Gå til innhold

Hvorfor leve strengere enn nødvendig ?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

De vennene jeg har som er nære, har sendt Snap da de fikk vaksinen fordi det var en gledelig dag for dem (og for meg da jeg fikk). Jeg hadde blitt svært overrasket om noen av venninnene mine ikke ville ta vaksinen, og jeg hadde faktisk revurdert et vennskap rett og slett fordi det å lytte til forskning og være solidarisk er så viktige egenskaper for meg at jeg ikke ser for meg et nært forhold til en som er selvsentrert, egoistisk og ikke stoler på forskning. 

Anonymkode: 04d7a...89e

Jeg sendte ikke snap av vaksineringen. Så utrolig flaut å be den som setter vaksinen om å vente litt. Skal bare ta bilde! Hvis alt stort i livet må dokumenteres i bilder, så er vennskapet basert på alt annet enn tillit i alle fall

Anonymkode: 362d1...978

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg sendte ikke snap av vaksineringen. Så utrolig flaut å be den som setter vaksinen om å vente litt. Skal bare ta bilde! Hvis alt stort i livet må dokumenteres i bilder, så er vennskapet basert på alt annet enn tillit i alle fall

Jeg fikk mange bilder fra vaksinering. Det vil si ingen under selve vaksineringen , men mange fra feks venterommet . Ser ikke problemet med det og jeg forstår godt at man vil dele dette. For mange var det en lettelse å få vaksinert seg.

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk mange bilder fra vaksinering. Det vil si ingen under selve vaksineringen , men mange fra feks venterommet . Ser ikke problemet med det og jeg forstår godt at man vil dele dette. For mange var det en lettelse å få vaksinert seg.

For mange er det en lettelse å få gått på do etter forstoppelse, men det er ikke vanlig å dele dette med omverdenen.

Anonymkode: 899ee...23d

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

For mange er det en lettelse å få gått på do etter forstoppelse, men det er ikke vanlig å dele dette med omverdenen.

Anonymkode: 899ee...23d

Nå tenker jeg ikke at det er helt sammenlignbart. Vanlig eller ikke… vanlig i min krets i alle fall og jeg ble glad av å se at folk deltok på dugnaden . 

Helt i starten, våren 2020, var vi nok litt strengere med barna enn anbefalt. Da visste vi fortsatt lite om covid, og fryktet at vårt ene barn kunne bli veldig sykt.

Nå er vi litt i motsatt enda av skalaen, vi lar barna være med venner, delta på treninger og arrangementer, så lenge det er innenfor forskrifter og anbefalinger. Dette har vart lenge, og skal kanskje vare lenge enda. For yngste har utgjør covid-tiden halve livet.

Jeg selv er lærer, og har i lange perioder vært nærkontakt på jobb. I høst har det jo ikke vært noe karantene selv om man er nærkontakt (eller, man har testet seg ut), men jeg har likevel avstått fra mye sosialt når jeg har vært nærkontakt. Altså levd strengere enn jeg må. 

Annonse

Anonym bruker skrev (På 31.12.2021 den 17.06):

Hva er greia med å leve strengere enn noen har sagt at man skal gjøre ? Angående besøk, reiser, julebukk og mye mye annet? 

Er man bedre som menneske hvis man « tenker selv»? 

Anonymkode: d97b6...22c

Vi avstår ofte fra ting som ikke er viktige for oss og kan innebære risiko for smitte, selv om det er innenfor anbefalinger og regler. Ikke for å være "bedre mennesker", men ser ikke poenget i å gjøre slike ting bare fordi vi kan, når vi ikke har behov for det. Vi ønsker heller ikke unødvendig risiko for å bli smittet, slik at vi kanskje går glipp av andre ting som er viktigere for oss.

Vi dro f.eks. ikke på kino rett før jul slik vi pleier, selv om det var lov, fordi det var viktigere for oss å øke sjansen for å kunne feire jul med familien.

Men ser selvsagt ikke ned på eller kritiserer dem som gjør ting annerledes enn oss.

Anonymkode: 6f8dd...813

Strengere enn nødvendig? Du vet jo ikke hva som er nødvendig i hver enkelt familie. Reglene er et minstekrav ikke et makskrav. Vi, som har en nær slektning med kreft, og som vi ønsker å ha kontakt med ofte, lever mer forsiktig enn det som er tiltakene her vi bor. Vi går ikke ut og spiser, vi går ikke på kino, vi tar ikke buss eller tog osv. Det er vi alle enige om. 

Anonymkode: ce774...8f3

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Strengere enn nødvendig? Du vet jo ikke hva som er nødvendig i hver enkelt familie. Reglene er et minstekrav ikke et makskrav. Vi, som har en nær slektning med kreft, og som vi ønsker å ha kontakt med ofte, lever mer forsiktig enn det som er tiltakene her vi bor. Vi går ikke ut og spiser, vi går ikke på kino, vi tar ikke buss eller tog osv. Det er vi alle enige om. 

Reglene for folk flest er IKKE et minstekrav. Holder du deg innenfor reglene så er alt greit. Så må den enkelte selvsagt tilpasse reglene til eget liv.

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Mange lyver om vaksinestatus for å slippe hets og lange forklaringer der de må rettferdiggjøre å ikke ha brutt noen lov. 

Hvorfra vet du at «mange lyver»? 
Det er blitt satt 9,5 millioner vaksinedoser i Norge, hvem har fått disse hvis så mange lyver?

Anonymkode: 726ef...700

Milfy Way skrev (20 timer siden):

Da har disse vennene aldri vært viktige i utgangspunktet. Jeg vet for eksempel ikke vaksinestatus til vennene mine, og det bryr meg egentlig midt bak. Jeg har vaksinert meg og tatt det valget. Jeg kan ikke forvente at resten av verden velger det samme. Jeg har heller ikke noe med eventuelle sykdommer til vennene mine som hindrer dem i å ta vaksinen.

Dette tenker jeg også. De fleste er vaksinert, enkelte ikke, og mange vet jeg ikke. Jeg vet bare hvis de forteller selv, jeg spør ingen. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (20 timer siden):

Det blir uansett ikke riktig at man ikke gjør nok når man følger de reglene som er.

Dette. 
Det skal virkelig være nok å gjøre de rette tinga. 

Hvorfor vi lever strengere? Vi føler ikke at vi lever strengere, det begrenser absolutt ikke livet vårt. Men det er mye vi ikke trenger å gjøre, i den betydningen at det ikke går utover livet vårt om vi lar være. Vi har f.eks gått på kafe, men snur om det er for mye folk. Vi går ut og spiser, men ikke i den travleste tiden. Men vi gikk ikke ut på pub sammen med masse folk da det var lov. Og vi reiser ikke til utlandet, men har vært flere steder i Norge.  De gangene vi lar være å gjøre ting vi i følge loven kan gjøre, er det fordi vi rett og slett vil være så forsiktige vi kan, uten at det går utover livskvaliteten vår. Far i huset har nedsatt en sykdom som ikke så mange vet om. Han er vaksinert, men er likevel litt ekstra forsiktig. Min nærmeste kollega har en mann med en alvorlig kreftsykdom, jeg gjør derfor alt jeg kan for å ikke dra med meg smitte til henne. Selv om hun aldri har bedt meg om det. Men selv uten det, tror jeg nok at vi hadde vært litt ekstra forsiktig og hatt litt strengere regler enn vi må. Ikke helt konsekvent, men i de tilfellene vi føler at det ikke går utover livet vårt. Selv når vi hadde lov til å klemme, lot vi være å klemme på svigermor, men vi hadde mange gode samtaler med en meter eller to avstand. Og mange gode måltider. 

Det var den lange versjonen. Den korte versjonen er at vi ønsker å være så forsiktige som vi kan for å være minst mulig utsatt for smitte. Enkelt og greitt. 

Anonymkode: 70da8...839

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Reglene for folk flest er IKKE et minstekrav. Holder du deg innenfor reglene så er alt greit. Så må den enkelte selvsagt tilpasse reglene til eget liv.

Vet du hva et minstekrav er? 

Reglene krever f. eks at man skal bruke munnbind der det ikke er mulig å holde 1 meters avstand. Det er dermed minstekravet. Det er ikke dermed sagt at det er forbudt å bruke munnbind i andre situasjoner, eller holde 2 meter der regelen sier 1 meter osv. Så jo, reglene er minstekravet. Hvordan tenker du siden du mener at det ikke er et minstekrav?

Milfy Way skrev (På 1.1.2022 den 22.09):

Også hvis en har helseforhold som hindrer en i å ta vaksinen?

Hva tror du egentlig? Det er jo pga av de som ikke kan ta vaksinen at det er så viktig at vi som kan tar den. 

Anonym bruker skrev (På 1.1.2022 den 22.10):

Har de personene du har kjent i 20 år, de du har gode minner med og som du trives så godt med endret seg sånn over natten til å ikke være verdig ditt vennskap? Flaks for den personen da. At de slipper overfladiske venner som forlater deg fordi dere ikke er enige om alt

Jeg er ikke venner med folk som er så enkle at de tror de vet bedre enn et samlet helsevesen. 

Milfy Way skrev (På 1.1.2022 den 22.13):

Nei, verken i dag eller andre dager. Slutt å være frekk. Du skrev at det sier noe om en hvis en er uvaksinert. Du vet ingenting om hva folk feiler, og du har ikke noe rett til å få vite det. 

Men nære venner vet selvsagt om hverandres utfordringer. 

Anonymkode: a4320...0c5

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hva tror du egentlig? Det er jo pga av de som ikke kan ta vaksinen at det er så viktig at vi som kan tar den. 

Jeg er ikke venner med folk som er så enkle at de tror de vet bedre enn et samlet helsevesen. 

Men nære venner vet selvsagt om hverandres utfordringer. 

Ikke nødvendigvis. Jeg stikker ikke nesa i mine venners private helseopplysninger som kroniske sykdommer, aborter, behandlinger og lignende. Og jeg forteller heller ikke absolutt alt om min helse til alle. Det er rart hvordan helseopplysninger var private før mars 2020. Mens etter det skal helseopplysninger som er relatert til korona være allemannseie.

Milfy Way skrev (9 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Jeg stikker ikke nesa i mine venners private helseopplysninger som kroniske sykdommer, aborter, behandlinger og lignende. Og jeg forteller heller ikke absolutt alt om min helse til alle. Det er rart hvordan helseopplysninger var private før mars 2020. Mens etter det skal helseopplysninger som er relatert til korona være allemannseie.

Det er der forskjellen på oss som har venner man stoler på og ikke. Jeg har ikke så mange jeg kaller virkelig gode venner, men de jeg har deler jeg tilnærmet alt med. Vi vet selvsagt om noen i vennegjengen har en medisinsk tilstand som gjør at man ikke kan ta en vaksine, for eksempel. Det kalles ikke å stikke nesa i hverandres saker, det kalles omtanke og interesse. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er der forskjellen på oss som har venner man stoler på og ikke. Jeg har ikke så mange jeg kaller virkelig gode venner, men de jeg har deler jeg tilnærmet alt med. Vi vet selvsagt om noen i vennegjengen har en medisinsk tilstand som gjør at man ikke kan ta en vaksine, for eksempel. Det kalles ikke å stikke nesa i hverandres saker, det kalles omtanke og interesse. 

Man har forskjellige interesser. Jeg har ingen interesse av å snakke om sykdommer, behandlinger, vaksiner osv med vennene mine. Det er nok snakk om korona 24/7 i aviser, sosiale medier, TV og overalt ellers. Vennene mine har heller ikke denne interessen. Jeg vet selvfølgelig om tilstander som gjør at jeg må hjelpe til eller som gjør at de må tas hensyn til. Det er nok. 

Du kan heller ikke stole 100 prosent på andre enn deg selv. Derfor har jeg for eksempel ikke fortalt noen om seksuelle overgrep i ungdomstiden. Enkelte ting ønsker jeg å ha for meg selv og vil ikke dele verken med mannen min eller vennene mine. Du må forstå at noen mennesker er mer private enn andre. 

Milfy Way skrev (18 minutter siden):

Man har forskjellige interesser. Jeg har ingen interesse av å snakke om sykdommer, behandlinger, vaksiner osv med vennene mine. Det er nok snakk om korona 24/7 i aviser, sosiale medier, TV og overalt ellers. Vennene mine har heller ikke denne interessen. Jeg vet selvfølgelig om tilstander som gjør at jeg må hjelpe til eller som gjør at de må tas hensyn til. Det er nok. 

Du kan heller ikke stole 100 prosent på andre enn deg selv. Derfor har jeg for eksempel ikke fortalt noen om seksuelle overgrep i ungdomstiden. Enkelte ting ønsker jeg å ha for meg selv og vil ikke dele verken med mannen min eller vennene mine. Du må forstå at noen mennesker er mer private enn andre. 

Og noen har venner.

Anonymkode: c61f7...b15

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Og noen har venner.

Anonymkode: c61f7...b15

De fleste har venner, men mennesker er forskjellige, og det er vanlig å "gruppere seg" etter interesser, livssyn, forståelse av verden og lignende. I tillegg til god kjemi. En god bekjent av meg har for det meste venninner og venner som er interessert i festing og løs diskusjon over en kopp kaffe eller et glass vin. Andre igjen går masse turer over hele landet og driver med fotografi, naturopplevelser og lignende. Så er det noen som har helt andre interesser. Her er både mannen og vennene interessert i blant annet kino, toppturer, sykkelturer og mekking av bil, språk, litteratur og musikk. Verken mannen eller jeg hadde passet sammen med utpregede festmennesker, folk som liker å slarve, skigåere eller strikkedamer. 

Milfy Way skrev (1 time siden):

De fleste har venner, men mennesker er forskjellige, og det er vanlig å "gruppere seg" etter interesser, livssyn, forståelse av verden og lignende. I tillegg til god kjemi. En god bekjent av meg har for det meste venninner og venner som er interessert i festing og løs diskusjon over en kopp kaffe eller et glass vin. Andre igjen går masse turer over hele landet og driver med fotografi, naturopplevelser og lignende. Så er det noen som har helt andre interesser. Her er både mannen og vennene interessert i blant annet kino, toppturer, sykkelturer og mekking av bil, språk, litteratur og musikk. Verken mannen eller jeg hadde passet sammen med utpregede festmennesker, folk som liker å slarve, skigåere eller strikkedamer. 

Med gode og nære venner så deler man det meste. Vi er en vennegjeng som har holdt sammen i 35 år! Vi har hjulpet hverandre gjennom overgrep, depresjoner, dårlige stunder og en drøss av mannfolk. Det å ha gode nettverk er beviselig preventivt i forhold til psykisk helse, og jeg vet at ved å dele og hjelpe har personen det angår fått det lettere. 
Vi er så nære at jeg vil påstå at ingen av oss har kommet helt i avgrunnen fordi vi er der og hjelper hverandre lenge før personlig bunn. Og ha de i livet mitt, og kunne dele uten å bli dømt, og få omsorg av disse vennene er en STOR grunn til at jeg føler meg genuint lykkelig i dag.

Anonymkode: 3a99b...7b9

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Med gode og nære venner så deler man det meste. Vi er en vennegjeng som har holdt sammen i 35 år! Vi har hjulpet hverandre gjennom overgrep, depresjoner, dårlige stunder og en drøss av mannfolk. Det å ha gode nettverk er beviselig preventivt i forhold til psykisk helse, og jeg vet at ved å dele og hjelpe har personen det angår fått det lettere. 
Vi er så nære at jeg vil påstå at ingen av oss har kommet helt i avgrunnen fordi vi er der og hjelper hverandre lenge før personlig bunn. Og ha de i livet mitt, og kunne dele uten å bli dømt, og få omsorg av disse vennene er en STOR grunn til at jeg føler meg genuint lykkelig i dag.

Anonymkode: 3a99b...7b9

Selvfølgelig søker man støtte hos sine nærmeste venner. Men det betyr ikke at man deler hver minste detalj fra sitt liv med alle sine venner. Jeg bruker for eksempel ikke å dele eventuelle små uenigheter mellom meg og mannen med venninnene mine, fordi jeg føler at det blir illojalt mot mannen. Vi fikser slike ting selv. Jeg valgte også å holde de seksuelle overgrepene hemmelige for alle - ikke fordi mine venner hadde dømt meg nord og ned, men fordi dette rett og slett er for vondt å snakke om, og noe som jeg ønsker å holde for meg selv. Slike ting som koronavaksine, innkjøp av paracet eller mensen føler jeg ikke noe behov å dele med vennene mine. 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hvorfra vet du at «mange lyver»? 
Det er blitt satt 9,5 millioner vaksinedoser i Norge, hvem har fått disse hvis så mange lyver?

7,5 av befolkningen over 18 år er ikke vaksinert

Jeg tenker det er litt opp til hver enkelt.
Det fleste kan fint leve etter de reglene som er, men enkelte har personer i sin omgangskrets som er i risikosonen og vil derfor leve strengere.

Jeg tenker på de retningslinjene litt som minstekrav, og det er lov å bruke hodet ut fra sin egen situasjon

Anonymkode: d3e85...610

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker det er litt opp til hver enkelt.
Det fleste kan fint leve etter de reglene som er, men enkelte har personer i sin omgangskrets som er i risikosonen og vil derfor leve strengere.

Jeg tenker på de retningslinjene litt som minstekrav, og det er lov å bruke hodet ut fra sin egen situasjon

Anonymkode: d3e85...610

Helt enig med deg. Problemet er ikke de som selv lever strengere enn nødvendig, men de som samtidig forventer at andre gjør det samme som dem selv, og at man ikke gjør nok hvis man holder seg til regelverket. Problemet kan også være barna til disse som lever svært strengt, fordi barna kan da gå glipp av alt fra undervisning til opparbeidelse av sosiale ferdigheter gjennom sosial kontakt.

• Opprett ny...