Gå til innhold

Lærere og arbeidsmengde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sånn helt oppriktig nysgjerrig - hva bruker dere arbeidsdagen på og hvordan fyller dere 8.7 timer hver dag? Dette er ikke et angrep, men lurer på hva som foregår utenom undervisningstid, og hvor mye er egentlig dette? Er mye av undervisningsopplegget det samme fra år til år og felles for alle klassene, eller må dere utarbeide mye nytt? 

Anonymkode: 2ff94...e49

Skrevet

Jeg bruker veldig mye tid på kontaktelever, oppfølging og møter i forhold til det. Så bruker jeg en dle tid på forarbeid. Gode lærere snur ikke bunken og gjentar fra i fjor. Vi prøver å finne nye innfallsvinkler, nye artikler å lese, nye klipp å se, nye oppgaver (og sånt tar lang tid å lage). Mest tid bruker jeg likevel på retting. Jeg underviser i norsk, har 2 klasser a 21 og 27 elever. Sistnevnte klasse har 6 skriftlige vurderinger pr termin, jeg bruker i snitt 20 minutt pr besvarelse, og da går det fort himla mye tid. 

Så kommer all utviklingsvirksomhet for skolen, fellesmøter, avdelibgsmøter, fagseksjonsmøter osv osv. Jeg kjenner ingen gode lærere, som har problemer med å fylle arbeidstiden sin (understreker gode, fordi det finnes dårlige lærere på lik linje som det finnes dårlige leger, servitører, butikkansatte osv). 

Skrevet

Jeg underviser 19 timer i uken forresten. Så er det 42,5 totalt som er min arbeidsuke. Det er knapt med tid i perioder, og mer romslig andre ganger. Summen i totalt havner over det jeg skal, men det er sånn det er. 

Skrevet

Kommer veldig an på skoleslag, klassetrinn og fag. Har du norsk på videregående, stud.spes., så er det mye mer for- og etterarbeid enn hvis du f eks har KRLE på småtrinnet. 

Anonymkode: 788eb...a6b

Skrevet

Periodevis jobbes det mer og andre mindre. Tror ikke det mange som snur bunken lengre. Kontaktlæreroppgaver tar mye mye mer tid nå enn før, men Retting og vurdering tar også mye tid. Har man fir eksempel flere klasser i gym eller kh så har man færre hulltimer i løpet av uka. Jeg underviser 23t/ uka på utrinbet og er kontaktlærer i tillegg. Nå før jul hadde jeg 350 karakterer å føre. I tillegg skal man ajourføre seg faglig. 

Anonymkode: 4a042...c7c

Skrevet

Og så er det slik at klassene er forskjellige, så selv om du har tre paralleller i samme fag, i samme tema, så må du lage tre versjoner at det samme opplegget for at det skal funke. Noen ganger er det små endringer, andre er det store. Jeg kan skrive under på at det ikke er morsomt å stå i klasserommet og se at opplegget ditt strander i en klasse, når det funket som bare det i en annen tilsvarende klasse... Så der er enda en faktor som tar tid.

Skrevet

Jeg jobber på ungdomstrinnet, og svarer for meg selv og ingen andre: 

Jeg er vanligvis på skolen fra ca 8 til 15.30. Tiden på jobb bruker jeg primært til oppfølging av enkeltelever, fagsamarbeid med kollegaer, faste møter på trinn, og selvsagt litt tilsyn. Oppfølging av elever kan være elevsamtaler, kontakt hjem, skrive rapporter eller logg, og samarbeid om barnet med eksterne instanser. 

For- og etterarbeid gjør jeg helst hjemme etter barna er lagt. I mange fag mangler vi gode og oppdaterte læreverk, og dermed lager jeg mye selv. Jeg snur ikke bunken, men bruker på nytt materiale som fungerer bra, og deler med kollegaer. I perioder er det derfor mindre forarbeid, og da jobber jeg kanskje litt færre timer noen uker. Andre perioder har jeg mye etterarbeid (er norsklærer), og da sitter jeg fort 20 timer en helg. I sum jobber jeg nok litt mer enn jeg skal, men det blir jo også en livsstil. 

Skrevet

Jeg jobber på barnetrinnet, og har undervisning 25 t/u. Jeg er er på jobb fra 07.30 til 15.30, stort sett. Det går veldig mye tid til hjem-skole-samarbeid, og til andre eksterne samarbeidspartnere. Jeg jobber ved en skole som ikke har parallelle klasser, og har derfor de aller fleste fagene i egen klasse.  Jeg bruker vanligvis enten lørdag eller søndag på jobb også. Totalt bruker jeg mer tid på jobb enn det vi skal. 

Anonymkode: be1dd...9ab

Skrevet

Her er det definitivt vurderingsarbeid som tar mest tid (vgs). En heldagsprøve tar ca. 45 minutter å rette, da inkluderer det en grundig fremovermelding. Når man da har 30 elever i klassen og fire klasser, så sier det seg selv at dette er tidkrevende arbeid. Også muntlige vurderinger, enten utenom egne undervisningstimer eller at elevene leverer inn videofiler på 10-15 min, er ganske tidkrevende. 

På en god nummer to kommer undervisningstiden. Jeg har rundt 18 timer med undervisning i uken. Så går det vanligvis 7-10 timer hver uke til diverse møter. Til slutt kommer naturligvis tiden det tar å forberede timene, men her har vi heldigvis godt samarbeid på jobb, og god delingskultur. Noen opplegg brukes på nytt, men mye blir laget nytt eller tilpasset klassen(e) man har. Det som fungerer i en klasse, fungerer ikke nødvendigvis i en annen klasse.

Anonymkode: 3718a...acc

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her er det definitivt vurderingsarbeid som tar mest tid (vgs). En heldagsprøve tar ca. 45 minutter å rette, da inkluderer det en grundig fremovermelding. Når man da har 30 elever i klassen og fire klasser, så sier det seg selv at dette er tidkrevende arbeid. Også muntlige vurderinger, enten utenom egne undervisningstimer eller at elevene leverer inn videofiler på 10-15 min, er ganske tidkrevende. 

På en god nummer to kommer undervisningstiden. Jeg har rundt 18 timer med undervisning i uken. Så går det vanligvis 7-10 timer hver uke til diverse møter. Til slutt kommer naturligvis tiden det tar å forberede timene, men her har vi heldigvis godt samarbeid på jobb, og god delingskultur. Noen opplegg brukes på nytt, men mye blir laget nytt eller tilpasset klassen(e) man har. Det som fungerer i en klasse, fungerer ikke nødvendigvis i en annen klasse.

Jeg glemte helt å nevne tiden som går med til kontaktlærerarbeid. Akkurat dette varierer fra klasse til klasse. I fjor hadde jeg er veldig krevende klasse og brukte minst 6-7 timer i uken på å følge opp elever, og mye mer da vi var på rødt nivå. I år har jeg en enkel klasse og bruker bare 1-2 timer i uken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags møter er dere på som tar så mye tid i løpet av en uke? Jeg har virkelig ingen peiling på hvordan en lærers hverdag er merker jeg.

Anonymkode: f911e...3dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hva slags møter er dere på som tar så mye tid i løpet av en uke? Jeg har virkelig ingen peiling på hvordan en lærers hverdag er merker jeg.

På min arbeidsplass har vi fast møte på avdelingen, to timer hver uke. Så har vi ulike varianter av møtet, kontaktlærermøter, klasselærerråd, tverrfaglige møter, psykososialtteam osv. 

Jeg bruker i snitt 6 timer i uken på møter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Vi har avdelingsmøter der vi må jobbe med ulike utviklingsprosjekter, lese oss opp på og diskutere ny læreplan, eksamensformer, dele gode opplegg osv. Så har vi klasselærermøter der lærere i samme klasser møtes og tar opp ting spesielt for akkurat den klassen (klassemiljøet, enkeltelever som man er bekymret for osv.). I tillegg har vi fagmøter der vi i starten av hver termin lager halvårsplaner, og underveis lager og koordinerer ulike vurderinger, ser igjennom tilbud utenfor skolen (teater, kulturell skolesekk, diskutere romaner/diktsamlinger som kan være aktuelle å bruke osv. ) og har rentemøter. Sistnevnte betyr at vi, etter skriftlige vurderinger, tar med oss noen tekster hver og leser i fellesskap og blir enige om karakterer. Det er rett og slett for å kalibrere litt og se at vi vurderer noenlunde likt.

Skrevet

Vi har avdelingsmøter der vi må jobbe med ulike utviklingsprosjekter, lese oss opp på og diskutere ny læreplan, eksamensformer, dele gode opplegg osv. Så har vi klasselærermøter der lærere i samme klasser møtes og tar opp ting spesielt for akkurat den klassen (klassemiljøet, enkeltelever som man er bekymret for osv.). I tillegg har vi fagmøter der vi i starten av hver termin lager halvårsplaner, og underveis lager og koordinerer ulike vurderinger, ser igjennom tilbud utenfor skolen (teater, kulturell skolesekk, diskutere romaner/diktsamlinger som kan være aktuelle å bruke osv. ) og har rentemøter. Sistnevnte betyr at vi, etter skriftlige vurderinger, tar med oss noen tekster hver og leser i fellesskap og blir enige om karakterer. Det er rett og slett for å kalibrere litt og se at vi vurderer noenlunde likt.

Haha, ble autocorrectet der. Rentemøter = rettemøter.

Skrevet

Haha, ble autocorrectet der. Rentemøter = rettemøter.

Lurte litt på den ;) !

Anonymkode: ae817...ff1

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Skriver under på alt du sier! Du beskriver min hverdag, skulle nesten tro vi var kolleger! 

Mye av jula skal jeg dessuten bruke til vurderingsarbeid, men det er et valg. Jeg har overhodet ikke hatt overskudd til å ta det nå innpå jul, med gult og rødt nivå, og generelt høyt press. 

Anonymkode: 8f9fd...c6a

Skrevet

Lærere har nok en del å gjøre i arbeidstiden. Men arbeidstiden er bare så fantastisk kort i forholdt til alle andre. Ei deilig gulerot.

Anonymkode: 3e55a...fe0

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Lærere har nok en del å gjøre i arbeidstiden. Men arbeidstiden er bare så fantastisk kort i forholdt til alle andre. Ei deilig gulerot.

Det å ha forholdsvis kort bunden tid er en av de store godene med læreryrket, ja, pluss de lange avspaseringsperiodene. Hvis arbeidstiden vår blir endret til ordinær 8-16 og 5 uker ferie kommer jeg ikke til å orke å stå i verdens beste jobb. Men det er ikke ARBEIDSTIDEN som er kort, det er tilstedeværelsen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Arbeidstiden er den samme som andre, men ikke den bundne tiden. Det går i bølger. Noen uker jobber jeg bare 30 timer, andre over 60 timer. Det kommer an på tiden av året. Vanligvis blir det rundt 50 timer, sånn at jeg kan ta meg fri i høstferien, vinterferien osv med god samvittighet. Men ja, jeg har bare rundt 25 timer i uken jeg må være fysisk tilstede på arbeidsplassen min.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hva? Lærere har lenger arbeidstid enn de fleste andre, fordi arbeidsåret er komprimert. Ser man året som helhet har vi vanlig arbeidstid totalt sett. 

Anonymkode: cc676...604

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...