Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Egentlig er jeg ingen kjøkkenperson, men i jula elsker jeg å stå på kjøkkenet å tjone og lage mat og tilbehør og dessert. Vi får besøk, og jeg synes det er superviktig at alle får mat de liker, og at det skal være masse mat 🤩. Kalkun har jeg ikke laget før, så tips til alt, og spesielt tilbehør er gull verdt 😊 Anonymkode: 7087b...145
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Hadde jeg fått servert kalkun uten walforfsalat ville jeg blitt gretten inni meg.. Stekte epler med svisker er veldig godt inntil. God saus og poteter. Da er jeg fornøyd 😊 muligens gulrøtter Anonymkode: 694bd...90c
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/sotpotet-med-marshmallows/ https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/waldorfsalat/ Disse er en must når jeg lager kalkun! Anonymkode: 41132...130
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 Waldorfsalat er min favoritt. Anonymkode: 8aaf0...bcf
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #5 Skrevet 29. desember 2021 Vi har waldorf-salat, rødkål, rosenkål, poteter, portvinsaus og «stuffing» (av bacon, sopp, loff, fløte og persille) men stekt utenfor kalkunen fordi det da er lettere å steke kalkunen riktig. Noen ganger har vi stekt bacon som legges oppå kalkunen mot slutten av steketiden. En god kalkunmiddag er noe av det beste jeg vet! Anonymkode: 35e55...4ec
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #6 Skrevet 29. desember 2021 Jeg gjør det på enkelt vis. Steker en kalkunfilet og blander en pose viltsaus med fløtesaus fra Toro og bruker sjy fra kalkunstekingen oppi. Koket potet og rosenkål og har tyttebærsyltetøy. Ingen waldorf eller stuffing her 🙃 Anonymkode: 6c828...d9c
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #7 Skrevet 29. desember 2021 Vi har aldri waldorfsalat til kalkunen vi 🙈 Pleier å feire nyttårsaften med flere vennepar, men waldorfsalat står ikke høyt på listen hos noen av oss. Det viktigste tilbehøret er en skikkelig god fløtesaus syns jeg. Og så har vi poteter, kokte eller fløtegratinerte, rosenkål, andre grønnsaker, tyttebærsyltetøy og salt potetgull. Anonymkode: 84232...4b6
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #8 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/sotpotet-med-marshmallows/ https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/waldorfsalat/ Disse er en must når jeg lager kalkun! Anonymkode: 41132...130 Oi, den søtpotetretten så spennende ut. Anonymkode: 6a910...2de
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #9 Skrevet 29. desember 2021 Vi har fløtegratinerte poter og ertestuing 😀 Anonymkode: 25f1c...1e3
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #10 Skrevet 29. desember 2021 Poteter, gulrøtter, blomkål og rosenkål. Og saus kokt på invollene med litt brunost i. Anonymkode: ca9ba...749
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #11 Skrevet 29. desember 2021 Til kalkun har jeg waldorfsalat, fløtesaus, grønnsaker (gjerne rosenkål og gulrøtter), steker svisker, epler så det blir mykt og søtt, serverer med ris og poteter (fordi gjestene har ulike preferanser der 😅). Anonymkode: 3ecc1...546
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #12 Skrevet 29. desember 2021 24 minutes ago, Anonym bruker said: Poteter, gulrøtter, blomkål og rosenkål. Og saus kokt på invollene med litt brunost i. Anonymkode: ca9ba...749 Hehe, huff.. Anbefaler at du bruker innmat neste gang 😆 Anonymkode: 694bd...90c
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #13 Skrevet 29. desember 2021 Det aller viktigste er å la kalkunen hvile lenge nok før du skjærer i den. Minst 20 min står det i mange oppskrifter, men det er bedre å vente en time. Det tar lang tid før en så stor fugl blir kald, og bedre med lun og saftig kalkun enn varm og tørr (saften i kjøttet siver ut om du skjærer for tidlig). Vi har rosenkål med baconsmør, waldorfsalat, småpoteter og gulerøtter bakt i ovn, fløtesaus og tyttebær. Når kalkunen tas ut settes potetene inn, poteter og litt store gulrotbiter vendes i olivenolje og saltes før de legges i langpannen og settes i ovnen til de er møre og litt sprø på utsiden. Sprøstek baconterninger og ta de ut av stekepannen, ha i rosenkål og la de surre i 7-8 min (eller bruk ferdig kokte blomkål) og ha baconet over. Anonymkode: 1c84d...4b1
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #14 Skrevet 29. desember 2021 Alltid waldorf, med ekte ananas, ikke de på boks. Glaserte rotgrønnsaker. Rødkålsalat med noe syrlig, f eks appelsin. Kalkunen deler jeg opp ala Gordon Ramsey, lar den hvile ganske lenge. Anonymkode: e9e05...b33
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #15 Skrevet 29. desember 2021 Waldorsalat og god saus er must🥰Ellers bytter vi litt på, noen ganger har vi småpoteter, andre ganger fløtegratinerte eller ris. Grønnsaker må vi også ha, rosenkål en viktigst. Spiser kalkun på nyttårsaften og rester 1.nyttårsdag. Anonymkode: 165fe...c2d
Blondzilla Skrevet 29. desember 2021 #16 Skrevet 29. desember 2021 (endret) Stuffing av loff, sopp, bacon og parmesan i form, creamed corn, soppstuing, søtpotetmos, bakt rosenkål, mac and cheese, tranebærsau og fløtesaus lagd av kraften fra kalkunen. Endret 29. desember 2021 av Blondzilla
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #17 Skrevet 29. desember 2021 God saus laget av kraften, fløte og litt friskt, f.eks tranebær eller ripsgele etc om vi ikke har tranebær. Rosenkål, poteter (enten stekte eller mos av poteter og søtpotet), gulrøtter, brokkoli og kanskje blomkål. Anonymkode: 791ea...598
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå