Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 https://www.dagbladet.no/nyheter/spis-deg-til-15-grader/74770904 Er det noe jeg har gått glipp av her? Dama var gift med Petter Stordalen, som ikke akkurat er kjent for å spare penger og miljøet. Jeg kan ikke huske å ha sett henne i klær fra fretex, uten sminke og smykker og med uflidd hår. Hun går fortsatt med dyre klær, sminke og hår med hårprodukter i, hun eier sikkert et stort hus og en bil. Så hun kan ikke sies å la være å bidra til overforbruket. Vil denne matlagingen hennes gjøre like mye for miljøet som Cola light gjør for vekten din når du bestiller den sammen med ekstra stor burgermeny? Anonymkode: bcbfc...d77
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Det er bare flaut med sånne utspill når man lever i luksus selv, og mest sannsynlig forbruker mye mer enn mannen i gata. Anonymkode: 9921b...977
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Du må se det i et større bilde. Hvis alle vi som har mulighet sørger for mindre matavfall, spiser mindre kjøtt og mer bærekraftig, har det mye å si. Vi har har nok mat i verden til å fø samtlige, men allikevel havner enorme mengder i søpla mens andre sulter. GS ønsker å bidra til at holdninger rundt mat endres i et globalt perspektiv. Tror du forresten Hu. Går i designklør 24/7? Dessuten kan klær også kjøpes mer børekraftig. Klær produsert av mennesker som får betalt slik at de kan leve mer bærekraftig. Produsert nærmere slikt det ikke er produsert av barn i Bangladesh under grusomme forhold. Det er bedre med 5 dyre dresser som er etisk produsert, enn å ha skapet fyllt opp med 25 bukser og 25 gensere fra h&m. Anonymkode: 88187...1e0
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 Selv om det oser hykleri av det hele, er det nå en løsning basert på vitenskap, uavhengig hvor flink hun selv har vært å etterleve ett minimalt forbruk i løpet av livet. Hun kunne jo gitt faen, for med den sykdommen hun har, vil hun mest sannsynlig ikke leve lenge nok til å oppleve de verste endringene i klimaet. Så om ikke jeg jubler over livsstilen de har levd, så får hun tommel opp for i det minste å gjøre ett forsøk. Klimaet burde jo engasjere oss alle, spesielt vi som har barn som skal vokse opp med dette. Anonymkode: e60ca...400
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): https://www.dagbladet.no/nyheter/spis-deg-til-15-grader/74770904 Er det noe jeg har gått glipp av her? Dama var gift med Petter Stordalen, som ikke akkurat er kjent for å spare penger og miljøet. Jeg kan ikke huske å ha sett henne i klær fra fretex, uten sminke og smykker og med uflidd hår. Hun går fortsatt med dyre klær, sminke og hår med hårprodukter i, hun eier sikkert et stort hus og en bil. Så hun kan ikke sies å la være å bidra til overforbruket. Vil denne matlagingen hennes gjøre like mye for miljøet som Cola light gjør for vekten din når du bestiller den sammen med ekstra stor burgermeny? Anonymkode: bcbfc...d77 Hva har håret hennes med bærekraft å gjøre? Du skader ikke klimaet ved å klippe og style deg! Anonymkode: 48542...0b8
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #6 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det er bare flaut med sånne utspill når man lever i luksus selv, og mest sannsynlig forbruker mye mer enn mannen i gata. Anonymkode: 9921b...977 Nei. Er du sikker på at hennes forbruk egentlig er et større problem en din families avtrykk er? Er det noe som er ressurskrevende er det å ha mange barn. Mye billige klær som knapt brukes før det kastes, enorme mengder leker. Maten som familier konsumerer. Hele familier som trenger flere biler, gjerne ferierer med fly, store mengder mat som kastes osv. Anonymkode: 88187...1e0
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #7 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Nei. Er du sikker på at hennes forbruk egentlig er et større problem en din families avtrykk er? Er det noe som er ressurskrevende er det å ha mange barn. Mye billige klær som knapt brukes før det kastes, enorme mengder leker. Maten som familier konsumerer. Hele familier som trenger flere biler, gjerne ferierer med fly, store mengder mat som kastes osv. Anonymkode: 88187...1e0 Ja, det er jeg 100% sikker på Anonymkode: 9921b...977
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #8 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ja, det er jeg 100% sikker på Anonymkode: 9921b...977 Fin for deg. Jeg kjøper ikke det like glatt. Det å få barn er uansett det største bidraget til økt karbonavtrykk. Ja, hun dyre vaner og kunne strammet inn, men mannen i gata har faktisk også svært mye overforbruk. Vi pusser opp og bytter ut ting og tang hele tiden. For alle dem som er innom Nille og bytter ut telysestaker og nips et par ganger i året. Alt må være på moten og vi vil ikke at noen skal ta oss for å ha kählervase i 2021. Alle disse småtingene i tillegg til klær og utstyr som må være nytt for mange bidrar til store avtrykk, og jeg tror GS har et mer bevisst forhold til dette enn mange av oss med normal økonomi. Dessuten er EAT et veldig viktig bidrag. Sett at du har rett. At GS sløser fælt med penger og ting. Allikevel vil noen få personers store forbruk (i verdenssammenheng) blir lite i forhold til gevinsten av at "alle" blir mer bevisst på matvaner og derfor lever mer bærekraftig. Anonymkode: 88187...1e0
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #9 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Fin for deg. Jeg kjøper ikke det like glatt. Det å få barn er uansett det største bidraget til økt karbonavtrykk. Ja, hun dyre vaner og kunne strammet inn, men mannen i gata har faktisk også svært mye overforbruk. Vi pusser opp og bytter ut ting og tang hele tiden. For alle dem som er innom Nille og bytter ut telysestaker og nips et par ganger i året. Alt må være på moten og vi vil ikke at noen skal ta oss for å ha kählervase i 2021. Alle disse småtingene i tillegg til klær og utstyr som må være nytt for mange bidrar til store avtrykk, og jeg tror GS har et mer bevisst forhold til dette enn mange av oss med normal økonomi. Dessuten er EAT et veldig viktig bidrag. Sett at du har rett. At GS sløser fælt med penger og ting. Allikevel vil noen få personers store forbruk (i verdenssammenheng) blir lite i forhold til gevinsten av at "alle" blir mer bevisst på matvaner og derfor lever mer bærekraftig. Anonymkode: 88187...1e0 Du trenger ikke å kjøpe det, men ingen av de tingene der gjelder for meg. Anonymkode: 9921b...977
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #10 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Du må se det i et større bilde. Hvis alle vi som har mulighet sørger for mindre matavfall, spiser mindre kjøtt og mer bærekraftig, har det mye å si. Vi har har nok mat i verden til å fø samtlige, men allikevel havner enorme mengder i søpla mens andre sulter. GS ønsker å bidra til at holdninger rundt mat endres i et globalt perspektiv. Tror du forresten Hu. Går i designklør 24/7? Dessuten kan klær også kjøpes mer børekraftig. Klær produsert av mennesker som får betalt slik at de kan leve mer bærekraftig. Produsert nærmere slikt det ikke er produsert av barn i Bangladesh under grusomme forhold. Det er bedre med 5 dyre dresser som er etisk produsert, enn å ha skapet fyllt opp med 25 bukser og 25 gensere fra h&m. Anonymkode: 88187...1e0 Og akkurat du er målgruppen hennes. Du går rett på’n. Dama lever selv i luxus og er Norges største hykler. Folk er så blåøyde altså….. 🙄 Anonymkode: 58273...ca4
prekæs Skrevet 30. desember 2021 #11 Skrevet 30. desember 2021 Er det kokka hennes som står ved siden av? Selv tenker jeg at de fleste kan gjøre mye. For en tid tilbake var det et avisoppslag om hva en skoleklasse hadde fått ut av "dårlig" mat. Mulig de lærte noe som forsvant på veien til "best før" og "holdbar til". Mine besteforeldre og oldeforeldre trengte ikke kurs i nøysomhet. De hadde potetbinge med selvdyrkede poteter i kjelleren og vinterepler som ble lagret. Når våren kom, var ikke alt som nyplukket, men likevel fungerte det som menneskeføde. I dag har potetene i butikken et par ukers holdbarhet og eggene fikk for noen år siden langt kortere holdbarhetsfrist de og. Utover det er det mulig damen her har noe å komme med, men tror ikke akkurat vi helt vanlige er i målgruppen hennes.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #12 Skrevet 30. desember 2021 Hun er jo veganer da. Hun driver jo eat. Det er en organisasjon som jobber med bærekraftig mat. Verden produserer nok mat for hele verden. Hun ønsker å få slutt på marsvin.I tillegg ønsker de å produsere mat på en bærekraftig måte. Hva er hyklerisk med dét? Anonymkode: 4c45e...cd3
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #13 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hun er jo veganer da. Hun driver jo eat. Det er en organisasjon som jobber med bærekraftig mat. Verden produserer nok mat for hele verden. Hun ønsker å få slutt på marsvin.I tillegg ønsker de å produsere mat på en bærekraftig måte. Hva er hyklerisk med dét? Anonymkode: 4c45e...cd3 Hva har marsvin gjort henne? Ellers mener jeg at det er litt dobbeltmoral å redde miljøet med den ene hånden og skade det med den andre Anonymkode: e8717...a67
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #14 Skrevet 30. desember 2021 Dere som fortsatt ikke har skjønt hva det luksusdyret, (mar-svin? 😜), virkelig er kan bare lese denne og mange andre lignende artikler; https://www.google.no/amp/s/no.newsner.com/nyheter/petter-og-gunhild-stordalen-blir-slaktet-etter-ny-avsloring-hyklere/amp/ Flyturer i privatfly 12 ggr pr måned🙄 Artikkel er fra 2019, men hennes livsstil er akkurat den samme idag. «Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør». Kvalmende kvinnemenneske. Anonymkode: 58273...ca4
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #15 Skrevet 30. desember 2021 Ja, Hun er nok utelukkende et forferdelig menneske uten moral eller kunnskap, bare fordi hun forelsket seg i en mann som tilfeldigvis er rik. For ei drittkjerring, liksom, som prøver å gjøre noe for den verden barna deres skal vokse opp i,. Skikkelig latterlig å jobbe med globalt perspektiv. 🤯🙄 Da er det jo myyyyye bedre å sitte hjemme og gjøre lite annet finne på grunner til å kritisere. 👍 Anonymkode: a5ade...3ac
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #16 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ja, Hun er nok utelukkende et forferdelig menneske uten moral eller kunnskap, bare fordi hun forelsket seg i en mann som tilfeldigvis er rik. For ei drittkjerring, liksom, som prøver å gjøre noe for den verden barna deres skal vokse opp i,. Skikkelig latterlig å jobbe med globalt perspektiv. 🤯🙄 Da er det jo myyyyye bedre å sitte hjemme og gjøre lite annet finne på grunner til å kritisere. 👍 Anonymkode: a5ade...3ac Man blir lite troverdig når man deltar på flere svære fester med helikopter, overforbruk av varer osv, benytter seg av privatfly flere ganger i måneden og så videre. Man kan faktisk leve nøkternt selv om man er rik. Det er et valg, slik det er med alt det andre. Anonymkode: bcbfc...d77
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #17 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Man blir lite troverdig når man deltar på flere svære fester med helikopter, overforbruk av varer osv, benytter seg av privatfly flere ganger i måneden og så videre. Man kan faktisk leve nøkternt selv om man er rik. Det er et valg, slik det er med alt det andre. Anonymkode: bcbfc...d77 Og det har hun også selv erkjent og problematisert. Men det er ikke like gøy for folk, for da kan man ikke vekte seg i selvrettferdig moralisme. Anonymkode: a5ade...3ac
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #18 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Og det har hun også selv erkjent og problematisert. Men det er ikke like gøy for folk, for da kan man ikke vekte seg i selvrettferdig moralisme. Anonymkode: a5ade...3ac Men har hun sluttet med denne livsstilen? Anonymkode: bcbfc...d77
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #19 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Man blir lite troverdig når man deltar på flere svære fester med helikopter, overforbruk av varer osv, benytter seg av privatfly flere ganger i måneden og så videre. Man kan faktisk leve nøkternt selv om man er rik. Det er et valg, slik det er med alt det andre. Anonymkode: bcbfc...d77 Betyr det egentlig noe da? Jeg liker i hvert fall løsningen hennes bedre enn mye annet vi snuser på om dagen, med verdensledere som bare babler om dommedag og eneste løsning er høyere avgift for folk og vage mål med tall uten løsninger. Strøm, drivstoff osv, alt blir dyrere, forbruket skal ned. Her kommer det i hvert fall en håndfast løsning som til og med for en del innebærer redusert matbudsjett. Hva er det som er så provoserende med det? Det er ikke hun som har satt sammen dette kostholdet, det er gjort av fagfolk med tanke om hva som er mest gunstig for både helse og klima. Selvfølgelig er rikinger irriterende lite troverdige, Hagen som stolt kunne fortelle han tross alt har flere elbiler eller alle flyreisene til Stordalen og svære villaer de sikkert ikke bruker 10 % av plassen engang. Men hvordan de lever utgjør ikke den store forskjellen for deg og meg. Dette kan utgjøre en forskjell for deg og meg. Man kan ikke se bort fra det kun fordi man misliker budbringeren. Anonymkode: e60ca...400
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #20 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Men har hun sluttet med denne livsstilen? Anonymkode: bcbfc...d77 Hun lever et helt annet liv nå, som skilt enn som gift med Petter Stordalen, men det er garantert et for høyt flyforbruk enda. Sånn blir det jo litt, når man driver med globalt arbeid. Og hvorfor er det slik at folks engasjement kun er «troverdig» og verdt å høre på hvis vedkommende lever et perfekt, asketisk liv uten noe som helst feil å finne noe sted? Hun har har aldri påstått å være perfekt. Hun har engasjert seg i temaet «mat, helse og klima»; verdens skjevfordeling av mat, det enorme klimaavtrykket dagens matproduksjon avgir og jobber opp mot politiske løsninger på dette på et globalt nivå. Et felt som står for en tredjedel av det globale klimaavtrykket hvorfor er det så galt? Anonymkode: a5ade...3ac
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #21 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Betyr det egentlig noe da? Jeg liker i hvert fall løsningen hennes bedre enn mye annet vi snuser på om dagen, med verdensledere som bare babler om dommedag og eneste løsning er høyere avgift for folk og vage mål med tall uten løsninger. Strøm, drivstoff osv, alt blir dyrere, forbruket skal ned. Her kommer det i hvert fall en håndfast løsning som til og med for en del innebærer redusert matbudsjett. Hva er det som er så provoserende med det? Det er ikke hun som har satt sammen dette kostholdet, det er gjort av fagfolk med tanke om hva som er mest gunstig for både helse og klima. Selvfølgelig er rikinger irriterende lite troverdige, Hagen som stolt kunne fortelle han tross alt har flere elbiler eller alle flyreisene til Stordalen og svære villaer de sikkert ikke bruker 10 % av plassen engang. Men hvordan de lever utgjør ikke den store forskjellen for deg og meg. Dette kan utgjøre en forskjell for deg og meg. Man kan ikke se bort fra det kun fordi man misliker budbringeren. Anonymkode: e60ca...400 Vel, hennes kosthold passer ikke for meg og mange andre som ikke kan leve på så restriktivt kosthold uten å skade helsa. Anonymkode: bcbfc...d77
sug lut Skrevet 30. desember 2021 #22 Skrevet 30. desember 2021 Inspirerende er hun ikke. Men garantert interessant og ikke minst smart og hyggelig. Det holder lenge.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #23 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hun lever et helt annet liv nå, som skilt enn som gift med Petter Stordalen, men det er garantert et for høyt flyforbruk enda. Sånn blir det jo litt, når man driver med globalt arbeid. Og hvorfor er det slik at folks engasjement kun er «troverdig» og verdt å høre på hvis vedkommende lever et perfekt, asketisk liv uten noe som helst feil å finne noe sted? Hun har har aldri påstått å være perfekt. Hun har engasjert seg i temaet «mat, helse og klima»; verdens skjevfordeling av mat, det enorme klimaavtrykket dagens matproduksjon avgir og jobber opp mot politiske løsninger på dette på et globalt nivå. Et felt som står for en tredjedel av det globale klimaavtrykket hvorfor er det så galt? Anonymkode: a5ade...3ac Man trenger ikke å fly for delta i møter og konferanser. Vi vanlige dødelige er stuet bort på hjemmekontor og blir ikke hørt med at digitale møter er mer slitsomme og mindre effektive enn fysiske møter. Er det bra nok for resten av Norge, må det også være bra nok for disse rikingene. Anonymkode: bcbfc...d77
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #24 Skrevet 30. desember 2021 sug lut skrev (Akkurat nå): Inspirerende er hun ikke. Men garantert interessant og ikke minst smart og hyggelig. Det holder lenge. Det er jo det som er feilen. Hyggelige, pene og pengesterke folk kommer unna med mye mer enn alle andre. Anonymkode: bcbfc...d77
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #25 Skrevet 30. desember 2021 Hun selv er veganer, men det digre beistet av en hund må vel ha et kjøttbasert kosthold? Hvordan passer det inn i den grønne livsstilen? En så stor hund er vel strengt tatt kun luksus? Anonymkode: 6c28b...0f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå