Gå til innhold

Hvor langt får man skillingsbolle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kan vel begynne med å utelukke Nord-Norge, Østlandet og det meste av (all?) Midt-Norge i hvert fall, så jeg henvender meg mest til dere på Vestlandet og ev. Sørlandet. 

I Bergen får man vel kun kjøpt skillingsboller. Dette gjelder vel også i de fleste omengskommunene, altså det meste av (hele?) tidligere Hordaland fylke. Men hvordan er det nordover mot Førde, Norheimsund, Sogn, Molde, Ålesund? Eller sørover mot Stord, Haugesund, Stavanger, Kristiansand? Kjøper dere skillingsboller eller kanelboller? Vi hadde en stor diskusjon rundt dette i et selskap i dag, så det hadde vært morsomt med et svar 😊

Anonymkode: 3d20b...3c6

Fortsetter under...

Skrevet

Her jeg bor spiser vi ingen av delene. Vi spiser kanelsnurrer. Og de som har sett for mye på tik-tok spiser knulleboller

Anonymkode: d0733...45b

Skrevet

Midt i Møre og Romsdal her. Bruker mest kanelboller eller kanelsnurrer selv, men har også hørt folk (lokale) si at de vil ha skillingsbolle på bakeriet, selv om jeg tror de er i mindretall.

Godt med et så alvorlig tema i jula :D

Anonymkode: ce9af...08d

Skrevet

Kanelsnurrer i Trøndelag😉  Godt å kunne bidra i en slik viktig diskusjon👍💝

Anonymkode: fd52d...12e

Skrevet

I Stavanger er det vel skillingsboller, men mange kaller dem «kanel i svingene» 😊

Anonymkode: 7222b...135

Skrevet

I Førde et vi skillingsbollar.

Anonymkode: 1cbd0...4da

Annonse

Skrevet

Skillingsbolle, kanelbolle, kanel i svingane, kanelsnurr … bruker alle orda, bur i Haugesund

Anonymkode: 7d520...992

Skrevet

For meg er, kanelboller er hjemmelaget og skillingsboller er fra bakeri 😉. Er fra Stavanger /Karmøy. 

Anonymkode: e82d7...c01

Skrevet

Kristiansand. Skillingsbolle, med eller uten gul krem. 

Anonymkode: 9b6d5...fb5

Skrevet

I Ålesund sir vi begge dele. Ser også at de gjør det hos bakerne her :) enten skillingsboller eller kanelboller

Anonymkode: b00b7...dd7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I Ålesund sir vi begge dele. Ser også at de gjør det hos bakerne her :) enten skillingsboller eller kanelboller

Anonymkode: b00b7...dd7

Ålesund her også….sier kanelsnurr!

Anonymkode: b0483...5b2

Skrevet

Kremt, er disse det samme? Trodde kanelsnurr var kanelsnurr og skillingsbolle noe annet, altså annet fyll/krydder 😛🙃

Anonymkode: 05f77...af8

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Kremt, er disse det samme? Trodde kanelsnurr var kanelsnurr og skillingsbolle noe annet, altså annet fyll/krydder 😛🙃

Anonymkode: 05f77...af8

Haha, ja, det er det samme, bare ulikt navn. Jeg er litt usikker på opprinnelsen til navnet, om de ligner en skilling  (som f.eks. krone-is som ligner en (konge)krone øverst) eller kostet en skilling da de ble vanlige.

Takker og bukker for mange gode innspill i denne svært alvorlige og viktige diskusjonen! 😅 Må si at jeg er spesielt imponert over at det finnes skillingsboller så langt øst som til Kristiansand!

HI

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Kristiansand. Skillingsbolle, med eller uten gul krem. 

Anonymkode: 9b6d5...fb5

Med gul krem er ingen skillingsbolle! Der er en sommerbolle!

Anonymkode: 7e37c...59d

Skrevet

Jeg har aldri visst at kanelsnurr og skillingsbolle ver det samme. 

Men så har jeg vokst opp med at hjemmebakte kanelsnurrer heter wienerbrød (joda, vi visste at kjøpe-wienerbrød var noe annet!). 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (34 minutter siden):

Jeg har aldri visst at kanelsnurr og skillingsbolle ver det samme. 

Men så har jeg vokst opp med at hjemmebakte kanelsnurrer heter wienerbrød (joda, vi visste at kjøpe-wienerbrød var noe annet!). 

Det er jo greit å vite hvis du kommer til f.eks. Bergen og bestiller skillingsbolle, så får du da altså det du kaller kanelsnurr, eller wienerbrød 😅

HI

Skrevet

Er fra Narvik og vi sa skillingsbolle da jeg vokste opp

Anonymkode: 5ebe3...221

Skrevet

Jeg baker nåde dkillingsboller og kanelsnurrer. Resten forskjellen er at dkillingsbollene er vesentlig større enn kanelsnurrene. Asker.

Anonymkode: c6f11...b33

Skrevet

Bor på Østlandet, og sier både skillingsbolle, kanelbolle og kanelsnurr. 

Anonymkode: f8157...099

Skrevet

Jøss. Jeg er fra Nord-Norge, bodd i Oslo i åresvis, og har aldri visst at skillingsbolle er kanelboller 😀 

Kanelknuter er jo faktisk min spesialitet. Skillingsknute? Hehe 

Anonymkode: 0c678...987

Skrevet

Kanel-i-svingane, Haugesund. 

Anonymkode: 3141c...d32

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jøss. Jeg er fra Nord-Norge, bodd i Oslo i åresvis, og har aldri visst at skillingsbolle er kanelboller 😀 

Kanelknuter er jo faktisk min spesialitet. Skillingsknute? Hehe 

Anonymkode: 0c678...987

Haha, nei det heter faktisk kanelknuter i Bergen også 😂 Hvis du er i byen en dag må du gå innom Galleriet og kjøpe kanelknuter i 1.egt der, de er helt himmelsk gode!

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bor på Østlandet, og sier både skillingsbolle, kanelbolle og kanelsnurr. 

Anonymkode: f8157...099

Oi, trodde ikke noen på Østlandet sa skillingsbolle. Det var nytt. Så gøy at det sprer seg da 😁

HI

Skrevet

Born and bred i Østerdalen- har alltid sagt skillingsbolle.

Anonymkode: 3cda3...ef5

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Haha, nei det heter faktisk kanelknuter i Bergen også 😂 Hvis du er i byen en dag må du gå innom Galleriet og kjøpe kanelknuter i 1.egt der, de er helt himmelsk gode!

HI

Men det er ikke et lokalt produkt. På Godt Brød, Baker Brun, i Gamle-Bergen mm går du skillingsbolle. Også det varen er skiltet som. Hilsen tidligere bakeassistent i Bergen. 

Anonymkode: fb141...854

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...