Gå til innhold

21500 minus 10000 = 11500

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Dere kan spise godt for under 10 000 for 3 personer, uten å spise grandis og tomatsuppe assa . Ikke rart at du ikke skjønner hvor du kan kutte ned på utgiftene.

Anonymkode: d9c63...5c1

De kan nok klare seg med vesentlig mindre, men 10.000 er ikke unormalt. Mange glemmer å ta med pølse i kiosken, mat på jobb, skolemelk, innkjøpene til ost og vin med venner, gatekjøkken på vei til svigers osv.

Anonymkode: e42ef...4ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg kan lage middag til 5 fra bunnen av for under 100,- nesten hver dag, men bruker lite rødt kjøtt. Bruker mye grønnsaker, fisk og kylling. Som regel kjøper jeg det frossent, noe som er mye billigere, men like bra. Jeg baker brød (med mel kjøpt på tilbud - har kjøpt inn masse nå som melet var billig før jul). Jeg kjøper alt av vaskepulver o.l på tilbud. Samme med sjampo, såpe o.l. 

Vi har aldri tomatsuppe til middag og har aldri kjøpt First price-kneip. Vi kjøper akkurat det pålegget vi vil ha, mye frukt og alltid godis i helgene. Det vi ikke kjøper er røyk, snus eller alkohol.

Hvis dere vil kan dere fint klare dere med mindre på matbudsjettet. Dere har nok penger, så det handler jo om prioriteringer.

Anonymkode: b13a8...1cc

Inspirerende svar. Kanskje du vil komme med konkrete håndfaste middagstips?? Jeg ser at jeg trenger det. 

Anonymkode: 06464...2ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Kan du forklare hvordan? 

Dette er IKKE en skjult skrytetråd. 

Når man har 11 500 å bruke til forbruk, og dessuten bruker 10 000 på mat for tre personer - hver måned, da har man skrekkelig mye penger. Dere kan glatt kutte matbudsjettet til 7-8 000, og la være å sløse bort 10 000 i  måneden. Dere kan fint spare 6 000 i måneden. 

Anonymkode: c2067...99d

Skrevet

Mat og faste utgifter er betalt og dere har fortsatt 11.500 igjen?!! 
Det vil si 11.500 i reine lommepenger? 
Dere er bortskjemte og sløsete… vi er 2 tenåringer og en voksen, og alle faste utgifter, all mat og alt uforutsett skal dekkes på 24.500/mnd. Og vi har det ALDRI trangt! 

Anonymkode: abe68...625

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Inspirerende svar. Kanskje du vil komme med konkrete håndfaste middagstips?? Jeg ser at jeg trenger det. 

Kjøp råvarer. Kok eller stek dem. Du vet, matlaging. Sånt man drev med før Foodora kom. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

De kan nok klare seg med vesentlig mindre, men 10.000 er ikke unormalt. Mange glemmer å ta med pølse i kiosken, mat på jobb, skolemelk, innkjøpene til ost og vin med venner, gatekjøkken på vei til svigers osv.

Dette er ikke utgifter til dagligvarer. Dette kalles «snacks». 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg kan lage middag til 5 fra bunnen av for under 100,- nesten hver dag, men bruker lite rødt kjøtt. Bruker mye grønnsaker, fisk og kylling. Som regel kjøper jeg det frossent, noe som er mye billigere, men like bra. Jeg baker brød (med mel kjøpt på tilbud - har kjøpt inn masse nå som melet var billig før jul). Jeg kjøper alt av vaskepulver o.l på tilbud. Samme med sjampo, såpe o.l. 

Vi har aldri tomatsuppe til middag og har aldri kjøpt First price-kneip. Vi kjøper akkurat det pålegget vi vil ha, mye frukt og alltid godis i helgene. Det vi ikke kjøper er røyk, snus eller alkohol.

Hvis dere vil kan dere fint klare dere med mindre på matbudsjettet. Dere har nok penger, så det handler jo om prioriteringer.

Jeg ble inspirert av deg! Kan du dele noen tips? 😊

Anonymkode: 9d098...612

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Var det flere typer mel på tilbud, eller bare hvetemel?

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Vi har 21500å leve for etter alle utgifter.

Av dette går 10000 til mat.

11500 er det vi har igjen til div som bildeler, frisør, tannlege, ditt og datt......

Vi er 2 voksene og en tenåring.

Det er knapt hver mnd. Det er altid tomt ved mnd slutt. Har lyst å endre det. Men føler jeg ikke ser hva jeg skal kutte.... 

10000 på mat når dere er tre stykker!! Her et det mye å kutte. Vi bruker mellom 6 - 7000 på mat, og vi er fire. Begynn med maten. Her kan du gjøre kraftig innstramminger. 

Anonymkode: d7b3e...4aa

Skrevet

Kanskje du lar deg inspirerer når du lærer at det dere bruker på mat og «forbruk» hver mnd er den totale inntekten til andre hver mnd? 

Min totale inntekt hver mnd er 29 000, 19 000 er faste utgifter, og mulig mer nå som strømmen er dyr. Det vil si at deres matbudsjett er både mat og «forbruk» hos meg, og vi klarer oss helt greit. Vi er en mer enn dere, og matbudsjettet er på 6-7000 hver mnd og så er de siste 3000 til spring til ferie og drivstoff til bil. 

Anonymkode: 17139...32c

Skrevet

Frisør? Gutter klipper man selv og jenter/damer kan gå til frisør og stusse en til to ganger i året. Så det er ingen utgift å snakke om. Tannlege er også en årlig utgift på ca kr 2000,- da barn får det gratis, med mindre det er behov for regulering. Da forstår jeg at utgiftene er høye en periode. 

Anonymkode: 5ef2e...463

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Frisør? Gutter klipper man selv og jenter/damer kan gå til frisør og stusse en til to ganger i året. Så det er ingen utgift å snakke om. Tannlege er også en årlig utgift på ca kr 2000,- da barn får det gratis, med mindre det er behov for regulering. Da forstår jeg at utgiftene er høye en periode. 

Anonymkode: 5ef2e...463

Hvorfor kan man bare klippe gutter selv? Ikke jenter? 

Anonymkode: 17139...32c

Skrevet

Mitt forslag: Før nøye regnskap et par måneder for å se hvor de 11 500 kr blir av. Da kan dere sette dere ned etterpå og finne ut hvor dere kan stramme inn. Husk å ta med alt, absolutt alt, også ting som "ikke koster noe", som f.eks en kaffe på vei til jobb hver dag eller å kjøpe mat i kantina på jobben. Ikke fordi man nødvendigvis skal kutte ut absolutt all luksus, men for å få oversikt. 

Du nevner jo både frisør og bildeler i innlegget ditt. Frisør er unødvendig luksus, og bildeler hver måned? Da må dere som andre har nevnt tenke litt gjennom bilholdet deres. Er bilen så dårlig at den må repareres hver eneste måned?

Tannlege er jo vanligvis heller ikke nødvendig hver måned. Selv går jeg til kontroll en gang i året, og eventuelt en gang til hvis det er noe som må gjøres. Med mindre barnet har regulering, da forstår jeg den utgiften.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Dette er ikke utgifter til dagligvarer. Dette kalles «snacks». 

Det er fortsatt utgifter som skal betales og som hører hjemme i matbudsjettet. 

Skrevet

Sifo har et referansebudsjett som viser hva man må regne med av utgifter for å leve et vanlig liv i Norge. Det går an å presse det lavere, dårlig for kort tid, men de fleste bruker mer enn det som er beregnet. Her er ikke bolig, ferie eller gaver tatt med. Som dere ser har ikke hi et uvanlig høyt forbruk. Hun har nok heller bedre oversikt over hva hun faktisk bruker enn mange andre.

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Månedlige utgifter for hele husholdet i 2021

Person 1: Kvinne 31 til 50 år.Person 2: Mann 31 til 50 år.Person 3: Gutt 10 til 13 år.

Individspesifikke utgifter

• Mat og drikke9 510
  • Klær og sko2 490
  • Personlig pleie1 910
  • Lek og mediebruk4 250
  • Reise (kollektivt)1 988
  • Spedbarnsutstyr0
  • Sum20 148

Husholdsspesifikke utgifter

• Andre dagligvarer500
  • Husholdningsartikler520
  • Møbler600
  • Mediebruk og fritid1 970
  • Bilkostnader (drift, vedlikehold)2 608
  • Barnehage0
  • Aktivitetsskole (SFO)0
  • Sum6 198

Totalt forbruk

• Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningenkr 26 346,00

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Men det er og ting man fint kan kutte ned på hvis man ønsker å minske forbruket.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men det er og ting man fint kan kutte ned på hvis man ønsker å minske forbruket.

De fleste av oss kan redusere det, men da må man hjerne øke utgiftene til hjemmelaget mat litt og mange av de utgiftene kommer i forbindelse med sosiale møter vi helst ikke bil være foruten.

Hi kan selvfølgelig redusere fitbruket mye uten at det blir livstruende, for å sette det på spissen, men hun har i dag et ganske normalt forbruk. Det er ikke slik at hun sløser mer enn vanlig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

De fleste av oss kan redusere det, men da må man hjerne øke utgiftene til hjemmelaget mat litt og mange av de utgiftene kommer i forbindelse med sosiale møter vi helst ikke bil være foruten.

Hi kan selvfølgelig redusere fitbruket mye uten at det blir livstruende, for å sette det på spissen, men hun har i dag et ganske normalt forbruk. Det er ikke slik at hun sløser mer enn vanlig.

Jeg mener at sifo budsjettet er latterlig høyt og at de kan spare en god del penger hver måned hvis de ønsker å minske forbruket, uten at det er i nærheten av å være livstruende på noen som helst måte, hverken fysisk eller sosialt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg mener at sifo budsjettet er latterlig høyt og at de kan spare en god del penger hver måned hvis de ønsker å minske forbruket, uten at det er i nærheten av å være livstruende på noen som helst måte, hverken fysisk eller sosialt.

Da er det jo fint om du har noen konkrete tips.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er fortsatt utgifter som skal betales og som hører hjemme i matbudsjettet. 

De «skal» jo bare betales hvis man velger å sløse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, å spise ute koster, men hvis man ønsker å ha det mindre «trangt» (tulleuttrykk i denne sammenhengen!) så er det vel et bra sted å starte. 

Skrevet

Rådet er den samme, gamle tralten som alltid. Vi er en mer enn dere og både mann og eldste er svært fysisk aktive og spiser store mengder. 

Mitt tips er å finne rimelige middager i ukedagene, ha de som fast middag den dagen hver uke. Hvis du planlegger, kan du ofte kjøpe varer som du kan bruke opp i en annen rett, som f eks tomatpuré eller en pose gulrøtter. Ved å ha de samme rettene hver uke, blir du skikkelig god til å finjustere slik at du bruker opp alt, samt handleturen går på autopilot. Kjøp det du trenger på kiwi eller rema, det er mye å spare ved å velge en rimelig kjede. Riktig valg av egg og kyllingfilet utgjør ganske mye totalt. Ikke se på innpakningen, se på kilopris og innhold. 

F eks har jeg fast hver mandag pasta bolognese. Jeg kjøper ofte rimelig fullkornspagetti som englamark, karbonadedeig, en gul løk (velg løsvekt), stangselleri (du kan bruke den neste uke også), en gulrot (resten er raspet inntil en fiskemiddag), mutti tomat på boks, tomatpuré (kjøp den med skrukork og bruk til pizzasaus), parmesan (velg f eks den blokken på rema, koster mindre, passe strl, resten kan du bruke i sausen til lasagne eller til carbonara). Null svinn. Lag gjerne litt store porsjoner, så har du plutselig en lunsj dagen etter. 

Lag eget brød, polarbrød er geniale å lage i store kvantum og fryse ned. Der er det mye å spare. 

Anonymkode: c46a3...626

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

11500 er det vi har igjen til div som bildeler, frisør, tannlege, ditt og datt......

Det er knapt hver mnd. Det er altid tomt ved mnd slutt. Har lyst å endre det. Men føler jeg ikke ser hva jeg skal kutte.... 

Men bildeler, frisør, tannlege osv.. Det gjør man jo ikke HVER måned?

Kanskje dere må se på om dere har dyre unødvendige abonnementer som f.eks på nettaviser, spill, streamingtjenester, musikk.. Der kan 1000-lappene virkelig fly om man ikke passer på. 

I tillegg kan jo se på hva slags mat man kjøper. Må ikke nødvendigvis kjøpe de dyreste påleggene, de dyreste brødene, middagene osv. Samme gjelder på husholdsartikler. Må ikke handle dyreste vaskemiddel, f.eks. 

Så kan man ta med matpakke på jobb og skole, ikke handle mat i kantinen, eller lunsj på dagligvaren. Blir fort en dyr vane det. 

Anonymkode: 950f9...36f

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 29.12.2021 den 15.50):

Dere kan kutte matutgiftene til det halve 

Anonymkode: 016e2...d1e

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Sifo har et referansebudsjett som viser hva man må regne med av utgifter for å leve et vanlig liv i Norge. Det går an å presse det lavere, dårlig for kort tid, men de fleste bruker mer enn det som er beregnet. Her er ikke bolig, ferie eller gaver tatt med. Som dere ser har ikke hi et uvanlig høyt forbruk. Hun har nok heller bedre oversikt over hva hun faktisk bruker enn mange andre.

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Månedlige utgifter for hele husholdet i 2021

Person 1: Kvinne 31 til 50 år.Person 2: Mann 31 til 50 år.Person 3: Gutt 10 til 13 år.

Individspesifikke utgifter

• Mat og drikke9 510
  • Klær og sko2 490
  • Personlig pleie1 910
  • Lek og mediebruk4 250
  • Reise (kollektivt)1 988
  • Spedbarnsutstyr0
  • Sum20 148

Husholdsspesifikke utgifter

• Andre dagligvarer500
  • Husholdningsartikler520
  • Møbler600
  • Mediebruk og fritid1 970
  • Bilkostnader (drift, vedlikehold)2 608
  • Barnehage0
  • Aktivitetsskole (SFO)0
  • Sum6 198

Totalt forbruk

• Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningenkr 26 346,00

Ok, dette er MER enn nok for de fleste. Lek og mediebruk i den ene posten, samt mediebruk og fritid i en senere post, er jo over 6000 kroner. Her er det mye å spare. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...