Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Jeg er fosterforelder selv og lurer på hvordan Strasbourgsakene har påvirket plasseringen deres? Mtp samvær og samarbeid med barnevernet? Er samarbeidet med barnevernet blitt bedre/verre? Anonymkode: 82b18...faf
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Merker ikke så mye forskjell annet enn at de er hysteriske for at det skal gå over datoen for hjemmebesøk. Før var det ingen krise om det gikk en uke eller to over tiden, nå er det krise om datoen ikke følges til punkt og prikke for kvartalsrapporten. Med fire barn så kræsjer alltid disse besøkene i sommeravslutninger og juleavslutninger nå. (Vi har redusert til to i året) Har spurt utallige ganger om de kan planlegge besøkene litt før siste uka, men det går ikke så bra😅 Angående samvær så merker vi ikke noe. Har vært lite samvær hele tiden og nå er fosterbarnet vårt så stor at han/hun i stor grad bestemmer selv. Barnet nekter alt samvær og det jobbes hardt for å få til et samvær i året. Anonymkode: e25c6...cc7
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Merker ikke så mye forskjell annet enn at de er hysteriske for at det skal gå over datoen for hjemmebesøk. Før var det ingen krise om det gikk en uke eller to over tiden, nå er det krise om datoen ikke følges til punkt og prikke for kvartalsrapporten. Med fire barn så kræsjer alltid disse besøkene i sommeravslutninger og juleavslutninger nå. (Vi har redusert til to i året) Har spurt utallige ganger om de kan planlegge besøkene litt før siste uka, men det går ikke så bra😅 Angående samvær så merker vi ikke noe. Har vært lite samvær hele tiden og nå er fosterbarnet vårt så stor at han/hun i stor grad bestemmer selv. Barnet nekter alt samvær og det jobbes hardt for å få til et samvær i året. Anonymkode: e25c6...cc7 Takk for svar😊 Her er de hysteriske for å gå imot det Strasbourg legger føringer for så barnet kommer bak i prioriteringene. Jeg ser at dette virker svært negativt på barnet noe jeg stiller spørsmål ved.. Anonymkode: 82b18...faf
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Takk for svar😊 Her er de hysteriske for å gå imot det Strasbourg legger føringer for så barnet kommer bak i prioriteringene. Jeg ser at dette virker svært negativt på barnet noe jeg stiller spørsmål ved.. Anonymkode: 82b18...faf Ja, de er nok veldig opptatt av det. Tror nok vi hadde merket langt mer til det om barnet vårt var yngre. Nå er vår 16 år og vært hos oss siden spebarnsalder og bestemmer jo mye selv grunnet alder og antall år i fosterhjem. Vet ikke hvor gammelt fostetbarnet deres er, men om ikke barnets beste kommer i fokus ville jeg tatt en dialog med tilsynsfører, helsesøster, barnehage e. l andre som ser barnets behov i det daglige og kan være med å prate barnets sak. Anonymkode: e25c6...cc7
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #5 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Takk for svar😊 Her er de hysteriske for å gå imot det Strasbourg legger føringer for så barnet kommer bak i prioriteringene. Jeg ser at dette virker svært negativt på barnet noe jeg stiller spørsmål ved.. Anonymkode: 82b18...faf I Norge har vi vel et ganske godt fungerende foreldrevern… Anonymkode: 45b9a...62f
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #6 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): I Norge har vi vel et ganske godt fungerende foreldrevern… Anonymkode: 45b9a...62f Ja. Foreldrevernet er sterkt noe det bør være, men når dette går på bekostning av barnet blir det vanskelig.... det er vondt å se at barnet sliter fysisk og psykisk i lange tider etterpå å at dette ikke blir vektlagt i retten pga bio bånd teller mer🤔 Anonymkode: 82b18...faf
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #7 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja. Foreldrevernet er sterkt noe det bør være, men når dette går på bekostning av barnet blir det vanskelig.... det er vondt å se at barnet sliter fysisk og psykisk i lange tider etterpå å at dette ikke blir vektlagt i retten pga bio bånd teller mer🤔 Anonymkode: 82b18...faf Norge har jo blitt gruset i retten et titalls ganger nå, så det er ganske tydelig at «foreldrevernet» er for svakt. Det kan jo hende barnet sliter fordi båndene til foreldrene har blitt brutt, det er jo umenneskelig! Anonymkode: 71df4...c08
