Gå til innhold

Er det lov å si til folk at de ikke kan lage mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet dette er i-landsproblem. 🙈

Vi skal treffes hele familien til uka. Svigermor lager koldtbord og vi skal ha med en rett hver. Min svigerinne mener hun lager verdens beste waldorf. Sannheten er at den er forferdelig. Ingen spiser den, annet enn en plikskje for å ikke såre Hun har diiiiigre biter med både eple og selleri, så store at ungene sliter med å putte de i munnen liksom. Kremen pisker hun for lite så det er liksom suppe med frukt og grønt i. I tillegg så bruker hun lett produkter så det er kanskje derfor den blir suppete og rar. Så da er spørsmålet, si at hun heller kan ta med en grønn salat eller si rett ut at den er for suppete og store biter. Jeg tenker at det må være greit å få beskjed slik at vi slipper flere år med waldorfsuppe som bare flyter rundt på tallerkenen. Samtidig, hun gjør så godt hun kan da, og det er jo ikke noe hyggelig å få beskjed om det. Som jeg sa, vet det er en bagatell altså. 
Ville dere sagt fra? Hun insisterer veldig på at dette er hennes signaturrett så hun må få en direkte beskjed liksom. 

Anonymkode: 511f1...e63

Fortsetter under...

Skrevet

Mamma har en venninne som fikk beskjed om at hun ikke trengte å levere kake til venninners barns komfirmasjoner etc. Hun tok det pent, og har gitt blomster der andre gir kake siden.

Anonymkode: 885f9...6d9

Skrevet

Om hun ellers er en fin dame hadde jeg ikke sagt noe. Waldorfsalat er ikke et must og det er bare å la være å forsyne seg, å ikke ta den pliktskjeen. 

Anonymkode: bd2bd...08e

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Om hun ellers er en fin dame hadde jeg ikke sagt noe. Waldorfsalat er ikke et must og det er bare å la være å forsyne seg, å ikke ta den pliktskjeen. 

Hun er en veldig fin dame. Og både vi og ungene er veldig glad i henne. Middag hos henne blir ofte rare greier da. 😊 Hun er rett og slett en katastrofe på kjøkkenet. Stakkars svigermor står ofte og forsøker å skadebegrense salaten med å blande inn mer krem og majones i smug. Er sikkert best å la det være ja,  for meg er waldorf viktig på julekoldtbord men klarer meg selvsagt fint uten en kveld. Svigermor spurte oss om vi skulle rullere litt på hvem som tok med hva, men svigerinna kuppa waldorfen så da var dét avgjort  😂

Skrevet

Jeg sier ikke hva jeg ikke liker av andres mat. 

Anonymkode: e7008...c46

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Anonymkode: 19cf7...a64

😂😂😂 Hahaha. Artig. Vi begynte med «spleiselag» for å avlaste svigermor. Tenker kanskje svigermor egentlig angrer, for hun lager sabla god mat. 😊

Skrevet

Jeg vet jeg er en katastrofe på kjøkkenet.Ikke liker jeg å lage mat og ikke kan jeg å lage mat. Jeg har gjort det enkelt ved at jeg tar med meg dessert (is med tilbehør ol), nettopp fordi jeg vet at mat ikke er min styrke.

Skrevet

Kan du ikke bare ta med Waldorf selv i tillegg?

Si at du spiste det dagen før, men lagde vist altfor mye, så tok med restene......

Kanskje hun tror waldorf skal vær slik hun lager den, men ved å se en annen lærer litt 🤷‍♀️

Skrevet

Hvis problemet er store biter ig at den er lutt tynn ser jeg ikke problemet. Det er bare å skjære opp bitene og helle av det verste av «sausen» i bollen. 

Anonymkode: 74afc...37c

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvis problemet er store biter ig at den er lutt tynn ser jeg ikke problemet. Det er bare å skjære opp bitene og helle av det verste av «sausen» i bollen. 

Tynn sausete waldorfsalat er jo uappetittlig uansett hvor mye guffe man heller av.

Anonymkode: 95f9d...30e

Skrevet

Hehe, huff... Jeg har også en kusine som lager den beste waldorfen i verden. Og den er sånn passe, ikke så ille som den du beskriver. Men for meg som elsker wakdorfsalat er det litt nedtur. Min er så mye bedre.. 

Men om det finnes en løsning for seg... Ah, ingenting jeg hadde hatt mot til. 

Anonymkode: f1708...8a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hehe, huff... Jeg har også en kusine som lager den beste waldorfen i verden. Og den er sånn passe, ikke så ille som den du beskriver. Men for meg som elsker wakdorfsalat er det litt nedtur. Min er så mye bedre.. 

Men om det finnes en løsning for seg... Ah, ingenting jeg hadde hatt mot til. 

Anonymkode: f1708...8a8

Jeg også elsker waldorf. Lager ikke den beste i verden selv, den lager mamma. Men min er ikke suppe i det minste. Når brødet blir som en deigklump er waldorfen for fuktig. 😊

Hun har dog rett i det er hennes signaturrett da, ingen lager den som henne. 😊

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Å helle av sausen nytter ikke, alt er søkkvått. Å sitte å finhakke en waldorf er unødvendig. Bitene skal være små og delikate altså. 

Skrevet

Ja, det synes jeg er helt i orden. Jeg pleier fortelle sønnen min på 7 år at han må finne seg en kone som kan lage mat når han blir stor, for han er helt håpløs når det gjelder matlaging.

Så jeg er helt enig med dere, det er helt i orden å fortelle folk at de ikke kan lage mat.

Anonymkode: 69000...f55

Skrevet

Altså når den er såå ille som beskrevet her må det jo kunne sies. Vet sannelig ikke hvordan, men er det familie må det da gå an å si det rett ut? 

Anonymkode: db891...d9b

Skrevet

Jeg synes det er litt dårlig stil å gi beskjed. Ved å fortelle henne at waldorfen hennes ikke er god nok kan det godt hende dere tar fra henne gleden ved matlaging. Og trenger absolutt alt å være så himla korrekt etter kokeboka? Man dør ikke av å spise magersuppewaldorf. Støtter heller forslaget om å ta med en ekstra porsjon så kan du eventuelt ha et sammenligningsgrunnlag og dere kan velge hvilken dere vil spise uten å absolutt måtte fortelle henne at retten hennes ikke faller i smak hos dere.

Anonymkode: 5b2b3...f03

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det synes jeg er helt i orden. Jeg pleier fortelle sønnen min på 7 år at han må finne seg en kone som kan lage mat når han blir stor, for han er helt håpløs når det gjelder matlaging.

Så jeg er helt enig med dere, det er helt i orden å fortelle folk at de ikke kan lage mat.

Hvorfor må han det? Hvorfor skal det være en kones ansvar? Han er 7 år, ikke 25. Hvilken syvåring kan og har interesse for å lage mat. Kjøp en kokebok til ham du, og lær ham noen grunnleggende triks med tiden, så går det nok helt fint.

Anonymkode: 5b2b3...f03

Skrevet

Kan du ta en spansk en og si noe sånt som at en av barna dine lærte å lage det på skolen og ha veldig lyst til å lage det til familieselskapet og spørre om hun kan være snill og lage noe annet denne gangen? Også lager du den selv? Men husk å få med barna til å kutte litt slik at de faktisk kan si at de har laget den hvis noen spør.  

Anonymkode: e4719...7c9

Skrevet

Si det på en pen måte. "Kari, forresten... jeg vet du sa du gjerne ville lage waldorfsalaten, men jeg lurte på om jeg kunne gi deg noen tips? Vet ikke om du har lagt merke til det, men den blir litt flytende, så lurer på om du kanskje har i for mye majones, eller om den står for varmt? Den er jo tross alt best når kremen er skikkelig stivpiska, og jeg pleier å få det til ganske bra hver gang jeg lager waldorf iallefall". 

Anonymkode: 71af7...5fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Syvåringen er håpløs når det gjelder matlaging? Altså som i 7 år? Hvilke retter er det han ikke får til da?

Du har forøvrig mer enn 10 år på å lage en brukende kokk av han, det er da virkelig ikke partnerens ansvar. Folk, altså!

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Si det på en pen måte. "Kari, forresten... jeg vet du sa du gjerne ville lage waldorfsalaten, men jeg lurte på om jeg kunne gi deg noen tips? Vet ikke om du har lagt merke til det, men den blir litt flytende, så lurer på om du kanskje har i for mye majones, eller om den står for varmt? Den er jo tross alt best når kremen er skikkelig stivpiska, og jeg pleier å få det til ganske bra hver gang jeg lager waldorf iallefall". 

Du klarte deg bra til du slengte på "og jeg pleier å få det til ganske bra hver gang jeg lager waldorf iallefall".

Får hun ikke piggene ut av dette så vet ikke jeg. Det verste som finnes er en bedreviter som fremhever seg selv og sine ferdigheter når hun skal gi en velment "råd"!

Anonymkode: c2ff2...f02

Skrevet

Problemet med en del matretter er at alle har sine preferanser på hvordan det skal være. Det kan hende svigerinnen din har vokst opp med waldorfsalat laget av lettprodukter og store biter og derfor mener hun lager den mye bedre enn deg som lager den tykk, med små biter. La henne ta den med, men gjør som noen andre foreslår å ta med egne "rester" i tillegg, så får begge den sånn de vil. 

Anonymkode: 5cb47...061

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du klarte deg bra til du slengte på "og jeg pleier å få det til ganske bra hver gang jeg lager waldorf iallefall".

Får hun ikke piggene ut av dette så vet ikke jeg. Det verste som finnes er en bedreviter som fremhever seg selv og sine ferdigheter når hun skal gi en velment "råd"!

Anonymkode: c2ff2...f02

Man sier det selvfølgelig ikke på en bedrevitende måte, nå gikk jeg også ut i fra at HI og vedkommende ellers har et godt forhold, og da kan "jeg pleier å få det greit til skjønner du" være med på å underbygge at det kan være lurt å prøve min metode fordi jeg faktisk alltid får det til.. Men klart, er hun som deg, som tar alt i verste mening, nytter det vel ikke å komme med råd samme hvordan man sier det. 

Skrevet

Det er jo lov å si, tydelig at det er en greie mellom dere andre. Må vel være bedre å si i fra på en hyggelig måte fremfor at hun plutselig finner ut etter mange år at dere har drevet reparering bak ryggen mens dere har snakket om hvor fæl den er? 

Litt typisk nordmenn det her 😂

Anonymkode: cfb0d...917

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...