Gå til innhold

VOLDSOM FRÅTSING.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er det julen er. Helt horribelt!  Hva er vitsen?  For å feire hva? At Jesus ble født? Han ble ikke født i desember en gang

Anonymkode: b57d0...6c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke kristen. Vi feirer at året snart er slutt. Dveler ikke et sekund over Jesus og det kristne budskap. 
Og fråtses lite her. God middag og god frokost i morgen. Ellers er livet som normalt. Enig i at mange «tar av litt». 

Anonymkode: f2587...fa2

Skrevet

Du velger vel selv hvordan du vil feire din jul...

Her er det rolig kos, kjernefamilien, god middag osv. Har vært på kirkegården og tent lys for svigermor, gått tur med hunden osv.

Kristne er vi ikke, men vi bor i et land som i stor grad er bygget på kristne tradisjoner og tar imot julen med glede.

Anonymkode: f896f...4cf

Skrevet

Ordet jul er mye eldre enn kristendommen i Norge.
Før feiret man at solen snudde, hva med å feire at man går mot lyere tider?

Anonymkode: 7369d...129

Skrevet

Som hedning feirer jeg at sola snur, ved å "drikke jól". En stor fest der man fråtser i god mat og drikke. Så jeg feirer på den skikkelige måten, slik man gjorde det lenge før kristenfolket kom og kuppet jula!

Anonymkode: e7c9f...ecd

Skrevet

Voldsomt store bokstaver. 

Anonymkode: 909ca...ba8

Skrevet

Fråtsing er da virkelig det mest opprinnelige og tradisjonsbundne man kan gjøre i jula. Jeg driter da vel i Jesusbarnet! Det er ikke kirkens jul jeg feirer uansett, jeg feirer sola som snur og den nye tida som skal komme. Og midtvintersblotet har alltid vært masse mat, masse drikke, overflod av alt. Væs heil, som vikingene sa! 

Anonymkode: 9c12f...d4e

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er det julen er. Helt horribelt!  Hva er vitsen?  For å feire hva? At Jesus ble født? Han ble ikke født i desember en gang

Ro deg betraktelig ned... Pust dypt med magen, og slapp helt av. 

Skrevet
Elizabeth skrev (8 minutter siden):

Ro deg betraktelig ned... Pust dypt med magen, og slapp helt av. 

Jeg puster.

Skrevet

Men ungene DRUKNER i leker. De har så mye og folk kjøper sinnsykt mye.. hvor skal jeg gjøre av alt? Hva er vitsen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men ungene DRUKNER i leker. De har så mye og folk kjøper sinnsykt mye.. hvor skal jeg gjøre av alt? Hva er vitsen? 

Samhold, familie, god mat, ferie og tid sammen, kjærlighet, tid til ettertanke.

Anonymkode: 65bd8...edf

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Kan du ikke skape deg den julen du selv ønsker da? Dere som familie kan jo feks bestemme at gave mengden skal ned, holde kostnadene nede og gjøre julen til noe annet enn en kjøpefest ?

Skrevet

Du får den jula du ber om. Vær voksen. 

Anonymkode: 3a811...882

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Da må snakke med folk og bli enig. Kanskje gå sammen å kjøpe en dyrere/større gave?? 

Anonymkode: 3af4b...edc

Skrevet

Jeg er ikke enig at man fråtser så veldig. Det er selvsagt mye god mat, men den blir jo spist opp etterhvert og gavene hos oss er stort sett fornuftige og/eller hyggelige. 

Vi var fire voksne og ett barn i går og gavene var kjøkkenutstyr til studenten, turklær til ung voksen, pysjamas, sneakers, iPhone, pc (begge deler er behovet nøye vurdert), bøker, kremer, gavekort osv. Ofte ting man kunne kjøpt selv, men gleden og omtanken ved å få og gi gaver er jo et av poenget med å ha en tradisjonell julefeiring. 

Anonymkode: 909ca...ba8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mine barn fikk INGEN leker i går 😭 Vi er heldige og har grei økonomi, vi spiste god mat og barna fikk fine gaver. Men alt var altså praktiske ting. Det er ikke lov å klage, jeg vet at vi er utrolig heldig stilt, men noe fråtsing var det ikke. 

Anonymkode: c8d5c...411

Skrevet

Det er vel verre med den fråtsingen som foregår hele året. Feriereiser, overforbruk, bruk-og-kast, all mat som blir kastet, unødvendig oppussing fordi noe er gått av moten, at vi kjører rundt i svære SUVer i stedet for små biler, fast fashion osv.

Anonymkode: c99dd...62c

Skrevet

Jeg feirer ikke jul ! Jeg er voksen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så jul feires kun av barn ? Ok😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan druknet barna i leker da? Hvis dere ikke feirer, altså. 

Anonymkode: 28074...eec

Skrevet

Her fråtses det ikke. Og de fleste jeg kjenner driver ikke med det. Man kjøper ikke inn noe man ikke ellers ville gjort om det var en bursdag, men litt annen mat. Det er middag, kaker og litt sjokolade julaften, kakerester de neste dagene. Litt gode middager som ikke er spesielt dyrere enn ellers

Anonymkode: a7e4f...d92

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

mamma til adhd gutt<3 skrev (30 minutter siden):

Så jul feires kun av barn ? Ok😊

Les sammenhengen 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er ungene enige i det?

Her rydder vi alltid i desember, for å "gjøre plass til gavene".

Veldig grei måte å få ungene til å kvitte seg med ting på. Kaste ødelagte ting, gi bort brukbare ting som er fravokst eller ikke lekt med lenger.

Rommene blir ryddige, og når julaften er over er det god plass til å rydde nye leker inn på rommet.

Ungene mine får veldig sjelden ting utenom bursdag og jul, så de drukner på ingen måte i leker.

Anonymkode: f896f...4cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan druknet barna i leker da? Hvis dere ikke feirer, altså. 

Anonymkode: 28074...eec

Jeg snakker generelt... ser bilder på Facebook og over alt !

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg snakker generelt... ser bilder på Facebook og over alt !

Så det er ANDRES jul som er problemet ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...