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #8 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Norge har jo blitt gruset i retten et titalls ganger nå, så det er ganske tydelig at «foreldrevernet» er for svakt. Det kan jo hende barnet sliter fordi båndene til foreldrene har blitt brutt, det er jo umenneskelig! Anonymkode: 71df4...c08 Da syns jeg du skal lese deg opp om de sakene. Norge er ikke blitt «gruset». Anonymkode: 45b9a...62f
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #9 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Norge har jo blitt gruset i retten et titalls ganger nå, så det er ganske tydelig at «foreldrevernet» er for svakt. Det kan jo hende barnet sliter fordi båndene til foreldrene har blitt brutt, det er jo umenneskelig! Anonymkode: 71df4...c08 Norge er ikke blitt gruset slik du tror. Les dommene å unngå vg/dagbladet å les selve dommene... Det er ikke blitt vedtatt at det var feil å ta barna i utgangspunktet men det er stilt spørsmål ved at Norge har sagt at det er langtidsplasseringer slik at tilbakeføringsspørsmålet er blitt satt i bakleksa. Strasbourg mener at de ikke kan si at barn ikke kan føres tilbake selv om det både er mishandling og psykisk sykdom inn i bildet. Man skal ivareta det biologiske prinsipp uansett ved å la barn og foreldre møtes. Dette tiltross for at barna kan bli skadet for livet og aldri finner roen noensinne. Mange av disse barna blir så skadet av dette at de ikke kan fungere i samfunnet når de vokser til. Jeg er enige at foreldrenes rettigheter skal ivaretas, men når barna blir skadet av dette noe som blir fastslått av BUP, psykologer, lege, skole osv så blir det feil for meg. Skal ikke barna ivaretas først? Anonymkode: 82b18...faf
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #10 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Strasbourg mener at de ikke kan si at barn ikke kan føres tilbake selv om det både er mishandling og psykisk sykdom inn i bildet. Man skal ivareta det biologiske prinsipp uansett ved å la barn og foreldre møtes. Og her er det jo at Norge kræsjer med mange andre land. I vår rettsfølelse er barnet et eget rettssubjekt, med egne, individuelle rettigheter som skal ivaretas, og vi skal (i regelen) alltid se på barnets beste først. I Europa får vi kritikk for at vi ikke i større grad ser på familien som helhet og verdsetter «familiens beste» som eget prinsipp. Jeg syns det er bra at vi ikke anerkjenner «familiens beste» over «barnets beste». For det viser seg jo at i veldig mange familier må barna lide under at de voksne ivaretar seg selv og egne ønsker og behov på barnas bekostning. Jeg tror det er et spørsmål om tid før verden følger etter og slutter å anse ungene som et vedheng til de voksne. Barndommen er vår mest formbare tid, det er avgjørende at den blir god! Anonymkode: 45b9a...62f
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #11 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Og her er det jo at Norge kræsjer med mange andre land. I vår rettsfølelse er barnet et eget rettssubjekt, med egne, individuelle rettigheter som skal ivaretas, og vi skal (i regelen) alltid se på barnets beste først. I Europa får vi kritikk for at vi ikke i større grad ser på familien som helhet og verdsetter «familiens beste» som eget prinsipp. Jeg syns det er bra at vi ikke anerkjenner «familiens beste» over «barnets beste». For det viser seg jo at i veldig mange familier må barna lide under at de voksne ivaretar seg selv og egne ønsker og behov på barnas bekostning. Jeg tror det er et spørsmål om tid før verden følger etter og slutter å anse ungene som et vedheng til de voksne. Barndommen er vår mest formbare tid, det er avgjørende at den blir god! Anonymkode: 45b9a...62f Godt svart! Er akkurat slik jeg føler det også! Anonymkode: 82b18...faf
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #12 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Og her er det jo at Norge kræsjer med mange andre land. I vår rettsfølelse er barnet et eget rettssubjekt, med egne, individuelle rettigheter som skal ivaretas, og vi skal (i regelen) alltid se på barnets beste først. I Europa får vi kritikk for at vi ikke i større grad ser på familien som helhet og verdsetter «familiens beste» som eget prinsipp. Jeg syns det er bra at vi ikke anerkjenner «familiens beste» over «barnets beste». For det viser seg jo at i veldig mange familier må barna lide under at de voksne ivaretar seg selv og egne ønsker og behov på barnas bekostning. Jeg tror det er et spørsmål om tid før verden følger etter og slutter å anse ungene som et vedheng til de voksne. Barndommen er vår mest formbare tid, det er avgjørende at den blir god! Anonymkode: 45b9a...62f Feil. Det biologiske prinsipp er ikke et eget overhøyhet prinsipp i Europa. Det inngår i barnets beste vurderingen. Forøvrig kritisererer EMD først og fremst at man ikke har argumentert godt nok for omsorgsovertakelser, men har slengt ut feks påstander om at foreldre har manglende mentaliseringsevne uten å konkretisere. Man har manglet juridisk begrunnet argumentasjon noe som har gått ut over rettssikkerheten til foreldre og barn. Det er en god ting at dette må endres. Og det er til barnets beste. Fosterbarn bør ha så mange samvær som de kan tåle med foreldrene sine. Dersom man er fosterforeldre uten å jobbe for at barnet skal ha det og forstå at det er viktig, så bør man ikke være fosterforeldre. Anonymkode: 87bb8...800
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #13 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Feil. Det biologiske prinsipp er ikke et eget overhøyhet prinsipp i Europa. Det inngår i barnets beste vurderingen. Forøvrig kritisererer EMD først og fremst at man ikke har argumentert godt nok for omsorgsovertakelser, men har slengt ut feks påstander om at foreldre har manglende mentaliseringsevne uten å konkretisere. Man har manglet juridisk begrunnet argumentasjon noe som har gått ut over rettssikkerheten til foreldre og barn. Det er en god ting at dette må endres. Og det er til barnets beste. Fosterbarn bør ha så mange samvær som de kan tåle med foreldrene sine. Dersom man er fosterforeldre uten å jobbe for at barnet skal ha det og forstå at det er viktig, så bør man ikke være fosterforeldre. Anonymkode: 87bb8...800 Jeg er som jeg har skrevet før ikke uenig i at barnet skal ha kjennskap og samvær med foreldrene. Du går her rett i fella med påstanden om at fosterforeldre ikke vil dette og dermed ikke bør ha fosterbarn. Det jeg sier er at det regelrett er barn som blir traumatisert og som får store psykiske og fysiske skader av dette. Når dette i tillegg er dokumentert avceksterne fagfolk og retten fremdeles mener at samvær bør gjennomføres gjerne i økt grad så er det noe galt med systemet. Det er vondt å oppleve hvordan barnet kan slite med både angst, spisevegring og bekymringsfull atferd som bare øker på. Jeg opplever at flere tror at fosterforeldre kun tenker på seg selv her. Jeg anbefaler ingen å bli fosterforeldre om de ikke har kjennskap til dette på grunnlag av at vi alltid blir sett på som problemskaperne i relasjonen mellom biologiske foreldre og barn. Selv i retten blir vi mistrodd selv om dokumentasjon er gjort av fagpersoner. Jeg har faktisk lest dommer der retten regelrett mener at barnet da bør øke samværene slik at de venner seg mer til de. Noe som igjen fører til svært vanskelige tider der barnet får flere og større problemer som blir umulige å løse opp i. Er det da barnets rettigheter som er vektlagt eller kun de biologiske båndene? Anonymkode: 82b18...faf
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #14 Skrevet 1. januar 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Jeg er som jeg har skrevet før ikke uenig i at barnet skal ha kjennskap og samvær med foreldrene. Du går her rett i fella med påstanden om at fosterforeldre ikke vil dette og dermed ikke bør ha fosterbarn. Det jeg sier er at det regelrett er barn som blir traumatisert og som får store psykiske og fysiske skader av dette. Når dette i tillegg er dokumentert avceksterne fagfolk og retten fremdeles mener at samvær bør gjennomføres gjerne i økt grad så er det noe galt med systemet. Det er vondt å oppleve hvordan barnet kan slite med både angst, spisevegring og bekymringsfull atferd som bare øker på. Jeg opplever at flere tror at fosterforeldre kun tenker på seg selv her. Jeg anbefaler ingen å bli fosterforeldre om de ikke har kjennskap til dette på grunnlag av at vi alltid blir sett på som problemskaperne i relasjonen mellom biologiske foreldre og barn. Selv i retten blir vi mistrodd selv om dokumentasjon er gjort av fagpersoner. Jeg har faktisk lest dommer der retten regelrett mener at barnet da bør øke samværene slik at de venner seg mer til de. Noe som igjen fører til svært vanskelige tider der barnet får flere og større problemer som blir umulige å løse opp i. Er det da barnets rettigheter som er vektlagt eller kun de biologiske båndene? Anonymkode: 82b18...faf Det er da ikke rart at barna synes det er vanskelig med samvær når de skjer så ekstremt sjeldent! Et barn blir fjernet når det er veldig ungt, og skal deretter forholde seg til et fremmed menneske som har sterke følelser for barnet i et par timer i året! Det er jo helt unormalt. Merkelig at Norge skiller seg så veldig fra andre vesteuropeiske land da. Er det virkelig bare Ola dunk som vet hvordan barn og familier skal behandles? Det er ekstremt mye rart i norsk barnevern - ikke rart, når enhver idiot kan fullføre en slik utdannelse og få jobb. Feks hun som var venninne med fostermor og skrev sms’er om at hun håpet fostermor snart fikk omsorgen. Anonymkode: 71df4...c08
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #15 Skrevet 1. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er da ikke rart at barna synes det er vanskelig med samvær når de skjer så ekstremt sjeldent! Et barn blir fjernet når det er veldig ungt, og skal deretter forholde seg til et fremmed menneske som har sterke følelser for barnet i et par timer i året! Det er jo helt unormalt. Merkelig at Norge skiller seg så veldig fra andre vesteuropeiske land da. Er det virkelig bare Ola dunk som vet hvordan barn og familier skal behandles? Det er ekstremt mye rart i norsk barnevern - ikke rart, når enhver idiot kan fullføre en slik utdannelse og få jobb. Feks hun som var venninne med fostermor og skrev sms’er om at hun håpet fostermor snart fikk omsorgen. Anonymkode: 71df4...c08 Å der bekrefter du alt. Du mener altså at barn som har gjennomgått fysisk og psykisk mishandling skal gjennomgå samvær oftere fordi de skal venne seg på det?? Så om du hadde blitt voldtatt ute på byen så skulle du treffe voldtektsmannen flere ganger i året slik at angsten for voldtekt forsvinner? Beklager men dette henger ikke på greip for meg. Samvær er fint og godt for barnet der de kan gjennomføres slik at barnet har glede og får noe utav det, men å gjennomføre samvær på tross av alt er totalt fravær på omtanke for barnet. Da er det ikke barnets beste som står i fokus i det hele tatt! Jeg er spent på om det om noen år er barn som har blitt utsatt for dette som kommer til å saksøke staten for å bli utsatt for lovpålagte traumer. Det kan bli interessant å se🤔 Anonymkode: 82b18...faf
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #16 Skrevet 1. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det er da ikke rart at barna synes det er vanskelig med samvær når de skjer så ekstremt sjeldent! Et barn blir fjernet når det er veldig ungt, og skal deretter forholde seg til et fremmed menneske som har sterke følelser for barnet i et par timer i året! Det er jo helt unormalt. Merkelig at Norge skiller seg så veldig fra andre vesteuropeiske land da. Er det virkelig bare Ola dunk som vet hvordan barn og familier skal behandles? Det er ekstremt mye rart i norsk barnevern - ikke rart, når enhver idiot kan fullføre en slik utdannelse og få jobb. Feks hun som var venninne med fostermor og skrev sms’er om at hun håpet fostermor snart fikk omsorgen. Anonymkode: 71df4...c08 Du må da huske på at det er tungtveiende grunner til at et barn blir fjernet fra foreldrene, det er ikke snakk om et dask på hånden her. Du vil at barn skal venne seg til å være sammen med overgriperne/mishandlerne sine? Gjelder det andre som blir utsatt for vold i samfunnet også? Eller det bare de sårbare barna du vil så vondt? Anonymkode: 7e032...5ab
