Gå til innhold

Har dere holdt julebudsjettet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hmm.... jeg syns ikke jeg har "dure vaner", dette er tradisjon fra jeg selv var barn. Vi har også gjester på både lunsj og middag, da må man ha skikkelig julemat, syns jeg.

Anonymkode: 7c1d0...925

Det er dette med gjester som er ekstra utfordrende ( men kjekt da) da har vi ansvar for at alle får julaften slik de forventer, på en måte. Og det koster. Men et annet år er det vi som er gjester, og da koster det langt mindre.. 

Anonymkode: 5c52b...de9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dette med mat er en av de store utfordringene. 

Mye julemat lan handles ekstremt billig. Ribbe til 29,90 eller julepølse til 10 kr pakka. Men i prinsippet ønsker jeg jo ikke dette; Ingen bonde kan leve av å produsere ribbe som koster under 30 kr kg….. og ved å kjøpe det er jeg med på å presse ned prisene bonden får for maten…

Anonymkode: 57163...926

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mye julemat lan handles ekstremt billig. Ribbe til 29,90 eller julepølse til 10 kr pakka. Men i prinsippet ønsker jeg jo ikke dette; Ingen bonde kan leve av å produsere ribbe som koster under 30 kr kg….. og ved å kjøpe det er jeg med på å presse ned prisene bonden får for maten…

Akkurat til jul vil jeg ha skikkelig ribbe og pinnekjøtt, så da kjøper jeg i den lokale butikken, både ribbe og pinnekjøtt fra bønder her i området. Ellers kan jeg kjøpe Gilde, men akkurat julaften vil jeg ha kvalitet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har du råd så kan du jo lett betale mer. Har du ikke råd kan du fremdeles få jul når kiloprisen er så lav.

Jeg betalte 179 kroner kilo for ribbe. Men da vet jeg omtrent stamtavla på grisen.

Anonymkode: 6927b...ae8

Skrevet

Vi reiser hjem til mine foreldre i julen. Har sikkert ikke brukt mer enn 4000 totalt. Da på gaver, drikkevarer og litt småting til strømpene etc. 

Anonymkode: 4d5b2...bd0

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hmm.... jeg syns ikke jeg har "dure vaner", dette er tradisjon fra jeg selv var barn. Vi har også gjester på både lunsj og middag, da må man ha skikkelig julemat, syns jeg.

Jeg synes vanene dine er dyre, men som sagt har vi gjester bare til middag, så trenger ikke så mye pålegg. Ikke kjøpes det inn alkohol heller, og jeg laget en masse saft i sommer som brukes til både rød saus og drikke til mat. Syltetøy har jeg også i fryseren. Både blåbær, jordbær og bringebær. Det har vi på is. Bakt en del brød også. De ligger i fryseren. 
At jeg har klart å spare så mye på julehandelen gjør at jeg kanskje slipper å slite som et helvete med strømregningen. Og så kommer det jo an på hva man velger å gi i gaver da. Må det være noe dyrt, eller kan man velge noe annet. 
Og Nille har hatt to tvistposer (veldig små, men likevel) til 50kr, europris har hatt 5 for 100 av sjokoladeplater. Fine julegaver til de som liker søtt. Jeg laget brente mandler og har gitt bort det i gave. 
Hvis man bruker 30 000 på gaver og mat, så har man dyre vaner både på mat og gaver 

Anonymkode: 87211...87f

Skrevet

Har ikke budsjett. Har vel handlet gaver for 7-8 000,-  mannen handlet endel mat for noen dager siden. Aner ikke pris. (Vi har ikke felles økonomi) Jeg handlet resten i går, brukte 1 700,- Vil tippe jula lander på 12 lapper ca. 

Anonymkode: 8f6df...0f9

Skrevet
On 12/23/2021 at 4:12 PM, Anonym bruker said:

Siste handling av matvarer i dag. Tilsammen på mat ca 5000, drikke (vin, øl, etc) ca 2000, julegaver ble litt dyrere enn jeg regnet med (syns alt har blitt mye dyrere i det siste) ca 15000, småtterier som julegensere, noe klær etc ca 3000. Ser at det jo blir temmelig mye uansett hvor mye man forsøker å begrense seg. Har dere regnet sammen og har oversikt?

regnet med og bruke ca 15000 på alt, men brukte 1150 kr, så veldig fornøyd

Anonymkode: aed3d...0d3

Skrevet

rettelse 11050

Anonymkode: aed3d...0d3

Skrevet

Med litt kjapp hoderegning og avrunding oppover, så sier jeg 8 000,- alt inklusiv. Det dyreste slik sett, er vel juleribba til kr 198,- pr kg. 

Strømregninga blir nok relativt høy, men vi har heldigvis litt i bakhånd slik at vi kan spise normalt også i januar. 

Anonymkode: 94f43...a83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...