Gå til innhold

Jeg konfronterer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier fra, ikke alltid hyggelig heller. Hei, tror du vi står her på rekke og rad fordi vi synes det er gøy? Jeg har dessverre utviklet meg til å bli mindre tolerant person med årene. Sikkert tegn på at jeg er blitt gammel. Blitt sur kjerring. 

Anonymkode: 6eaf4...b78

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Man blir ikke nødvendigvis likt, nei. Men man får tillit. Det er to forskjellige ting.

Anonymkode: 921e5...cc0

Det er litt både og. Noen kan være direkte, men det er ytterst få. Jeg har sett litt for mange av de som blir mer eller mindre lagt for hat fordi de er direkte, selv om det de kommer med er både rimelig og fornuftig. Mye avhenger av den som tar i mot, noen tåler det bra, noen få setter faktisk pris på det, andre blir dødelig fornærmet. Så er jo spørsmålet om man gidder å bry seg om de som blir fornærmet, det er jo egentlig deres problem. Dessverre, gjerne i arbeidssammenheng, kan enkelte lage mye sur stemning når de blir fornærmet. Da kan det noen ganger være lurt å velge sine kamper. 

Anonymkode: 27f16...62c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er litt både og. Noen kan være direkte, men det er ytterst få. Jeg har sett litt for mange av de som blir mer eller mindre lagt for hat fordi de er direkte, selv om det de kommer med er både rimelig og fornuftig. Mye avhenger av den som tar i mot, noen tåler det bra, noen få setter faktisk pris på det, andre blir dødelig fornærmet. Så er jo spørsmålet om man gidder å bry seg om de som blir fornærmet, det er jo egentlig deres problem. Dessverre, gjerne i arbeidssammenheng, kan enkelte lage mye sur stemning når de blir fornærmet. Da kan det noen ganger være lurt å velge sine kamper. 

Å si fra på en saklig måte er ikke feil, altså. Det kan bety en lettelse for alle andre, bl a dem som ikke tør å si fra. 

Men jeg skjønner hva du mener; jeg har forlatt enkelte fora fordi egoet til en del mennesker ikke tålte å bli motsagt. Det endrer likevel ikke på meg. Min integritet er den samme. Og jeg tåler godt når andre til gjengjeld konfronterer meg; jeg klarer å se hva som er saklig kritikk og hva som f eks bare er furting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Men vil du ha folk som legger deg for hat bare fordi du ikke spiller sosiale spill, i din omgangskrets? Det vil ikke jeg. Jeg ønsker å ha venner som snakker direkte til meg hvis de har noe å si og som aksepterer det samme tilbake. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Problemet er vel ofte òg at dei som er svært direkte av og til bommar, og då blir det svært dårleg stemning. 

Skrevet
Syngensang skrev (2 timer siden):

Problemet er vel ofte òg at dei som er svært direkte av og til bommar, og då blir det svært dårleg stemning. 

Jeg bommer ikke.

Og jeg mener vel også at vi generelt bør tåle litt dårlig stemning nå og da. Det var frykten for dårlig stemning som tillot mannlige sjefer å tafse på kvinnelige ansatte i 150 år. Selv etter at lovverket forbød det, lot kvinner som ingen ting. Samfunnet  burde ha utholdt den dårlige stemningen litt tidligere, og stoppet sånne folk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg bommer ikke.

Og jeg mener vel også at vi generelt bør tåle litt dårlig stemning nå og da. Det var frykten for dårlig stemning som tillot mannlige sjefer å tafse på kvinnelige ansatte i 150 år. Selv etter at lovverket forbød det, lot kvinner som ingen ting. Samfunnet  burde ha utholdt den dårlige stemningen litt tidligere, og stoppet sånne folk. 

Nei sikkert. Dårleg stemning skal ein tole om det er grunn til det. Feks tafsing. Men det "å snakke rett frå levra og seie det som det er" kjem oftare frå folk som er bombastiske og ikkje ser at ei sak har fleire sider enn godt er. Trur diverre det er vanskeleg å balansere den eigenskapen det er å vere så sikker at ein tek ein konfrontasjon med eigenskapen til å sjå at det fleire sider og at ein sjølve ikkje alltid har fasiten. Men om du klarar det er jo det flott. 

Skrevet
Milfy Way skrev (8 timer siden):

Men vil du ha folk som legger deg for hat bare fordi du ikke spiller sosiale spill, i din omgangskrets? Det vil ikke jeg. Jeg ønsker å ha venner som snakker direkte til meg hvis de har noe å si og som aksepterer det samme tilbake. 

Nære venner pleier ikke bli fornærmet, det er gjerne utvidet del av familie, kollegaer osv. Folk en ikke kjenner så godt, men allikevel må forholde seg til. For min del går det jo ganske greit, det er sjelden grunn til å konfrontere meg med noe, ergo er det sjelden grunn til å bli fornærmet. 

Det jeg biter meg merke i er jo at enkelte er mer på enn andre, i en del situasjoner tror jeg helt ærlig de kunne unngått unødvendig støy. Spare kruttet til de virkelig viktige sakene, for de blir jo bare stemplet som vanskelige i stedet. Det er få ting som setter folk mer ut eller på plass enn når den litt stille som sjelden sier noe, sier i fra at nå er det langt over grensa. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er få ting som setter folk mer ut eller på plass enn når den litt stille som sjelden sier noe, sier i fra at nå er det langt over grensa. 

Sikkert riktig det, men er det OK å la ting gå så langt over grensa at selv de mest konfliktsky introverte ser seg nødt til å si fra…?

Skrevet
Syngensang skrev (4 timer siden):

Syngensang skrev (På 27.12.2021 den 18.58):

Nei, eg seier ikkje ifrå på småting som det der. Går ikkje rund tå irriterer meg etterpå heller. Livet er rett og slett for kort for å kave seg opp over detaljar som at folk snik i køen eller at nokon er klønete og kjem i skade for å fornærme deg. Som regel er det berre uhell og uheldig formuleringa som ikkje var vondt meint. Om det då ikkje er slike som deg som mååååå uttrykke kvart minste ubehag dei måtte kjenne på. Det fører sjeldan noko godt med seg. 

Syngensang skrev (4 timer siden):

Nei sikkert. Dårleg stemning skal ein tole om det er grunn til det. Feks tafsing. Men det "å snakke rett frå levra og seie det som det er" kjem oftare frå folk som er bombastiske og ikkje ser at ei sak har fleire sider enn godt er. Trur diverre det er vanskeleg å balansere den eigenskapen det er å vere så sikker at ein tek ein konfrontasjon med eigenskapen til å sjå at det fleire sider og at ein sjølve ikkje alltid har fasiten. Men om du klarar det er jo det flott. 

Men altså - her kjenner jeg faktisk litt på at det hadde vært nyttig å si fra overfor deg, allerede etter første innlegget ditt. For du bedriver jo en hersketeknikk her, ved at du parodierer HIs innlegg og forvrenger hennes poeng. Hun gir to gode eksempler på hvor det er hun er direkte mot folk: det ene, når noen sniker i køen og hun syns de er frekke, og det andre, når folk er stygge i munnen og hun sier de kan snakke ordentlig.

Syns du det er helt redelig av deg å kalle det for «kvart minste ubehag»? Og er det egentlig noen her som har brukt uttrykket «snakke rett frå levra og seie det som det er»? Dette er jo noe du selv innfører, for å sette HI i et mye dårligere lys. I min bok er det en ugrei måte å diskutere på, fordi det er ganske lett å avfeie en urimelig kranglefant eller et sutrete persilleblad. Men de eksemplene HI ga i starten var verken urimelige eller sutrete. 

Hva tenker du om ditt bidrag her, falt du inn i den ene eller den andre kategorien som har vært nevnt? (Da tenker jeg på de som sier fra og har klar tale, eller de passiv/aggressive som bitcher bak ryggen etterpå…?) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.12.2021 den 16.53):

Jeg er godt likt blant de fleste, men ikke de aller sarteste. Mange sier de liker at de vet hvor de har meg.

Anonymkode: 94491...2b3

Her ser jeg at du er usikker på deg selv. Det er vel derfor du ikke tåler at andre gjør noe feil rundt deg, du må hevde deg. En person som er sikker på seg selv hadde ikke brydd seg om slike bagateller. Forresten, hvorfor er det så mange som snakker til deg på den måten de gjør tror du? Er sikker på om du ikke er så godt likt som du skal ha det til. 

Anonymkode: 10711...619

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Her ser jeg at du er usikker på deg selv. Det er vel derfor du ikke tåler at andre gjør noe feil rundt deg, du må hevde deg. En person som er sikker på seg selv hadde ikke brydd seg om slike bagateller. Forresten, hvorfor er det så mange som snakker til deg på den måten de gjør tror du? Er sikker på om du ikke er så godt likt som du skal ha det til. 

Anonymkode: 10711...619

Hvorfor er du så sikker på det? Du kjenner ikke denne anonyme.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.12.2021 den 16.53):

Jeg er godt likt blant de fleste, men ikke de aller sarteste. Mange sier de liker at de vet hvor de har meg.

Anonymkode: 94491...2b3

Hvorfor har de behov for å fortelle deg dette? Jeg er vel helt på normalen når det gjelder å si fra og har aldri opplevd at noen verken sier at de liker eller ikke liker at jeg kommenterer på ting som ikke er greit. Er det du som tar opp oppførselen din? 

Anonymkode: a12fc...9c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Sikkert riktig det, men er det OK å la ting gå så langt over grensa at selv de mest konfliktsky introverte ser seg nødt til å si fra…?

Sikkert ikke. I en ideell verden ville ikke folk sneket køen, eller blitt fornærmet når noen sa i fra. Men vi lever nå i ett samfunn som består av mye rare folk, av og til har jeg vel sett fra sidelinjen at noen kunne spart seg selv for mye bry ved å ikke si noe. Ikke kommer det noe godt ut av det heller, for den som blir korrigert tar det uansett ikke til seg. 

Skrevet

Velger mine kamper og små ting bryr jeg meg og lite om. 

Men ser jeg noen blir urettferdig behandlet, noen er slemme, eller noe er langt i fra sannheten. Da konfronterer jeg. Og da klart og tydelig,  men ordentlig.  Det kommer man også lenger med, enn de som "kjefter og smeller" og er uhøffelige  

Anonymkode: db787...2b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Men altså - her kjenner jeg faktisk litt på at det hadde vært nyttig å si fra overfor deg, allerede etter første innlegget ditt. For du bedriver jo en hersketeknikk her, ved at du parodierer HIs innlegg og forvrenger hennes poeng. Hun gir to gode eksempler på hvor det er hun er direkte mot folk: det ene, når noen sniker i køen og hun syns de er frekke, og det andre, når folk er stygge i munnen og hun sier de kan snakke ordentlig.

Syns du det er helt redelig av deg å kalle det for «kvart minste ubehag»? Og er det egentlig noen her som har brukt uttrykket «snakke rett frå levra og seie det som det er»? Dette er jo noe du selv innfører, for å sette HI i et mye dårligere lys. I min bok er det en ugrei måte å diskutere på, fordi det er ganske lett å avfeie en urimelig kranglefant eller et sutrete persilleblad. Men de eksemplene HI ga i starten var verken urimelige eller sutrete. 

Hva tenker du om ditt bidrag her, falt du inn i den ene eller den andre kategorien som har vært nevnt? (Da tenker jeg på de som sier fra og har klar tale, eller de passiv/aggressive som bitcher bak ryggen etterpå…?) 

Eg seier framleis ikkje ifrå om folk snik i køen, eller er snakkar stygt, om det ikkje er svært alvorleg, har ikkje opplevd de frå vaksne folk endå i mitt 40 årige liv. Det første skjer iblandt, og det andre svært sjeldan. Det var det eg meinte med kvart minste ubehag, og om du og hi syns det er noko det er verdt å seie i frå om så er det opp til deg. Eg skriv om "å snakke rett frå levra og seie det som det er" fordi eg ofte opplever at desse som konfronterer køsnikarar og leppeslengarar òg som rett frå levra folk. No kjenner eg ikkje hi, så det kan godt vere at det ikkje stemmer på henne. Men i ein slik nettdiskusjon må ein gjerne generalisere og legge til erfaringar frå eige liv sidan infoen i hi ikkje kan innehalde alt. 

Eg tenkjer ikkje at eg har falle i nokon av dei kategoriane du beskriv her, men det er mogleg du vil plassere meg der likevel. Det kan eg sjølvsagt ikkje nekte deg, sjølv om eg ikkje ser at eg skal vere i nokon av dei. Eg likar ikkje passivt aggressive folk, dei er svært vanskeleg å forhalde seg til. I så måte er eg nok som nordmenn flest, føretrekk folk som seier i frå, iallfall i teorien og heilt til ein treffer dei i praksis. Og så håpar eg at eg klarar å vere raus nok til å la småting fare, (og ja, køsniking er inga stor forbryting) og stødig nok til å seie ifrå når nokon faktisk går for langt. 

Skrevet
Syngensang skrev (1 minutt siden):

Eg seier framleis ikkje ifrå om folk snik i køen, eller er snakkar stygt, om det ikkje er svært alvorleg, har ikkje opplevd de frå vaksne folk endå i mitt 40 årige liv. Det første skjer iblandt, og det andre svært sjeldan. Det var det eg meinte med kvart minste ubehag, og om du og hi syns det er noko det er verdt å seie i frå om så er det opp til deg. Eg skriv om "å snakke rett frå levra og seie det som det er" fordi eg ofte opplever at desse som konfronterer køsnikarar og leppeslengarar òg som rett frå levra folk. No kjenner eg ikkje hi, så det kan godt vere at det ikkje stemmer på henne. Men i ein slik nettdiskusjon må ein gjerne generalisere og legge til erfaringar frå eige liv sidan infoen i hi ikkje kan innehalde alt. 

Eg tenkjer ikkje at eg har falle i nokon av dei kategoriane du beskriv her, men det er mogleg du vil plassere meg der likevel. Det kan eg sjølvsagt ikkje nekte deg, sjølv om eg ikkje ser at eg skal vere i nokon av dei. Eg likar ikkje passivt aggressive folk, dei er svært vanskeleg å forhalde seg til. I så måte er eg nok som nordmenn flest, føretrekk folk som seier i frå, iallfall i teorien og heilt til ein treffer dei i praksis. Og så håpar eg at eg klarar å vere raus nok til å la småting fare, (og ja, køsniking er inga stor forbryting) og stødig nok til å seie ifrå når nokon faktisk går for langt. 

Det som gjerne skjer med styggsnakk som ikke er alvorlig, er at "mange bekker små gjør en stor å", altså hvis man blir eksponert for negativ snakk i en lang periode, så vil det kunne ha samme virkning som mer alvorlig hets og personangrep. Det er det mange som ikke forstår når de kommer med sine små stikk til folk. Jeg hadde en svigerinne som var slik - det kom hele tiden små kommentarer som var ganske uskyldige i seg selv, men sårende nok. Om mitt utseende, om hvordan jeg var, hva som hadde skjedd i fortiden min, hvordan folk så på meg, hvordan jeg gikk kledd. Til slutt følte jeg meg som en dritt hver gang hun var i nærheten og hun kunne da kjøre over meg som en bulldoser. Da jeg snakket med min andre svigerinne, kunne hun fortelle at denne dama hadde samme taktikk også overfor henne, men at hun sa stopp mye tidligere enn det jeg gjorde. 

Poenget er at slike folk fortsetter og fortsetter helt til noen sier skikkelig ifra til dem. Ja, man kan bli oppfattet som en konfliktsøkende hurpe som ikke lar "den lille uskyldige kommentaren" fare. Men disse menneskene vil tenke seg om to ganger før de vurderer å drive med det samme overfor andre. Så lenge ingen sier fra, kjører de på. Det kan man se også her på forumet - det nytter å rapportere og få innlegg slettet - da bruker diskusjonen å roe seg og personangrepene uteblir i resten av tråden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Velger mine kamper og små ting bryr jeg meg og lite om. 

Men ser jeg noen blir urettferdig behandlet, noen er slemme, eller noe er langt i fra sannheten. Da konfronterer jeg. Og da klart og tydelig,  men ordentlig.  Det kommer man også lenger med, enn de som "kjefter og smeller" og er uhøffelige  

Anonymkode: db787...2b1

Man trenger ikke å kjefte og smelle når man sier ifra. Jeg er veldig sjeldent synlig sint, og kjefte på voksne mennesker har jeg ikke gjort på rundt 10 år. Man kan være høflig, men bestemt. Sniker noen i køen, så kan man høflig påpeke at man stod før denne personen og spørre om man kan gå først slik køen opprinnelig var. Sier noen noe ufint, kan man på en høflig måte si at dette var veldig ufint å si, og at man ble såret. Så jeg kan ikke se hvorfor man nødvendigvis skal sette likhetstegn mellom å si ifra og å kjefte og smelle.

Skrevet
Milfy Way skrev (1 minutt siden):

Det som gjerne skjer med styggsnakk som ikke er alvorlig, er at "mange bekker små gjør en stor å", altså hvis man blir eksponert for negativ snakk i en lang periode, så vil det kunne ha samme virkning som mer alvorlig hets og personangrep. Det er det mange som ikke forstår når de kommer med sine små stikk til folk. Jeg hadde en svigerinne som var slik - det kom hele tiden små kommentarer som var ganske uskyldige i seg selv, men sårende nok. Om mitt utseende, om hvordan jeg var, hva som hadde skjedd i fortiden min, hvordan folk så på meg, hvordan jeg gikk kledd. Til slutt følte jeg meg som en dritt hver gang hun var i nærheten og hun kunne da kjøre over meg som en bulldoser. Da jeg snakket med min andre svigerinne, kunne hun fortelle at denne dama hadde samme taktikk også overfor henne, men at hun sa stopp mye tidligere enn det jeg gjorde. 

Poenget er at slike folk fortsetter og fortsetter helt til noen sier skikkelig ifra til dem. Ja, man kan bli oppfattet som en konfliktsøkende hurpe som ikke lar "den lille uskyldige kommentaren" fare. Men disse menneskene vil tenke seg om to ganger før de vurderer å drive med det samme overfor andre. Så lenge ingen sier fra, kjører de på. Det kan man se også her på forumet - det nytter å rapportere og få innlegg slettet - da bruker diskusjonen å roe seg og personangrepene uteblir i resten av tråden. 

Må vel innrømme at overfor folks om driv med slik stikking stikk eg tilbake med same mynt... Så brukar ikkje å vere så plaga med det. Men å kalle det konfrontasjon er vel litt drøyt. 

Skrevet
Syngensang skrev (16 minutter siden):

Må vel innrømme at overfor folks om driv med slik stikking stikk eg tilbake med same mynt... Så brukar ikkje å vere så plaga med det. Men å kalle det konfrontasjon er vel litt drøyt. 

Spisse og halvkvedete replikker som svar til andre spisse og halvkvedete replikker kaller jeg passiv-aggressivt. Og mange av slike på samme dag, gir det jeg kaller «dårlig stemning». Mye dårligere enn en redelig konfrontasjon. 

Da tenker jeg at «hva er grunnen til at dine morsomheter alltid går ut over meg?» er en konfrontasjon. Selv om den blir framført høflig er det en konfrontasjon. Personen blir nødt til å rive seg løs fra spydighetene og gi et konkret svar. 

Skrevet
Milfy Way skrev (23 minutter siden):

Dette stemmer. Den som har blitt grundig korrigert én gang, blir mindre lysten på å oppleve det igjen. 

Skrevet
Syngensang skrev (30 minutter siden):

Eg skriv om "å snakke rett frå levra og seie det som det er" fordi eg ofte opplever at desse som konfronterer køsnikarar og leppeslengarar òg som rett frå levra folk.

Jeg opplever vel helst at de som er fordekt spydige og tror de slipper unna med det, bruker dette som forsvar når noen arresterer dem. 

Det beste eksempelet er vel FB-statusene til Sylvi Listhaug: først offentliggjør hun en finurlig henvisning til terror og Ap, riktig så snikete og fiffig sammenskrudd er den - men etter 50 påtvungne unnskyldninger i Stortinget, går hun videre (uten statsrådpost) og forsvarer sine sleipe og utspekulerte replikker med «ej snakke rett frå levra og kalle en spade for en spade». Der er ingen ting oppriktig eller redelig i hennes kommunikasjonsform, men hun knabber uttrykket for å appellere til menigheta si. Hun konfronterer ikke folk som bryter en regel ved å snakke fra levra. I stedet smykker hun seg med å være sannhetssøkende og ærlig uten å være det. 

Så dessverre har «rett fra levra» blitt et misbrukt uttrykk, men ikke fordi de oppriktige folka bruker det…

Skrevet

Opplever sjeldent at folk sniker i køen. Ihvertfall ikke på kjøpesenter eller butikker. Opplever av og til sniking i bilfører, der folk venter med å skifte til riktig spor. Da skulle jeg gjerne hatt mulighet til å si i fra. Hvor mye jeg sier jeg i fra kommer an på situasjon, humøret mitt og hvor trygg jeg er på personene det gjelder. Hvis jeg for eks er vikar på en arbeidsplass, så svelger jeg noen kameler. Når jeg har vært der lenger,  så sier jeg i fra, om det er viktig på en hyggelig måte. Ignorer bagateller. Har nulltoleranse for mobbing eller urettferdighet. Spesielt hvis det gjelder andre enn meg selv. 

Anonymkode: 80c8a...800

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...