Gå til innhold

Styrer vi for mye til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det. Sier hvert år at jeg skal roe ned litt, men det er vanskelig 

Anonymkode: a5800...08a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg roer ned litt mer for hvert år - ungene er over midten av tenårene, så det føles naturlig å ikke styre like mye som når de var små, med nissebesøk, gave og aktiviteter tidlig på formiddagen etc. Vi feirer likevel tradisjonelt med gaver, mat og familie så de gleder seg stort fortsatt.
Mens jeg er mindre/ ikke utslitt 😀 - ungene kjøper julegavene sine selv, og jeg har færre å kjøpe til. Ribba går mer på automatikk og erfaring, så matstresset er også lavere.  God Jul 🧑🎄

Anonymkode: 79f01...666

Skrevet

Hva pleier du å gjøre som du syns blir for mye styr? Er det gaver det blir for mye av, eller mat eller pynt? Vi ender alltid opp med litt for mange gaver til barnet, men ellers blir det ikke så mye styr, egentlig.

Anonymkode: e0112...06b

Skrevet

Ja. Dere styrer voldsomt 

Anonymkode: 8119a...391

Skrevet

Styrer akkurat så mye jeg orker. Dvs. Jeg vasker ikke rundt til jul, men tar den vanlige helgevasken. 

Begynner tidlig å skrive ned hva jeg tenker å gi i gave/kalendergaver, og handler når jeg finner det, selv om det er september, slik at det ikke blir stress når det nærmer seg julaften.

Anonymkode: 3c864...d51

Skrevet

JA! I år har jeg ikke hatt tid pga jobbing og da har mannen prestert å si at i år føles det ikke som jul… Jeg skal sette opp juletreet i stua nå om et par minutter og får rydde litt. Julevask kan glemmes. Robotstøvsugeren får kjøre en gang. Vi skal heldigvis bort på julaften og første dag, men synes generelt sett det er altfor mye styr.

Anonymkode: b897c...5b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes det. Sier hvert år at jeg skal roe ned litt, men det er vanskelig 

Anonymkode: a5800...08a

Samme her. Har egentlig alltid likt 1. juledag bedre enn julaften, for da er alt styr og stress og forventninger over. Maten smaker mye bedre, fordi vi bare slapper av og koser oss med rester fra julaften uten å stresse med at alt må være perfekt. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor vi ikke bare slutter med det sånn at julaften kan være like koselig. 😛

Anonymkode: 87a92...b65

Skrevet

Julen blir hva du gjør den til. Litt arbeid må det jo bli tross alt, siden det ikke er hverdag og man gjerne vil feire litt, men du trenger ikke legge listen for høyt. Vi lager mindre enn mine foreldre, vi har færre gjester enn mine svigerforeldre, jeg skjønner ikke at de orket. Men det blir noen sene kvelder selv om vi deler. Gjør som du liker det.

Skrevet

Gjør det jeg gidder. Har blitt en racer på snarveier. Julemat fra bunnen, men kaker og riskrem er kjøpt, med et unntak. Så har jeg ekte tre, med jobben det byr på. Prioriterer lystbetonte aktiviteter. Og jul blir det uansett. Begynte allerede i september med julegaver, så det har vært lite stress.

Skrevet

Nei, jeg synes de fleste er ganske late og med fordel kunne lært seg å gjøre ting skikkelig selv i stedenfor bare å kjøpe seg ut av julestria.

Anonymkode: 535e5...01f

Skrevet

Jeg synes i grunn folk selv må kjenne på hva som er nok jeg. Noen liker å styre masse og noen får den beste julen ved å kjøpe ferdig stekt ribbe på meny. Her har vi skapt oss den julen som passer best for oss selv. Når vi har ungene så kjører vi familiejul ofte med kun oss 4 og når vi ikke har ungene i julen så reiser vi bort. Jeg synes ikke vi skal drive å måle andres jul opp og ned. Er folk glade for SIN jul så holder det i massevis.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Jeg synes i grunn folk selv må kjenne på hva som er nok jeg. Noen liker å styre masse og noen får den beste julen ved å kjøpe ferdig stekt ribbe på meny. Her har vi skapt oss den julen som passer best for oss selv. Når vi har ungene så kjører vi familiejul ofte med kun oss 4 og når vi ikke har ungene i julen så reiser vi bort. Jeg synes ikke vi skal drive å måle andres jul opp og ned. Er folk glade for SIN jul så holder det i massevis.

Dette svRet beskriver typisk den latskapen og selvsentreringen jeg misliker. Hele fokuset er på meg, meg, meg og litt de aller nærmeste og hva hva jeg har lyst til akkurat nå.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette svRet beskriver typisk den latskapen og selvsentreringen jeg misliker. Hele fokuset er på meg, meg, meg og litt de aller nærmeste og hva hva jeg har lyst til akkurat nå.

Akkurat hva er latskap tenker du ? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Akkurat hva er latskap tenker du ? 

Fokuset på hva du har lyst til og hva som er "best" for deg selv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at de aller fleste foreldre gjør det som er best for sin familie . Dette er best for oss. Det er mange grunner til det. For eldstegutten har alltid de rolige julene med kun de nærmeste fungert best . Min mor er selvsagt alltid velkommen , men hun liker best å jobbe som frivillig på julaften . Det gir henne masse. Min manns søsken feirer med sin svigerfamilie da de er få og vil gjerne stille opp der og min manns forelder stiller opp hvor han føler han gjør mest nytte. Poenget er at mange familier har mange hensyn å ta. Summen av det hele er at så lenge ting fungerer , alle har noen å feire jul med og at alle blir hørt så er alt greit . Det finnes ikke noen fasit på hvordan jul som feires best. 

Skrevet

For meg er det dette som er jul. Styre med mat, innkjøp, pynting bakst, og noe vask. Dette er en av grunnene til at jeg pynter mitt flotte faketre til advent, baker litt gjennom hele desember, kjøper det som jeg misliker å bake, steker steka noen dager i forkant av julaften, lager karamellpuddingen 2 dager før julaften og jul blir det.

De siste 4-5 dagene har jeg knapt sett på Tv for å bli ferdig med alt som skal gjøres, og jeg savner absolutt ikke "U got mail" for 30 året på rad. Så akkurat nå sitter jeg i skrivende stund med å surfe her inne, mens ribba står til langtidssteking og huset er shinet ❤️ God jul til dere alle.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

At det var?

Anonymkode: b7dc8...05f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Eh ja….hva mener du at er «riktig» måte å forbedre til jul på da? Nedvaske huset, lage sylte, bake sju slag, hogge tre i skogen, be hele storfamilien til fest jula til ende….fordi NOEN ( hvem?) mener at det skal gjøres på den måten? Uansett hvem som vil ha det sånn, så lenge mor i huset er utslitt er det bra..?

Tror du bør tenke over «julestria» meningene dine en gang til..

Anonymkode: 79f01...666

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker vel heller at forventning om at noen andre skal feire jul slik jeg mener er riktig, er toppen av selvsentrert. 

Anonymkode: 0abbb...822

Skrevet

Ja! Stresset livet av meg igår. Men rolig her idag da,endelig kan jeg slappe av.

Anonymkode: 4060a...951

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...