Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 Vurderer bikkje. Hadde tispe som ble 11 år og døde for 3 år siden. Hun fikk innbilt svangerskap og ble sterilisert, så da slapp vi løpetiden. Minus ble at hun ble litt overvektig og fikk lavt stoffskifte. Er snakk om liten til mellomstor jakthund som skal brukes til jakt, og familiehund. Syns det er dritt med den løpetiden, men hannhunder pisser/skvetter jo hele tiden og blir "gale" når det er tispe med løpetid i nærheten. Samtidig som tisper blir tullete når de har løpetid. Nå gjelder ikke dette alle da. Hva ville du hatt/har? Jeg heller mest mot tispe igjen. Anonymkode: ba804...527
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 Vi har sterilisert tispe og synes det er veldig greit. Hun ble sterilisert for 3 år siden, og vi må passe litt på at hun ikke legger på seg, men det går greit. Samtidig tror jeg kanskje at kastrert hannhund er enda bedre. Tisper er oftere mer bitchy av seg, spesielt overfor andre hunder (vår er det), mens hanner er mer kosete og greie der. Anonymkode: ef7af...185
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 Har en Staff hann, ikke kastrert siden han brukes i avl. Han snuser veldig ute når det er løpetid, men veldig rolig inne. Anonymkode: d6aa9...c9a
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 Fordeler og ulemper med begge. Mye avhengig av rase også. Min erfaring med hannhund av ekstremt sta rase er at ting er ustabilt og veldig slitsomt i perioder de første 2-2,5 åra. De har 2 pubertetstider. Og har lukkede ører. Finner på mye rart. Blir tøffe i trynet, og ikke minst når de begynnerå løfte på beinet, kan de tisse over alt både inne og ute en stund. Tispene kan nok ha noe av det samme, men erfaringsmessig så er de roligere, utenom ved løpetid. Anonymkode: 4b995...48d
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 Takk for svar dere. Hvis hannhunden blir kastrert, er det like mye skvetting da? Syns og de er litt ekle med tissen ute og diverse væsker fra den😂Vår tispe ble sterilisert på medisinsk grunnlag, så fikk det dekket. Ellers så koster det skjorta. Hi Anonymkode: ba804...527
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 Det er mange liksomdiagnoser ute å går for å få hannhunder kastrert. Det er nemlig ikke lov å kastrere friske hunder. Men jeg kjenner ekstremt mange hannhundeiere som ender opp med å kastrere, fordi det er slitsomt å håndtere alt fra utagering, hund som stadig stikker av eller stadig viser mye uro pga løpetid i nabolaget. Jeg tror at hvis man skal ha hannhund må man være villig til å legge inn den tiden som trengs for å håndtere hunden. Det betyr mye trening (som gir et positivt lederskap) og mye trim. Uansett rase. Selvfølgelig er dette også behov for tisper, men de tilpasser seg raskere husets rytme og harmoni. Anonymkode: c244e...0e2
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Takk for svar dere. Hvis hannhunden blir kastrert, er det like mye skvetting da? Syns og de er litt ekle med tissen ute og diverse væsker fra den😂Vår tispe ble sterilisert på medisinsk grunnlag, så fikk det dekket. Ellers så koster det skjorta. Hi Anonymkode: ba804...527 De skvetter mye uansett, ja, men går ikke amok når de lukter tispe i løpetid. Vi måtte betale for sterilisering selv av vår tispe, selv om den var sterkt anbefalt av veterinæren. Kostet rundt 7000 kr, men det var det virkelig verd. Null løpetid og innbilt svangerskap. Anonymkode: ef7af...185
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #8 Skrevet 26. desember 2021 7 hours ago, Anonym bruker said: Vurderer bikkje. Hadde tispe som ble 11 år og døde for 3 år siden. Hun fikk innbilt svangerskap og ble sterilisert, så da slapp vi løpetiden. Minus ble at hun ble litt overvektig og fikk lavt stoffskifte. Er snakk om liten til mellomstor jakthund som skal brukes til jakt, og familiehund. Syns det er dritt med den løpetiden, men hannhunder pisser/skvetter jo hele tiden og blir "gale" når det er tispe med løpetid i nærheten. Samtidig som tisper blir tullete når de har løpetid. Nå gjelder ikke dette alle da. Hva ville du hatt/har? Jeg heller mest mot tispe igjen. Anonymkode: ba804...527 hannhund uten tvil Anonymkode: 2142f...ac1
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #9 Skrevet 26. desember 2021 Tispe. Jeg har tre tisper nå. Har hatt en hannhund tidligere. Den skvetta over alt og ble ordentlig aggressiv som unghund. Beit ungene og endte med omplassering. Anonymkode: ddc27...c56
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2021 #10 Skrevet 27. desember 2021 Du kan jo kastrere en hannhund også. Anonymkode: 5b22a...37d
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2021 #11 Skrevet 27. desember 2021 Som jakthund ville jeg valgt hannhund. Veldig kjipt om hunden får løpetid den uka man skal på høstferie og jakt. Tisper med løpetid funker ikke i jakt. Uansett blir dette som å spørre om det er best å få jente eller gutt - altså helt umulig og meningsløst å svare på. Hunder er individer og egenskapene deres er ikke knytta til hvilket kjønn de har. En god hundeeier klarer å få det beste ut av hunden uten å «drepe» instinktene og atferden en hund tross alt faktisk skal ha. Anonymkode: 6fa33...411
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2021 #12 Skrevet 27. desember 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Fordeler og ulemper med begge. Mye avhengig av rase også. Min erfaring med hannhund av ekstremt sta rase er at ting er ustabilt og veldig slitsomt i perioder de første 2-2,5 åra. De har 2 pubertetstider. Og har lukkede ører. Finner på mye rart. Blir tøffe i trynet, og ikke minst når de begynnerå løfte på beinet, kan de tisse over alt både inne og ute en stund. Tispene kan nok ha noe av det samme, men erfaringsmessig så er de roligere, utenom ved løpetid. Anonymkode: 4b995...48d Ehhh..Min hannhund har tisset inne bare en gang og det var når han var valp. Etter det aldri mer. Og vi har kastrert han når han var 3 år etter råd fra dyrlege. Han er en snill hund og gjør aldri noe hærverk. Det kommer veldig mye an på hvordan og hvor mye du jobber med hunden, hvordan det blir er opp til deg. Anonymkode: 0a4dc...f86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå