Anonym bruker Skrevet 27. desember 2021 #1 Skrevet 27. desember 2021 Vi er i tenkeboksen angående å kjøpe feriebolig i utlandet. Hvor lang var prosessen for dere? Fra dere begynte å lete til dere stod med nøklene i hånden ? Anonymkode: 77878...f31
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2021 #2 Skrevet 27. desember 2021 Vi kjøpte fra faren min. Fra vi sendte inn papirene, til alt var i orden, tok det 6-7 måneder. Anonymkode: b7a3c...999
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. desember 2021 #3 Skrevet 27. desember 2021 Vi vurderer dette nå. Føler det er mye å sette seg inn i og forstår at det kan være en langvarig prosess .
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2021 #4 Skrevet 27. desember 2021 Vi var pg besøkte noen venner i Nice, oppdaget huset når vi var på joggetur, og vips så hadde vi kjøpt 😬 Anonymkode: d169c...01b
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. desember 2021 #5 Skrevet 27. desember 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Vi var pg besøkte noen venner i Nice, oppdaget huset når vi var på joggetur, og vips så hadde vi kjøpt 😬 Anonymkode: d169c...01b Så spennende! Så du opplevde ingen langvarig papir prosess forstår jeg da😊
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2021 #6 Skrevet 27. desember 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (14 minutter siden): Så spennende! Så du opplevde ingen langvarig papir prosess forstår jeg da😊 Det gikk overraskende greit, vi kjøpte via en norsk megler som jobber hos en internasjonalt eiendomsmegler, så vi fikk god og forståelig hjelpe, også hos Notaren 😎 Anonymkode: d169c...01b
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2021 #7 Skrevet 27. desember 2021 Vi vurderer å kjøpe feriehus i mannens hjemland. Selv om jeg er jurist, vil vi hyre inn advokat i det andre landet for å ikke misforstå viktige lover og forskrifter og for å ikke bli lurt av selger. Anonymkode: 925f3...5ab
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2021 #8 Skrevet 27. desember 2021 Slo det fra oss da vi innså hvor mye vi ville belaste miljøet med ekstra, unødvendig reising. Anonymkode: 77fc0...a42
Kira Skrevet 27. desember 2021 #9 Skrevet 27. desember 2021 Vi brukte vel 2-3 år på prosessen. Du kan gjerne sende meg pm hvis du har spørsmål rundt det 😊
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. desember 2021 #10 Skrevet 27. desember 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Det gikk overraskende greit, vi kjøpte via en norsk megler som jobber hos en internasjonalt eiendomsmegler, så vi fikk god og forståelig hjelpe, også hos Notaren 😎 Anonymkode: d169c...01b Høres bra ut! Vi har funnet en advokat her i Norge som jobber konkret med kjøp og salg av eiendom i utlandet og hennes mann som også er advokat er italiensk .
Admin Skrevet 28. desember 2021 #11 Skrevet 28. desember 2021 Trådene er ryddet for avsporinger. Admin
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #12 Skrevet 28. desember 2021 Inspirert av en annen tråd her; tok dere opp lån eller betalte dere kontant? OG har akkurat det noe å si for prisen? I tillegg så lurer jeg på hvor mange prosent under prisantydning fikk dere boligen ? Hi Anonymkode: 77878...f31
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #13 Skrevet 28. desember 2021 Husk ulempene med hus i utlandet. Dere må levere dobbelt med selvangivelser og forholde dere til skatter, avgifter, arveregler og lover i et land til. Noen skal passe huset når dere ikke er der. Det blir ofte vedlikeholdsarbeid når dere har ferie. Hvor ofte kan dere reise dit? Har barna lyst til å feriere på samme sted hvert år? Ved pandemi og uroligheter kan dere ikke reise til huset på lang tid. Vi sitter med en leilighet i utlandet. Det er bare heft og styr. Anonymkode: 7d93d...865
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 29. desember 2021 #14 Skrevet 29. desember 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Husk ulempene med hus i utlandet. Dere må levere dobbelt med selvangivelser og forholde dere til skatter, avgifter, arveregler og lover i et land til. Noen skal passe huset når dere ikke er der. Det blir ofte vedlikeholdsarbeid når dere har ferie. Hvor ofte kan dere reise dit? Har barna lyst til å feriere på samme sted hvert år? Ved pandemi og uroligheter kan dere ikke reise til huset på lang tid. Vi sitter med en leilighet i utlandet. Det er bare heft og styr. Anonymkode: 7d93d...865 Dette er helt klart viktige momenter som vi også tenker på, men foreløpig virker tanken på bolig veldig fristende .
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #15 Skrevet 29. desember 2021 Fra jeg bestemte meg til jeg kjøpte gikk det ikke mer enn 1-3 mnd så var alt i boks. Betalte det meste kontant, men måtte ta opp et lite tilleggslån i Norge. Skaffet meg en egen tolk der nede som fikk oversatt for meg der det gjaldt. Ellers så gikk jeg innom en annen megler og spurte om rettigheter, jeg ville ikke gi fra meg penger før jeg fikk skjøtet på leiligheten. Er utrolig deilig å ha sitt eget hjem å komme til. Har venner som er innom av og til om vi ikke kan være der. Når det gjelder skatt så betaler jeg det en gang i året der nede også står den oppført på min selvangivelse i Norge (ikke noe stress). Anonymkode: 87403...c7b
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2021 #16 Skrevet 29. desember 2021 Vi kjøpte i Spania. Prosessen gikk veldig greit. Helt problemfritt. Det er viktig å velge en god megler, det er veldig mange som er ute etter å flå/lure utlendinger som skal kjøpe bolig i utlandet, og som ikke kjenner landets lover og regler. Så bruk tid på finne er skikkelig megler, og ikke bare gå for første og beste. Anonymkode: 3b084...856
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. desember 2021 #17 Skrevet 30. desember 2021 Anonym bruker skrev (På 29.12.2021 den 12.48): Vi kjøpte i Spania. Prosessen gikk veldig greit. Helt problemfritt. Det er viktig å velge en god megler, det er veldig mange som er ute etter å flå/lure utlendinger som skal kjøpe bolig i utlandet, og som ikke kjenner landets lover og regler. Så bruk tid på finne er skikkelig megler, og ikke bare gå for første og beste. Anonymkode: 3b084...856 Dette her har vi lest mye om ja. Det virker som om at en god advokat er tingen. Jeg lurte også på om dere har noen til å passe hus/ hage når dere ikke er der og hvor mye dere betaler for slikt?😊
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2021 #18 Skrevet 30. desember 2021 Vi som kjøpte av far: Vi tok opp lån på eget hus i Norge. På den måten har vi ikke lån i utlandet. Ja, vi må levere selvangivelse i to land. I Norge går det som vanlig. Eneste forskjellen er at det står på selvangivelsen at vi eier i Spania. Denne skatter vi ikke på i Norge, da vi skatter på den i Spania. Dette må vi ikke levere inn noe på, men ha papirer tilgjengelig om myndighetene vil se. Vi har avtale med et spansk «skatte-byrå». Her leverer vi bevis på betalt eiendomsskatt. De tar seg av alt som har med den spanske selvangivelsen. Dette koster ca 1000kr i året. Ut over det, har vi en spansk konto. Fra den blir alle løpende utgifter trukket fra. Vi setter inn et beløp per måned til denne kontoen. Dette fungerer helt fint. Nå er vi tredje generasjon som eier denne lille leiligheten. Jeg har reist til den flere ganger årlig fra jeg var helt liten. Ungdommene i huset har gjort det samme. Forhåpentligvis vil den bli benyttet 3-6 ganger årlig av kjernefamilien, når korona etterhvert slipper tak. I tillegg er også vår øvrige storfamilie hjertelig velkomne til å bruke den. Så vi håper leiligheten blir flittig brukt på sikt. Anonymkode: b7a3c...999
Kira Skrevet 30. desember 2021 #19 Skrevet 30. desember 2021 (endret) mamma til adhd gutt<3 skrev (35 minutter siden): Dette her har vi lest mye om ja. Det virker som om at en god advokat er tingen. Jeg lurte også på om dere har noen til å passe hus/ hage når dere ikke er der og hvor mye dere betaler for slikt?😊 Betaler 140 euro i året 🤪 Edit, prøver å fjerne rar smiley uten at det går 😁 Endret 30. desember 2021 av Kira
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. desember 2021 #20 Skrevet 30. desember 2021 Kira skrev (25 minutter siden): Betaler 140 euro i året 🤪 Edit, prøver å fjerne rar smiley uten at det går 😁 Ikke mer nei! Høres jo supert ut. Har dere hage der som må passes på av firmaet også? Vi skulle nemlig egentlig gå for leilighet , men har falt pladask for hus nå og det har hage. Må finne ut litt mer om hvordan akkurat det kan løses😊
Kira Skrevet 30. desember 2021 #21 Skrevet 30. desember 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Ikke mer nei! Høres jo supert ut. Har dere hage der som må passes på av firmaet også? Vi skulle nemlig egentlig gå for leilighet , men har falt pladask for hus nå og det har hage. Må finne ut litt mer om hvordan akkurat det kan løses😊 Vi har egne gartnere til hagen og et annet firma som driver med renhold av bassenget. Med mindre uteplassen deres kun består av fliser er det greit å ha noen som kommer jevnlig og fikser.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. desember 2021 #22 Skrevet 30. desember 2021 Kira skrev (1 minutt siden): Vi har egne gartnere til hagen og et annet firma som driver med renhold av bassenget. Med mindre uteplassen deres kun består av fliser er det greit å ha noen som kommer jevnlig og fikser. Aha, så dere betaler for disse tjenestene selv eller er det en del av fellesutgiftene ? Ja, vi må definitivt ha hjelp til hagen dersom det blir huset vi ser på. Masse blomster , planter og trær .
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #23 Skrevet 31. desember 2021 Hvor høye månedlige kostnader har dere på eiendommen i utlandet ? Strøm, kommunale avgifter , forsikringer , vakthold , noen som fikser hage etc. Anonymkode: 77878...f31
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #24 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvor høye månedlige kostnader har dere på eiendommen i utlandet ? Strøm, kommunale avgifter , forsikringer , vakthold , noen som fikser hage etc. Anonymkode: 77878...f31 Vi setter inn 250€ hver måned på den utenlandske regningkontoen. Det er rikelig, spesielt nå når det blir lite brukt. Anonymkode: b7a3c...999
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2021 #25 Skrevet 31. desember 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Vi setter inn 250€ hver måned på den utenlandske regningkontoen. Det er rikelig, spesielt nå når det blir lite brukt. Anonymkode: b7a3c...999 Det var ikke så ille. Har dere hus eller leilighet ? Anonymkode: 77878...f31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå