Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #1 Skrevet 1. januar 2022 Når dere har hørt lydbok? Har ei venninne som utelukkende kommer seg gjennom bøker ved å høre andre lese dem. Likevel kaller hun det å lese ei bok. Jeg kaller det å høre lydbok. Jeg leser den jo ikke. Jeg har lest mange bøker selv, og da kaller jeg det å lese, men ikke lydbok. Ikke at jeg irriterer meg iver det eller noe. Hun må jo kalle det hva hun vil, men jeg bare synes det er merkelig å kalle det å høre andre lese ei bok for å lese ei bok Anonymkode: f4990...dbd
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #2 Skrevet 1. januar 2022 Nei. Lese og lytte er to forskjellige ferdigheter. Anonymkode: 8c288...d54
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #3 Skrevet 1. januar 2022 Det spørs jo litt på konteksten. Om noen spør om jeg har lest en bok og hva jeg syns så er det jo ikke viktig om jeg har lest eller hørt den, men ellers sier jeg at jeg hører lydbok. Anonymkode: cb8ed...592
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #4 Skrevet 1. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Når dere har hørt lydbok? Har ei venninne som utelukkende kommer seg gjennom bøker ved å høre andre lese dem. Likevel kaller hun det å lese ei bok. Jeg kaller det å høre lydbok. Jeg leser den jo ikke. Jeg har lest mange bøker selv, og da kaller jeg det å lese, men ikke lydbok. Ikke at jeg irriterer meg iver det eller noe. Hun må jo kalle det hva hun vil, men jeg bare synes det er merkelig å kalle det å høre andre lese ei bok for å lese ei bok Anonymkode: f4990...dbd Å høre lydbok er å lese en bok. Man trenger ikke selv la øynene følge linja. Anonymkode: f9bf3...b95
Pobie Skrevet 1. januar 2022 #5 Skrevet 1. januar 2022 Nei, jeg ville sagt jeg hadde lyttet til ei bok/hørt lydboka, da jeg tenker at å lese noe spesifikt man gjør, ikke et generelt begrep som omfatter lydbøker. Da kan man jo si at man har lest boka hvis man har sett filmen, for å sette det litt på spissen 😆 Men har heller ikke noen sterk mening om det hvis folk vil si de har lest boka hvis de kun har hørt den som lydbok. Da kjenner de jo historen og det er det viktigste.
Leverpostei Skrevet 1. januar 2022 #6 Skrevet 1. januar 2022 Hvis noen spør meg om jeg har lest en spesiell bok, og jeg har lyttet til den som lydbok, så svarer jeg jo ja. Hvis jeg skal fortelle noen om en bok jeg har lyttet til vil jeg vanligvis si at jeg har hørt den som lydbok, og kommentere hvordan den er lest. Det høres litt ut som om du mener det er bedre å lese enn å lytte - og slik er det jo ikke.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #7 Skrevet 1. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Å høre lydbok er å lese en bok. Man trenger ikke selv la øynene følge linja. Anonymkode: f9bf3...b95 Selvfølgelig har man ikke lest uten at man har lest. Å lese er å "la øynene følge linja" som du kaller det. Anonymkode: 8c288...d54
Himmel og hav Skrevet 1. januar 2022 #8 Skrevet 1. januar 2022 Jeg sier at jeg ikke har lest den, men hørt den som lydbok.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #9 Skrevet 1. januar 2022 Hvis noen spør meg om jeg har lest en bok, og jeg kun har hørt den som lydbok, så svarer jeg «Nei, men jeg har hørt den som lydbok». For meg er det to helt forskjellige opplevelser å lese ei bok, og å høre den som lydbok. Jeg liker å lese bøkene selv. Får utrolig mye mer utav det. Å høre den som lydbok ødelegger boka for meg, så har sluttet med det. Anonymkode: d483a...79c
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #10 Skrevet 1. januar 2022 Ja, selvfølgelig. Jeg er selv norsklektor og oppmuntrer elever med lesevansker og konsentrasjonsvansker å lese bøker ved å lytte til dem. Selv om man strengt tatt ikke leser ordene selv, regner jeg det som å ha lest en bok. Selv gjør jeg begge deler. Både leser bøker ved å lese og lytte. Anonymkode: 42a6c...b20
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #11 Skrevet 1. januar 2022 Leverpostei skrev (15 minutter siden): Hvis noen spør meg om jeg har lest en spesiell bok, og jeg har lyttet til den som lydbok, så svarer jeg jo ja. Hvis jeg skal fortelle noen om en bok jeg har lyttet til vil jeg vanligvis si at jeg har hørt den som lydbok, og kommentere hvordan den er lest. Det høres litt ut som om du mener det er bedre å lese enn å lytte - og slik er det jo ikke. Jeg gjør begge deler. Men jeg kaller ikke det å lytte til at andre leser for å selv ha lest. Begge deler er helt innafor for meg. Leser bøker når jeg er på hytten eller på stranden o.l. Og så hører jeg lydbok når jeg kjører bil, går tur, måker snø osv Anonymkode: f4990...dbd
Leverpostei Skrevet 1. januar 2022 #12 Skrevet 1. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg gjør begge deler. Men jeg kaller ikke det å lytte til at andre leser for å selv ha lest. Begge deler er helt innafor for meg. Leser bøker når jeg er på hytten eller på stranden o.l. Og så hører jeg lydbok når jeg kjører bil, går tur, måker snø osv Anonymkode: f4990...dbd Nei, det er kanskje en litt uvant bruk av verbet «lese», men når du lytter til en bok får du jo tilgang til den samme historien, den samme informasjonen og de samme formuleringene som hvis du leser selv. Jeg er norsklærer, og i norskfaget bruker vi et ganske utvidet lesebegrep. Vi snakker om å lese bilder, sammensatte tekster med lyd, bilder, tekst og video, osv. Jeg ser i utgangspunktet ikke noe problem med å kalle det å lytte til en lydbok for å lese. Jeg foretrekker vanligvis å lese selv, fordi det går fortere, men jeg gjør også begge deler.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2022 #13 Skrevet 2. januar 2022 Nei, jeg ville ha sagt at jeg har hørt den som lydbok. Men når det er sagt, hadde jeg ikke hengt meg oppi om noen hadde sagt at de hadde lest en bok, selv om jeg visste at de ikke leste, men hørte den som lydbok. Spiller det egentlig noen rolle? Anonymkode: 79a4a...78a
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2022 #14 Skrevet 2. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Når dere har hørt lydbok? Har ei venninne som utelukkende kommer seg gjennom bøker ved å høre andre lese dem. Likevel kaller hun det å lese ei bok. Jeg kaller det å høre lydbok. Jeg leser den jo ikke. Jeg har lest mange bøker selv, og da kaller jeg det å lese, men ikke lydbok. Ikke at jeg irriterer meg iver det eller noe. Hun må jo kalle det hva hun vil, men jeg bare synes det er merkelig å kalle det å høre andre lese ei bok for å lese ei bok Anonymkode: f4990...dbd Nei, enig med deg, det kalles å høre på en bok Anonymkode: 88d78...2c1
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2022 #15 Skrevet 2. januar 2022 Bok er bok. lese/lytte… Det er vel samme Ulla. Nesten. Anonymkode: 05dc0...c0a
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2022 #16 Skrevet 2. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Bok er bok. lese/lytte… Det er vel samme Ulla. Nesten. Anonymkode: 05dc0...c0a Hvor dum er du? Anonymkode: 8c288...d54
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 2. januar 2022 #17 Skrevet 2. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvor dum er du? Anonymkode: 8c288...d54 Det bør kanskje DU svare på. Hva er poenget med å svare folk sånn? Til hi; selv bryr jeg meg overhodet ikke om hva folk sier. Lest eller hørt. Setter pris på å diskutere en god bok med noen og dette gjelder spesielt med en gammel slektning . Lydbøker åpnet en ny verden for han da synet sviktet. Bok er bok . Viktigste er at man får oppleve den.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2022 #18 Skrevet 2. januar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Det bør kanskje DU svare på. Hva er poenget med å svare folk sånn? Til hi; selv bryr jeg meg overhodet ikke om hva folk sier. Lest eller hørt. Setter pris på å diskutere en god bok med noen og dette gjelder spesielt med en gammel slektning . Lydbøker åpnet en ny verden for han da synet sviktet. Bok er bok . Viktigste er at man får oppleve den. Så enkelt er det jo ikke. Unge mennesker i dag har lest så lite at de ikke er i stand til å tilegne seg kunnskap via det eneste vesentlige mediet, nemlig boksidene. Og det er ikke minst norsklæreres feil og det skjønner man jo når man leser her. Norsklærere som ikke ser at å lytte og å lese er forskjellige ferdigheter og tror "mixed media" er viktig... Anonymkode: 8c288...d54
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2022 #19 Skrevet 2. januar 2022 Lest eller hørt, det bryr meg filla. Gleden er uansett å kunne snakke sammen om boken hvis vi har funnet interesse i samme bok. Anonymkode: 7408d...f40
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2022 #20 Skrevet 2. januar 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Når dere har hørt lydbok? Har ei venninne som utelukkende kommer seg gjennom bøker ved å høre andre lese dem. Likevel kaller hun det å lese ei bok. Jeg kaller det å høre lydbok. Jeg leser den jo ikke. Jeg har lest mange bøker selv, og da kaller jeg det å lese, men ikke lydbok. Ikke at jeg irriterer meg iver det eller noe. Hun må jo kalle det hva hun vil, men jeg bare synes det er merkelig å kalle det å høre andre lese ei bok for å lese ei bok Anonymkode: f4990...dbd Er det virkelig noe å henge seg oppi?? Anonymkode: 05a21...7e3
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2022 #21 Skrevet 2. januar 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Nei. Lese og lytte er to forskjellige ferdigheter. Anonymkode: 8c288...d54 Enig. Å lytte er ikke det samme som å lese. Det er to ulike ting. Snålt å si at man har lest en bok når man ikke har lest den Anonymkode: fe7f1...eb8
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2022 #22 Skrevet 2. januar 2022 Nei, jeg har hørt en lydbok. Anonymkode: b5d53...a39
Elina Skrevet 2. januar 2022 #23 Skrevet 2. januar 2022 Spørs hvor detaljert jeg skal forklare. Om man skal fortelle noe raskt så kan jeg si lest selv om jeg har lyttet (ikke alltid jeg har oversikt over om jeg har lest eller lyttet heller). Hvis jeg forteller at jeg lyttet til lydbok så kommer det ofte mye spørsmål rundt det (hvor og om det er på PC eller app, priser osv, osv). Jeg forstår ikke helt hvorfor du irriterer deg over om din venninne sier lest eller lyttet. Er hun en dårlig lytter? Får hun ikke med seg det som står i boken om hun lytter og ikke leser. Noen får bedre med seg tingene i boken hvis de lytter. Noen leser boken samtidig som de lytter, verdig nok til å si lest da? Ingenting å irritere seg over, jeg har selv ikke oversikt over bøker jeg har lest og bøker jeg har lyttet til. Nesten alt er digitalt nå så har ikke så mye i bokhyllen. Kan man si at man har lest en e-bok? Man har jo ikke fysisk holdt boka. Jeg mener det er innholdet i boka som har betydning, om det skal diskuteres så er det vel det samme om man lyttet eller leste boka.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2022 #24 Skrevet 2. januar 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Så enkelt er det jo ikke. Unge mennesker i dag har lest så lite at de ikke er i stand til å tilegne seg kunnskap via det eneste vesentlige mediet, nemlig boksidene. Og det er ikke minst norsklæreres feil og det skjønner man jo når man leser her. Norsklærere som ikke ser at å lytte og å lese er forskjellige ferdigheter og tror "mixed media" er viktig... Anonymkode: 8c288...d54 Nå var det ikke ferdigheter som ble diskutert her, men begrepsbruken. Du burde kanskje jobbe litt med din egen leseforståelse? Selvfølgelig øver man ikke opp leseferdigheter, som i å automatisere ord, når man lytter til en bok, men det var heller ikke poenget. Å lese for å øve opp leseferdigheter, er noe annet enn å lese for å oppnå kunnskap eller opplevelse. Etter at barnet er over en viss alder, er det mer formålstjenlig å lære det å benytte hjelpemidler enn å presse videre på det rent tekniske hvis vedkommende har utfordringer. Å lese tekst selv, helst på papir, er naturligvis verdifullt, men det er ikke den eneste veien til Rom hvis målet er kunnskap/opplevelse. Det er ganske enkel og grunnleggende pedagogikk. Jeg undrer meg forøvrig over om alle dere som insiterer på at man kun har rett til å si at man har lest en bok hvis man faktisk har lest den selv, også korrigerer små barn som stolt forteller om bøker de har lest (men åpenbart ikke har lest selv, men fått opplest av f.eks. foreldre, barnehageansatte el.)? Eller hva med andre som ikke kan lese selv? Svaksynte, f.eks.. Anonymkode: 42a6c...b20
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2022 #25 Skrevet 2. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nå var det ikke ferdigheter som ble diskutert her, men begrepsbruken. Du burde kanskje jobbe litt med din egen leseforståelse? Selvfølgelig øver man ikke opp leseferdigheter, som i å automatisere ord, når man lytter til en bok, men det var heller ikke poenget. Å lese for å øve opp leseferdigheter, er noe annet enn å lese for å oppnå kunnskap eller opplevelse. Etter at barnet er over en viss alder, er det mer formålstjenlig å lære det å benytte hjelpemidler enn å presse videre på det rent tekniske hvis vedkommende har utfordringer. Å lese tekst selv, helst på papir, er naturligvis verdifullt, men det er ikke den eneste veien til Rom hvis målet er kunnskap/opplevelse. Det er ganske enkel og grunnleggende pedagogikk. Jeg undrer meg forøvrig over om alle dere som insiterer på at man kun har rett til å si at man har lest en bok hvis man faktisk har lest den selv, også korrigerer små barn som stolt forteller om bøker de har lest (men åpenbart ikke har lest selv, men fått opplest av f.eks. foreldre, barnehageansatte el.)? Eller hva med andre som ikke kan lese selv? Svaksynte, f.eks.. Anonymkode: 42a6c...b20 Du får det til å høres ut som om det å lytte til en lydbok er en dårlig ting. Ingen sier det😊 Det som påpekes av flere er at å lytte og å lese er ikke samme aktivitet. Det er begrepene - ikke gradering av hva som er best/verst - som er tema. Å lytte vil aldri bli å lese, og omvendt. Men det betyr ikke at det ene er bedre enn det andre for opplevelsen sin del Anonymkode: fe7f1...eb8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå