Gå til innhold

Se der kom det, ja. Nå må vi ha tre doser for å kalles fullvaksinert i koronapasset

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nå er det sikkert nok martyrer som ønsker å bli syke, jeg er ikke en av dem.

Anonymkode: 662c5...e0b

Hvis valget var å blø eller å være med i min mors begravelse så vet jeg hva jeg hadde valgt ..

Fortsetter under...

Litt utenfor tema, men ingen som tenker at vi burde prioritere å sende vaksiner til fattige land? I Malawi er ca 3% av befolkningen fullvaksinert. De sier at veien ut av pandemien er vaksine, vel da burde rike land prioritere å hjelpe fattige land slik de også kan få vaksinen. Ellers vil vi hele tiden få nye mutasjoner og vi vil måtte leve med koronapass for evig og alltid🙄

Anonymkode: 65c9b...e23

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Litt utenfor tema, men ingen som tenker at vi burde prioritere å sende vaksiner til fattige land? I Malawi er ca 3% av befolkningen fullvaksinert. De sier at veien ut av pandemien er vaksine, vel da burde rike land prioritere å hjelpe fattige land slik de også kan få vaksinen. Ellers vil vi hele tiden få nye mutasjoner og vi vil måtte leve med koronapass for evig og alltid🙄

Selvfølgelig burde vaksinene vært fordelt på en helt annen måte, men selv om folk sier nei, så sendes ikke vaksinene til Malawi eller andre fattige land, de kastes.

Anonymkode: 13f73...08e

Det er de vaksinerte som smitter.
Det er de vaksinerte som skaper varianter.
Det er de vaksinerte som opptar sengeplasser med vaksineskader - og som de vaksinefrie får skylden for - fordi de innlagte etter de stadig endrende definisjoner regnes som ‘uvaksinerte’.
Det er de vaksinerte som er full av frykt.
Det er de vaksinerte som er aggresive.
Det er de vaksinerte som gosser seg over dannelse av segregering.
Det er de vaksinerte som har brukt minst tid til å få ordentlig dybdekunnskap.
Det er de vaksinerte som slenger ‘konspikortet’ for å skjule deres manglende kunnskap og dominere/forlate en diskusjon.
Det er de vaksinerte som er lettest mottagelig for massesuggesjon.
Det er de vaksinerte som har de høyeste stemmer og minst kunnskap.
Det er de vaksinerte som tror at de som er mest sensurert tar størst feil - til og med mannen som skapte vaksineteknologien som de har i kroppen.
Uenig? Da er det på tide å bruke tid til å lese seg opp på hvordan og hvorfor virus muterer utenfor NRK og TV2, VG Dagbladet.

Anonymkode: 14cce...7b9

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nå er det sikkert nok martyrer som ønsker å bli syke, jeg er ikke en av dem.

Det handler jo ikke om å være martyr, men for noen så er det andre ting som veier tyngre, f.eks andre helseproblemer som setter en i fare for å vli skikkelig syk hvis en blir smittet. Poenget mitt var at du ikke kan regne med at alle med blødningsforstyrrelse automatisk ikke ønsker flere vaksiner.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jo, det kan du, i hvert fall i barnehage, ingen som sjekker vaksinestatus hos de ansatte.

Beklager, forsåvidt riktig, i dag vaksineres ikke lenger ungdom for dette i Norge , da sykdommen er utryddet. Men om du kommer fra land/områder (eller har oppholdt deg der mer en tre måneder) hvor det fortsatt er mye smitte (noen områder i Øst Europa, Asia, Afrika, Sør Amerika) så må du fremlegge denne dokumentasjonen. 

Anonymkode: f9da2...d2c

Annonse

Det er de vaksinerte som smitter.
Det er de vaksinerte som skaper varianter.
Det er de vaksinerte som opptar sengeplasser med vaksineskader - og som de vaksinefrie får skylden for - fordi de innlagte etter de stadig endrende definisjoner regnes som ‘uvaksinerte’.
Det er de vaksinerte som er full av frykt.
Det er de vaksinerte som er aggresive.
Det er de vaksinerte som gosser seg over dannelse av segregering.
Det er de vaksinerte som har brukt minst tid til å få ordentlig dybdekunnskap.
Det er de vaksinerte som slenger ‘konspikortet’ for å skjule deres manglende kunnskap og dominere/forlate en diskusjon.
Det er de vaksinerte som er lettest mottagelig for massesuggesjon.
Det er de vaksinerte som har de høyeste stemmer og minst kunnskap.
Det er de vaksinerte som tror at de som er mest sensurert tar størst feil - til og med mannen som skapte vaksineteknologien som de har i kroppen.
Uenig? Da er det på tide å bruke tid til å lese seg opp på hvordan og hvorfor virus muterer utenfor NRK og TV2, VG Dagbladet.

Anonymkode: 14cce...7b9

Hva skal vi lese da? Resett og document?

Anonymkode: 15238...12c

Hva skal vi lese da? Resett og document?

Anonymkode: 15238...12c

At utstrakt bruk av vaksine skaper flere nye varianter er jo ikke noe nytt og har ingenting med resett å gjøre, det er kjent forskning. Virus muterer når det møter motstand. Vi har skapt flere barrierer - spriting/håndvask, munnbind, vaksiner. Viruset responderer på alle disse barrierene. Selvfølgelig hadde pandemien sluttet mye tidligere hvis vi ikke vaksinerte eller hadde andre restriksjoner, men det kunne ha hatt enorme kostnader for samfunnet og krevd mange menneskeliv.

Jeg er selv vaksinert og ikke redd for å bli smittet av uvaksinert. Jeg har troen på at vaksinen virker, og jeg har god helse i utgangspunktet som gjør at jeg aldri har vært spesielt utsatt. Derfor synes jeg det er rart at unge, friske, fullvaksinerte mennesker er hysterisk redd at uvaksinerte kan smitte dem.

Jeg synes også at vi fortsatt bør være tilbakeholdne med tett kontakt mellom mennesker som ikke bor sammen og som ikke er sammen på daglig basis. Jeg jobber som vikar i en av jobbene jeg har, og det innebærer at jeg omgås en del mennesker fordi jobben må utføres på forskjellige lokasjoner. Mange av de jeg omgås er mennesker over 50, som fikk vaksine lenge før meg. Jeg ble veldig overrasket og skuffet da disse stod tett inntil meg og strakk ut hånden for å hilse "for nå er vi jo vaksinert og beskyttet/ikke smittsomme". Altså, hallo. 

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Så vaksinekrav skal gjelde alle uten unntak? Også dem som kan dø av vaksinen på grunn av allergi? Min situasjon er heller ikke veldig spesiell. Flere tusen kvinner har meldt om blødningsforstyrrelser som bivirkning. 

Jeg har skrevet at det selvsagt ikke gjelder de som har helsemessige grunner til å ta vaksinen. At din lege ikke vil gi deg et slikt unntak må du enten leve med eller prøve hos en annen lege. Man kan ikke lage regler for alle om-og-hvisomatte. 

*Miss Marple* skrev (5 minutter siden):

Jeg har skrevet at det selvsagt ikke gjelder de som har helsemessige grunner til å ta vaksinen. At din lege ikke vil gi deg et slikt unntak må du enten leve med eller prøve hos en annen lege. Man kan ikke lage regler for alle om-og-hvisomatte. 

Selvfølgelig kan man ikke det. Men det bør jo finnes en opplisting av årsaker som er "gyldige grunner". Det skal ikke være opptil enhver fastlege å vurdere om man skal fritas eller ikke - da blir det usaklig forskjellsbehandling av pasienter med samme symptomer. Sykdomskoder benyttes jo i andre sammenhenger, for eksempel av NAV, så det burde ikke være noe problem i dette tilfellet heller. De endrer jo regler to ganger i uka uansett.

Selvfølgelig kan man ikke det. Men det bør jo finnes en opplisting av årsaker som er "gyldige grunner". Det skal ikke være opptil enhver fastlege å vurdere om man skal fritas eller ikke - da blir det usaklig forskjellsbehandling av pasienter med samme symptomer. Sykdomskoder benyttes jo i andre sammenhenger, for eksempel av NAV, så det burde ikke være noe problem i dette tilfellet heller. De endrer jo regler to ganger i uka uansett.

Da får du kjøre på til du finner en fastlege som vil gi deg unntak da. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, jeg var sykmeldt i en og en halv uke og måtte ha jernsprøyter.

Jernsprøyter er avregistrert for lengst. Du påstår at du har mottatt ikke anbefalt behandling, som i tillegg ikke er tilgjengelig uten import? I stedet for godkjent, og mer effektiv behandling?

Ja, vi får vel tro deg på det..

Anonymkode: 3f6c7...75a

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det er en smule ironisk at who går med at de rike landene med høy dekning ikke bør prioritere å vaksinere friske under 40 (eller 45, avhenger av om det er Norge eller EU) og kun tilby de eldste og utsatte for å få fortgang på vaksinering i land med lav dekning, hvorpå EU svarer opp med å innføre krav om booster for alle etter 9 mnd for grønt pass. Det er en stor fuck you tilbake, for det sier jo seg selv at mange som egentlig ikke er anbefalt eller har behov for booster, kommer til å være nødt til å ta den. Hvilket igjen fører til at de rike landene nok en gang støvsuger markedet. Ikke engang fullvaksinerte som har gjennomgått infeksjon er nok. 

Sier igjen, kommer det en ny aggressiv mutasjon, synes jeg vi skal kalle den karma. 

Anonymkode: 9275c...a4a

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da må du sjekke av med flere leger da og hvis ingen vil gi deg fritak så er det faktisk bare sånn det er.

Har hatt corona og tatt 2 vaksinedoser i tillegg. Tenker jeg har gjort mitt nå. Jeg får sikkert corona på nytt igjen før jeg får tilbud om dose 3 uansett😂 

Livet er en fest. Liksom 

Anonymkode: dfe2d...dbb

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg bryr meg altså ikke? Er du helt sprø? 

Jo, det gjørcfu tydeligvis. Det jeg sier er at det finnes løsninger også for dem som ikke har noen som bryr seg.

Anonymkode: ba640...8af

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jernsprøyter er avregistrert for lengst. Du påstår at du har mottatt ikke anbefalt behandling, som i tillegg ikke er tilgjengelig uten import? I stedet for godkjent, og mer effektiv behandling?

Ja, vi får vel tro deg på det..

Anonymkode: 3f6c7...75a

Når ble dette avregistrert? Jobbet på legekontor i mange år og har satt en del jerninjeksjoner, siste for 1 år siden (byttet jobb, så gjør ikke sånt nå). Men vet det gjøres på enkelte pasienter enda.

Anonymkode: 9a5f2...cab

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

At utstrakt bruk av vaksine skaper flere nye varianter er jo ikke noe nytt og har ingenting med resett å gjøre, det er kjent forskning. Virus muterer når det møter motstand. Vi har skapt flere barrierer - spriting/håndvask, munnbind, vaksiner. Viruset responderer på alle disse barrierene. Selvfølgelig hadde pandemien sluttet mye tidligere hvis vi ikke vaksinerte eller hadde andre restriksjoner, men det kunne ha hatt enorme kostnader for samfunnet og krevd mange menneskeliv.

Jeg er selv vaksinert og ikke redd for å bli smittet av uvaksinert. Jeg har troen på at vaksinen virker, og jeg har god helse i utgangspunktet som gjør at jeg aldri har vært spesielt utsatt. Derfor synes jeg det er rart at unge, friske, fullvaksinerte mennesker er hysterisk redd at uvaksinerte kan smitte dem.

Jeg synes også at vi fortsatt bør være tilbakeholdne med tett kontakt mellom mennesker som ikke bor sammen og som ikke er sammen på daglig basis. Jeg jobber som vikar i en av jobbene jeg har, og det innebærer at jeg omgås en del mennesker fordi jobben må utføres på forskjellige lokasjoner. Mange av de jeg omgås er mennesker over 50, som fikk vaksine lenge før meg. Jeg ble veldig overrasket og skuffet da disse stod tett inntil meg og strakk ut hånden for å hilse "for nå er vi jo vaksinert og beskyttet/ikke smittsomme". Altså, hallo. 

Virus muterer uansett hele tiden og jo lengre tid det tar for kroppen å bekjempe en infeksjon jo mer kan mutasjonen formere seg og jo større fare er det for at den sprer seg. Det vil si at det er mindre fare for at viruset muterer og smitter videre fra en vaksinert person enn fra en uvaksinert.

Anonymkode: ba640...8af

• Opprett ny...