Gå til innhold

Konspirasjonsteorier som er blitt fakta

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nå har jo folk i helsevesenet blitt omplassert fordi de mangler vaksine...

Anonymkode: 18ef8...128

Så de jobber, bare et annet sted. Når det står unable to work så betyr jo det får ikke muligheten til å jobbe, ikke får ikke muligheten til å jobbe med det de vil. Jeg har selv blitt shufflet rundt pga korona selv om jeg er vaksinert, har blitt det flere ganger før korona og pga kapasitet og økonomi.

Anonymkode: 51005...4ec

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så de jobber, bare et annet sted. Når det står unable to work så betyr jo det får ikke muligheten til å jobbe, ikke får ikke muligheten til å jobbe med det de vil. Jeg har selv blitt shufflet rundt pga korona selv om jeg er vaksinert, har blitt det flere ganger før korona og pga kapasitet og økonomi.

Hvis de blir satt til kontorarbeid i stedet for arbeid med pasienter som de er utdannet og kvalifisert til, vil jeg si at de ikke får lov til å jobbe på jobben sin, ja. 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hvis de blir satt til kontorarbeid i stedet for arbeid med pasienter som de er utdannet og kvalifisert til, vil jeg si at de ikke får lov til å jobbe på jobben sin, ja. 

Da har vi forskjellig syn på det. Jeg er vant til det i helsevesenet, at vi blir dytta litt rundt der det passer oss best å være. Når det står ingen jobb for uvaksinerte så tenker jeg ingen jobb, altså ikke lønn, ikke arbeid eller noe som helst. Hvis ikke blir det som om jeg skal si jeg ikke har jobb fordi jeg pr nå ikke jobber med det jeg er utdannet som og kan, dog helt uten at det er koronaen som er skylden.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan skal man (bort)forklare dette da?

konspirafakta.thumb.jpg.509192416c122ec33f3eacf813aad2e8.jpg

Anonymkode: 6b88d...405

Nyttig gjennomgang! Spesielt det med camps for uvaksinerte tenker jeg er godt å få orden på, og at uvaksinerte ikke får tilgang til helsehjelp. Det er jo artig at konspirasjonsteorien om flere vaksinedoser har blitt luftet også fra myndighetene helt fra starten av, men det er sikkert bare for å dekke over de hemmelige kontraktene med Pfizer.

Kan vi gå gjennom disse også mens vi er i gang?

* Covid-19 finnes ikke

* Covid-19 skyldes 5G

* Munnbind inneholder nano-parasitter

* Covid-19-vaksiner inneholder mikrochips/grafen/kvikksølv

* Covid-19-vaksiner gjør deg magnetisk

ostepop123 skrev (35 minutter siden):

Nyttig gjennomgang! Spesielt det med camps for uvaksinerte tenker jeg er godt å få orden på, og at uvaksinerte ikke får tilgang til helsehjelp. Det er jo artig at konspirasjonsteorien om flere vaksinedoser har blitt luftet også fra myndighetene helt fra starten av, men det er sikkert bare for å dekke over de hemmelige kontraktene med Pfizer.

* Covid-19 finnes ikke

* Covid-19 skyldes 5G

Hehe

Anonymkode: c798a...716

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå har jo folk i helsevesenet blitt omplassert fordi de mangler vaksine...

Mener du at omplassering bare er en konspirasjonsteori og at det egentlig ikke har skjedd eller at det skal foreligge en konspirasjon med mål om å få færrest mulig helsearbeidere på jobb for at flest mulig skal dø eller hva? Hva var teorien om konspirasjon som du nå mener er bevist?

Anonymkode: 281a8...c2c

Annonse

ostepop123 skrev (29 minutter siden):

* Covid-19 finnes ikke

* Covid-19 skyldes 5G

Det er jo nettopp det som er problemet, om man har tatt opp ting (som senere har blitt bevist som fakta) så blir man sidestilt med alle disse konspirasjonsteoriene som er helt ute på jordet som at 5G gir deg covid/ Covid finnes ikke, det er microchip i covid vaksinen osv osv...

Debatten har vært ikke-eksisterende fordi den har vært på polarisert. 

Det er skremmende hvor lite oppdatert enkelte er og samtidig skal de avfeie fakta som konspirasjon på lik linje med 5G/microchip konspirasjonsteoriene. Det har jeg sett selv, spesielt her inne. 

Det er mye å være kritisk til rundt korona håndteringen. Vi bør aldri stoppe å stille kritiske spørsmål samt kreve at alle skal få stille slike spørsmål. Ellers kan vi plutselig ende opp med et samfunn vi ikke helt ønsker der vi også mister grunnleggende rettigheter.

Anonymkode: 3f174...585

Det er jo nettopp det som er problemet, om man har tatt opp ting (som senere har blitt bevist som fakta) så blir man sidestilt med alle disse konspirasjonsteoriene som er helt ute på jordet som at 5G gir deg covid/ Covid finnes ikke, det er microchip i covid vaksinen osv osv...

Debatten har vært ikke-eksisterende fordi den har vært på polarisert. 

Det er skremmende hvor lite oppdatert enkelte er og samtidig skal de avfeie fakta som konspirasjon på lik linje med 5G/microchip konspirasjonsteoriene. Det har jeg sett selv, spesielt her inne. 

Det er mye å være kritisk til rundt korona håndteringen. Vi bør aldri stoppe å stille kritiske spørsmål samt kreve at alle skal få stille slike spørsmål. Ellers kan vi plutselig ende opp med et samfunn vi ikke helt ønsker der vi også mister grunnleggende rettigheter.

Anonymkode: 3f174...585

Det som er problemet er at man setter opp en gigantisk stråmann, slik denne tråden er et eksempel på, hvor f.eks. bivirkninger påstås å være en konspirasjonsteori, når det er et faktum at dette er fulgt nøye - og også at bivirkningsovervåkningen har ført til at man har sluttet å bruke AstraZeneca-vaksinen i Norge. Det er den rene sludder at dette ble avfeid som konspirasjonsteori.

Det som videre er problemet er at en mengde såkalt "fritt tenkende" er meget selektive i valgt, ehe, "kunnskapsgrunnlag", og ser seg fornøyd med å dikte opp helt tøysete argumenter, slik som at mitt individuelle valg om ev. boosterdose går på bekostning av fattige land, eller at vaksinerte sprer mer smitte enn uvaksinerte, eller det er feil av FHI å angi insidenstall som x per 100 000 fordi det ikke blir representativt for små kommuner (som jeg tror er noe av det mest tullete jeg har hørt i disse diskusjonene her inne), eller å kalle Anders Tegnell for doktor Tengele, som var ganske poppis her inne for halvannet års tid siden. Det umuliggjør en skikkelig diskusjon. Hvorfor ikke være litt mer nyansert i tilnærmingen? Jeg er helt enig i at det er mye å være kritisk til. Jeg er helt enig i at det er viktig å stille kritiske spørsmål. Jeg er for eksempel hjertens enig med denne legen: https://www.morgenbladet.no/aktuelt/2021/12/23/hvis-man-begynner-a-tukle-med-folks-opplevelse-av-a-vaere-frisk-er-det-ganske-farlig/ Det betyr imidlertid ikke at jeg har behov for å finne på at vaksinene har bivirkninger de ikke har, for eksempel.

ostepop123 skrev (1 time siden):

* Covid-19 finnes ikke

* Covid-19 skyldes 5G

Det er nok å ta av her fra før, kan det ikke diskuteres hva som står i trådstarters innlegg for engang skyld, fremfor å male på dette 5G gnålet? Nå er det jo du som drar det inn i diskusjonen. 

Anonymkode: 28be0...d74

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er nok å ta av her fra før, kan det ikke diskuteres hva som står i trådstarters innlegg for engang skyld, fremfor å male på dette 5G gnålet? Nå er det jo du som drar det inn i diskusjonen. 

Siden Hi presenterer det hun mener er konspirasjonsteorier som har blitt bekreftet, er det jo høyst relevant å trekke inn andre corona-konspirasjonsteorier. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden):

Nei. Det gjør de ikke. Ingen vet alt om covid . Poenget er at jeg for min del anser sannsynligheten for at de vet mer enn meg er rimelig stor. Derfor ser jeg ingen grunn til å betvile deres intensjoner eller vurderinger. 

Du snakker som om forskere er en homogen gruppe. Det er de ikke. Det er stor uenighet i mye rundt korona, men vi hører dessverre ikke fra alle kanter. Ofte blir de kritiske røstene stilnet og avfeid med «konspirasjonsteoretiker.» Det er synd.

Anonymkode: b55f7...774

the amazing spidermamma skrev (5 minutter siden):

Siden Hi presenterer det hun mener er konspirasjonsteorier som har blitt bekreftet, er det jo høyst relevant å trekke inn andre corona-konspirasjonsteorier. 

Nei, tråden dreide seg om disse konkrete eksempler. 

Annonse

ostepop123 skrev (2 minutter siden):

Flott! Forklar det med camps for uvaksinerte.

Hvorfor skal jeg forklare noe jeg ikke har skrevet eller vist til? 

Camps er nok overdrevet, men:

Germany locks down unvaccinated people, as leaders plan to make shots compulsory - CNN

Covid: Austria introduces lockdown for unvaccinated - BBC News

Og så videre.

ostepop123 skrev (3 minutter siden):

Flott! Forklar det med camps for uvaksinerte.

Det skal trådstarter få argumentere for selv. På lik linje som vedkommende ikke skal trenge å diskutere påstander fremmet av noen andre, som 5G og alt det andre rælet du  dro inn i diskusjonen. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal jeg forklare noe jeg ikke har skrevet eller vist til? 

Du presiserte akkurat helt selv at tråden handlet om spesifikke, konkrete eksempler?

Camps er nok overdrevet

Ja.

ostepop123 skrev (2 minutter siden):

Du presiserte akkurat helt selv at tråden handlet om spesifikke, konkrete eksempler?

Ja.

Men det var jo ikke mine eksempler, så hvorfor skal jeg forklare noe jeg ikke har skrevet selv? Det jeg mente var at man ikke trenger å komme drassende med 5G og det andre gnålet i en tråd som ikke omhandler det. Det blir like teit som når menn i tråder som omhandler vold mot kvinner skriver "men kvinner slår de også". 

Det skal trådstarter få argumentere for selv. 

Enig. HI, hvor finner du at noe av dette er avfeid som konspirasjonsteorier før det ble "truth"?

Eksempel: 24. januar 2021, altså bare noen uker etter oppstarten av vaksinering, ble eksperter intervjuet i VG om hva de tenkte om vaksinering fremover. De svarte for eksempel følgende:

"Et mulig scenario er at det kan må komme en sesongvaksine mot corona, på samme måte som at vi får en ulik influensavaksine hvert år."

og

"Men også da vil det være fare for en ny versjon av covid-19, så en sesongvaksine mot corona vil uansett gi mening"

og

"– De mutasjonene som er observert så langt i Europa, er varianter som vaksinen vi har i dag vil beskytte mot. Også er det sett enkelte mutasjoner, som den fra Sør-Afrika, der vaksinen kanskje ikke gir full effekt - men den vil likevel fungere, sier Grødeland.

Så er det bare et tidsspørsmål før vi må oppdatere vaksinen, og bruke samme strategi som sesongsvaksinen for influensa"

og

"Dersom det skulle oppstå virusvarianter som dagens vaksiner ikke gir immunitet mot, og disse variantene etter hvert dominerer, må man endre på vaksinene"

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/41LRQa/eksperter-spaar-sesongvaksine-mot-covid-19-vi-klarer-ikke-aa-bekjempe-viruset

Hvordan synes du selv at dette harmonerer med punkt 5 i din liste?

Men det var jo ikke mine eksempler, så hvorfor skal jeg forklare noe jeg ikke har skrevet selv? Det jeg mente var at man ikke trenger å komme drassende med 5G og det andre gnålet i en tråd som ikke omhandler det. Det blir like teit som når menn i tråder som omhandler vold mot kvinner skriver "men kvinner slår de også". 

Okei. Hvordan skiller man mellom relevante konspirasjonsteorier og irrelevante konspirasjonsteorier da? Hvilke nåværende "konspirasjonsteorier" tenker du man skal feste lit til, og hvilke kan vi avfeie som nettopp konspirasjonsteorier?

ostepop123 skrev (20 minutter siden):

Okei. Hvordan skiller man mellom relevante konspirasjonsteorier og irrelevante konspirasjonsteorier da? Hvilke nåværende "konspirasjonsteorier" tenker du man skal feste lit til, og hvilke kan vi avfeie som nettopp konspirasjonsteorier?

Jeg forstår at du gjør deg vanskelig med vilje. Med irrelevant mente jeg irrelevant for denne tråden. HI nevner bestemte utsagn som viste seg å stemme etter å ha blitt avfeid som konspirasjonsteorier. Da blir det irrelevant å komme med utsagn som IKKE viste seg å stemme. Det er ikke trådens tema, og man bør prøve å dempe lysten til å kvele enhver diskusjon der man ikke hyller koronatiltakene og x antall vaksinedoser.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår at du gjør deg vanskelig med vilje. Med irrelevant mente jeg irrelevant for denne tråden. HI nevner bestemte utsagn som viste seg å stemme etter å ha blitt avfeid som konspirasjonsteorier. 

Har de virkelig det?

Stemmer det at uvaksinerte har dårligere tilgang til helsetjenester? Eller at det var en konspirasjonsteori at vaksinene har bivirkninger? At det var en konspirasjonsteori at det kom flere doser vaksine? At det finnes camper for uvaksinerte? At samfunnet er totalsegregert?

Milfy Way skrev (4 timer siden):

Jo, det trenger mann. Det er mange av dere som har kalt disse menneskene konspirasjonsteoretikere bare fordi de ikke trodde på det myndighetene har sagt. Da må man tåle at dette blir adressert. Her startet man året med det forhatte hjemmekontoret og testing av alle ungene. Vi er fullvaksinert, vi. Både manne, jeg og eldstemann har tatt to doser. Den andre ungdommen min har tatt en dose. Vi har redusert antall nærkontakter til minimum og har fulgt alle regler. Hjelper det? Nei, det er like stengt som før. Får barna trent kampsport? Nope. Får jeg gått på kontoret? Neida. Slipper den fullvaksinerte ungdommen testing og delvis hjemmeskole på skolen med null smittede elever? Niks. Får vi dratt for å besøke familien vår i utlandet, som vi ikke har sett på evigheter? Dream on. Får jeg brukt svømmehallen til nødvendig trening for astma, ledd og muskler? Det er like forbanna stengt for publikumssvømming der, det. 

Vår familie er sunn og vi har alle sammen godt immunforsvar. Vi har vaksinert oss, brukt munnbind og sosialt begrenset oss av hensyn til andre enn oss selv. Men vi får fortsatt ikke gjort det som er viktig for oss, fordi det enten er stengt/forbudt eller forbundet med slike økonomiske og praktiske problemer at det blir umulig i praksis. Hvor lenge vil dette vare? Mest sannsynlig i flere år til, folk flest synes jo det er tipp topp med disse restriksjonene og stiller ingen spørsmål om hvorfor regjeringen driter i FHIs råd og starter videregående skoler over hele landet på rødt nivå, hvorfor folk i kommuner med svært få smittede ikke får gått på cellekontoret sitt men er sperret i sitt eget hus dag ut og dag inn. De bare godtar og forlanger at andre heller ikke stiller noen spørsmål.

Kan du noen gang diskutere uten å trekke inn hele familiehistorien din? 

Anonymkode: c5c3f...a18

• Opprett ny...