Gå til innhold

Kan noen forklare meg det toget som går rundt eller inni juletreet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Takk, vet ikke helt hva jeg mener om dette, men det var jo litt koselig og. Selv skal jeg ikke kjøpe det😄

Anonymkode: 2dda7...1fd

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes togene er fine, for all del. Det jeg lurer på er hvor man putter gavene? Tar man toget vekk på julaften? 

Anonymkode: 19538...c10

Vi parkerer toget bak treet så lenge det er gaver der. Null problem. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke sett noen som har tog. Det må da være i veien når man går rundt juletreet?

Anonymkode: ccc3b...09f

Skinnene går ikke utenfor grenene på treet, så det er ikke i veien. Null problem. 

Anonymkode: d0cce...449

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg syns heller ikke det er fint, og ikke noe jeg vil ha. Men jeg sier ikke at det er direkte stygt likevel. Hvorfor skal jeg det, liksom? Er mange ting jeg ikke helt ser greia med, som andre har, men har ikke behov for å poengtere at jeg syns det er stygt. 

White trash er et uttrykk jeg forbinder med den svarte delen av slummen i Amerika, og jeg syns det er helt latterlig uttrykk slik jeg ser noen her inne bruker det. Jeg hørte det første gang i en eller annen episode av "Unge mødre", og forbinder derfor bruken av ordet med ressurssvake, stereotypiske alenemødre, dessverre. Jeg hører aldri det uttrykket brukt utenfor DIB, av "vanlige" folk.

Anonymkode: 59137...b49

White trash handler definitivt ikke om svarte. Det refererer til hvite, fattige amerikanere i de rurale områdene som lever på kanten av den sosiale ordenen. 

Anonymkode: 27cb6...6ed

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

White trash handler definitivt ikke om svarte. Det refererer til hvite, fattige amerikanere i de rurale områdene som lever på kanten av den sosiale ordenen. 

Og de har juletretog?

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er ingen som går rundt juletreet lenger. Det var sånn de gjorde i gamledager det!

Anonymkode: 1e79f...949

Eh jo! Vi går rundt juletreet hvert år, vi 😊

Anonymkode: 16f6a...9cd

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja? De svarte i disse områdene kaller hvite, "lavstatusmennesker" for White trash.

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det er ingen som går rundt juletreet lenger. Det var sånn de gjorde i gamledager det!

Tuller du, vi går alltid rundt juletreet, mellom middagen og gavene, kveldens høydepunkt 🎄

Anonymkode: 4a741...546

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kleint er virkelig ikke ungdomsspråk. Det blir brukt av alle generasjoner. 

Det er ungdomsspråk.

Hilsen ungdomsskolelærer 

Anonymkode: 2e1bd...2a1

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kan også bruke ord som OMG og sånt, men det betyr ikke at uttrykket tilhører voksenspråket.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er ungdomsspråk.

Hilsen ungdomsskolelærer 

Anonymkode: 2e1bd...2a1

Som lærer regner jeg med at du vet at ord brukes forskjellig i div dialekter? Å være klein er å være syk, at noe er kleint er at det er pinlig i min dialekt. Og min bestemor på snart nitti år bruker begge variasjonene. Det er nok få som vil anklage henne for å bruke ungdomsspråk. 

Milfy Way skrev (10 minutter siden):

Jeg kan også bruke ord som OMG og sånt, men det betyr ikke at uttrykket tilhører voksenspråket.

Se svarer mitt over. Som en som ikke har norsk som morsmål er det rimelig spesielt å irettesette andre. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Som lærer regner jeg med at du vet at ord brukes forskjellig i div dialekter? Å være klein er å være syk, at noe er kleint er at det er pinlig i min dialekt. Og min bestemor på snart nitti år bruker begge variasjonene. Det er nok få som vil anklage henne for å bruke ungdomsspråk. 

Se svarer mitt over. Som en som ikke har norsk som morsmål er det rimelig spesielt å irettesette andre. 

Hvorfor er det spesielt? For meg som er mor til flere ungdommer fremstår uttrykket som ungdomsspråk. Og man skal ikke skrive på dialekt her inne, som du sikkert vet. Så hva ordet betyr på din dialekt spiller ikke så stor rolle i akkurat denne diskusjonen. 

Ja? De svarte i disse områdene kaller hvite, "lavstatusmennesker" for White trash.

Ehhh…. Nei!

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/betydningen-av-klein/

Fornøyd nå? 

Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det spesielt? For meg som er mor til flere ungdommer fremstår uttrykket som ungdomsspråk. Og man skal ikke skrive på dialekt her inne, som du sikkert vet. Så hva ordet betyr på din dialekt spiller ikke så stor rolle i akkurat denne diskusjonen. 

Jeg har ikke brukt ordet, men forteller at på min dialekt er det brukt lenge, faktisk i nesten 100 år, i betydningen pinlig og flaut. 

Jeg er klar over at det ikke har denne betydningen i ordbøkene, men det blir feil å diskreditere et innlegg som white trash og ungdomsspråk kun basert på det ene ordet. 

Det var min hensikt med å kommentere.  

Milfy Way skrev (6 minutter siden):

Med hva? Det står jo akkurat det jeg selv forklarer rett over her 🤔

Men for all del, så flink du er til å Google! 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det er vel fortsatt flere som går rundt juletreet enn det er som har togbane gående rundt det… Denne pynten har jeg ALDRI sett i bruk hos noen. Tenker også at det er veldig amerikansk, og et nokså nytt påfunn.

Anonymkode: 780e7...d74

Ikke i betydningen «flaut». Det er den bruken som er ungdomsspråk. 

Anonymkode: 780e7...d74

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tenk å være fire år og ha et sånt i juletreet da, for en lykke ;)

Jeg har ikke et sånt oppi treet, men jeg har et på gulvet rundt juletreet, og det er ikke fordi jeg synes det er så utrolig pent, det er fordi ungene elsker det. Og stjerner i øynene hos ungene, og ivrige små hender som gleder seg så utrolig til å sette det opp, det varmer ihvertfall mitt hjerte og toget har blitt en fast tradisjon.

Når barnehagebarn tripper av utålmodighet, og hele advent har snakket om hvor fint det blir å sette opp treet og toget, det er verdt så mye synes jeg. Den aller fineste julepynten er den ungene så ivrig vil ha frem.

Anonymkode: 33253...063

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

White trash er et uttrykk jeg forbinder med den svarte delen av slummen i Amerika, og jeg syns det er helt latterlig uttrykk slik jeg ser noen her inne bruker det. Jeg hørte det første gang i en eller annen episode av "Unge mødre", og forbinder derfor bruken av ordet med ressurssvake, stereotypiske alenemødre, dessverre. Jeg hører aldri det uttrykket brukt utenfor DIB, av "vanlige" folk.

Uttrykket brukes nok i rassistisk henseende, men ikke bare det. Det er en betegnelse på fattige hvite, ofte kriminelle og farlige, miljøer en ikke vil ha noe med å gjøre.

Vi som bor i vesten bruker uttrykk som white trash og trailer trash som en nedsettende betegnelse på folk med dårlig smak, litt harry mennesker o.l. 

Jeg personlig synes det er et dårlig uttrykk å bruke her i Norge, det sier mer om de som bruker det enn om de som blir kalt det. Det er så ovenfra og ned som det kan få blitt, og mennesker som sitter der på sin høye hest og ser ned på folk med en annen smak eller mening enn dem selv er ikke mennesker jeg har stort til overs for.

Anonymkode: 33253...063

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...