Gå til innhold

Koronapandemien kan vare resten av vår levetid - blir mest sannsynlig en 100-årspandemi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Koronapandemien har snart vart i 2 år, men allikevel har ikke sykdommen blitt noe som helst mildere. Tidligere pandemier som har satt hele verden på hodet har kun vart i ca. 1-2 år dersom svartedauden og HIV/AIDS unntas. Spanskesyken for 100 år siden varte i ca. 2 år mens svineinfluensaen for 10 år siden varte i ca. 1 år. Men sånn ser det dessverre ikke ut for koronapandemien. Viruset muterer den gærne veien. Når et virus muterer så skal den mutere til varianter som gir mildere og mildere sykdom for hver mutasjon, det er nemlig sånn en pandemi dør ut. Men koronaviruset ser ut til å fortsatt gi like kraftig sykdom som før etter dets mutasjoner. Dette gjør at det er en kjempestor sjanse for at denne pandemien vil vare 100 år, og kanskje lenger. Vi må leve med en pandemi over oss for resten av vårt liv. Så vi kan mest sannsynlig si takk og farvel til den normale hverdagen uten testing, munnbind og restriksjoner for evig og alltid. Dessverre.

Anonymkode: c26b8...9e0

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Koronapandemien har snart vart i 2 år, men allikevel har ikke sykdommen blitt noe som helst mildere. Tidligere pandemier som har satt hele verden på hodet har kun vart i ca. 1-2 år dersom svartedauden og HIV/AIDS unntas. Spanskesyken for 100 år siden varte i ca. 2 år mens svineinfluensaen for 10 år siden varte i ca. 1 år. Men sånn ser det dessverre ikke ut for koronapandemien. Viruset muterer den gærne veien. Når et virus muterer så skal den mutere til varianter som gir mildere og mildere sykdom for hver mutasjon, det er nemlig sånn en pandemi dør ut. Men koronaviruset ser ut til å fortsatt gi like kraftig sykdom som før etter dets mutasjoner. Dette gjør at det er en kjempestor sjanse for at denne pandemien vil vare 100 år, og kanskje lenger. Vi må leve med en pandemi over oss for resten av vårt liv. Så vi kan mest sannsynlig si takk og farvel til den normale hverdagen uten testing, munnbind og restriksjoner for evig og alltid. Dessverre.

Kanskje får vi utbygge helsetjenesten og bare la alle gå igjennom dritten. 

Anonymkode: 7835e...6bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Er det noe vits i å leve da? Sånn helt seriøst? Hvis alle skal sitte i hjemmene sine, ingen fysisk kontakt, ingen fysiske kontorjobber, ikke noe kultur, vennetreff, reiser, ferier, frie luftveier innendørs, ordentlig skole, studentsamskipnader osv. De som har familie i utlandet kan bare si farvel til familiene sine. 

Skrevet

Jasså, hvor får du alt dette fra sa du?

Anonymkode: 7c071...b94

Skrevet
Milfy Way skrev (Akkurat nå):

Er det noe vits i å leve da? Sånn helt seriøst? Hvis alle skal sitte i hjemmene sine, ingen fysisk kontakt, ingen fysiske kontorjobber, ikke noe kultur, vennetreff, reiser, ferier, frie luftveier innendørs, ordentlig skole, studentsamskipnader osv. De som har familie i utlandet kan bare si farvel til familiene sine. 

Enig med deg. Bedre å leve som hver dag kanskje er den siste, enn å ikke leve. Tenker på de gamle som sitter alene, for å unngå smitte. Hva hjelper det å leve 2-3 år til i ensomhet. Jeg ville heller levd livet i en viss fare, enn å dø uten å ha levd livet. 

Anonymkode: 7835e...6bf

Skrevet

Men omikron skal jo være mildere? Så nå går det jo riktig vei. Og selv om den ikke skulle ha blitt noe mildere etter to år, er det ingen grunn til at den skal vare i 100 år. Stor forskjell på 2 og 100 år. Jeg tror nok det hele har blåst over om 1-2 år. Da vil vi ha bedre vaksiner og medisiner spesifikt mot covid. 

Annonse

Skrevet

Nå har forskere funnet ut at mutasjoner som kommer via mennesker med immunstyrkende medisiner gir mildere varianter, så kanskje vi alle skulle begynne på det i stedet for å vaksinere oss. 

Anonymkode: ad41f...b80

Skrevet

Pandemien blir endemisk? No Shit Sherlock. 

Men at viruset muterer feil retning, der er du nok i gråsonen. Det er det ingen som kan si akkurat nå. 

Anonymkode: 82c32...6b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå har forskere funnet ut at mutasjoner som kommer via mennesker med immunstyrkende medisiner gir mildere varianter, så kanskje vi alle skulle begynne på det i stedet for å vaksinere oss. 

Har du link til dette? Det er interessant.

Jeg mener det er et paradoks at man har visst siden tidlig i pandemien at personer med høye nok nivåer av D-vitaminer har mindre sjanse for å bli alvorlig syk av covid-19 - men at norske myndigheter fremdeles opererer med latterlig lave verdier som "normal" og ikke har gått ut og anbefalt folk å få opp nivåene sine av D-vit. Spesielt når man også vet at minst halvparten av landets innbyggere har svært lave nivåer eller mangler av D-vit på vinteren.

Anonymkode: 76aa8...dbf

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg mener det er et paradoks at man har visst siden tidlig i pandemien at personer med høye nok nivåer av D-vitaminer har mindre sjanse for å bli alvorlig syk av covid-19 - men at norske myndigheter fremdeles opererer med latterlig lave verdier som "normal" og ikke har gått ut og anbefalt folk å få opp nivåene sine av D-vit. Spesielt når man også vet at minst halvparten av landets innbyggere har svært lave nivåer eller mangler av D-vit på vinteren.

Der var du igjen, ja.

Anonymkode: 94cd5...777

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Å ta for mye d-vitamin kan være direkte skadelig. En venninne av meg var nylig innlagt med vitaminsjokk fordi hun trodde det samme som deg. 
Mulig jeg kan finne linken, men det var mest som spøk da. Jeg har ikke sett forskningen bekreftet, men omikron hevdes å ha mutert hos pasienter med HIV i Sør-Afrika 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Å ta for mye d-vitamin kan være direkte skadelig. En venninne av meg var nylig innlagt med vitaminsjokk fordi hun trodde det samme som deg. 
Mulig jeg kan finne linken, men det var mest som spøk da. Jeg har ikke sett forskningen bekreftet, men omikron hevdes å ha mutert hos pasienter med HIV i Sør-Afrika 

Jeg skrev ikke for mye D-vitaminer, jeg skrev nok. At norske helsemyndigheter opererer med altfor lave verdier for å klassifisere en mangel, det har vært kjent i mange år, derfor har de også i flere år vurdert om de skal heve laveste punkt i referanseferdien med 50 %, men de har fremdeles ikke greid å bestemme seg, tross all forskning fra utlandet som viser fordelene, og at mange andre land har innført det for mange år siden.

Det om Hiv-pasienter i Sør-Afrika trenger du ikke lete frem, det er noe annet enn det du skrev.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg skrev ikke for mye D-vitaminer, jeg skrev nok. At norske helsemyndigheter opererer med altfor lave verdier for å klassifisere en mangel, det har vært kjent i mange år, derfor har de også i flere år vurdert om de skal heve laveste punkt i referanseferdien med 50 %, men de har fremdeles ikke greid å bestemme seg, tross all forskning fra utlandet som viser fordelene, og at mange andre land har innført det for mange år siden.

Det om Hiv-pasienter i Sør-Afrika trenger du ikke lete frem, det er noe annet enn det du skrev.

Her står det litt om bakgrunnen for anbefalinger i Norge, og grunnen til at vi anbefales for lave doser. 
https://forskersonen.no/kronikk-meninger-sykdommer/en-regnefeil-ligger-til-grunn-for-anbefalte-vitamin-d-doser/1820040

Anonymkode: 06a20...a1b

Annonse

Skrevet
Milfy Way skrev (11 timer siden):

Nei sånn kan vi ikke leve. Vi må jo bare åpne alt å lære oss å leve med corona. De fleste blir jo ikke alvorlig syk av det. Å de som er så dumme å ikke vaksinerer seg,de har jeg ingen sympati om de skulle bli alvorlig syk. Kanskje de lærer noe da.

Anonymkode: 1e5f2...e15

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Kilder?

Anonymkode: 22242...951

Skrevet
Milfy Way skrev (11 timer siden):

Jeg kjente akkurat noe litt alarmerende da jeg leste dette: dette gjør meg ingenting. Jeg har aldri hatt det så bra som under nedstengning. Lengter tilbake hver dag. Jeg elsket hjemmeskole. Det var befriende så å slippe å forholde seg til lærerkolleger, elever og foresatte. Vår lille familie hadde det så fint og rolig. Ingen som forstyrret og så ufattelig deilig å ikke måtte dra noen steder.

Anonymkode: e5ecc...ce5

Skrevet

Nå er det jo sjelden virus blir utryddet da...

Men virus endres og mennesker tilpasser seg.

Mye mulig korona kommer til å være farlig for enkelte i hundrevis av år, men det er influensa, kyssesyken, aids, sars osv også.

Det er jo ikke sånn at svineinfluensa er utryddet, den inngår i i fluensavirusene som muterer og eksisterer år etter år.

Anonymkode: 95272...e87

Skrevet

Folkens, jeg er sinnsykt pessimistisk til koronapandemien! Alle eksperter og forskere som påstår at omikron er mildere enn delta og at vi kan leve normalt igjen i løpet av neste år tar fullstendig feil! Jeg er nesten helt overbevist på at vi aldri mer kan leve normalt! Et fri og hverdagslig liv vi kjenner til uten restriksjoner og tiltak er over for godt! Viruset er her for å ta over oss! Bare vent, så skal dere se at jeg har rett! Og det kommer til å mutere til bare farligere og farligere varianter etterhvert, koronapandemien er kommet for å bli, og det normale liv er gone forever! Har vi sykt flaks så blir i hvertfall ikke menneskeheten utrydda før tidlig i 2080-tallet...

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Folkens, jeg er sinnsykt pessimistisk til koronapandemien! Alle eksperter og forskere som påstår at omikron er mildere enn delta og at vi kan leve normalt igjen i løpet av neste år tar fullstendig feil! Jeg er nesten helt overbevist på at vi aldri mer kan leve normalt! Et fri og hverdagslig liv vi kjenner til uten restriksjoner og tiltak er over for godt! Viruset er her for å ta over oss! Bare vent, så skal dere se at jeg har rett! Og det kommer til å mutere til bare farligere og farligere varianter etterhvert, koronapandemien er kommet for å bli, og det normale liv er gone forever! Har vi sykt flaks så blir i hvertfall ikke menneskeheten utrydda før tidlig i 2080-tallet...

HI

Viruset er ikke spesielt farlig, men politikerne har fått smake på makten de har over oss ved å skremme gjennom mediene. Hvor mange, hi, hvor mange dør av omikron? Ingen! Viruset er ikke farlig, men nedstengningen er.

Anonymkode: b5226...be9

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Viruset er ikke spesielt farlig, men politikerne har fått smake på makten de har over oss ved å skremme gjennom mediene. Hvor mange, hi, hvor mange dør av omikron? Ingen! Viruset er ikke farlig, men nedstengningen er.

De første tallene på farligheten av omikron har iallefall kommet og de viser at omikron hadde fått FDA godkjenning om det var en vaksine 😂 Ting kan jo forandre seg men slik ser det ut akkurat nå. Se sitat fra Travis Kling (Twitter) under:

UK has 12 confirmed Omicron deaths out of 45k confirmed cases. Fatality rate of 0.027% would get Omicron FDA approval. "Standardized Mortality Rates after dose 1 were 0.42 & 0.37 for Pfizer & Moderna, and were 0.35 & 0.34 after dose 2" Omicron is better than Pfizer or Moderna.

Anonymkode: 19d8a...38c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.12.2021 den 23.31):

Hvis korona ikke gjøre HIV-pasienter dårlige pluss at de klare å få viruset mutert til en mildere variant, så har det nok noe med medisinene deres å gjøre

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hva eksakt tenker du at politkerne får ut av å skremme befolkningen? Hva tjener de på det? 

Anonymkode: 68b4e...73d

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hva eksakt tenker du at politkerne får ut av å skremme befolkningen? Hva tjener de på det? 

Anonymkode: 68b4e...73d

Og så tillegg hva er tjener de på at folk mister jobben eller blir permittert og må gå på NAV? Hele velferden står jo i fare om ikke dette stabiliserer seg i løpet av rimelig tid. Politikerne vil jo ikke at landets økonomi skal gå til grunde.......

Anonymkode: 19d8a...38c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 31.12.2021 den 9.08):

Kilder?

Anonymkode: 22242...951

Leste noen i 2020, husker ikke hvor, men seriøse kilder.

Her er en fra 2021: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34139758/  https://academic.oup.com/jcem/article/106/11/e4708/6303537

Merk at de skriver at behandling av både lavt nivå/ mangel av D-vitamin, kan hindre alvorlig forløp og sykehusinnleggelse av covid-19.

• Opprett ny...