Gå til innhold

Dere som ansetter: skal dette være mitt problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i samme bedrift i 10 år. Nå har jeg fødselspermisjon og har vært på intervju på en ny jobb. Jeg har sett søkerlisten og det ser ut som jeg er best kvalifisert. Intervjuet gikk veldig bra.

I dag ringte de og problematiserte at øverste leder ikke er oppført som referanse. I stedet har jeg tidligere øverste leder (sluttet for fem år siden) og nåværende nestleder. Årsaken er at øverste leder er under etterforskning for underslag og har «forduftet». Hun står fortsatt oppført som leder på nettsidene, men nestleder er konstituert og jeg har uansett hatt mest med henne å gjøre.

Jeg har forsøkt å forklare at hun er indisponert, men oppfatter at potensiell ny arbeidsgiver ikke  aksepterer denne forklaringen. Nåværende arbeidsgiver har gitt personalet munnkurv til saken er ferdig etterforsket.

Jeg har to gode referanser, den ene kan bekrefte det jeg har sagt. Skal dette virkelig være mitt problem? Hva om øverste leder dør plutseling etc? 

Jeg mistenker at de ønsker å gi jobben til en svakere intern kandidat, og at dette er unnskyldningen for å ikke innstille meg.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 62a77...d9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har jobbet i samme bedrift i 10 år. Nå har jeg fødselspermisjon og har vært på intervju på en ny jobb. Jeg har sett søkerlisten og det ser ut som jeg er best kvalifisert. Intervjuet gikk veldig bra.

I dag ringte de og problematiserte at øverste leder ikke er oppført som referanse. I stedet har jeg tidligere øverste leder (sluttet for fem år siden) og nåværende nestleder. Årsaken er at øverste leder er under etterforskning for underslag og har «forduftet». Hun står fortsatt oppført som leder på nettsidene, men nestleder er konstituert og jeg har uansett hatt mest med henne å gjøre.

Jeg har forsøkt å forklare at hun er indisponert, men oppfatter at potensiell ny arbeidsgiver ikke  aksepterer denne forklaringen. Nåværende arbeidsgiver har gitt personalet munnkurv til saken er ferdig etterforsket.

Jeg har to gode referanser, den ene kan bekrefte det jeg har sagt. Skal dette virkelig være mitt problem? Hva om øverste leder dør plutseling etc? 

Jeg mistenker at de ønsker å gi jobben til en svakere intern kandidat, og at dette er unnskyldningen for å ikke innstille meg.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 62a77...d9e

Du ber dem ringe nestleder for å få bekreftet historien din. De har ingenting med hvem du har som referanse forøvrig, og jeg er enig, det virker som en dårlig unnskyldning. 

Anonymkode: e6663...78b

Skrevet

Hos oss ber vi alltid om referanse fra nåværende nærmeste leder. Men jeg er enig med hun over her; få en bekreftelse på forklaringen din, det burde holde.

Anonymkode: f809b...34e

Skrevet

Bare av nysgjerrighet, hvordan ville dere løst min situasjon? Min nærmeste leder er min samboer, og så er det kommunedirektøren over der igjen.

Anonymkode: 00d4f...7e1

Skrevet

Det er synd, men i praksis blir det ditt problem.

Anonymkode: 789f5...421

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det er synd, men i praksis blir det ditt problem.

Anonymkode: 789f5...421

De kan ikke kreve noe som ikke kan fremskaffes. Jeg har selv oppgitt en kollega og øverste leder som referanse da jeg søkte min nåværende jobb. Ingen krevde at jeg oppga nærmeste leder, som det var helt uaktuelt for meg å oppgi. No problemo.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Bare av nysgjerrighet, hvordan ville dere løst min situasjon? Min nærmeste leder er min samboer, og så er det kommunedirektøren over der igjen.

Anonymkode: 00d4f...7e1

Søsteren til mannen hadde samme problem da hun bare hadde erfaring fra familiebedriften der faren hennes var leder. Det ble noen avslag, men hun fikk en god jobb til slutt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hos oss ber vi alltid om referanse fra nåværende nærmeste leder. Men jeg er enig med hun over her; få en bekreftelse på forklaringen din, det burde holde.

Det er ganske unormalt. Ofte søker man jobb uten at leder vet dette. Det er helt normalt at nå ærende leder ikke er referanse rett og slett fordi hvis man ikke får jobben så slipper man at leder vet man er på jobbsøk. 
HI, jeg tenker de ikke vil ansette deg og leter etter unnskyldninger. Det er merkelig å pushe slik på referanser. Det er kanskje også et tegn på at du ikke burde jobbe der. De høres rimelig firkanta ut. 
Sånn til sist, dette blir jo ditt problem siden du vil ha jobben og de ikke er fornøyd med referanser og din forklaring. Hun er for tiden ikke tilgjengelig i forbindelse med jobb burde holde som forklaring. Er ikke det nok så er de såpass useriøse at jeg ville vurdert å bare la det ligge. 

Anonymkode: f0110...e88

Skrevet

Hvis nestleder er konstituert, så er jo hun din nåværende øverste sjef.. 

Jeg ville bare gitt den nummeret til jobben, så ville de ikke fått tak i den forrige 

Anonymkode: c1268...540

Skrevet

Det er ganske unormalt. Ofte søker man jobb uten at leder vet dette. Det er helt normalt at nå ærende leder ikke er referanse rett og slett fordi hvis man ikke får jobben så slipper man at leder vet man er på jobbsøk. 
HI, jeg tenker de ikke vil ansette deg og leter etter unnskyldninger. Det er merkelig å pushe slik på referanser. Det er kanskje også et tegn på at du ikke burde jobbe der. De høres rimelig firkanta ut. 
Sånn til sist, dette blir jo ditt problem siden du vil ha jobben og de ikke er fornøyd med referanser og din forklaring. Hun er for tiden ikke tilgjengelig i forbindelse med jobb burde holde som forklaring. Er ikke det nok så er de såpass useriøse at jeg ville vurdert å bare la det ligge. 

Unormalt eller ikke; vi ønsker det og ber om det. Hvis det er helt umulig, gjør vi oss selvsagt ikke vanskelige.

Skrevet

Jeg oppgir teamleder som referanse. Det blir selvsagt alltid godtatt da en mellomleder ofte er tettere på de ansatte enn øverste leder er. 

Anonymkode: dd8ff...b01

Skrevet

Unormalt eller ikke; vi ønsker det og ber om det. Hvis det er helt umulig, gjør vi oss selvsagt ikke vanskelige.

Eller gjør du deg bare viktig og later som om du driver med dette? 😂

Skrevet

Eller gjør du deg bare viktig og later som om du driver med dette? 😂

Nei. Hvorfor skulle jeg det? 

Skrevet

hvis de ikke godtar det, så blir det jo ditt problem uansett.

Anonymkode: d722b...652

Skrevet

Hva med å ikke si noe mer om «indisponert», bare si «ja vel, her er telefonnummeret hennes, men du har flaks hvis hun svarer». 

Anonymkode: d008e...941

Skrevet

Jeg ansetter i staten og vår rutine er å alltid innhente fra nåværende øverste leder. I ditt tilfelle ville jeg forklart at vedkommende ikke er tilgjengelig for tiden, og at de kan kontakte den som fungerer for å få dette bekreftet.

Anonymkode: 10e9c...052

Skrevet

Jeg er 47 år og har aldri gitt fra meg nåværende leder som referanse. Men jeg jobber i det private. Sist jeg skiftet jobb, så ønsket de å snakke med 1-2 tidligere ledere, 1-2 kollegaer og 1-2 tidligere kunder.  

Anonymkode: 14cac...dc0

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg ansetter i staten og vår rutine er å alltid innhente fra nåværende øverste leder. I ditt tilfelle ville jeg forklart at vedkommende ikke er tilgjengelig for tiden, og at de kan kontakte den som fungerer for å få dette bekreftet.

Jeg har en tidligere kollega som fikk jobb, tross hverken leder eller kollegaer ble spurt om referanse. Arbeidsplassen var eneste sted vedkommende har på cv de siste ti årene, samt eneste jobb med erfaring innen faget. Selv om det er hovedregel, avviker en tydeligvis fra det. 

Anonymkode: f82d7...5de

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg har jobberfaring både fra det private og det offentlige, og har ikke på noe tidspunkt oppgitt nåværende topp- eller nærmeste leder som referanse. Det hadde jeg ikke vært komfortabel med, og har heller aldri blitt bedt om det.

Jeg har imidlertid oppgitt nåværende kollegaer som referanser, men da er det folk jeg vet ikke sprer det videre. Som nærmeste leder har jeg vært referanse mange ganger, men kun én gang for en person jeg var leder for der og da. Hun var i et vikariat som ikke kunne forlenges, og derfor var det helt opplagt at hun søkte nye jobber.

Endret av ostepop123
Skrevet

Jeg har ikke leder som referanse. Grunnen er enkel at hun takler ekstremt dårlig at folk søker seg vekk og dersom man ikke får jobben blir det et hel*** å jobbe videre der etterpå. Der jeg har vært på intervju har de hatt full forståelse for dette og det har aldri vært noe problem. Tenker at bedrifter som har problem med dette sier mer om dem. 

Anonymkode: 53b7d...ff7

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.12.2021 den 18.46):

Hvorfor det egentlig? Mange ganger så kjenner jo ikke øverste leder den ansatte best i det hele tatt, hverken på godt eller vondt.

Anonymkode: d722b...652

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...