Gå til innhold

Dere pengesmarte, må jeg spare til pensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

40 år. Gift og to barn. Eier hus og hytte til 12 mill. Lån på 5 mill vil være nedbetalt før vi er pensjonister. Da selger vi huset, men må ut med det samme for en leilighet. Vi tjener ca. 800.000 hver (begge jobber i staten), men betaler hardt ned på lån (i stedet for å spare). Vi vil arve tilsammen ca. fire millioner fra foreldrene våre før vi blir pensjonister (ca. 2 mill hver). 

Må vi sette av til pensjon? Eller er det ok å bare betale hardt på lån?

Anonymkode: c6b47...642

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke spare i tillegg?

Anonymkode: 0d705...4b2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke spare i tillegg?

Anonymkode: 0d705...4b2

For da må vi betale mindre på lånet.

Skrevet

Det viktigste grepet du gjør er å bli gjeldsfri, det nyter du godt av både nå og da. 

Utover det, det er jo ett mantra dette å spare i pensjon her i Norge. Etter flere generasjoner med økonomisk vekst, tenker man jo automatisk at det er viktig. Spørsmålet er vel kanskje hvor verden er den dagen vi blir pensjonister. Kommer verden til å oppleve videre økonomisk vekst ut i både klimakriser og en del finansiell uro vi kan skimte foran oss. Hva er da penger på bok verdt? 

Anonymkode: d0639...781

Skrevet

Sjekk hva du vil få i pensjon og hvilke utgifter du vil ha. Med nedbetalt bolig får du lave boutgifter. Da klarer du deg nok fint uten å spare ekstra, men det kommer jo an på hvordan du vil leve, om du vil reise mye, satse på å kjøpe mye hjelp i hjemmet ol.

Anonymkode: 92a01...3b1

Skrevet

Jeg hadde gjort det. P.t. har dere kun investert i eiendom. Det er risikabelt å samle alle investeringer i ett produkt – dere bør spre risikoen og investere i andre produkter i tillegg. Du virker veldig sikker på tallene du legger frem, men husk at du sannsynligvis skal jobbe i 30 år til. Du vet strengt tatt ikke hvordan eiendomsmarkedet er om 30 år. 

Dessuten vet man aldri om ekteskap holder, om man blir syk eller faller fra, eller om foreldre bruker opp arven før de dør. Av prinsipp regner jeg ikke med arv som en del av min fremtidige økonomi.

Skrevet
uhhuhher skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde gjort det. P.t. har dere kun investert i eiendom. Det er risikabelt å samle alle investeringer i ett produkt – dere bør spre risikoen og investere i andre produkter i tillegg. Du virker veldig sikker på tallene du legger frem, men husk at du sannsynligvis skal jobbe i 30 år til. Du vet strengt tatt ikke hvordan eiendomsmarkedet er om 30 år. 

Dessuten vet man aldri om ekteskap holder, om man blir syk eller faller fra, eller om foreldre bruker opp arven før de dør. Av prinsipp regner jeg ikke med arv som en del av min fremtidige økonomi.

Hvor mye ville du spart da? Ser poenget ditt med arv, men av grunner jeg ikke vil gå inn på her så er jeg helt sikker på at vi vil arve minst 4 mill. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye ville du spart da? Ser poenget ditt med arv, men av grunner jeg ikke vil gå inn på her så er jeg helt sikker på at vi vil arve minst 4 mill. 

Har ingen formening om hvor mye dere bør spare - vet ikke noe om deres situasjon. 🙂 Snakk med banken og hør hva de anbefaler - dere trenger ikke kjøpe det de sier, bare be om et møte og hør hva de sier. Be dem om å vise dere beregninger ved sparing av feks 500, 1000, 1500 i måneden. 

Gå inn på norskpensjon.no og legg inn opplysningene deres - da får dere opp beregninger for hva dere vil få utbetalt i pensjon med utgangspunkt i dagens pensjonsavtaler. Siden dere jobber i staten, har dere sikkert gode pensjonsordninger, men vår generasjon har uansett mindre gunstige ordninger enn foreldrene våre og bør spare mer selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...