Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Jeg holder på å bli gæern! Jeg tok 3 mg melatonin og 6 mg circadin før jeg la meg. Jeg lå å vrei meg hele natta, kikka på klokka sist klokka 5:15, og sovna da (føltes det som) våkna og så på klokka nå klokka 6 det er jo ikke holdbart. Eneste jeg sover på er zopiklone, men det kan jeg ikke ta hver dag! noen tips til ting jeg kan sove på som ikke er så avhengighetsskapende? Anonymkode: 5d16c...dc0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Har du prøvd å onanere hver kveld? Det funker! I hvert fall for meg. Å gi meg selv noen orgasmer får meg til å slappe helt av, ikke stresse eller tenke på noenting. Bare faller i søvn. Har gjort det i flere år. Gjør jeg ikke det, blir jeg liggende urolig og jeg tenker på alt mellom himmel og jord. Er nok litt avhengig av det, men det er jo bare sunt. Prøv det. Lykke til. Anonymkode: 11e6b...929
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Har du prøvd å onanere hver kveld? Det funker! I hvert fall for meg. Å gi meg selv noen orgasmer får meg til å slappe helt av, ikke stresse eller tenke på noenting. Bare faller i søvn. Har gjort det i flere år. Gjør jeg ikke det, blir jeg liggende urolig og jeg tenker på alt mellom himmel og jord. Er nok litt avhengig av det, men det er jo bare sunt. Prøv det. Lykke til. Anonymkode: 11e6b...929 Jupp. Prøvd flere ganger. Funker ikke dessverre Anonymkode: 5d16c...dc0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jupp. Prøvd flere ganger. Funker ikke dessverre Anonymkode: 5d16c...dc0 Kjære vene. Der onani måtte hjelpe er det ikke snakk om særlig alvorlige søvnvansker. Melatonin og Circadin fungerer ikke på meg heller. Det finnes andre alternativ enn B-preparater som du nevner over. Alimemazin bør prøves først. Anonymkode: ee818...377
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #5 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kjære vene. Der onani måtte hjelpe er det ikke snakk om særlig alvorlige søvnvansker. Melatonin og Circadin fungerer ikke på meg heller. Det finnes andre alternativ enn B-preparater som du nevner over. Alimemazin bør prøves først. Anonymkode: ee818...377 Takk for tips! Da skal jeg spørre legen om det nei hadde onani funka hadde jeg vært overlykkelig! Men kan slite med å sovne med zopiklone og så må nok hardere skyts til Anonymkode: 5d16c...dc0
prekæs Skrevet 29. desember 2021 #6 Skrevet 29. desember 2021 Har du tenkt over når du står opp og hva du fyller dagen med?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #7 Skrevet 29. desember 2021 prekæs skrev (8 minutter siden): Har du tenkt over når du står opp og hva du fyller dagen med? Mine søvnproblemer kommer primært fra dårlig psykisk helse, traumer og muligens ptsd. Jeg har 3 barn, full jobb og prøver å trene én time hver dag. Har slitt med søvn i årevis, så føler jeg har prøvd alle triks i boka. Jeg ba aldri om å få feks zopiklone, men fastlegen min så vel alvoret i at jeg ikke sov… 🤷🏼♀️ Anonymkode: 5d16c...dc0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #8 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Kjære vene. Der onani måtte hjelpe er det ikke snakk om særlig alvorlige søvnvansker Du kjenner ikke meg. Jeg kom med et forslag. Det hjelper for meg. Anonymkode: 11e6b...929
prekæs Skrevet 29. desember 2021 #9 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Mine søvnproblemer kommer primært fra dårlig psykisk helse, traumer og muligens ptsd. Jeg har 3 barn, full jobb og prøver å trene én time hver dag. Har slitt med søvn i årevis, så føler jeg har prøvd alle triks i boka. Jeg ba aldri om å få feks zopiklone, men fastlegen min så vel alvoret i at jeg ikke sov… 🤷🏼♀️ Anonymkode: 5d16c...dc0 Kanskje du rett og slett gjør for mye? Forsøke å roe ned før du legger deg, kutte ut alt som kaffe og cola på dagtid. Lydbok når du legger deg, for å få tankene på noe annet. Trist at du skal ha det sånn. Håper du får hjelpen du trenger. Sender en klem.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #10 Skrevet 29. desember 2021 prekæs skrev (11 minutter siden): Kanskje du rett og slett gjør for mye? Forsøke å roe ned før du legger deg, kutte ut alt som kaffe og cola på dagtid. Lydbok når du legger deg, for å få tankene på noe annet. Trist at du skal ha det sånn. Håper du får hjelpen du trenger. Sender en klem. Har prøvd alle de «vanlige» tingene uten at det hjelper. Hviler når jeg kan, spiser riktig, trener riktig, får frisk luft, osv osv. Er ikke noe tankekjør som gjør det heller, som jeg får has på. Har nemlig slitt så lenge at jeg klarer å legge tankene vekk omsider. Jeg bare ligger der og er…. takk for klem ❤️ Anonymkode: 5d16c...dc0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #11 Skrevet 29. desember 2021 Da har du sikkert prøvd pusteteknikker også, men hvis ikke, kan jeg anbefale en spesiell. Den er veldig enkel, men en smule plagsom, å gjennomføre. Ligg og slapp av og trekk pusten dypt inn noen ganger, så tømmer du lungene og holder pusten i minimum 10 sekunder, gjerne 15. Trekk pusten godt inn, pust ut igjen og hold pusten på nytt. Fortsett sånn helt til du begynner å gjespe veldig mye, og da fortsetter du enda litt til. Totalt gjerne i rundt 10 minutter hvis du klarer. Jeg har blitt forklart av en nevrolog en gang at det reduserer oksygenopptak i hjernen (ikke farlig mye, selvfølgelig!) akkurat nok til at det blir voldsomt søvndyssende. Jeg pleier som regel å rekke å tenke "faen, det virket ikke i dag!" og så har jeg plutselig sovet likevel. Verd et forsøk? Anonymkode: ce7a8...0d2
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #12 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Da har du sikkert prøvd pusteteknikker også, men hvis ikke, kan jeg anbefale en spesiell. Den er veldig enkel, men en smule plagsom, å gjennomføre. Ligg og slapp av og trekk pusten dypt inn noen ganger, så tømmer du lungene og holder pusten i minimum 10 sekunder, gjerne 15. Trekk pusten godt inn, pust ut igjen og hold pusten på nytt. Fortsett sånn helt til du begynner å gjespe veldig mye, og da fortsetter du enda litt til. Totalt gjerne i rundt 10 minutter hvis du klarer. Jeg har blitt forklart av en nevrolog en gang at det reduserer oksygenopptak i hjernen (ikke farlig mye, selvfølgelig!) akkurat nok til at det blir voldsomt søvndyssende. Jeg pleier som regel å rekke å tenke "faen, det virket ikke i dag!" og så har jeg plutselig sovet likevel. Verd et forsøk? Anonymkode: ce7a8...0d2 Absolutt verdt et forsøk! Tusen takk! Anonymkode: 5d16c...dc0
Polly-Esther Skrevet 29. desember 2021 #13 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg holder på å bli gæern! Jeg tok 3 mg melatonin og 6 mg circadin før jeg la meg. Jeg lå å vrei meg hele natta, kikka på klokka sist klokka 5:15, og sovna da (føltes det som) våkna og så på klokka nå klokka 6 det er jo ikke holdbart. Eneste jeg sover på er zopiklone, men det kan jeg ikke ta hver dag! noen tips til ting jeg kan sove på som ikke er så avhengighetsskapende? Anonymkode: 5d16c...dc0 Det høres utrolig kjipt ut ☹️ Jeg er ingen ekspert, men har hørt at dette skal være en god nettside: https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno#kvalitetsverktoy-anbefalinger-og-retningslinjer
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #14 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg holder på å bli gæern! Jeg tok 3 mg melatonin og 6 mg circadin før jeg la meg. Jeg lå å vrei meg hele natta, kikka på klokka sist klokka 5:15, og sovna da (føltes det som) våkna og så på klokka nå klokka 6 det er jo ikke holdbart. Eneste jeg sover på er zopiklone, men det kan jeg ikke ta hver dag! noen tips til ting jeg kan sove på som ikke er så avhengighetsskapende? Anonymkode: 5d16c...dc0 Kan jeg spørre hvordan kostholdet ditt er? Trener du? Hvor mørkt er det på rommet? Sitter du mye foran tv og mobil? Må ha litt mer informasjon om din livssituasjon Anonymkode: c5dfd...1bf
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #15 Skrevet 29. desember 2021 Sikkert ett skudd i blinde, men har du forsøkt briller med oransje filter 2-3 timer før du skal legge deg? Noen påvirkes mer av lysforurensning enn andre, denne er i hvert fall helt uten bivirkninger. Anonymkode: cf9e5...027
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #16 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Sikkert ett skudd i blinde, men har du forsøkt briller med oransje filter 2-3 timer før du skal legge deg? Noen påvirkes mer av lysforurensning enn andre, denne er i hvert fall helt uten bivirkninger. Anonymkode: cf9e5...027 Nei, men det leste jeg faktisk om igår og tenkte å prøve ut! Anonymkode: 5d16c...dc0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #17 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Kan jeg spørre hvordan kostholdet ditt er? Trener du? Hvor mørkt er det på rommet? Sitter du mye foran tv og mobil? Må ha litt mer informasjon om din livssituasjon Anonymkode: c5dfd...1bf Kostholdet mitt er fint og jeg trener 6 ganger i uka. Jeg er utslitt av traumer, tankekjør og kontant motstand i livet. Skal til behandling nå på nyåret og håper det hjelper på alt, men frem til det må jeg prøve å finne måter å sove på Anonymkode: 5d16c...dc0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #18 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nei, men det leste jeg faktisk om igår og tenkte å prøve ut! Anonymkode: 5d16c...dc0 Spennende. Krysser fingrene for at det har en effekt for deg. Leste en spennende artikkel om vaksine mot angst i illustrert vitenskap, der ble også effekten av lys tatt opp og hvordan dette trigger visse deler i hjernen. Så jeg håper løsningen er akkurat så enkel, for hva er bedre enn eneste bivirkning er noen kroner brukt på brilleglass. Anonymkode: cf9e5...027
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #19 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Spennende. Krysser fingrene for at det har en effekt for deg. Leste en spennende artikkel om vaksine mot angst i illustrert vitenskap, der ble også effekten av lys tatt opp og hvordan dette trigger visse deler i hjernen. Så jeg håper løsningen er akkurat så enkel, for hva er bedre enn eneste bivirkning er noen kroner brukt på brilleglass. Anonymkode: cf9e5...027 Hm, det må jeg lese mer om absolutt ikke en dårlig bivirkning. Nå har jeg slitt med søvn siden 2016 og er sånn sett «godt vant» med lite søvn, men i det siste har det eskalert igjen. Men skal definitivt lese mer om brillene og se om det kan fungere for meg Anonymkode: 5d16c...dc0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #20 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg holder på å bli gæern! Jeg tok 3 mg melatonin og 6 mg circadin før jeg la meg. Jeg lå å vrei meg hele natta, kikka på klokka sist klokka 5:15, og sovna da (føltes det som) våkna og så på klokka nå klokka 6 det er jo ikke holdbart. Eneste jeg sover på er zopiklone, men det kan jeg ikke ta hver dag! noen tips til ting jeg kan sove på som ikke er så avhengighetsskapende? Anonymkode: 5d16c...dc0 Jeg sover dårligere med melatonin. Du kan be legen om resept på Phenergan. Det er et eldre antihistamin med søvndyssende effekt og det er ikke vanedannende. Beste jeg har prøvd ved søvnvansker! Anonymkode: e3486...d8d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #21 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Hm, det må jeg lese mer om absolutt ikke en dårlig bivirkning. Nå har jeg slitt med søvn siden 2016 og er sånn sett «godt vant» med lite søvn, men i det siste har det eskalert igjen. Men skal definitivt lese mer om brillene og se om det kan fungere for meg Anonymkode: 5d16c...dc0 Ikke jeg som anbefalte brillene, men jeg bruker dem selv med god effekt. Jeg er sykepleier og jobber mye natt og sover utrolig mye bedre etter at jeg begynte å bruke slike briller. På nattevakt tar jeg dem på i firetiden og sovner da lettere når jeg kommer hjem ca 7.30. Jeg unngår skjerm og telefon noen timer før leggetid om kvelden også. Når jeg skal opp om morgenen og legge meg om kvelden bruker jeg brillene et par timer før jeg legger meg. Anonymkode: 7554f...f64
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #22 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg sover dårligere med melatonin. Du kan be legen om resept på Phenergan. Det er et eldre antihistamin med søvndyssende effekt og det er ikke vanedannende. Beste jeg har prøvd ved søvnvansker! Anonymkode: e3486...d8d Takk, skal notere meg det og spørre. Er litt redd jeg har blitt fryktelig tolerant da jeg har brukt melatonin lenge. På dårlige dager sliter jeg med å sovne på zopiklone og og da føles det litt håpløst. Men skal snakke med legen til mandag og høre Anonymkode: 5d16c...dc0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #23 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Hm, det må jeg lese mer om absolutt ikke en dårlig bivirkning. Nå har jeg slitt med søvn siden 2016 og er sånn sett «godt vant» med lite søvn, men i det siste har det eskalert igjen. Men skal definitivt lese mer om brillene og se om det kan fungere for meg Anonymkode: 5d16c...dc0 Anbefaler denne. Handler riktignok om angst, men hva de har funnet rundt lys og aktivering av hjernen er kjempespennende. Min mann, og nå datter også, sliter med angst og søvn. Jeg mistenker de er arvelig disponert og all bruk av pc og telefonen i hverdagen bidrar til å forverre. Det er utrolig slitsomt når man går mange døgn uten særlig søvn og påvirker så mye mer enn bare at man blir trøtt. Du har all sympati fra meg. https://illvit.no/medisin/medisinsk-teknologi/naa-skal-vi-vaksineres-mot-angst Anonymkode: cf9e5...027
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #24 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Anbefaler denne. Handler riktignok om angst, men hva de har funnet rundt lys og aktivering av hjernen er kjempespennende. Min mann, og nå datter også, sliter med angst og søvn. Jeg mistenker de er arvelig disponert og all bruk av pc og telefonen i hverdagen bidrar til å forverre. Det er utrolig slitsomt når man går mange døgn uten særlig søvn og påvirker så mye mer enn bare at man blir trøtt. Du har all sympati fra meg. https://illvit.no/medisin/medisinsk-teknologi/naa-skal-vi-vaksineres-mot-angst Anonymkode: cf9e5...027 Tusen takk! Skal se på den Prøver å ikke bruke skjerm mer enn jeg må, men med kontorjobb blir det noen timer om dagen. Ungdommen i hus kommuniserer jo og bare ved bruk av snap feks. Men prøver som sagt å være flink Takk for sympati, det er ganske slitsomt selvom man blir vant med det Anonymkode: 5d16c...dc0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #25 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg holder på å bli gæern! Jeg tok 3 mg melatonin og 6 mg circadin før jeg la meg. Jeg lå å vrei meg hele natta, kikka på klokka sist klokka 5:15, og sovna da (føltes det som) våkna og så på klokka nå klokka 6 det er jo ikke holdbart. Eneste jeg sover på er zopiklone, men det kan jeg ikke ta hver dag! noen tips til ting jeg kan sove på som ikke er så avhengighetsskapende? Anonymkode: 5d16c...dc0 Har du prøvd hypnose? Visst jeg hadde hatt så store søvnproblemer hadde jeg virkelig prøvd noe mer enn fastlege og medikamenter. uansett om man er skeptisk til hypnose eller ei så hadde jeg gitt det et forsøk! Anonymkode: 5e3b7...535
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå