Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #26 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg har brukt et halvt år på å bli kjent og trygg nok med henne og fortsatt sliter jeg med å snakke om vanskelige ting. Jeg har skrevet ned noen stikkord og gitt henne slik at hun vet litt, så tar vi det skritt for skritt derfra. Anonymkode: 7b55d...eb0 Godt å høre at det ikke bare er meg som strever! Kan jeg spørre om hvilken problematikk du går i terapi for? Anonymkode: 8703b...6b1
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #27 Skrevet 29. desember 2021 Til hi: Det er viktig at du ikke lager deg noen forventning om at en terapeut skal dele fra eget liv. Oppgaven til terapeuten er utelukkende å hjelpe deg med ditt. Det er vedkommende rustet og sertifisert for å kunne. Terapeuten er imidlertid på jobb og dermed pliktig til både for egen og behandlingens del å holde en profesjonalitet som innebærer å ikke etablere noen vennskapsplattform med klientene sine. Noen terapeuter deler noe for å få en bedre ramme for dialog. Noen får man en langvarig relasjon til og da blir det kanskje ofte annerledes for mange, både pasient og terapeut. Dette tilhører imidlertid sjeldenhetene, da terapi er ment å være en prosess som skal igangsettes og avsluttes. Målet er tilfrisking. Systemet vi har i dag legger sjelden opp til langtidsterapi med mindre det er tungtveiende grunner til det. Jeg har en kronisk hjernelidelse som ikke kan snakkes bort (bipolar) og som ikke går over med tiden og bør dermed ha kontakt med psykiater. Jeg er imidlertid heldig, de fleste i min situasjon har enten et poliklinisk tilbud, kontakt med fastlege eller veksler mellom fastlege og institusjon. Man kan alltids velge å gå privat, hvor det er langt større rom for å kunne bruke tid og ikke kjenne på at timene tikker. Mange har stort utbytte av dette. Det kan være dødsheftig å gå i terapi og en del av prosessen handler om å våge å åpne opp og løfte frem det tyngste. Du har et eget ansvar overfor seg selv og terapiens mulighet til å kunne hjelpe deg, med å snakke om det som gnager og plager og som i sin tur førte til at du hadde behov for terapi. Ikke vent på anekdoter fra terapeutens privatliv før du begynner med ditt. Anonymkode: 28bb9...f6d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #28 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Godt å høre at det ikke bare er meg som strever! Kan jeg spørre om hvilken problematikk du går i terapi for? Anonymkode: 8703b...6b1 Traumer i fortiden pluss en vanskelig livssituasjon nå. Jeg har vært i terapi tidligere, men det fungerte ikke pga det var ikke tillit, kjemi og kontakt mellom behandler og meg og jeg klarte ikke å åpne meg og snakke og behandlingen ble avsluttet etter noen få ganger. Jeg trenger en psykolog som har mye tid, tålmodighet og forståelse. Anonymkode: 7b55d...eb0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #29 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Vel, tråden her gjaldt vel om de skulle dele av sitt eget liv først for å få pasienten på gli. Anonymkode: 6f024...bde Mei, det er ikke det HI spør etter Anonymkode: db283...c8e
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #30 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Vel, tråden her gjaldt vel om de skulle dele av sitt eget liv først for å få pasienten på gli. Anonymkode: 6f024...bde Min psykolog delte ikke av sitt eget først for å få meg på gli, men hun har delt noe underveis og det tror jeg har vært riktig og nyttig for meg fordi forholdet mellom oss blir litt mer naturlig og jeg blir mer trygg på henne. Det er ikke sånn at hun sitter og forteller masse om seg selv, gir private detaljer osv, men når det faller seg naturlig i samtalen kan hun i blant dele noe og det kan ofte gjøre at samtalen blir mer naturlig, at jeg føler meg forstått og både forteller og reflekterer mer over det vi snakker om. Det handler ikke om at jeg vil vite så mye som mulig om henne, men mer om at det gjør settingen mer naturlig slik at jeg åpner meg mer enn om hun bare var en helt blank vegg. Anonymkode: 7b55d...eb0
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #31 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Min psykolog delte ikke av sitt eget først for å få meg på gli, men hun har delt noe underveis og det tror jeg har vært riktig og nyttig for meg fordi forholdet mellom oss blir litt mer naturlig og jeg blir mer trygg på henne. Det er ikke sånn at hun sitter og forteller masse om seg selv, gir private detaljer osv, men når det faller seg naturlig i samtalen kan hun i blant dele noe og det kan ofte gjøre at samtalen blir mer naturlig, at jeg føler meg forstått og både forteller og reflekterer mer over det vi snakker om. Det handler ikke om at jeg vil vite så mye som mulig om henne, men mer om at det gjør settingen mer naturlig slik at jeg åpner meg mer enn om hun bare var en helt blank vegg. Anonymkode: 7b55d...eb0 Så fint for deg! Det er akkurat dette jeg ønsker og kunne tenke meg Hi Anonymkode: 8703b...6b1
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #32 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Så fint for deg! Det er akkurat dette jeg ønsker og kunne tenke meg Hi Anonymkode: 8703b...6b1 Da må du velge og prøve en psykolog som du tenker at kanskje kan være den typen som passer for deg. Du kan lese vurderinger fra andre pasienter for å få et inntrykk. Så må du gi det litt tid, det vil jo alltid føles litt stivt og fremmed i begynnelsen uansett. Jeg følte det slik som jeg gjør nå med min psykolog i begynnelsen heller, det har kommet gradvis over tid. Anonymkode: 7b55d...eb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå