Gå til innhold

Medisinering adhd voksne. Erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart prøve medisiner. Hatt diagnose i åtte år. Fått økende utfordringer og funksjonsnivået begynner å bli dårligere nå så er anbefalt å teste medisiner. 
Så nå lurer jeg på om noen vil dele sin erfaring. Hva har du testet? Følte du bedring? Hvilke områder slet du? Hvordan ble livet etter medisiner, rett medisin og dose ble funnet? Bivirkninger? Jeg har voldsom respekt for disse medisinene og vil helst ikke. Nå har jeg begynt på etterutdanning og merker at utholdenhet og konsentrasjon ikke strekker til. Før jeg fikk barn hadde jeg bare meg selv og kunne legge opp dagene slik at jeg fikk gjort det jeg skulle og hvile når jeg skulle. Nå må jeg følge mer skjema og det gjør at overskuddet til å lære nye ting er kraftig redusert. Jeg sliter med tankekjør, og dårlig filter både på ting som kommer ut og ting jeg tar inn. Er feks ekstremt lydsensitiv så jeg trenger ro for å klare å studere. 

Anonymkode: e6f15...cbc

Fortsetter under...

Skrevet

Prat med lege, rådfør deg med lege. Dette sier jeg ikke bare "fordi reglene er sånn", dette sier jeg uavhengig av reglene.

Men med det sagt, en undervurdert medisin når det gjelder ADHD er modafinil. Det medisineres først og fremst til de som sliter med søvnforstyrrelse. Men det gjør en fantastisk jobb når en har ADHD også. Det gjør at en får mer "kontroll" på tankene, på en måte, så de ikke flyr frem og tilbake, med mindre en vil det selv. Mye av psykofarmaka roter med ting oppe i hodet og gjør merksnodige ting med det som er der oppe, modafinil er som en sterk kaffe, enkelt forklart. En får mer kontroll på tankene. Til gjengjeld blir en ikke sliten i hodet på samme måte som av ritalin.

Det er ikke farlig å prøve en omgang for å se om det fungerer for deg. Men det må skrives ut av lege, og det må prates om med lege.

Anonymkode: ab439...6a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Prat med lege, rådfør deg med lege. Dette sier jeg ikke bare "fordi reglene er sånn", dette sier jeg uavhengig av reglene.

Men med det sagt, en undervurdert medisin når det gjelder ADHD er modafinil. Det medisineres først og fremst til de som sliter med søvnforstyrrelse. Men det gjør en fantastisk jobb når en har ADHD også. Det gjør at en får mer "kontroll" på tankene, på en måte, så de ikke flyr frem og tilbake, med mindre en vil det selv. Mye av psykofarmaka roter med ting oppe i hodet og gjør merksnodige ting med det som er der oppe, modafinil er som en sterk kaffe, enkelt forklart. En får mer kontroll på tankene. Til gjengjeld blir en ikke sliten i hodet på samme måte som av ritalin.

Det er ikke farlig å prøve en omgang for å se om det fungerer for deg. Men det må skrives ut av lege, og det må prates om med lege.

Anonymkode: ab439...6a8

Jeg skal inn til dps på nyåret og snakke med lege. Følges opp der som jeg har skjønt før jeg finner rett medisin og dose. Har null peiling på det så må vel gjennom litt før vi finner det som funker for meg. Verst er vel egentlig det innvendige stresset. Er vel det som gjør meg så sliten og tom. Vet jeg ikke burde forvente meg så mye men jeg vil så gjerne «virke bedre» nå. 
Jeg er veldig utypisk adhd utad. Jeg bærer veldig mye på innsiden av kroppen. Bruker mye energi på å undertrykke impulser osv. 

Skrevet

Finnes mange gode Facebook grupper. Gå evt på asperger gruppen er så mange som har adhd der

Anonymkode: 87db1...023

Skrevet

Jeg har prøvd "alt" av amfetaminer og den jeg har landet på er Aduvanze. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men den føles mye mer "myk" enn Ritalin feks. Ritalin ga meg veldig anspente kjever fordi man gnager på tennene eller hva jeg skal kalle det og effekten forsvinner brått. Den gjør meg litt nervøs også. Både Ritalin og aduvanze gir redusert apetitt (for meg) og søvnvansker (for meg),  men det har jeg hatt hele livet så det er vanskelig å si i hvilken grad. Jeg tar også en relativt stor dose delt på tre ganger om dagen. 50mg på morgenen, 30mg fire timer senere og tretti mg  ca kl syv og det har jo mye å si for søvnen regner jeg med. Jeg må velge mellom å sove dårlig og å ikke klare å fokusere.

Jeg tar noe som heter Wellbutrin i tillegg som også har en effekt på adhd pluss depresjon. Den roer meg ned uten å ha særlig innvirkning på aduvanze.

For søvnen får jeg noe som sånn ca heter quentiapin. Den gjør meg veldig trett og jeg sover natten gjennom. Psykiateren har skrevet at jeg skal ha 4 stk til kvelden men jeg trenger ikke mer enn i underkant av en halv for å sove natten gjennom, tar jeg mer er jeg en zombie dagen derpå. det hender ofte at jeg tar så vidt litt for mye, et lite korn til og med og da er dagen derpå ødelagt, så jeg bruker den egentlig kun i helgene i tilfelle det blir for mye. På hverdagene bruker jeg en gang i blant en halv vival om jeg ikke sovner, effekten kommer raskt på meg (jeg blir veldig trett av vival). Vanlig sovemedisin tåler jeg ikke i det hele tatt, jeg blir fyllesyk dagen etter.

Dette er det som har fungert best på meg, andre reagerer selvsagt annerledes, men dette er min erfaring:-)

Anonymkode: c9a31...896

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har prøvd "alt" av amfetaminer og den jeg har landet på er Aduvanze. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men den føles mye mer "myk" enn Ritalin feks. Ritalin ga meg veldig anspente kjever fordi man gnager på tennene eller hva jeg skal kalle det og effekten forsvinner brått. Den gjør meg litt nervøs også. Både Ritalin og aduvanze gir redusert apetitt (for meg) og søvnvansker (for meg),  men det har jeg hatt hele livet så det er vanskelig å si i hvilken grad. Jeg tar også en relativt stor dose delt på tre ganger om dagen. 50mg på morgenen, 30mg fire timer senere og tretti mg  ca kl syv og det har jo mye å si for søvnen regner jeg med. Jeg må velge mellom å sove dårlig og å ikke klare å fokusere.

Jeg tar noe som heter Wellbutrin i tillegg som også har en effekt på adhd pluss depresjon. Den roer meg ned uten å ha særlig innvirkning på aduvanze.

For søvnen får jeg noe som sånn ca heter quentiapin. Den gjør meg veldig trett og jeg sover natten gjennom. Psykiateren har skrevet at jeg skal ha 4 stk til kvelden men jeg trenger ikke mer enn i underkant av en halv for å sove natten gjennom, tar jeg mer er jeg en zombie dagen derpå. det hender ofte at jeg tar så vidt litt for mye, et lite korn til og med og da er dagen derpå ødelagt, så jeg bruker den egentlig kun i helgene i tilfelle det blir for mye. På hverdagene bruker jeg en gang i blant en halv vival om jeg ikke sovner, effekten kommer raskt på meg (jeg blir veldig trett av vival). Vanlig sovemedisin tåler jeg ikke i det hele tatt, jeg blir fyllesyk dagen etter.

Dette er det som har fungert best på meg, andre reagerer selvsagt annerledes, men dette er min erfaring:-)

Tusen takk for svar. ❤️ Føler du at du tar mye medisiner? Jeg er litt redd medisiner. Bli avhengig og slikt. Egentlig er den indre uroen (som noen ganger vipper over i angst) som er verst. Jeg føler det er den som ødelegger konsentrasjonen liksom. Føler du deg noen ganger påvirket av disse medisinene? Er jo mamma og er redd for å virke «dopa» om du skjønner hva jeg mener. Så liten erfaring med medisiner så lurer på så mye. Jeg får skrive ned alle spørsmål før jeg møter legen. Skikkelig stort skritt å innse jeg trenger medisiner for å virke bedre. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk for svar. ❤️ Føler du at du tar mye medisiner? Jeg er litt redd medisiner. Bli avhengig og slikt. Egentlig er den indre uroen (som noen ganger vipper over i angst) som er verst. Jeg føler det er den som ødelegger konsentrasjonen liksom. Føler du deg noen ganger påvirket av disse medisinene? Er jo mamma og er redd for å virke «dopa» om du skjønner hva jeg mener. Så liten erfaring med medisiner så lurer på så mye. Jeg får skrive ned alle spørsmål før jeg møter legen. Skikkelig stort skritt å innse jeg trenger medisiner for å virke bedre. 

Bare hyggelig å kunne hjelpe:-)

Ja, jeg føler at jeg tar mye medisiner, men jeg tar en mye høyere dose med aduvanz enn hva som er vanlig. De fleste ligger på mellom 30 og 50mg har jeg inntrykk av.

Grunnen til at jeg tar så mye er fordi effekten forsvinner etter ca 4 timer på meg, og den skal normalt vare mye lenger enn det. Noen ganger hopper jeg over kveldsdosen når jeg ikke har mye jeg skal gjøre.

Welbutrinen gjør at jeg blir roligere og den hjelper på både angst og indre uro for meg. Altså den hjelper skikkelig, jeg har tatt "alt" av lykkepiller, og denne er den eneste som har hatt effekt uten at jeg har blitt påvirket, eller dopet da.

Jeg føler meg ikke det grann påvirket, sett bort i fra at jeg er i mye, mye bedre humør og at jeg er mye mer effektiv enn hva jeg noensinne har vært. Jeg sitter ikke (ofte) og stirrer på klær som skal henges opp uten å klare å gjøre noe med det lenger og oppvaskmaskinen blir både tømt og fylt🤭

Jeg har blitt en bedre mor etter at jeg begynte på medisiner (jeg var 42 år da jeg fikk diagnosen), jeg har mer tålmodighet, jeg blir ikke sint, jeg er rolig og jeg klarer å følge  med på fritidsaktiviteter, foreldremøter osv. Jeg må fortsatt skrive på gule lapper, som ofte forsvinner, men jeg er mye bedre.

Likevel, vi reagerer forskjellig på medisiner fra person til person, og det er mange som blir mer nervøse av å ta amfetaminer, men for meg har kombinasjonen av wellbutrin og aduvanz fungert veldig bra 🙂 

Skrevet

Min mann bruker aduvanz, min bror og. De har vært innom de fleste typer. Fungerer veldig bra!

Anonymkode: 2a8b4...7a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...