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #17 Skrevet 1. januar 2022 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Det er da ikke rart at barna synes det er vanskelig med samvær når de skjer så ekstremt sjeldent! Et barn blir fjernet når det er veldig ungt, og skal deretter forholde seg til et fremmed menneske som har sterke følelser for barnet i et par timer i året! Det er jo helt unormalt. Merkelig at Norge skiller seg så veldig fra andre vesteuropeiske land da. Er det virkelig bare Ola dunk som vet hvordan barn og familier skal behandles? Det er ekstremt mye rart i norsk barnevern - ikke rart, når enhver idiot kan fullføre en slik utdannelse og få jobb. Feks hun som var venninne med fostermor og skrev sms’er om at hun håpet fostermor snart fikk omsorgen. Anonymkode: 71df4...c08 Da jeg vokste opp, i min biologiske familie, bodde besteforeldrene mine på andre siden av landet. På grunn av stor avstand møttes vi skjeldent mer enn en gang i året. Besteforeldrene mine var dermed for meg fremmede, men de var også mennesker som hadde sterke følelser for meg, som jeg møtte en gang i året. Møtene varte riktignok i mer en noen timer, men likevel. Det var helt normalt for meg å møte fremmede mennesker som hadde sterke følelser for meg, og møtene skapte ingen problemer for meg. Problemet er ikke at barna møter fremmede som har sterke følelser for dem. Problemet er at barna møter foreldre som har utsatt dem for traumatiske opplevelser, og at barna selv ikke får lov til å nekte disse møtene dersom de ikke ønsker å se foreldrene. Anonymkode: b07c8...6ec
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #18 Skrevet 1. januar 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Du må da huske på at det er tungtveiende grunner til at et barn blir fjernet fra foreldrene, det er ikke snakk om et dask på hånden her. Du vil at barn skal venne seg til å være sammen med overgriperne/mishandlerne sine? Gjelder det andre som blir utsatt for vold i samfunnet også? Eller det bare de sårbare barna du vil så vondt? Anonymkode: 7e032...5ab Jeg tror at det hender litt for ofte i dette landet at barn blir fjernet fra familien sin uten god nok grunn. Altså at foreldrene IKKE er overgripere/mishandlere, men kanskje er litt spesielle/enkle/har et annet syn på oppdragelse eller lignende. Anonymkode: 71df4...c08
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #19 Skrevet 1. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tror at det hender litt for ofte i dette landet at barn blir fjernet fra familien sin uten god nok grunn. Altså at foreldrene IKKE er overgripere/mishandlere, men kanskje er litt spesielle/enkle/har et annet syn på oppdragelse eller lignende. Anonymkode: 71df4...c08 Hva i alle dager får deg til å tro det? Etter å ha mottatt tiltak, fått veiledning og vært i rettssak med advokater og greier, så mener du at grunnen ikke er god nok? Anonymkode: 45b9a...62f
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #20 Skrevet 1. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Da jeg vokste opp, i min biologiske familie, bodde besteforeldrene mine på andre siden av landet. På grunn av stor avstand møttes vi skjeldent mer enn en gang i året. Besteforeldrene mine var dermed for meg fremmede, men de var også mennesker som hadde sterke følelser for meg, som jeg møtte en gang i året. Møtene varte riktignok i mer en noen timer, men likevel. Det var helt normalt for meg å møte fremmede mennesker som hadde sterke følelser for meg, og møtene skapte ingen problemer for meg. Problemet er ikke at barna møter fremmede som har sterke følelser for dem. Problemet er at barna møter foreldre som har utsatt dem for traumatiske opplevelser, og at barna selv ikke får lov til å nekte disse møtene dersom de ikke ønsker å se foreldrene. Anonymkode: b07c8...6ec https://www.nrk.no/ytring/samvaer-ikke-alltid-barnets-beste-1.15775311?fbclid= Prøv å lese dette. Det er en kombinasjon av ting. Anonymkode: 45b9a...62f
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2022 #21 Skrevet 1. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tror at det hender litt for ofte i dette landet at barn blir fjernet fra familien sin uten god nok grunn. Altså at foreldrene IKKE er overgripere/mishandlere, men kanskje er litt spesielle/enkle/har et annet syn på oppdragelse eller lignende. Anonymkode: 71df4...c08 Om man ser vinklingen barnevernshatere har så er det nok dette de sier... I realiteten skal det svært mye til før de fjerner et barn. Men ja. Av og til gjør bv feil. Men når det er sterk mistanke om f.eks vold skal de da fjerne barnet asap for så å finne ut at dette var rett/feil etterpå eller skal de utsette barnet for vold ved å vente? Uansett hva de gjør så blir det jo feil for noen. Ville ikke ha hatt jobben deres for noen pris jeg altså😱 Anonymkode: 82b18...faf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå