Gå til innhold

Vi spyr snart av julemiddager!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg har begge skilte foreldre som er gift på ny, i tillegg til hver vår farmor. Alle vil, koselig det, invitere oss på full julemiddag i romjula…noe som betyr julemiddag (pinnekjøtt, ribbe mm….) fra og med 1 juledag til og med 1nyttårsdag. 
prøvd å foreslå «vanlig» middag, men alle vil så gjerne servere julemiddager.

Vi starter julaften hos oss, så er det 4 foreldrepar og to bestemødre.

Fra 2 januar blir det tomatsuppe!!

Anonymkode: 1c3f1...2ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kosa oss med taco idag 😁

Kveite imorgen til mine foreldre, og vanlig middag onsdag og torsdag 

Anonymkode: 84c70...879

Skrevet

Lei av julemat jeg også,så her ble det taco idag istedet.

Anonymkode: c6a31...0af

Skrevet

Taco her også, i morgen blir det fiskegrateng 😊 

Føler meg ferdig med julemat nå, men på nyttårsaften blir det vel noe stas til middag. 

Anonymkode: 9c8ed...c20

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Min mann og jeg har begge skilte foreldre som er gift på ny, i tillegg til hver vår farmor. Alle vil, koselig det, invitere oss på full julemiddag i romjula…noe som betyr julemiddag (pinnekjøtt, ribbe mm….) fra og med 1 juledag til og med 1nyttårsdag. 

haha. Det hadde jeg i dag. Orket ikke mer :D

Skrevet

Ble spaghetti i dag, julemat er digg i ett par dager bare 😅

Anonymkode: 86e58...bf4

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Uff ja, dere har det skikkelig fælt som har så mange som vil invitere dere, jeg tenner et lys for dere.

Anonymkode: 27856...ca5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Uff ja, dere har det skikkelig fælt som har så mange som vil invitere dere, jeg tenner et lys for dere.

Anonymkode: 27856...ca5

Selvfølgelig kom det ei som tar alt bokstavlig 

Skrevet

Seriøst, HI - ta deg sammen!

Du kan jo foreslå andre festmiddager enn ribbe og pinnekjøtt. Her bytter vi på med ulike fiskemiddager også, f.eks. kveite, laks eller annet.

Anonymkode: 11595...8db

Skrevet (endret)

Jeg skjønner at det blir tungt med ei hel uke med kjøttmat. Går det an å be om å bli bedt til kaffe og kaker?

Endret av Himmel og hav
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Taco her også, i morgen blir det fiskegrateng 😊 

Føler meg ferdig med julemat nå, men på nyttårsaften blir det vel noe stas til middag. 

Anonymkode: 9c8ed...c20

Wow, spookey. Vi hadde også taco i dag og skal ha fiskegrateng i morgen!

Anonymkode: 81968...7ad

Skrevet

Når denne jula er ferdig bør du ta en prat med familie. Si at det er veldig hyggelig å bli invitert på middager, men julemat i så mange dager på rad blir for mye. Om dere kan få til en enighet om at det kan være julemat 1 og 2 juledag, og litt lettere mat de andre. Og at dere da bytter litt på hvem dere er hos 1 og 2 og de andre dagene slik at de får laga julemat til dere innimellom.

I min familie har vi en slik avtale at det er julemat julaften, 1 og 2 dag om det er selskap. Det er av den grunn at halvparten av oss ikke liker julemat, så det holder i massevis å få det servert disse dagene. I år har vist dette gått i glemmeboka, så nå skal ungene på enda en julemiddag hos faren imorra. Ene ungen jubler og andre ungen gruer seg til en middag der hun abr spiser poteter igjen. Så etter nyttår så får jeg siifra igjen, han vet det egentlig veldig godt men glemmer støtt og stadig slike ting. Og ungen spiser høflig det hun liker på bordet, men blir veldig begrenset når det er så ofte.

Anonymkode: 6fe3a...e11

Skrevet

Jeg syns faktisk det er litt uhøflig å insistere på at de selv skal servere julemiddagen. Hvis jeg var blant dem som hadde ribbe som tradisjon på julaften, for eksempel, så ville jeg ikke ønske å spise ribbe en masse andre dager i jula. 
I min familie inviterer vi på denne måten: 

"Skal dere ha (f eks lutefisk) en av dagene denne jula?"
"Nei, vi har kjøpt inn til pinnekjøtt på julaften og kalkun på første juledag, så der er ingen lutefiskplaner."
"OK; men da vil jeg gjerne invitere dere på det. Passer det 2.juledag?"

Når så neste person spør, sier vi "ja, lutefisk skal vi få hos Tove på 2. juledag", og da svarer personen kanskje
"Ja vel, men vet du hva, jeg tenkte å lage kveite også en av dagene. Kanskje dere vil komme nyttårsaften?"

Jeg trodde faktisk det var standard å spørre litt først. Og hvis dere da er syyykt glade i lutefisk, vil dere kanskje si at "ja, vi får det på 2.juledag, men vi spiser det gjerne flere dager, f eks på nyttårsaften!"

HI, jeg syns du skal si til disse slektningene at "Så hyggelig at dere inviterer oss. Men nå er det sånn at vi har ribbe på selve julaften, så det vil vi helst ikke spise andre dager i jula. Vi liker å knytte akkurat den tradisjonen til kun én dag. Men vi kommer gjerne på kaffe, eller koldtbord eller noe annet?"

Anonymkode: 0a2de...f2b

Skrevet

Man må jo ikke ha julemiddager. I dag var vi på middag hos svigers, fikk laks. Ellers har vi hatt reker første dag jul, og andre dag jul hadde vi take away 🤭

Anonymkode: 5ecc2...ae3

Skrevet

Hva med å svare at vi hadde planlagt laks/kylling/wok den dagen, men vil ikke dere komme og spise hos oss da? Eller gidder du ikke lage til mat selv?

Anonymkode: f6616...541

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hva med å svare at vi hadde planlagt laks/kylling/wok den dagen, men vil ikke dere komme og spise hos oss da? Eller gidder du ikke lage til mat selv?

De gamle vil ha BESØK da vøtt. Det er vel ikke så uvanlig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De gamle vil ha BESØK da vøtt. Det er vel ikke så uvanlig.

Nei, men det er heller ikke så uvanlig med folk som tror andre dør etter å få traktere dem, når sannheten er at de hadde syntes det var fantastisk å bli invitert i steden for.

Skrevet

Fet mat, tungt kjøtt, sauser ol. hver dag i 1 uke hadde jeg ikke klart. Ingen av dem som lager noe fiskemat eller lettere mat? Hadde vært uaktuelt for oss å spise slik i dagesvis uten fisk, hvitt kjøtt, salater el 

Anonymkode: 80816...4fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, men det er heller ikke så uvanlig med folk som tror andre dør etter å få traktere dem, når sannheten er at de hadde syntes det var fantastisk å bli invitert i steden for.

Men du vet tydeligvis mer enn HI selv gjør, også etter at de menneskene har insistert på å servere henne julemat… så hvis noen her går rundt og «tror» ting det ikke er grunnlag for, så er det vel du. 

Skrevet
On 12/27/2021 at 7:16 PM, Anonym bruker said:

så fælt da

Anonymkode: 99229...87e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...