Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #1 Skrevet 26. desember 2021 I bilen i går kom vi av en eller annen grunn inn på temaet, jeg husker ikke helt foranledningen, men det kom i hvert fall en kommentar fra datteren min på 12 år som lød noe sånt som: "Jeg er så glad for at ingen kjefter hjemme hos oss i hvert fall!". Etter litt mer samtale, kom det fram at hun ganske ofte opplever at foreldrene til vennene hennes kjefter på dem (ikke henne, men vennen, altså sitt barn) eller det blir krangler. Da kommer det fra gutten på 14: "Ja, det har jeg også lagt merke til! Noen kjefter helt sykt mye!". Jeg ble litt forbløffet, spesielt da de nevnte noen konkrete personer der jeg kjenner til foreldrene og opplever dem som rolige og hyggelige. Er det virkelig slik? Kjefter folk mye på ungene sine, også når de har besøk? Altså, vi kan kjefte av og til vi også, hvis de har fått skikkelig beskjed flere ganger og ikke gjør det de skal, men det er veldig sjeldent og aldri når de har besøk. Anonymkode: 200dd...c68
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #2 Skrevet 26. desember 2021 Synes ikke det. Aldri spurt ungene hva de synes da. Kanskje de har en annen oppfatning. Anonymkode: 05373...d98
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #3 Skrevet 26. desember 2021 Bare på mannen. 🤣 Anonymkode: 7d260...91b
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #4 Skrevet 26. desember 2021 Klart jeg kjefter. Men kun når de fortjener det. Anonymkode: 896d4...02b
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #5 Skrevet 26. desember 2021 Jeg syns jeg kjefter litt for mye, ungene syns ikke jeg kjefter mye. Iforhold til naboen kjefter jeg ingenting. 5min i det huset og det har vært mer kjefting enn vi har i løpet av ett år nesten. Mulig ikke de ser på det som kjefting, for det er alltid slik. Min søster som alltid har vært rolig ahr blitt en skikkelig kruttønne. Det hjelper heller ikke at hun har tre gutter og en mann som elsker å fyre henne opp så der er det srtig å være flue på veggen noen ganger. Anonymkode: 8f3f4...978
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #6 Skrevet 26. desember 2021 Jeg synes ikke jeg kjefter mye, men de gangene jeg gjør det er det når barnet har besøk. 🙈 Men det er stort sett bare da han oppfører seg dårlig... skal tøffe seg eller noe. Anonymkode: 24722...0e5
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #7 Skrevet 26. desember 2021 Ikke jeg men mannen. Heller vil ikke si kjefting, men han hever stemmen. Men det er vanlig i hans kultur å snakke høyt. Så han høres sur ut 🤣 Anonymkode: 45525...c5f
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #8 Skrevet 26. desember 2021 Før ( mange herrens år siden) var jeg dessverre en kjeftemamma, men nå er det sjeldent jeg hever stemmen grunnet to barn med utfordringer. Kommer lengre med å snakke rolig og inngå kompromisser Anonymkode: d4afe...027
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #9 Skrevet 26. desember 2021 Jeg oppfører meg ikke annerledes om barna har besøk. Jeg er mamma om de har besøk eller ikke, og har de fortjent kjeft skjer det der og da uansett om vi er på besøk, eller om vi har besøk. Venter ikke med å kjefte Anonymkode: 35475...54f
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #10 Skrevet 26. desember 2021 Husker mamma hadde et sånt prinsipp om at jeg ikke skulle få kjeft når jeg hadde besøk, for det mente hun var så flaut for meg. Jeg brydde meg ikke i det hele tatt, jeg var jo vant til å se vennene mine få kjeft også. Men jeg spilte med og utnyttet det til fulle. 🤣 Anonymkode: 24722...0e5
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #11 Skrevet 26. desember 2021 Kjefter nesten aldri, det mister effekten hvis en gjør det hele tiden. Hvis jeg hever stemmen, vet alle at nå er det alvor. Da er det den ene gangen, så ryker internett eller noe annet pronte. Jeg har null tålmodighet når det kommer til å ikke høre etter, altså at de bevisst ikke hører etter. Bruker aldri stygge ord, det går i NÅ holdet det! Anonymkode: e2209...b57
Optatium Skrevet 26. desember 2021 #12 Skrevet 26. desember 2021 Jeg kjefter nok en del, men ikke til å begynne med, og ikke når vi har besøk. Da blir det den sammenbitte trusselen 😂🙈 Neida. Altså jeg gir en beskjed, rolig og med tydelig melding. Blir jeg ikke hørt, gjentar jeg den. 3.gangen hever jeg stemmen noe, og så videre. Jeg er alene med to og er outnumbered, så av og til går det en kule varmt, men stort sett holder vi det nede med dialog. Jeg er opptatt av å snakke ordentlig til ungene mine, høre dem og se dem, gi de tydelige rammer og forventninger. Men jeg sier "men hva i svarte driver du med" når en dytter den andre eller sånt. Er ikke redd for å gi tydelig beskjed om uakseptabel oppførsel.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #13 Skrevet 26. desember 2021 I følge ungene kjefter jeg minimalt på dem. Det hender dog at jeg maser litt. De synes på den andre siden det er morsomt at jeg kan kjefte skikkelig på andre. Det kan være naboer som tar seg til rette, rektor eller noen andre 😈⚡ Anonymkode: c7f6a...0ca
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #14 Skrevet 26. desember 2021 Kjefter nesten aldri på barna. Skal jeg kjefte på de, så skal de virkelig ha gjort noe galt, husker en episode med det ene barnet, som nå er 20 år, og ingen med barnet på 14 år. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal kjefte for alt, det går fint an og prate rolig til barna. Har en venninne, som kjefter noe helt forferdelig på barnet sitt, de flyttet til utlandet for noen år siden, så sønnen min og jeg besøkte de, da barna våres er veldig gode venner. Og på den uken, så var det så mye kjefting, sønnen min syntes det var veldig ubehagelig, for han er jo ikke vant til at det er sånn. Anonymkode: 0d048...7aa
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #15 Skrevet 26. desember 2021 Sønnen på 8 sa for litt siden at jeg aldri har kjeftet eller vært skikkelig sint/forbanna. Selv føler jeg jeg har kjeftet og kjefter innimellom enda, men det syns tydeligvis ikke han, så da fortsetter jeg som vanlig 👍 Anonymkode: eeec1...fcf
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2021 #16 Skrevet 26. desember 2021 8 hours ago, Anonym bruker said: I bilen i går kom vi av en eller annen grunn inn på temaet, jeg husker ikke helt foranledningen, men det kom i hvert fall en kommentar fra datteren min på 12 år som lød noe sånt som: "Jeg er så glad for at ingen kjefter hjemme hos oss i hvert fall!". Etter litt mer samtale, kom det fram at hun ganske ofte opplever at foreldrene til vennene hennes kjefter på dem (ikke henne, men vennen, altså sitt barn) eller det blir krangler. Da kommer det fra gutten på 14: "Ja, det har jeg også lagt merke til! Noen kjefter helt sykt mye!". Jeg ble litt forbløffet, spesielt da de nevnte noen konkrete personer der jeg kjenner til foreldrene og opplever dem som rolige og hyggelige. Er det virkelig slik? Kjefter folk mye på ungene sine, også når de har besøk? Altså, vi kan kjefte av og til vi også, hvis de har fått skikkelig beskjed flere ganger og ikke gjør det de skal, men det er veldig sjeldent og aldri når de har besøk. Anonymkode: 200dd...c68 Jeg kjefter ikke ofte,men hvis de ikke hører når jeg har sagt det 100 ganger så kan jeg heve stemmen,men skjer sjelden, de gir seg stort sett før det Anonymkode: 51d4a...bb2
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #17 Skrevet 28. desember 2021 Jeg kan bli skikkelig rasende hvis de er stygge mot hverandre. Men da går stemmen min ned i hvesende slange-nivå. Og da VET de at jeg mener alvor! Anonymkode: 200a5...4e5
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #18 Skrevet 28. desember 2021 Anonym bruker skrev (På 26.12.2021 den 12.01): Jeg oppfører meg ikke annerledes om barna har besøk. Jeg er mamma om de har besøk eller ikke, og har de fortjent kjeft skjer det der og da uansett om vi er på besøk, eller om vi har besøk. Venter ikke med å kjefte Anonymkode: 35475...54f Ingen fortjener vel å bli snakket hardt til og kjeftet på. Hvorfor gjør du det? For å skape frykt? Skal vi ikke gå foran som gode eksempler, slik at barna tar etter oss? Kjefting kommer fra voksne som ikke klarer å regulere sine egne følelser og lar irritasjonen ta overhånd. Anonymkode: 66192...0dd
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2021 #19 Skrevet 28. desember 2021 Sønnen min hevder at alt som ikke blir sagt med søt stemme er kjefting, så hsn opplever nok at jeg kjefter en del. Men det er sjeldne jeg er sint og kjefter på alvor. Det blir vel mer mas når man har bedt om en ting x antall ganger. Anonymkode: aa65a...bab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå