Gå til innhold

Er det lov å si til folk at de ikke kan lage mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man sier det selvfølgelig ikke på en bedrevitende måte, nå gikk jeg også ut i fra at HI og vedkommende ellers har et godt forhold, og da kan "jeg pleier å få det greit til skjønner du" være med på å underbygge at det kan være lurt å prøve min metode fordi jeg faktisk alltid får det til.. Men klart, er hun som deg, som tar alt i verste mening, nytter det vel ikke å komme med råd samme hvordan man sier det. 

Anonymkode: 71af7...5fd

Hvordan i alle dager får du denne tråden til å handle om meg? 

HI og familien har åpenbart snakket om denne waldorfen i alle år de har hatt koldtbord, og det kommer denne svigerinnen til å skjønne når/hvis det blir tatt opp med henne. Hvis hun i tillegg får servert at HI "alltid får det til" i motsetning til henne som åpenbart "aldri får det til" kan det bli ekstra sårt for henne. Julen er en tid for omtanke for andre, det er greit å tenke litt over hvordan man presenterer ting når det er slike ømtålige tema det er snakk om. 

Anonymkode: c2ff2...f02

Fortsetter under...

Skrevet

Kan det ikke bare få forbli en sånn morsom/søt familiesærhet? Hvis dere klarer dere uten god waldorfsalat denne ene dagen i året? Ta eventuelt med en egen i tillegg, med en dertil passende unnskyldning. Selv foretrekker jeg at kremen er litt underpisket fremfor overpisket, men alt med måte selvfølgelig. Waldorfsuppe høres ikke så godt ut. 

Anonymkode: 17034...6d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Si det på en pen måte. "Kari, forresten... jeg vet du sa du gjerne ville lage waldorfsalaten, men jeg lurte på om jeg kunne gi deg noen tips? Vet ikke om du har lagt merke til det, men den blir litt flytende, så lurer på om du kanskje har i for mye majones, eller om den står for varmt? Den er jo tross alt best når kremen er skikkelig stivpiska, og jeg pleier å få det til ganske bra hver gang jeg lager waldorf iallefall". 

Anonymkode: 71af7...5fd

Ja, viss eg var Kari hadde eg blitt snurt og følt meg mindreverdig på samme tid. 

Faktisk så syns eg det er småleg og skulle rette på vaksne folk på denne måten. Om nokon driv med helsefarleg eller kriminell aktivitet er det noko anna. Men å gjere folk lei seg over ein waldorfsalat??? 

Syns det beste tipset så langt er å ta med ein sjølv som du "hadde til overs". 

Om ein absolutt skal seie noko til Keri med den ekle waldorfdalaten så skulle det vore gjort for årevis sidan. 

Skrevet

Hvis dere har lyst til å spise Waldorfsalat, ville jeg tatt med en egen. Si du lagde for mye dagen før og trenger hjelp til å spise opp restene. 

Anonymkode: 8048c...5cd

Skrevet

Ta med din egen du så tar du oppå mykje av din og litt av hennes og legg ved siden av kvarandre på fatet ditt og seier ojsann når hennes renner av gaffelen din og eter videre. 

Då tar ho nok hintet at din ser bedre og rettere ut 

Anonymkode: e6053...786

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tynn sausete waldorfsalat er jo uappetittlig uansett hvor mye guffe man heller av.

Anonymkode: 95f9d...30e

Men det betyr ikke at smaken er vond

Anonymkode: 74afc...37c

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, det synes jeg er helt i orden. Jeg pleier fortelle sønnen min på 7 år at han må finne seg en kone som kan lage mat når han blir stor, for han er helt håpløs når det gjelder matlaging.

Så jeg er helt enig med dere, det er helt i orden å fortelle folk at de ikke kan lage mat.

Anonymkode: 69000...f55

Jeg håper du kødder?

Anonymkode: c8fb4...488

Skrevet

Det er helt unødvendig. Du kan spise din egen waldorfsalat hvilken som helst av de andre 364 dagene i året.

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg håper du kødder?

Anonymkode: c8fb4...488

Har du noe mot at man forteller folk at de ikke kan lage mat? I så fall er du den eneste i denne tråden, så langt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har du noe mot at man forteller folk at de ikke kan lage mat? I så fall er du den eneste i denne tråden, så langt.

Til ett BARN på 7 år sier en selvsagt ikke sånt! 

Anonymkode: 3a34d...8ed

Skrevet
It's all about me skrev (5 timer siden):

Kan du ikke bare ta med Waldorf selv i tillegg?

Si at du spiste det dagen før, men lagde vist altfor mye, så tok med restene......

Kanskje hun tror waldorf skal vær slik hun lager den, men ved å se en annen lærer litt 🤷‍♀️

Lurt!!!

Anonymkode: 40fd3...5ca

Skrevet

Dette må jo være tull. Du sier ikke sånt til noen du har tenkt å fortsette å omgås, herlighet. Ikke at de lager vond mat, ikke at de har stygt hus, ikke at de lager feil julemat så du har tatt med din annen for du brekker deg av pinnekjøtt - og titusen andre ting som på helt standard vis faller under den normale høflighetens "heve seg over og gjøre gode miner til slett spill".

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Til ett BARN på 7 år sier en selvsagt ikke sånt! 

Anonymkode: 3a34d...8ed

Kan en ikke si det til et barn kan en heller ikke si det til folk.

Annonse

Skrevet

I mitt hode har du bare to muligheter, eller tre om svigermor er med på laget.

1. Bare innse at akkurat ved dette julebordet, så er ikke waldorfsalaten spisenes, og dermed er det denne dagen man ikke spiser det som tilbehør.  Dette er den beste løsningen for det går faktisk helt an å spise maten uten det, selv om man synes det er bedre med. Det er forskjell på å ikke få alt slik som man selv foretrekker og å ikke like, spesielt mat hvor man lett kan la være å spise det. 

2. Si i fra på en pen måte til svigerinne - i god tid før selskapet - at denne gangen tar du også med deg litt valdorfsalat, fordi du foretrekker den fyldigere enn den hun liker. "Vi er jo vant med forskjellige ting / smaken er som baken / eller noe lignende"

3. Svigermor gir beskjed til "Kari" om at i år har hun også bedt deg om å lage Waldorfsalat fordi hun har oppdaget at noen (med eller uten navn) foretrekker en annen type og hun (svigermor) vil jo g jerne at alle skal få det de liker i juleselskapet. 

Det finnes sikkert flere måter også,  uten å si at noe smaker dritt. For det gjør det jo tydeligvis ikke for alle.  Jeg vil i alle fall mye heller fin beskjed nå, enn om 20 år få høre at alle har snakket dritt om maten min bak ryggen min. 

Anonymkode: 6f587...287

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja, det synes jeg er helt i orden. Jeg pleier fortelle sønnen min på 7 år at han må finne seg en kone som kan lage mat når han blir stor, for han er helt håpløs når det gjelder matlaging.

Så jeg er helt enig med dere, det er helt i orden å fortelle folk at de ikke kan lage mat.

Regner med at du er ironisk...

Hvis ikke har jeg en helt villt sprø idé - siden han trolig skal bo hjemme hos deg i minst 11 år til, mener jeg... Hva med å lære ham å lage mat???? I know, craaaazy... :biggrin:

Anonymkode: 3e5cf...7d0

Skrevet

Det er ikke noe annet hun er flink til å lage da, som dere kan si at dere ønsker hun tar med? Eller kan hun ikke lage noe som helst?

Anonymkode: 235b8...fb1

Skrevet

Sørg for at det er to waldorfsalater på bordet - ingen trenger å si noe som helst. Den ekstra ble til overs i noens juleselskap fra i går. 

Anonymkode: 71697...b8b

Skrevet

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt og svar til dette.

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Regner med at du er ironisk...

Hvis ikke har jeg en helt villt sprø idé - siden han trolig skal bo hjemme hos deg i minst 11 år til, mener jeg... Hva med å lære ham å lage mat???? I know, craaaazy... :biggrin:

Anonymkode: 3e5cf...7d0

Whaaaaat. Det der bare blåste hjernen min liksom, da snakker vi utenfor boksen. Når man trodde løpet var kjørt for en syvåring. Puh. 

😂😂😂

Om noen skulle misforstå kommentaren min, digger jeg selvfølgelig responsen til 7d0. Spot on!

Anonymkode: cfb0d...917

Skrevet

Er det ikke bare å gi henne en annen oppgave i år? Si hun skal ta med poteter eller noe? 

Anonymkode: 20b59...585

Skrevet

Støtter de som sier ta med din egen og si det er rester. Neste år ber du svigermor lage en liste i forkant og sende forespørsel til de enkelte...kari- kan du ta med rundstykker i år? Stine: karbonader osv. 

Anonymkode: 0bf7f...616

Skrevet

Og forresten til spørsmålet som var om man kan si til noen at de ikke kan lage mat, så er mitt svar at det det kan man ikke. Hun kan jo lage mat, bare ikke sånn du og kanskje noen andre vil ha den. Jeg regner med at hun lager salaten sånn hun selv liker den. 

Anonymkode: 6f587...287

Skrevet

Siden hun insisterer på å ha med Waldorfsalat, og kaller det sin signaturrett, er det vel slik hun liker den da. Og synes at de dere andre lager ikke er gode. Vi er alle forskjellige. Ikke klag på det. Aksepter at slik serveres Waldorfsalat på dette julebordet. Det er helt sikkert noe dere andre lager, som ikke faller i smak hos alle og. Waldorfsalat er dessuten ikke for alles ganer. Jeg grøsser når jeg får Waldorfsalat med majones i. Så du skal ikke se bort fra at jeg hadde likt bedre din svigerinnes enn din. 

Anonymkode: 82cb9...578

Skrevet

Nei, man kan ikke si at noen ikke kan lage mat. Og i hvert fall ikke etter å ha ‘spist’ denne retten i flere år. Jeg syns det er utrolig ufint av svigermoren din å fikse på retten og liksom prøvd å «redde» den! 

Er alminnelig folkeskikk og høflighet en så stor mangelvare som man kan få inntrykk av her inne, tro? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.12.2021 den 11.41):

Kan det ikke bare få forbli en sånn morsom/søt familiesærhet? Hvis dere klarer dere uten god waldorfsalat denne ene dagen i året? Ta eventuelt med en egen i tillegg, med en dertil passende unnskyldning. Selv foretrekker jeg at kremen er litt underpisket fremfor overpisket, men alt med måte selvfølgelig. Waldorfsuppe høres ikke så godt ut. 

Anonymkode: 17034...6d0

Dette. 

Anonymkode: ca19f...b20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...