Gå til innhold

Jeg og barna kommer til å gjøre som vi vil om vi havner i karantene.

Anbefalte innlegg

Nå må lærere og barnehageansatte gå å jobb, selv om de er nærkontakt med smittet.  Da er visst ikke Korona så farlig allikevel. Så her blir vi hjemme om vi er syke, men gjør som vi vil på fritiden. 

Anonymkode: a1917...9c6

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå må lærere og barnehageansatte gå å jobb, selv om de er nærkontakt med smittet.  Da er visst ikke Korona så farlig allikevel. Så her blir vi hjemme om vi er syke, men gjør som vi vil på fritiden. 

Er du helt dust eller? Du vet det er straffbart å bryte karantene??

Anonymkode: ee222...1c3

Hvis barna og jeg havner i karantene, vil jeg måtte dra ut av huset for å handle mat og eventuelle medisiner. Vi har ingen mat- og medisinlevering her jeg bor, og heller ikke noe nettverk som kan brukes til slikt. Jeg synes også regelen om fritidskarantene er teit - man smitter mange flere som lærer for 40 syvåringer enn hvis man drar på butikken med munnbind og 1 meter avstand. 

Milfy Way skrev (1 minutt siden):

Hvis barna og jeg havner i karantene, vil jeg måtte dra ut av huset for å handle mat og eventuelle medisiner. Vi har ingen mat- og medisinlevering her jeg bor, og heller ikke noe nettverk som kan brukes til slikt. Jeg synes også regelen om fritidskarantene er teit - man smitter mange flere som lærer for 40 syvåringer enn hvis man drar på butikken med munnbind og 1 meter avstand. 

Fritak for karantene gjelder bare om man er nærkontakt av andre enn husstandsmedlemmer. Ergo, har en lærer (eller andre kritiske yrker) en i husstanden som er smittet så gjelder karantenen selv på fritiden. 

Milfy Way skrev (3 minutter siden):

Hvorfor har dere ikke ett eneste menneske der dere bor som kan gå i butikken for dere? Det er jo sært og sosialt.

Anonymkode: d3dfc...f30

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Den karanten det er snakk om her er jo om det er noen som har fått korona i klassen til læreren. Om dere blir syke hjemme hos deg så må dere jo teste dere og er det positivt er det isolasjon og ikke karantene. Du snakker jo om helt forskjellige ting.

Anonymkode: cb233...c1f

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Er du helt dust eller? Du vet det er straffbart å bryte karantene??

Hvem skal jeg anmelde om barnet mitt blir smittet av en lærer som har brutt karantenereglene? Og hva hvis barnet mitt smitter bestefaren sin videre, fordi vi ikke visste at læreren potensielt var smittefarlig og derfor skulle unngått nærkontakt. Hvem skal jeg skylde på? 

Enten får karantenereglene gjelde for alle eller ingen. 

HI

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvem skal jeg anmelde om barnet mitt blir smittet av en lærer som har brutt karantenereglene? Og hva hvis barnet mitt smitter bestefaren sin videre, fordi vi ikke visste at læreren potensielt var smittefarlig og derfor skulle unngått nærkontakt. Hvem skal jeg skylde på? 

Enten får karantenereglene gjelde for alle eller ingen. 

HI

Man kan synes reglene er dumme,men man kan faktisk ikke bestemme de selv.

Anonymkode: ff29d...b5e

E vel slik at dersom noen i husstanden til lærer/barnehageansatte/andre som jobber i skole, så må de også i karantene og kan ikke dra på jobb. Kun dersom smitten er på jobb at de er fritatt fra jobb karantene. 

Anonymkode: 19e24...7cd

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Den karanten det er snakk om her er jo om det er noen som har fått korona i klassen til læreren. Om dere blir syke hjemme hos deg så må dere jo teste dere og er det positivt er det isolasjon og ikke karantene. Du snakker jo om helt forskjellige ting.

Du mener at barn i bhg/skolen har en mindre farlig Koronasykdom, enn ved andre nærkontakter? 

Så klart blir jeg og barna hjemme ved sykdom. 

Milfy Way skrev (17 minutter siden):

Helt enig. 

Milfy Way skrev (19 minutter siden):

Da sørger du for å ha mat og medisiner for en ukes tid da, er jo ikke verre enn det.

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Herregud så trassig!! Vi i barnevernet har det også slik, men vi er ikke 5år og trasser. Seriøst! 

Anonymkode: e2cd7...604

Du vet at lærerne i verste fall kan ende opp med å sitte i fritidskarantene hele året? Hvordan tror du de vil få til logistikken med barna, handling, kjøring i barnehagen, til aktiviteter hvis de sitter i karantene hele tiden? Hvordan tror du barna vil føle hvis mamma og pappa kan dra på jobb, men ikke la barna møte venner hjemme eller kjøre dem på trening?

Da sørger du for å ha mat og medisiner for en ukes tid da, er jo ikke verre enn det.

Du vet at hvis flere husstandsmedlemmer blir smittet i tur og orden, kan man ende opp med å sitte i karantene i flere uker, ikke sant? Og hvordan skaffer man seg reseptbelagte medisiner som man kanskje kommer til å trenge hvis noen i familien blir syke? Skal man shoppe antibiotika og masse annet rart sånn i tilfelle?

Milfy Way skrev (Akkurat nå):

Du vet at lærerne i verste fall kan ende opp med å sitte i fritidskarantene hele året? Hvordan tror du de vil få til logistikken med barna, handling, kjøring i barnehagen, til aktiviteter hvis de sitter i karantene hele tiden? Hvordan tror du barna vil føle hvis mamma og pappa kan dra på jobb, men ikke la barna møte venner hjemme eller kjøre dem på trening?

Jobber selv i skole og er helt i mot denne regelen. Vi er i verstefall satt i fritidsfengsel. 

Du vet at hvis flere husstandsmedlemmer blir smittet i tur og orden, kan man ende opp med å sitte i karantene i flere uker, ikke sant? Og hvordan skaffer man seg reseptbelagte medisiner som man kanskje kommer til å trenge hvis noen i familien blir syke? Skal man shoppe antibiotika og masse annet rart sånn i tilfelle?

Nei, da snakker man med noen som kan ordne det for deg. Nabo, kollega, forelder på skolen, hva som helst. 

Kommunene har som regel noen som kan hjelpe i krisetilfeller. Her har vi en nærbutikk som kjører ut varer dersom man er syk. Dette har de gjort før Koronaen kom også. 

Milfy Way skrev (21 minutter siden):

Dette har vi løst med å ha et lager av mat som holder i en uke, tørrvarer, og kjøtt/kylling og fisk i fryseren. Paracet, hostesaft og nesespray i medisinskapet. Halvstekt brød, og bakte rundstykker i frysen, samt grønnsaker som er fryst. Handlet frukt for en uke når jeg er i butikken. Handler du hver dag til vanlig? Ikke vanskelig å legge til rette for å ikke måtte gå på butikken på en uke. 

Dette har vi løst med å ha et lager av mat som holder i en uke, tørrvarer, og kjøtt/kylling og fisk i fryseren. Paracet, hostesaft og nesespray i medisinskapet. Halvstekt brød, og bakte rundstykker i frysen, samt grønnsaker som er fryst. Handlet frukt for en uke når jeg er i butikken. Handler du hver dag til vanlig? Ikke vanskelig å legge til rette for å ikke måtte gå på butikken på en uke. 

Nei, jeg handler ikke hver dag. Men jeg klarer ikke å passe på at vi hver eneste dag har all nødvendig mat og medisiner for en hel uke. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Herregud så trassig!! Vi i barnevernet har det også slik, men vi er ikke 5år og trasser. Seriøst! 

Anonymkode: e2cd7...604

Så dere bare bukker og nikker, uten å stille spørsmålstegn? Det er ikke trass. Enten skal man unngå å være for nærme folk om en har vært nærkontakt eller ikke. På småbarnsavdelinger så er det umulig for en bhg ansatt å ikke være helt opp i de små barna. 

Det klarer en fint de fleste andre steder. Det er bare å bruke munnbind og holde avstand. Så reglene som har vært for karantene ved nærkontakt mistet helt troverdighet etter dette. 

Milfy Way skrev (6 minutter siden):

Medisiner kan du bestille på nett.

Medisiner kan du bestille på nett.

Litt vanskelig med det når man ikke har noen tjeneste som leverer medisinene, er det? Dette er realiteten mange steder i landet der ingen matkasser eller farmasiet.no leverer. Det er heller ikke forbudt å handle nødvendig mat og medisiner når man er i karantene.

Det jeg synes er rart, er at man som lærer skal måtte stille på jobb samtidig som man i realiteten er satt i fengsel på fritiden og verken kan møte folk eller bevege seg rundt der andre er. Det er ikke slik at man skal bidra 100 prosent på jobb og samtidig sette familien på vent, med den følge at barna kanskje må slutte på idrett, ikke får besøkt venner osv. Her synes jeg myndighetene har bommet grovt, men de har jo malt seg opp i et hjørne - ved å vedta slike strenge karanteneregler bidrar de jo til at Norge stopper opp i den verste forkjølelsessesongen som foregår nå. Da må de finne smutthull for å få hjulene til å gå rundt, og samtidig vise at de gjør noe for å begrense smittespredning. Så lærere går på jobb, utsetter seg for enda mer smitte, smitter elever, som igjen smitter andre elever og lærere, og så har man det gående hele vinteren. Mens lærerne sitter innesperret på fritiden fordi noen på skolen er smittet til enhver tid. 

Vi helsepersonell er også fritatt karanteneplikten, også når husstandsmedlemmer er smittet. Vi må i fritidskarantene da. Fantastisk deal. 

Anonymkode: 4dd76...7b9

Det stemme ikke. Dersom noen i din husstand eller tilsvarende nære er smittet gjelder karantenen for oss og. Jeg har 4 kollegaer i karantene nå, jeg jobber på en døgnpost på sykehuset. 

• Opprett ny...