Gå til innhold

Uvaksinert. Kan jeg glemme å reise til Hellas til sommeren?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vanskelig å vite hva som skjer i sommer, men tipper at det blir vanskelig som uvaksinert. Håper ihvertfall det 🤪

Anonymkode: ba68e...e38

Hvorfor håper du det?

Anonymkode: b1d6d...a47

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er kanskje litt langt fram i tid, men jeg drømmer om en hellasferie til sommeren. Er det bare å glemme som uvaksinert, tro?

Anonymkode: 162dc...175

Det tror jeg du kan glemme de neste årene

Anonymkode: c0140...7e4

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det er kanskje litt langt fram i tid, men jeg drømmer om en hellasferie til sommeren. Er det bare å glemme som uvaksinert, tro?

Anonymkode: 162dc...175

Jeg vil tro at det kan bli vanskelig . Landet gjør mye for å ikke måtte stenge ned igjen og de har stort fokus på koronapass og vaksiner . De er helt avhengig av turismen og ønsker for alt i verden ikke smitteutbrudd . 

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje fordi uvaksinerte ikke skal ha de samme godene som vaksinerte? 

Anonymkode: 7a0a7...a7a

Hvorfor det? Ifølge WHO er det de trippelvaksinerte som driver pandemien fremover. Kanskje burde de trippelvaksinerte fratas noen goder, siden det er de som er skyld i mutasjoner som vi ser nå? 

Anonymkode: c3d4f...5c2

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Håper det. Når man ikke kan delta i felles dugnad bør det svi litt. 

Anonymkode: 2df26...d65

Det er ingen dugnad. Jeg har tatt to vaksinedoser, og ble veldig syk av dose to. Jeg gjorde det for fellesskapet og for å få mer frihet. Men hva skjer nå? Jeg er fortsatt stuet borte på hjemmekontor, jeg får ikke dratt til utlandet for å besøke foreldrene mine, jeg får ikke deltatt i organisert idrett for voksne, jeg må gå med munnbind som gir meg hodepine, mine vaksinerte ungdommer har hjemmeskole til tross for at FHI ikke anbefaler det.

Jeg har jobbet mye dugnad for idrettslagene. Felles for dugnaden er at det frivillige arbeidet kommer alle til gode, også en selv, og man oppnår et bedre tilstand etter avsluttet dugnad enn det man hadde før. En annen ting er at dugnadsarbeid for idrettslag og lignende ikke innebærer negative konsekvenser for ens egen helse.

Jeg kan ikke se at jeg fikk noen som helst goder ut av korona"dugnaden", kun bakdeler. Så for meg er det ikke lenger noen dugnad, og dose tre er fullstendig uaktuelt. Jeg holder også på å skifte beite yrkesmessig fordi min psyke ikke takler evig isolasjon på hjemmekontor. 

Jeg er heller ikke vaksinert og jeg kommer ikke til å reise ut av landet på en god stund. Kommer nok helst til å vente til pandemien er over. Jeg har ikke vært på ferie siden den startet og kommer til å holde meg hjemme til den er over. 

Anonymkode: 2879d...203

Har liten tro på det. Vi har ett ganske greit helsevesen her i Norge derfor er egentlig ikke de uvaksinerte noen big deal, men andre land hvor helsevesenet er dårlig sliter stort med de uvaksinerte som bor der og vil sjelden ha noen fra fremmede land som kanskje tar opp sykesenger om de blir syke.

Anonymkode: 704ba...6d8

Annonse

Eller så kan du dra, men du slipper ikke inn så mange steder. Akkurat nå kommer du ikke inn på restauranter om du ille har koronasertifikat, selv om du har testet negativt 

Anonymkode: c0140...7e4

De er strengere med koronasertifikat i slike land. Jeg tror de vil kreve dette minst to år til på feriedestinasjoner. Hovedtyngden av reisende har dette så de mister ikke kunder med å kreve dette. 

Anonymkode: 3210f...443

Tror Hellas er ganske strengt, mulig du bør undersøke reglene i forskjellige land. Jeg bor i Spania og har reist mellom Norge og spania hele pandemien (uvaksinert). Går helt fint, men du må nok belage deg på testing ved både avreise og ankomst. 

Anonymkode: 7f54f...27f

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Kanskje fordi uvaksinerte ikke skal ha de samme godene som vaksinerte? 

Anonymkode: 7a0a7...a7a

Enig, det er så viktig å gi de såkalt fullvaksinerte enerett på ansvaret for smittespredning...

Anonymkode: 8bc71...2da

Hvorfor det? Ifølge WHO er det de trippelvaksinerte som driver pandemien fremover. Kanskje burde de trippelvaksinerte fratas noen goder, siden det er de som er skyld i mutasjoner som vi ser nå? 

Da må du lese mer enn overskrifter.

Det er ikke det at man er trippelvaksinerte som driver pandemien framover i seg selv - det er de uvaksinerte som gjør at viruset muterer. Så hadde man sendt vaksiner til land med mange uvaksinerte i deler av verden hvor helsesituasjonen er sånn at det er god grobunn for mutasjoner, i stede for å trippelvaksinere ville vi muligens ha stoppet viruset og mutasjoner fortere.  Eller om man hadde gjort vaksiner tilgjengelig for alle f.eks ved å frigi "oppskriftene" sånn at flere kunne produsere vaksiner, vil man kunne stoppe mutasjoner, til en viss grad i alle fall. Vaksiner er en av de mest effektive måtene man har å stoppe / bremse virus på. Men dessverre er det veldig skjevfordelt. 

Anonymkode: 4966d...aac

Det er ingen dugnad. Jeg har tatt to vaksinedoser, og ble veldig syk av dose to. Jeg gjorde det for fellesskapet og for å få mer frihet. Men hva skjer nå? Jeg er fortsatt stuet borte på hjemmekontor, jeg får ikke dratt til utlandet for å besøke foreldrene mine, jeg får ikke deltatt i organisert idrett for voksne, jeg må gå med munnbind som gir meg hodepine, mine vaksinerte ungdommer har hjemmeskole til tross for at FHI ikke anbefaler det.

Jeg har jobbet mye dugnad for idrettslagene. Felles for dugnaden er at det frivillige arbeidet kommer alle til gode, også en selv, og man oppnår et bedre tilstand etter avsluttet dugnad enn det man hadde før. En annen ting er at dugnadsarbeid for idrettslag og lignende ikke innebærer negative konsekvenser for ens egen helse.

Jeg kan ikke se at jeg fikk noen som helst goder ut av korona"dugnaden", kun bakdeler. Så for meg er det ikke lenger noen dugnad, og dose tre er fullstendig uaktuelt. Jeg holder også på å skifte beite yrkesmessig fordi min psyke ikke takler evig isolasjon på hjemmekontor. 

👆🏻

Anonymkode: cb4db...7dc

• Opprett ny...