, i klassen er foresten fullvaksinert og de har ikke hatt smitte på lenge. Anonymkode: dac15...dfe Om den som skulle passe barnet den dagen er syk eller i karantene, så kvalifiserer det til omsorgsdager jo. Og du vet ikke hvorfor læreren ikke kan møte på jobb. For alt du vet kan vedkommende ha korona. Helse er sensitive personopplysninger og ikke noe hverken man selv eller leder plikter å opplyse foresatte om.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #18 Skrevet 5. januar 2022 ulenissen skrev (3 minutter siden): Om den som skulle passe barnet den dagen er syk eller i karantene, så kvalifiserer det til omsorgsdager jo. Og du vet ikke hvorfor læreren ikke kan møte på jobb. For alt du vet kan vedkommende ha korona. Helse er sensitive personopplysninger og ikke noe hverken man selv eller leder plikter å opplyse foresatte om. Med mindre læreren lyver til elevene vet vi det. Anonymkode: dac15...dfe
ulenissen Skrevet 5. januar 2022 #19 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Med mindre læreren lyver til elevene vet vi det. Anonymkode: dac15...dfe Mulig slitsomme ungdommer som din datter har spurt om ting de ikke har noe med og vedkommende har dratt en liten hvit løyn ja.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #20 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Det hadde jeg tatt opp med skolen. Skolen, også VGS, har et gratisprinsipp, man skal ikke være nødt til å bruke av sin egen datapakke på mobilen for å få tilgang til undervisningen. Anonymkode: a6bfa...341 Men det er jo det man gjør når man er pålagt hjemmeskole. Man bruker penger på ekstra oppvarming av boligen, nett osv. Så dette prinsippet er forlatt for lenge siden. Anonymkode: 62044...711
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #21 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er det mulig å sutre så enormt mye for så lite. Anonymkode: 53ac3...748 Sutre for lite? Det hørtes jo helt horribelt ut. Barna skal på skolen, har ingen lærer som fysisk er i klasserommet, det er jo bare helt på trynet. Her er det mye som ikke er gjennomtenkt..... Anonymkode: e80b6...71f
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #22 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Det går bærh kranglet om lenge. Skolen får vistnok ikke gjort noe med det døden de er bundet av avtalen fylket har inngått og etter at fylkene ble sammenslått ble de pådyttet denne avtalen, selv om firmaet ikke gar kapasitet til å fikse ting i vårt område av Viken. Det ser ikke ut til at det kan fikses før Viken blir oppløst igjen. (Ja, jeg vet det høres søkt ut men det var forklaringen fra rektor) Anonymkode: dac15...dfe Jeg bor i et bortgjemt hjørne av viken, og de har nett her. Også på vgs. Og da godt nok nett. Klag høyere opp enn rektor da Anonymkode: 9015c...520
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #23 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Sutre for lite? Det hørtes jo helt horribelt ut. Barna skal på skolen, har ingen lærer som fysisk er i klasserommet, det er jo bare helt på trynet. Her er det mye som ikke er gjennomtenkt..... Anonymkode: e80b6...71f Bare overse denne anonyme som drar innom alle tråder og hevder at alle sutrer. Anonymkode: 62044...711
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #24 Skrevet 5. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg bor i et bortgjemt hjørne av viken, og de har nett her. Også på vgs. Og da godt nok nett. Klag høyere opp enn rektor da Anonymkode: 9015c...520 Vi har samme problem som disse: https://www.laagendalsposten.no/nettet-pa-kongsberg-vgs-funker-ikke-elevene-har-fatt-nok/s/5-64-1079238 Anonymkode: dac15...dfe
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2022 #25 Skrevet 5. januar 2022 ulenissen skrev (1 time siden): Mulig slitsomme ungdommer som din datter har spurt om ting de ikke har noe med og vedkommende har dratt en liten hvit løyn ja. Det kan jo hende, man da er læreren temmelig dum om hun lyver på seg to fraværsdager for noe som ikke gir rett til fravær i ztedenfor å skylde på for eksempel sykt barn. Jeg vet jo også at det var planleggingsdager. Anonymkode: dac15...dfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå