Gå til innhold

Jeg konfronterer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alltid. Jeg blir så sint/irritert når noen er frekke eller urimelige at jeg klarer ikke la være å si fra. Merker at noen blir veldig overrasket, så er nok ikke så vanlig. Jeg sier alltid fra på høflig måte da. Feks. «nå tror jeg du stilte deg feil, for køen begynner der bak» eller «når du snakker til meg på den måten syns jeg det er ubehagelig. Jeg ville satt pris på at du snakket ordentlig til meg».

Hvordan er du? Og hva tenker du om sånne direkte personer som meg?

Anonymkode: 94491...2b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en klassisk passiv aggressiv nordmann. Glatter over og irriterer meg på det i etterkant. Mannen min er som deg, sikkert derfor jeg fortsatt er passiv aggressiv. Det der med «si det direkte til meg» er jo største løgnen etter «har lest vilkår og aksepterer». Folk tåler ikke å få direkte tilbakemelding. Han blir jo hatet for å si hva han mener. 

Anonymkode: 27f16...62c

Skrevet

Ikke som deg. 

Anonymkode: 98b9b...ade

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er en klassisk passiv aggressiv nordmann. Glatter over og irriterer meg på det i etterkant. Mannen min er som deg, sikkert derfor jeg fortsatt er passiv aggressiv. Det der med «si det direkte til meg» er jo største løgnen etter «har lest vilkår og aksepterer». Folk tåler ikke å få direkte tilbakemelding. Han blir jo hatet for å si hva han mener. 

Jeg er godt likt blant de fleste, men ikke de aller sarteste. Mange sier de liker at de vet hvor de har meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Alltid. Jeg blir så sint/irritert når noen er frekke eller urimelige at jeg klarer ikke la være å si fra. Merker at noen blir veldig overrasket, så er nok ikke så vanlig. Jeg sier alltid fra på høflig måte da. Feks. «nå tror jeg du stilte deg feil, for køen begynner der bak» eller «når du snakker til meg på den måten syns jeg det er ubehagelig. Jeg ville satt pris på at du snakket ordentlig til meg».

Jeg er som deg. Sier ifra, selv om jeg ble forsøkt opplært i å være passiv-aggressiv. Og jeg sliter litt med folk som later som alt er i orden og baksnakker deg på det svarteste etterpå.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er godt likt blant de fleste, men ikke de aller sarteste. Mange sier de liker at de vet hvor de har meg.

Det er bare noe passiv aggressive gjør, later som. I det du snur deg er det ikke måte på dritt. Sorry altså, skulle gjerne sagt at det var positivt å si hva en mener, jeg lever jo med en som gjør det, men folk blir lett fornærmet. De bare sier det ikke til den det gjelder. 

Skrevet

Folk som deg er dessverre litt latterlige og slitsomme. Velg dine kamper og kanskje bli litt mer fleksibel. Man trenger ikke bli, eller være, passiv-aggressiv. Vi er mange som er i midten og skjønner at man trenger ikke påpeke, pirke eller konforontere alt og alle. 

Anonymkode: 23bd7...5b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Folk som deg er dessverre litt latterlige og slitsomme. Velg dine kamper og kanskje bli litt mer fleksibel. Man trenger ikke bli, eller være, passiv-aggressiv. Vi er mange som er i midten og skjønner at man trenger ikke påpeke, pirke eller konforontere alt og alle. 

Det er vel heller de som sniker i køen som er latterlige og patetiske. 

Anonymkode: 5e11d...fc5

Skrevet

Av og til. Like før jul hadde datteren min time på sykehuset, og vi kom litt tidelig. Da vi kom var luken vi skulle henvende oss i stengt pga. lunsj, og det stod en litt eldre herre der. Vi satt oss ned og ventet, og underveis kom det 4-5 andre personer. Da de kom tilbake til luken, begynte alle de "nyankomne" å stimle sammen for å komme først til luken, så da sa jeg faktisk høyt: "Unnskyld, men han  var her først!", og nikket mot den eldre herren. Folk så faktisk litt skamfulle ut og begynte å spørre hverandre hvem som var før dem osv,.

Anonymkode: bb14b...0fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel heller de som sniker i køen som er latterlige og patetiske. 

Ja. Men noen ganger kan man la ting gå. Det koster så lite😊 Og så henter man frem større skyts til de virkelige kampene. 
Å være den ‘lokale kjeftsmella’, en skikkelig Tante Turid, er sjelden kult;) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja. Men noen ganger kan man la ting gå. Det koster så lite😊 Og så henter man frem større skyts til de virkelige kampene. 
Å være den ‘lokale kjeftsmella’, en skikkelig Tante Turid, er sjelden kult;) 

Og hvis alle lar ting gå hele tiden, vil de frekke og ufine alltid få viljen sin. Heller Tante Turid enn ei som finner seg i alt. Det er som med mobbing på skolen - så lenge man ikke konfronterer mobberne, fortsetter de. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Og hvis alle lar ting gå hele tiden, vil de frekke og ufine alltid få viljen sin. Heller Tante Turid enn ei som finner seg i alt. Det er som med mobbing på skolen - så lenge man ikke konfronterer mobberne, fortsetter de. 

Jeg lar denne iallfall gå😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lar denne iallfall gå😊

Hva da? 

Skrevet

Nei, eg seier ikkje ifrå på småting som det der. Går ikkje rund tå irriterer meg etterpå heller. Livet er rett og slett for kort for å kave seg opp over detaljar som at folk snik i køen eller at nokon er klønete og kjem i skade for å fornærme deg. Som regel er det berre uhell og uheldig formuleringa som ikkje var vondt meint. Om det då ikkje er slike som deg som mååååå uttrykke kvart minste ubehag dei måtte kjenne på. Det fører sjeldan noko godt med seg. 

Skrevet

Jeg er veldig konfliktsky men sier ifra når jeg blir sint nok.

Anonymkode: c42e2...001

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg var selv passiv-aggressiv i mange år, helt inntil jeg oppdaget at det bare tilrettelegger for at andre tråkker på grensene mine. Så da øvde jeg meg på å være direkte. Og det har hjulpet meg mange hundre prosent. Det er ingen som kødder med meg mer. Jeg skulle ønske alle var som oss, vi ville ha spart SÅ mye tid både på arbeidsplassen, i politikken, i sosiale sammenhenger og i familielivet. Vi hadde sluppet tulle-diplomati.

Sist sa jeg til en møteleder (han drev med hersketeknikker) at "jeg ser du rister på hodet mens jeg snakker. Det oppfatter jeg som at du trekker min troverdighet i tvil, og det misliker jeg sterkt." Han ble nødt til å forklare seg da, gitt...

Anonymkode: 921e5...cc0

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Tror ikke du helt skjønner innholdet i de begrepene du bruker nå. Den passiv-aggressive er den som pirker. Mens den konfronterende tar det upfront, før det blir behov for aggresjon.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Man blir ikke nødvendigvis likt, nei. Men man får tillit. Det er to forskjellige ting.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg var selv passiv-aggressiv i mange år, helt inntil jeg oppdaget at det bare tilrettelegger for at andre tråkker på grensene mine. Så da øvde jeg meg på å være direkte. Og det har hjulpet meg mange hundre prosent. Det er ingen som kødder med meg mer. Jeg skulle ønske alle var som oss, vi ville ha spart SÅ mye tid både på arbeidsplassen, i politikken, i sosiale sammenhenger og i familielivet. Vi hadde sluppet tulle-diplomati.

Sist sa jeg til en møteleder (han drev med hersketeknikker) at "jeg ser du rister på hodet mens jeg snakker. Det oppfatter jeg som at du trekker min troverdighet i tvil, og det misliker jeg sterkt." Han ble nødt til å forklare seg da, gitt...

Jeg hadde en lignende episode på jobb for noen år siden der en kollega som tydeligvis mislikte både meg og flere andre oppførte seg direkte ufint under et møte. Andre ble sjokkert over oppførselen hennes, men holdt kjeft. Og hun fortsatte helt til jeg spurte henne hva som var grunnen til slik oppførsel. Stille og rolig. Da var det plutselig ikke like morsomt å være bølle.

Skrevet
Milfy Way skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde en lignende episode på jobb for noen år siden der en kollega som tydeligvis mislikte både meg og flere andre oppførte seg direkte ufint under et møte. Andre ble sjokkert over oppførselen hennes, men holdt kjeft. Og hun fortsatte helt til jeg spurte henne hva som var grunnen til slik oppførsel. Stille og rolig. Da var det plutselig ikke like morsomt å være bølle.

Ja, den som tier, samtykker. Alle de som var stilltiende sjokkert, var jo egentlig bøllens medløpere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, den som tier, samtykker. Alle de som var stilltiende sjokkert, var jo egentlig bøllens medløpere.

Det blir det samme som å medvirke til mobbing ved å ikke gripe inn. Jeg lærer barna mine at de må stå opp mot bøller og mobbere, si ifra, gjøre noe. Folk bør virkelig lese fortellingen om gutten med skolebøkene. 

Skrevet

Jeg er dessverre født uten pokerfjes. Har masse empati men lite tålmodighet.

Anonymkode: 5bdfb...14b

Skrevet
Milfy Way skrev (5 minutter siden):

Det blir det samme som å medvirke til mobbing ved å ikke gripe inn. Jeg lærer barna mine at de må stå opp mot bøller og mobbere, si ifra, gjøre noe. Folk bør virkelig lese fortellingen om gutten med skolebøkene. 

Hvilken fortelling er det?

Skrevet

Ikke noe galt i å være sånn, bare det ikke blir til alt. Man MÅ ikke åpne kjeften hele tiden for alt som skjer. De som sier fra der det er rimelig å si fra er greit nok. De som alltid har noe å si til alt er slitsomme 

Anonymkode: 05727...867

Skrevet

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt og svar til dette.

Admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...