Anonym bruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Vi har en jente på 15 år som er veldig flink i idrett. Hun går på idrett på høyt nivå. Nå ut av det blå liker hun det plutselig ikke mer. Vil helst bare ligge i senga og se serier. Hun trener vanligvis 6 ganger i uken men de siste par måneder har hun bare gått ca 2 ganger i uka. Hun vil slutte og er sur før hver trening. Vi syns jo det er trist for hun er et talent i følge alle trenerne og hun kan nå langt. Hun har alle sine venner i idretten og. Jeg syns det er dumt å bytte ut trening med seng, men hvor lenge skal hun «tvinges»? Håper det bare er en fase…noen som har vært igjennom noe lignende? Anonymkode: d6ebb...6b5
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2022 #2 Skrevet 3. januar 2022 Jeg har ei på 13 som spiller håndball. Ikke supergod, men spiller i A-serien. Hun er av og på om hun vil slutte, og har vært det siste 2 årene. Hver gang hun vil slutte, så sier jeg at hun kan slutte bår hun finner en annen idrett hun heller vil gjøre. Hun har ikke sluttet eller funnet noe annet hun heller vil hittil. Men å la henne trene mindre enn 6 dager i uken er innafor. Min trener 3 dager i uken og det er helt ok Anonymkode: d4c83...990
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 Ingen ide, dessverre. Men litt av det samme skjedde med meg også i 15-årsalder. Alle prøvde sitt beste med å motivere- men jeg ble plutselig ikke meg selv, og bare ville ikke…ikke handlet det om prestasjoner eller talent, ikke noe spesielt i kjærlighetslivet i den perioden eller noe annet. Har angret litt i voksen alder, men husker samtidig at det var klin umulig å fortsette …kanskje det er noe med jenter og 15 år, jeg vet ikke. Husker at mamma har forsøkt å motivere, men samtidig ikke pushe, det føltes trygt i alle fall at hun var fortsatt på ‘min side’ selv om jeg var ‘vanskelig’ Anonymkode: 31a84...19c
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 Kan det ligge noe mer bak? Det er jo stort fokus på kroppspress i idretten om dagen, kan det være noe hun kjenner på? Kan hun ha opplevd noe ubehagelig på trening? Jeg ville prøvd å grave litt. Anonymkode: de9fb...af7
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2022 #5 Skrevet 3. januar 2022 Hva så om hun er god eller dårlig, hun vil ikke.. La henne ta en pause, hør på henne, ikke tving! Jeg hadde sagt at hun kan ta en to-tre mnd pause, og bestemme seg etter det. Og at hun må gjøre noe fysisk aktivitet to ganger i uken, enten løpe eller gå tur e.l. Dere skyver henne bare enda lenger vekk ved å tvinge og pushe! Hun går der ikke for dere eller trenerne, men skal være der fordi hun vil og har lyst! Anonymkode: 35241...8fa
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2022 #6 Skrevet 3. januar 2022 Hun bør selvsagt få slutte viss ho vil. Men må da finne seg noe annet å trene minst 3-4 ganger i uken! Trene er noe man gjør, som er viktig å prioritere uansett alder, det handler om vaner. Hva man trener kan man variere. Anonymkode: 5117f...22e
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2022 #7 Skrevet 3. januar 2022 Her tror jeg det ligger noe mer under… Anonymkode: eca4a...715
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2022 #8 Skrevet 3. januar 2022 Det kan høres ut som det er endel press fra foreldre, trenere og andre. Mitt ene barn sluttet på fotball helt over natta nesten.hun var en kort periode vanskelig å få avsted på trening, så når hun sa hun ville slutte og sesongen var over sa jeg greit, på premisset at hun fortsatt holdt seg i aktivitet og var ute hver dag. Hun trengte ikke å finne noe annet å gjøre, men noe måtte hun gjøre for å være i litt aktivitet. Det gikk helt supert, selv om hun i perioder var mye forran en skjerm hjemme var hun ute hver dag med venner og gjorde ulike ting. Sykla, sparks fotball, badet, akte, sto på ski osv. Nå er det noen år siden og nå har jeg fått vite grunnen til at hun blei lei. For henne var fotball gøy, men når så mange kommenterte at hun var så god, måtte hospitere på større lag og gjorde store nummre av hvor flink hun var så forsvant gleden. For henne var det bare en bonus at hun var flink, men for henne var det gleden av å spille sammen som ett lag og vinne sammen som var gøy. Når den gleden ble overrskygget, var gnisten borte. Hun har glede av fotballen enda, men bare på løkka med venner. Hun sier selv at om jeg hsdde presset henne til å fortsette så hadde nok denne gleden også forsvunnet helt, så for henne ble det riktig å slutte. Nå har hun funnet seg noe nytt og jeg ser hun har den gnisten hun hadde ang fotball før. En eller annen rar form for styrketrening som jeg ikke helt forstår meg på, men hun er helt overgira når hun kommer hjem og hun har klart noe nytt eller lært noe nytt. Anonymkode: f2659...4ba
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2022 #9 Skrevet 3. januar 2022 Jeg har vært instruktør for barn og unge i over 20 år. Beste rådet er å ikke tvinge ungdommen på trening. Har lysta virkelig blitt borte så hjelper det i hvertfall ikke å tvinge til å fortsette. Det kan i verste fall ødelegge treningsgleden fullstendig. Inngå et kompromiss med å ikke trene så mye til å begynne med - kan hende hun er treningslei for ei periode. Mange unge bytter idrett, det er vanlig i den perioden der og er selvfølgelig lov. Der viktigste er at de unge er aktive, enten det er organisert idrett eller ikke. Anonymkode: 31c81...ed2
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #10 Skrevet 4. januar 2022 Jeg er leder i en håndballklubb, og ser mange ungdommer forsvinne ut i den alderen, å det er kjempesynd og noe klubber må ha fokus på (for de aller fleste er det for mye å trene 6 ganger i uken. Det starter ofte med at man er ett bra lag i 13-14 års alderen og alle vil trene mer og mer, så kommer man til en tid da de som vil "satse" vil fortsette like mye eller bytte klubb og de andre slutter fordi de vil gjøre noe annet i ungdomstiden en å bare trene (som å ligge å sløve i senga, noe som er helt normalt). Det bør være rom for å trene 2-3 ganger i uken også for de som er flinke, men ikke bare vil drive med idrett! Dette gjelder selvfølgelig ikke bare håndball, men er der jeg kan utale meg meg mest. Samtidig - vi er midt i en pandemi og aldri før ha frafallet vært større. Foreldre tar kontakt med meg ukentlig og vet ikke hvordan de skal motivere til nok en periode med egentrening... Jeg prøver å få dem til å pushe om de ser at ungdommen er lei av situasjonen og ikke av idretten. Så tenker du også må se ann om pandemien er en årsak? Om det er en lagidrett hun er med på sier jeg som en over her at da er det lov å si at ok, du kan slutte om du vil men, etter sesongen. Snakk også med treneren og se om han/hun kan hjelpe med å motivere (å der kan en motivasjon være å få "lov" å gå ned i treningsmengde selv om hun er aldri så god) Anonymkode: 0debc...fc5
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #11 Skrevet 4. januar 2022 Datteren vår har det på samme måte, bare med musikk. Hun er et stort talent og spiller på et nivå som er mye høyere enn det som er vanlig for hennes alder. Vi har avtalt med henne at hun kan droppe hele satsingen, hun slipper konserter og øvelser med eksterne resurser og vi maser ikke om at hun skal øve hjemme (tidligere øvde hun hver dag). Det hun skal fortsette med ut skoleåret er den vanlige spilletiden med sin vanlige spillelærer som har fulgt henne i 8 år. Hvis lysten kommer tilbake kan hun begynne å øve igjen. Hvis hun fortsatt ikke har lyst kan hun slutte helt neste skoleår, eller så kan hun fortsette som nå, på et mindre ambisiøst nivå enn hun var før. Anonymkode: d1a4a...0f6
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #12 Skrevet 4. januar 2022 Sier som flere andre, er det lagidrett slutter du etter sesongen. Er det individuell idrett kan man slutte om man vil. Begge deler skjer på én betingelse, utøveren må selv ta en prat og avslutte med treneren. Å bare fade ut er ikke greit, men det er en ærlig sak å ikke ville mer. Hvis hun avslutter på en ordentlig måte og åpen dialog er hun helt sikkert velkommen tilbake om hun vil på et senere tidspunkt. Anonymkode: 29b36...9ff
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #13 Skrevet 4. januar 2022 Dette er vel gjerne bare sånn det er o den alderen, husker jo selv at de som fortsatte med idretten sin fra slutten av ungdomsskolen var de som ville satse, mens andre falt fra, og fant glede i trene selvstendig (løpe, aerobic osv)… Er vel en identitets-finnende tid, så selv om man er god i noe er det ikke sikkert man vil drive på med det for alltid. Anonymkode: 490ab...870
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #14 Skrevet 4. januar 2022 Jeg òg har hatt barn som var veldig nærme landslagsnivå, men som valgte å slutte da de var i tenårene. For å yte samt prestere må en like og elske det en utøver. Så vil hun slutte, så vil hun slutte. Event ta en pause fra treningen. Anonymkode: 57131...3bf
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #15 Skrevet 4. januar 2022 Sluttet selv i svømming da jeg var 14. Var talent og trente hver dag, vant mye. Men etter ett års opptrening etter kyssesyke, vikartrener som presset og truet, hormoner osv. Så sluttet jeg over natta. Fortsatte med håndball noen år etter det. Angrer på et vis i dag, men fikk nytt ungdomstiden mye mer etter jeg sluttet. Her pushet vi sønnen for mye i sin idrett, nå vil han ikke høre snakk om å spille for gøy en gang. La henne ta pause, men still krav om annen aktivitet. Anonymkode: 84dd8...623
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #16 Skrevet 4. januar 2022 HI her. De har hatt en trener som har pushet for mye men han fikk sparken. Det er ikke rom for å ta pause for da er man ute av førstelaget og å være på andrelaget vil hun ikke. Vanskelig dette. Syns det er umulig å snakke med henne 😞 Anonymkode: d6ebb...6b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå