Gå til innhold

Korona og sytete yrkesgrupper

Anbefalte innlegg

Sykepleiere er uspiselige i sin kamp for å lide mest.
-hvem vasker rundt beina på dem på sykehuset? I de rommene med smitte selvsagt. De har og mye sykefravær og jobber døgnet rundt. I smittevernutstyr. De tjener betydelig mindre enn sykepleiere.
-fysioterapeuter, bioingeniører, helsefagarbeidere.
(Ikke bare sykehus, men alle sider av pleien).
-Barnervernesansatte. De må inn, bokstavelig talt, i hjem med smitte, uten særlig beskyttelse.
Selvsagt barnehageansatte, og lærere. Men de er alt i godt selskap med sykepleiere. Skjemmer ut en hel yrkesgruppe med å fremså suttrete, og at hadde de bare fått mer penger kunne de vært villige til å risikere mer. Å bli utsatt for smitte med dårlig lønn er åpenbart er skuffende for mange.

Poenget er at det er mange yrkesgrupper, ikke bare lærere, barnehager og helse som risikere mye hver dag. Og flere av disse gruppene med mye mindre mulighet for å skjerme seg enn f.eks helse. Og med tungt press, mye sykmeldinger og sårbare mennesker som blir rammet om de ikke fysisk stiller på jobb.
Disse får og inndratt ferie, dobble vakter, ingen julegaver av arbeidsgiver, lever med frykten for å smitte andre, egen familie og a alt presset om at jobben må gjøres uansett.

Nå synes en to tre yrkesgrupper at de er med i en nasjonal konkurranse om å ha det mest urettferdig, slitsomt, være neglisjert, håner av skryt (bare gi applaus dere, men det er penger vi vil ha), og være seg selv nærmest.

Eller er det medieskap?

Anonymkode: d9f96...d11

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144424712-korona-og-sytete-yrkesgrupper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig! 
Det er sjelden man hører ansatte i politi og barnevern klage. Ei heller renholdere, butikkansatte, ambulansepersonell osv. klage. 
Det er stort sett sykepleiere og lærere, tett fulgt av barnehagelærere 

Anonymkode: ff4cd...e02

Enig med deg. Jobbet en periode i helsevesenet og Gud bedre så mye sytete folk samlet på en plass.. Dette reflekteres i media nå. Har inntrykk av at det samme gjelder for lærere. Det blir vel en etablert sannhet at man har det fælt, dersom det er det man snakker om i gangene. 

10% sykefravær har det vært blant sykepleiere i høst. Her er det mange snøflak som ikke tåler en ekstra påkjenning. Nordmenn har blitt altfor bortskjemte, og det går nå utover alle. 

Anonymkode: b8832...dd1

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Fot et uspiselig innlegg. gratulerer.

Anonymkode: 4df22...3a5

Det er faktisk sant. Greit sykepleiere redder liv. Men har ikke sett en eneste renholder som klager. De er livsviktige de også. Klagingen er forbehold de med utdannelse. Jeg slår et slag for renholdere, butikkmedarbeiderne, bussjåfører, taxisjåfører, resepsjonsmedarbeidere. Det er MANGE som står i skuddlinjen og risikerer å få covid og være isolert i jula. 

Anonymkode: d1919...07d

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er faktisk sant. Greit sykepleiere redder liv. Men har ikke sett en eneste renholder som klager. De er livsviktige de også. Klagingen er forbehold de med utdannelse. Jeg slår et slag for renholdere, butikkmedarbeiderne, bussjåfører, taxisjåfører, resepsjonsmedarbeidere. Det er MANGE som står i skuddlinjen og risikerer å få covid og være isolert i jula. 

Men å henge ut hele yrkesgruppa pga noen klager er uspiselig, men ikke overraskende, b,l,a barnehaagnsatte blir jo sett på som rene pesten her inne.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men å henge ut hele yrkesgruppa pga noen klager er uspiselig, men ikke overraskende, b,l,a barnehaagnsatte blir jo sett på som rene pesten her inne.

Jeg ser ikke på noen som pesten. Men jeg har sett enkelte ansatte i barnehager uttaler seg her inne og da har jeg priset meg lykkelig for at de ikke jobber i barnehagen til mine barn. Jeg kjenner ikke så mange barnehageansatte eller lærere som syter da. Men alle sykepleiere jeg kjenner syter og klager, ikke da konkret over covid, men over lønna. Det har de gjort også før covid. Og nå bruker de denne pandemien som pressmiddel for høyere lønn. 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Enig med deg. Jobbet en periode i helsevesenet og Gud bedre så mye sytete folk samlet på en plass.. Dette reflekteres i media nå. Har inntrykk av at det samme gjelder for lærere. Det blir vel en etablert sannhet at man har det fælt, dersom det er det man snakker om i gangene. 

10% sykefravær har det vært blant sykepleiere i høst. Her er det mange snøflak som ikke tåler en ekstra påkjenning. Nordmenn har blitt altfor bortskjemte, og det går nå utover alle. 

10% Det er jo ingenting. På vår arbeidsplass er det 35%

Anonymkode: 98de6...cae

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser ikke på noen som pesten. Men jeg har sett enkelte ansatte i barnehager uttaler seg her inne og da har jeg priset meg lykkelig for at de ikke jobber i barnehagen til mine barn. Jeg kjenner ikke så mange barnehageansatte eller lærere som syter da. Men alle sykepleiere jeg kjenner syter og klager, ikke da konkret over covid, men over lønna. Det har de gjort også før covid. Og nå bruker de denne pandemien som pressmiddel for høyere lønn. 

Du vet ikke om de jobber i barnehagen til dine barn eller ei.

Av og til syte folk fordi dei har forferdelege arbeidsforhold. Har du tenkt på det. Desse andre du nevner har nok og harde arbeidsforhold, men er mindre grupper så blir mindre høyrt. Og folk i td barnevernet likar vel ikkje så tikke seg fram sidan dei ofte får svært hard medfart av antibarnevernsgrupper td. Dei berre sluttar istaden, det er svært stor gjennomtrekk i bernevernet. Om du hi, som jobba i helsevesenet ein periode.  Er det ei god løysing kanskje? At alle dei sutrete lærarane og sjukepleiarane finn seg andre jobbar? 

Anonymkode: 3548b...001

Mener du at en sykepleier skal ha lik lønn som en renholder? Mener du at de har lik utdanning? Har en renholder og en intensivsykepleier lik utdanning? Viktige oppgaver begge ja, men å skulle likestille disse lønnsmessig er vel ikke på sin plass. 

De sykepleierne som «klager» i media er de som står i smittevernsutstyr hele tiden, det er de sykepleierne som jobber tett på de pasientene. Viste du at mange sykepleierne vasker ut av rommene til covidpasienter mange steder? Og at det ikke vaskes mellom hver covid pasient fordi rommene kun brukes til covid og dermed ikke trengs å vaskes ut. Dessuten, presset om å føle seg utilstrekkelig med døende pasienter, kontra om de ikke får svingt moppen nok pga mangel på tid er vel også litt ulikt eller.

hilsen ei som ikke jobber i noen av de yrkene der

Anonymkode: c8d1c...e9e

Annonse

Jeg synes det er helt på sin plass å si fra, men de kunne inkludert flere i samme situasjon og på samme arbeidsplass. Både de som nevnes her og leger, samt flere andre har stått i harde forhold. Legene har arbeidsvilkår de fleste av oss ikke ville funnet oss i, men de klager sjelden (de har heldigvis begynt å si fra om legevaktordningen). 

Anonymkode: a9a6e...f43

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Du synes alle andre bør klage mer, går jeg ut fra. Det ville passe med det generelle nivået av grums i innlegget ditt.

Anonymkode: e4fca...00c

Anonym bruker skrev (1 time siden):
Sykepleiere er uspiselige i sin kamp for å lide mest.
-hvem vasker rundt beina på dem på sykehuset? I de rommene med smitte selvsagt. De har og mye sykefravær og jobber døgnet rundt. I smittevernutstyr. De tjener betydelig mindre enn sykepleiere.
-fysioterapeuter, bioingeniører, helsefagarbeidere.
(Ikke bare sykehus, men alle sider av pleien).
-Barnervernesansatte. De må inn, bokstavelig talt, i hjem med smitte, uten særlig beskyttelse.
Selvsagt barnehageansatte, og lærere. Men de er alt i godt selskap med sykepleiere. Skjemmer ut en hel yrkesgruppe med å fremså suttrete, og at hadde de bare fått mer penger kunne de vært villige til å risikere mer. Å bli utsatt for smitte med dårlig lønn er åpenbart er skuffende for mange.

Poenget er at det er mange yrkesgrupper, ikke bare lærere, barnehager og helse som risikere mye hver dag. Og flere av disse gruppene med mye mindre mulighet for å skjerme seg enn f.eks helse. Og med tungt press, mye sykmeldinger og sårbare mennesker som blir rammet om de ikke fysisk stiller på jobb.
Disse får og inndratt ferie, dobble vakter, ingen julegaver av arbeidsgiver, lever med frykten for å smitte andre, egen familie og a alt presset om at jobben må gjøres uansett.

Nå synes en to tre yrkesgrupper at de er med i en nasjonal konkurranse om å ha det mest urettferdig, slitsomt, være neglisjert, håner av skryt (bare gi applaus dere, men det er penger vi vil ha), og være seg selv nærmest.

Eller er det medieskap?

Anonymkode: d9f96...d11

Her er det vel deg HI, som sutrer og klager og oppfører deg rett og slett som en bitter Bit¤#.

Blir faktisk litt flau på dine vegne,over mangel på forståelse av det større bildet, og ikke minst på empati. Gratulerer:Prisen for Norges mest uspiselige person 2021, går garantert til deg.

Gratulerer HI, du har skrevet et innlegg som oppfordrer til og fører til enda mer polarisering av samfunnet, du bidrar til å skape enda mer avstand mellom folk og til enda mindre forståelse og omtanke for andre.

At sykepleierne (og andre helseryker) klager er ikke rart. De har i tiår jobbet med nedskjæringer, nedbemanning, "effektivitetskrav", mindre og mindre ressurser. De blir satt til å gjøre oppgaver de ikke er utdannet til (f.eks. grunnleggende rengjøring, eller kontormedarbeidere), noe de ser går utover kvaliteten på det arbeidet de gjør med pasientene, at det går utover pasientsikkerheten, og at egne yrkesgrupper får større og større slitasje helsemessig selv pga. også dårligere plass til å gjøre jobben sin. Og sånn kunne man ramset opp. "Sykepleierkampen" (det burde vært en felles helsearbeiderkamp) er like mye en kamp for pasientene, en kamp for velferden i landet og for velferdsstaten, en kamp for folkehelsen, en kamp for like rettigheter, en kamp for vår felles fremtid. På samme måte som at lærere og barnehagelærere ofte blir kalt sytete når de klager, mens de egentlig kjemper mye av samme kampen som helsearbeiderne. Vi og de ser hva følgene blir når de ikke lenger får gjort den jobben de har utdannet seg til på god nok måte for samfunnet - de blir utslitte, de blir misfornøyde fordi de vet de ikke får brukt fagkunnskapen sin der den trengs nok og der det er skrikende behov for den, de blir syke eller så lei at de gir opp. Men å kalle dem for sytete, det blir for dumt.

Mer enn noe annet burde de fleste i løpet av denne pandemien og nedstengningene ha forstått hvor viktig alle yrkesgrupper er for å opprettholde det samfunnet vi kjenner. Og om man hadde forstått det så hadde man istedenfor å klage på at noen "sutrer", heller satt seg virkelig inn i forhistorien i disse yrkesgruppene, sett på følgene hvis de slutter å "sutre". Vi ser den i dag - nedstengninger av samfunnet, for få som jobber med det de er utdannet til (og for de aller fleste er det arbeidsforholdene som er årsaken til at de bytter yrke, ikke lønnen i seg selv).

Skriv heller et nytt innlegg, HI, hvor du tar opp hvor viktige alle yrkesgrupper (kanskje med unntak av mange såkalte influensere og de som lager kryptovaluta samt noen andre) er for at vi skal kunne opprettholde det samfunnet vi har kjent også inn i fremtiden, og hva som skal til for å skape gode arbeidsforhold for alle. Skriv om hvordan vi i fremtiden både kan holde nok folk i jobb og gi dem lønn de kan leve av. Skriv om hvordan vi selger ut landets ressurser og fører verdiene ut av landet mens eget land blir forurenset og ødelagt i kjølvannet av pengestrømmen ut av landet. Skriv om hvordan vi kan hindre dette, hva må gjøres, er det riktig å gi fra oss råderetten over egne lover og regler til EØS (eller EU, om det skulle bli aktuelt) når vi ser at verden, klima og samfunnet er i ferd med å endre seg på måter vi nå trolig ikke ser konsekvensene av? Hvordan kan vi forhindre at vi utnytter folk i lavtlønnsyrker? Hvordan kan vi skape fellesskap, ta vare på landets ressurser for fremtiden, få mindre avstand mellom fattig og rik igjen? Har du i det hele tatt tanker rundt dette? Hvis ikke, bruk tiden fremover til å tenke på det.

Anonymkode: 5548f...7a9

Jeg er delvis enig, dessverre. Jeg jobber selv som lærer og blir tidvis pinlig berørt av innlegg i aviser og uttalelser fra Utdanningsforbundet (Jeg meldte meg faktisk ut) fordi det blir så mye syting og fokus på det som er galt. Noen kollegaer er sånn også, de snakker som om ingen forstår yrket og hvor slitsomt vi har det. Selv blir jeg bare oppgitt. Ja, selvfølgelig er jobben slitsom innimellom, og ja, det har vært ekstra krevende under pandemien hvor vi må hive oss rundt og forberede rødt nivå helt ut av det blå, men vi har det stort sett ikke verre enn andre. På en del arenaer synes jeg til og med vi er mer priviligerte. Vi får faktisk gå på jobb, har en trygg jobb i den forstand at vi ikke risikere permittering osv., og vi har helt greit betalt - og lang friperiode om sommeren. 

Problemet er at vi også er mange som meg. Som opplever at det vrir seg av ubehag når kollegaer klager, og som selv ikke syter, klager eller synes vi har det verre enn andre, og det er faktisk da litt kjipt å bli satt i bås. Som om lærer = sytete. De fleste er ikke det, men en del er, og roper dessverre høyest. Tipper det er slik for sykepleiere osv også.

Anonymkode: 43add...52b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig! 
Det er sjelden man hører ansatte i politi og barnevern klage. Ei heller renholdere, butikkansatte, ambulansepersonell osv. klage. 
Det er stort sett sykepleiere og lærere, tett fulgt av barnehagelærere 

Anonymkode: ff4cd...e02

Det har ikke slått deg at det kan komme av at de har størst grunn til å klage da?

Anonymkode: 1031c...498

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tenk hvordan det blir når dagens barn vokser opp. De får det inn med morsmelka at hvis man kjenner det minste antydning til snufs SKAL man holde seg hjemme, hvis ikke kan man drepe noen. Prøv å snu det du. 

Anonymkode: 2f42a...d58

Ofte blir det meir "synlig" dersom yrker som er i fronten klager. De yrkene som en vet vi trenger for å redde liv/ holde systemet gående (bhg/skole). 

Sannheten er at uten renholdere, taxisjåfører, ambulansetjenesten m.m så hadde ingenting gått rundt. 

Anonymkode: e777e...425

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du vet ikke om de jobber i barnehagen til dine barn eller ei.

Jo fordi de er varme hyggelige og inkluderende mennesker. Du vet ikke hvilke spesifikke kommentarer jeg har reagert på så det kan jeg si med sikkerhet. 

• Opprett ny...