Gå til innhold

Må grøten være helt kald før jeg lager riskrem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så liten plass i kjøleskapet, så har ikke plass å kjøle den der. Ute er det for kaldt, så grøten fryser. - Prøvde dette lillejulaften. Kan jeg avkjøle den på benken, og så blande i kremen? 

Anonymkode: b4698...472

Skrevet

Selvfølgelig.

Anonymkode: 8556d...e59

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig.

Anonymkode: 8556d...e59

Så, grøten må ikke være kald når den blandes?

Skrevet

Den bør ikke være varm, men det går nok bra hvis den har romtemperatur. 

Anonymkode: 41559...d3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Den bør ikke være varm, men det går nok bra hvis den har romtemperatur. 

Anonymkode: 41559...d3f

Takk for svar. Tenkte lage både grøten og riskremen i morgen. Ser at det er lovt +1, og da kan det jo stå på verandaen.

Skrevet

Selv ved minusgrader ute kan du jo avkjøle ute, du må bare passe bedre på og gjerne vende grøten slik at du får fordelt varmen/kulden.

Ellers kan du også avkjøle i kasserolle som står i iskaldt vann i oppvaskkummen, og så skifte vann noen ganger.

Anonymkode: dc056...6d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selv ved minusgrader ute kan du jo avkjøle ute, du må bare passe bedre på og gjerne vende grøten slik at du får fordelt varmen/kulden.

Ellers kan du også avkjøle i kasserolle som står i iskaldt vann i oppvaskkummen, og så skifte vann noen ganger.

Anonymkode: dc056...6d6

Det første, kjøle av ute, var det jeg tenkte foreslå med en gang. Men da får jeg bare si, +1. 😊

Anonymkode: 65832...bec

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

: dc056...6d6

Prøvde dette for en uke siden, da ble grøten frossen. Tenkte lage riskremen i morgen, ved +1 tåler den vel å stå ute.

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Prøvde dette for en uke siden, da ble grøten frossen. Tenkte lage riskremen i morgen, ved +1 tåler den vel å stå ute.

Varm grøt fryser jo ikke på et øyeblikk. Som hun andre sa, du får passe bedre på. Det er ikke verre enn det.

Anonymkode: 9378a...62a

Skrevet
TinaK 1990 skrev (11 minutter siden):

Anbefaler kald, virkelig!

Ja, enig. Det går sikkert an å lage med lunken, men det fungerer enormt mye bedre med kald.

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Du passer på en gryte som koker. Pass på en gryte som er ute i kuldegrader også. Går ikke det så se om du kan sette ut noe av det du har i kjøleskapet i stedet, og så sette gryten med grøt i kjøleskapet.

Det er en enorm fordel om den er isk... veldig kald. Ikke frosset, ikke lunken, kald, veldig kald.

Skrevet

Du bør aldri avkjøle noe i kjøleskapet. Det øker temp i kjøleskapet og kan gi bakterievekst i annen mat. Avkjøl ute.

Anonymkode: ceac5...7b6

Skrevet

Sett grøten ut og pass på. Du kan ev røre i den med jevne mellomrom sånn at den kjøler seg ned fortere. Ville aldri ha kjølt ned risgrøt på benken, verken med tanke på risen eller melka. Og jeg ville absolutt ikke ha blandet den med krem om den ikke var kald. Sett timeren på om du er redd for å glemme å sjekke grøten ute. 

Anonymkode: 063a0...686

Skrevet

Altså. Gammelt husmorråd. Kjøp Fjordlandgrøt og tilsett krem du har smakt til selv. Billig, enkelt og ingen merker forskjell. Sånn. Ikke svar på det du spurte om da :D

Hadde jeg kokt grøt og skulle kjølt ned effektivt, hadde jeg lagt den ferdige grøten utover i en langpanne. Pga flaten vil grøten bli kald langt fortere. Så kunne du etter kort tid putte den i en bolle eller kjele og tilsette krem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ja, enig. Det går sikkert an å lage med lunken, men det fungerer enormt mye bedre med kald.

Du passer på en gryte som koker. Pass på en gryte som er ute i kuldegrader også. Går ikke det så se om du kan sette ut noe av det du har i kjøleskapet i stedet, og så sette gryten med grøt i kjøleskapet.

Det er en enorm fordel om den er isk... veldig kald. Ikke frosset, ikke lunken, kald, veldig kald.

Lunken grøt kan ikke bli riskrem. Da smelter kremen…

Anonymkode: 0bfea...7b4

Skrevet
prekæs skrev (16 timer siden):

Altså. Gammelt husmorråd. Kjøp Fjordlandgrøt og tilsett krem du har smakt til selv. Billig, enkelt og ingen merker forskjell. Sånn. Ikke svar på det du spurte om da :D

Hadde jeg kokt grøt og skulle kjølt ned effektivt, hadde jeg lagt den ferdige grøten utover i en langpanne. Pga flaten vil grøten bli kald langt fortere. Så kunne du etter kort tid putte den i en bolle eller kjele og tilsette krem.

Dette. Fjordlandgrøt gir nydelig riskrem. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (44 minutter siden):

Samme her. Har ikke giddet å lage risgrøten selv på mange år…! Til og med mamma, som hardnakket påstod at du MÅTTE lage grøten selv, har gått over til Fjordland 😊

Anonymkode: 95782...448

Skrevet
Himmel og hav skrev (5 timer siden):

Toro sin egner seg også veldig godt til dette. Spesielt siden den allerede smaker litt vanilje. Perfekt til riskrem. 😊👍

Skrevet

Du kan uansett ikke ha grøt stående på benken fra i dag til i morgen. Men grøt kan fint fryses så om den fryser tar du den bare inn så den tiner. 

Anonymkode: f2528...4d4

Skrevet

Takk for svar alle. Burde sett tipset om Fjordland tidligere. Har lagd grøt nå da. Skal snart sette den i boks og ut på verandaen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...