Gå til innhold

Konspirasjonsteorier som er blitt fakta

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Koronapass er nettopp segregering. Det samme gjelder fritak fra karantene for enkelte yrkersgrupper.

Anonymkode: 18ef8...128

Da har du en veldig vid definisjon av ordet, da kan det vel igså brukes om firdkjellen på dem som har busdbilett og ikke og mellom menn og kvinner som ikke bruker samme toalett.

Anonymkode: 281a8...c2c

Fortsetter under...

ostepop123 skrev (1 minutt siden):

Koronapass kan du få med negativ test. Vil du virkelig kalle det segregering å be folk som er smittsomme holde seg hjemme?

For det første, nå sier du mot deg selv i løpet av to setninger. Er en som ikke har grønt koronapass en person som er smittsom eller er det en person som bare ikke har tatt en test som er blitt negativ?

For det andre, selv om du rasjonaliserer begrunnelsen bak segregeringen så betyr ikke det at det derfor ikke er segregering.

Anonymkode: 6b88d...405

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Mange kommuner har ikke testkapasitet. I realiteten så er det ikke et alternativ. Hvordan fritak fra karantene er segregering? Vel, lærere kan teste seg ut av nærkontaktkarantene og gå på jobb. Snekkere, rørleggere osv kan ikke det.

Jeg tror du må lese definisjonen på segregering på nytt. https://snl.no/segregering

Kanskje kan du også vurdere å bruke ordet "forskjellsbehandling" i stedet, om det er dét du tenker er problemet.

ostepop123 skrev (7 minutter siden):

Koronapass kan du få med negativ test. Vil du virkelig kalle det segregering å be folk som er smittsomme holde seg hjemme?

Hvordan fritak fra karantene er segregering må du nesten forklare nærmere.

Man er ikke smittsom bare fordi man er uvaksinert. Eller mener du at alle uvaksinerte har korona til enhver tid, og alle vaksinerte er virusfrie til enhver tid? Da burde du ha lest om julebordet i Oslo, der SAMTLIGE var fullvaksinert. Mener du at det hadde hjulpet med koronapass i dette tilfellet? Hadde det blitt mindre smitte om folk fremviste koronapass som bekreftet at de var vaksinert, men sa ingenting om hvorvidt de var smittet?

ostepop123 skrev (2 minutter siden):

Jeg tror du må lese definisjonen på segregering på nytt. https://snl.no/segregering

Kanskje kan du også vurdere å bruke ordet "forskjellsbehandling" i stedet, om det er dét du tenker er problemet.

Google vil ha det til at vi bruker ordet:

image.thumb.png.a9608287fbfabf9640ffc7f0a1e11f2a.png

Annonse

ostepop123 skrev (2 minutter siden):

Nei, man gir forskjellige grupper forskjellige rettigheter, i statlig regi. Hvis man må ha koronapass for å utøve sine rettigheter, er det segregering mellom de med og uten koronapass. Det går på bevegelsesfrihet, blant annet. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Man er ikke smittsom bare fordi man er uvaksinert. Eller mener du at alle uvaksinerte har korona til enhver tid, og alle vaksinerte er virusfrie til enhver tid? Da burde du ha lest om julebordet i Oslo, der SAMTLIGE var fullvaksinert. Mener du at det hadde hjulpet med koronapass i dette tilfellet? Hadde det blitt mindre smitte om folk fremviste koronapass som bekreftet at de var vaksinert, men sa ingenting om hvorvidt de var smittet?

Haha. Nei. Men om du er uvaksinert og tester positivt (altså alternativet til å være vaksinert i koronapasset) bør du holde deg hjemme og ikke omgås andre folk. 

Jeg er forøvrig ikke for koronapass.

Haha. Nei. Men om du er uvaksinert og tester positivt (altså alternativet til å være vaksinert i koronapasset) bør du holde deg hjemme og ikke omgås andre folk. 

Jeg er forøvrig ikke for koronapass.

Og er du vaksinert og smittet uten å vite det, er det helt greit å dra rundt og smitte andre. Man er jo vaksinert, og da har man automatisk retten til å føre smitten videre. Som jeg sier, mange kommuner har ikke testkapasitet, eventuelt må man betale 1 000 kroner for å teste seg. Når man må betale for å utøve en rettighet, er det segregering.

ostepop123 skrev (6 minutter siden):

Ok. Lest meg opp på det.

image.thumb.png.dc687dcb7870784f1e9d5eefc6a3957a.png

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=segregering&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Når en skiller de som ikke oppfyller kravene til å få grønt pass ut fra de som oppfyller kravene til å få grønt pass så oppfyller en kravene i språkrådets ordbok for "segregasjon". En holder da ulike befolkningsgrupper adskilt fra hverandre.

image.png.a98b338db0b9cd4198de09fb7282a888.png

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=befolkningsgruppe&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Lest meg opp på det.

image.thumb.png.dc687dcb7870784f1e9d5eefc6a3957a.png

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=segregering&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Når en skiller de som ikke oppfyller kravene til å få grønt pass ut fra de som oppfyller kravene til å få grønt pass så oppfyller en kravene i språkrådets ordbok for "segregasjon". En holder da ulike befolkningsgrupper adskilt fra hverandre.

image.png.a98b338db0b9cd4198de09fb7282a888.png

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=befolkningsgruppe&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Såpass. Dere tenker at dette er overførbart til covid-19-situasjonen?

ostepop123 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle det ikke være det? Restriksjoner er restriksjoner, uansett hva grunnen til restriksjonene er. Bare fordi noe heter covid-19 betyr det ikke at alt av nasjonalt og internasjonalt regelverk plutselig er suspendert og myndighetene kan gjøre hva de vil og hemmeligholde opplysninger. En spade kalles fortsatt en spade, selv om den som holder spaden er covid-positiv.

Annonse

Jeg forklarte det i kommentaren, gjorde jeg ikke?

Dette er hersketeknikk, @ostepop123. Både det at du forsøker å spore av med å henge deg opp i "bruke ord på samme måte som de er brukt i ordboken", og det at du nå later som om du ikke leste det jeg skrev.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette er hersketeknikk, @ostepop123. Både det at du forsøker å spore av med å henge deg opp i "bruke ord på samme måte som de er brukt i ordboken", og det at du nå later som om du ikke leste det jeg skrev.

Jeg har heller ikke fått noe svar på linkene jeg postet på side 3. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da bør man forsøke seg på stand up i stedet for.

Jeg synes du argumenter godt for deg. Men du? Ser du at jeg ikke har kommentert noe av det som går på @ostepop123 som person? Selv trass at hun har dratt det inn selv? Slikt som "observant av deg", "forsøkte meg på ironi", går på hvem hun er som person. Hun får ikke gjort noe med det. Å kritisere det blir å kritisere henne fordi hun er den hun er.

Derfor lar jeg være.

!

Jeg later ikke som noe som helst, jeg synes det bare er ganske spektakulært at dere anser dere selv som i en sammenlignbar situasjon som i Sør-Afrika.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har heller ikke fått noe svar på linkene jeg postet på side 3. 

Haha, hva? 

Ja, nå skal jeg sannelig min hatt gå gjennom alt jeg har skrevet til deg og avkreve svar på det du ikke har svart på. 

ostepop123 skrev (Akkurat nå):

!

Jeg later ikke som noe som helst, jeg synes det bare er ganske spektakulært at dere anser dere selv som i en sammenlignbar situasjon som i Sør-Afrika.

Og jeg synes det er spektakulært å belære folk i absolutt ALT, fra forskning på covid, til internasjonalt lovverk og forståelsen av ord og begrep. Man kan ikke være ekspert på alt her i verden og belære alle som om man sitter på fasiten for ALT.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skulle det ikke være det? Restriksjoner er restriksjoner, uansett hva grunnen til restriksjonene er. Bare fordi noe heter covid-19 betyr det ikke at alt av nasjonalt og internasjonalt regelverk plutselig er suspendert og myndighetene kan gjøre hva de vil og hemmeligholde opplysninger. En spade kalles fortsatt en spade, selv om den som holder spaden er covid-positiv.

Hva i all verden? Hvor kom hemmelighold av opplysninger fra?

Gjør det gjerne. 

Da begynner vi med denne:

ostepop123 skrev (3 timer siden):

Hvordan skiller man mellom relevante konspirasjonsteorier og irrelevante konspirasjonsteorier da? Hvilke nåværende "konspirasjonsteorier" tenker du man skal feste lit til, og hvilke kan vi avfeie som nettopp konspirasjonsteorier?

ostepop123 skrev (4 minutter siden):

!

Se der, der fortsetter du med hersketeknikken. Ingen her prater om Sør-Afrika, annet enn du.

Vi har forklart hva som menes med både ordet, hvorfor det brukes.

Det er nå opp til deg å argumentere sak heller enn å spinne rundt i desperate forsøk på å avspore. Lykke til!

• Opprett ny...