Gå til innhold

Alkohol! Kan jeg ha et problem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har altid likt alkohol, og har altid kunnet tatt meg et halvt glass vin, eller en liten boks øl om kveldene (etter barna har lakt seg)

Nå de siste månedene har jeg begynt å drikke mere, typ 1 flaske vin forvinner på en kveld ol. Er også begynt å tenke på vin helt fra formiddagen, og gleder meg hele dagen til klokken bikker 21.  Hva kan jeg gjøre for å snu dette? 

Anonymkode: 1c31d...1cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare én løsning,du må slutte å drikke.

Anonymkode: dbc02...345

Skrevet

Forsøk ei uke uten og se om det går bra. Gjør det ikke det må du oppsøke hjelp. Det er ikke bare å slutte

Anonymkode: b5249...131

Skrevet

Hvis du drikker 1 flaske alkohol på hverdager er det svært bekymringsfullt. Hvis du synes det er vanskelig å slutte med det, vil jeg helt klart si du har et alkoholproblem. Jeg har selv et liberalt (kontinentalt) forhold til alkohol, og setter pris på et glass alkohol på hverdager. Ulempen med dagligdrikking er at litt alkohol hver dag gradvis og umerkelig kan bli mer. Hos meg er det lett at et glass blir til to osv., særlig etter ferier og høytider. Jeg må derfor sette bremsene på iblant, slik at forbruket ikke øker eller sklir ut. Men med en flaske vin på hverdager vil jeg si du har passert den grensen for lenge siden. Mer enn 14 enheter i uka regnes som risikoforbruk for kvinner.

Anonymkode: e3f9a...2c3

Skrevet

*en flaske vin, skulle det være, ikke "en flaske alkohol"

Anonymkode: e3f9a...2c3

Skrevet

Jeg drikker gjerne et glass vin eller to på kvelden, også i hverdager, men 1 hel flaske vin hver eneste kveld var jo litt i overkant synes jeg. Prøv å kutt ut all alkohol over en periode- om det ikke går bør du muligens oppsøke hjelp.

Anonymkode: e5990...3fb

Skrevet

For meg ringer alarmklokkene mest på det at du går og tenker på vin og teller ned til klokka er så mye at du kan drikke. Når alkohol opptar så mye av livet ditt, så har du et alkoholproblem. Om det er sånn at du drikker en flaske hver kveld, så har du også et skadelig høyt forbruk. Du må slutte å drikke og du bør oppsøke hjelp for å få det til om du ikke klarer det på egenhånd. 

Skrevet

Ja, det høres virkelig ut som du har et problem.

At du går og gleder deg hele dagen til å drikke, og tømmer en hel flaske alene på en hverdag, det er bekymringsfullt altså

Synes du det er vanskelig å ta en hvit uke, eller en hvit måned?

Anonymkode: 1dea0...883

Skrevet
Himmel og hav skrev (27 minutter siden):

For meg ringer alarmklokkene mest på det at du går og tenker på vin og teller ned til klokka er så mye at du kan drikke. Når alkohol opptar så mye av livet ditt, så har du et alkoholproblem. Om det er sånn at du drikker en flaske hver kveld, så har du også et skadelig høyt forbruk. Du må slutte å drikke og du bør oppsøke hjelp for å få det til om du ikke klarer det på egenhånd. 

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg og svaret ditt. Likevel vil jeg forsiktig påpeke at også personer uten alkoholproblemer innimellom kan tenke på vin og telle ned til når de endelig kan ta et glass (meg på en fredag på jobb, f.eks. som lengter etter å synke ned i sofaen med et glass vin på kvelden). Forskjellen er jo selvfølgelig mengen og hyppigheten i tillegg. Jeg drikker vare ett glass 1-2 kvelder i uken, ikke en flaske hver kveld. HI har definitivt et alkoholproblem.

Anonymkode: 56c40...7e1

Skrevet

En flaske om dagen er selvsagt for mye. Prøv en uke uten noe alkohol. Om du ikke klarer det bør du søke hjelp. Personlig tror jeg du kan klare mye om du bare bestemmer deg for det. Du drikker ikke så mye at du får ubehagelige fysiske abstinenser, så avhengigheten du har nå er først og fremst psykisk. Kutt ut fullstendig i en uke, og så er det kunn halv flaske vin fredag og lørdag. 

Anonymkode: bbebb...ed8

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har altid likt alkohol, og har altid kunnet tatt meg et halvt glass vin, eller en liten boks øl om kveldene (etter barna har lakt seg)

Nå de siste månedene har jeg begynt å drikke mere, typ 1 flaske vin forvinner på en kveld ol. Er også begynt å tenke på vin helt fra formiddagen, og gleder meg hele dagen til klokken bikker 21.  Hva kan jeg gjøre for å snu dette? 

Anonymkode: 1c31d...1cb

En hel flaske er for mye. Du må sette deg en grense. 

Anonymkode: c1e7d...753

Skrevet

Uten tvil et gryende problem ja. En flaske er mye, men som flere skriver, fremdeles på et inntak hvor du kan snu uten de største fysiske abstinensene. 

Hva er det som stopper deg fra å gjøre noe med det? Er det tanken på å aldri kunne ta ett glass igjen? I så fall, kanskje prøve ut det noen skriver her, sett grense for deg selv. Bestem deg for at du ikke skal drikke mer enn to glass og ukedagene skal være hvite. Hvis det er vanskelig og du ikke klarer å overholde det, da må du kanskje starte på innkjøpstidspunktet. Ikke ha mer tilgjengelig enn kvoten din, bytt ut med alkoholfritt. Hvis det er vanskelig, er det lurt å be om hjelp. 

Jeg var selv litt for liberal med alkohol en periode og merket at inntaket kontinuerlig økte. Kom over denne artikkelen, kjente meg godt igjen og den ga også ett håp om at det ikke bare var mulig å snu, men også det positive ved å snu. 

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/08/02/195598640/jeg-skulle-bare-kutte-ut-alkohol-i-en-maned-men-var-ikke-forberedt-pa-virkningen-det-hadde

Anonymkode: 261b2...a1e

Skrevet

Høres ut som meg, hi. Men 1 flaske hver dag det var mye.. du vet at du kan styre deg.. Trapp ned.. det er noe du sliter med i livet ditt som gjør dette.. det vet du nok.. Du har det sikkert ikke så bra og ønsker på en måte at noen skal si til deg at du kanskje bør gi opp.. men du er sterk ! Vi er flere som sliter med det samme 💜

Anonymkode: 599b5...20b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...