Gå til innhold

Barnehage i romjula !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakker ikke om folk som jobber !!!!! Snakker om alle dere som er hjemme ! Permisjon osv.  som sender fordi dere trenger engentid ! Hvem trenger 9 timer egentid hver dag ? Hadde mange venner som var sånn! Bruk 6 timer på dere selv da : så får ungen lekt med vennene og dere slappet av ! 

Anonymkode: ffec9...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter over 20 år som ansatt i barnehage jobber jeg nå i skolen og har fri frem til 3. januar for første gang siden 2009, det er helt nydelig! Barnehagen er oppe alle dager i 10 timer, kun stengt julaften, nyttårsaften og planl.dager, og med altfor svak bemanning blir trykket høyt på de ansatte. Savner deler av jobben, men rammene rundt savner jeg ikke og kommer aldri til å returnere. 

Anonymkode: 2957c...2ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jobber i en stor barnehage og mange som er hjemme i permisjon og lignende har meldt på barna i romjula, fulle dager ! Er det mulig ? Må da gå an å bidra litt i år hvertfall. 

Hva mener du med å bidra litt i år? 

Anonymkode: 3397e...29b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Snakker ikke om folk som jobber !!!!! Snakker om alle dere som er hjemme ! Permisjon osv.  som sender fordi dere trenger engentid ! Hvem trenger 9 timer egentid hver dag ? Hadde mange venner som var sånn! Bruk 6 timer på dere selv da : så får ungen lekt med vennene og dere slappet av ! 

Og hvor mange er «alle dere» som gjør det, da? Er en SÅ enorm andel av norske foreldre i permisjon, altså? 

Anonymkode: dc486...359

Skrevet

Skjønner godt at bhg ansatte er slitne, men er de egentlig noe mer slitne enn andre som ikke har hjemmekontor? Det er ingen pasienter som kan dra hjem å ta fri fordi vi i helsevesenet går på stumpene løs, konstant underbemannet, puster inn i et munnbind hele dagen, og har et lass av nye og strenge tiltak å forholde oss til. 
Vi går på jobb hver dag med mindre ressurser og aldri en pasient mindre. 

Jeg synes det er en uting at bhg ansatte skal gi foreldre dårlig samvittighet for at barna er i barnehagen, for let’s get real, det er ikke bare de få som er 9 timer med foreldrene hjemme dere er irriterte på. Føler ansatte i bhg nesten har mer kunnskap om turnusen til enkelte foreldrene enn de har selv! 

Ja, det er tøft for bhg og skoleansatte, men å tilstrebe normalitet i en unntakstilstand er også en av de største prioriteringene nå. Det er kanskje den eneste arenaen barn ser andre barn disse dager.

Skrevet
Twintipp skrev (10 minutter siden):

Skjønner godt at bhg ansatte er slitne, men er de egentlig noe mer slitne enn andre som ikke har hjemmekontor? Det er ingen pasienter som kan dra hjem å ta fri fordi vi i helsevesenet går på stumpene løs, konstant underbemannet, puster inn i et munnbind hele dagen, og har et lass av nye og strenge tiltak å forholde oss til. 
Vi går på jobb hver dag med mindre ressurser og aldri en pasient mindre. 

Jeg synes det er en uting at bhg ansatte skal gi foreldre dårlig samvittighet for at barna er i barnehagen, for let’s get real, det er ikke bare de få som er 9 timer med foreldrene hjemme dere er irriterte på. Føler ansatte i bhg nesten har mer kunnskap om turnusen til enkelte foreldrene enn de har selv! 

Ja, det er tøft for bhg og skoleansatte, men å tilstrebe normalitet i en unntakstilstand er også en av de største prioriteringene nå. Det er kanskje den eneste arenaen barn ser andre barn disse dager.

At andre også er slitne er da ikke noe bra argument? Da burde man vel heller glede seg på andres vegne når de har mulighet til å ta ut avspasering og ferie. For det er jo ikke slik som enkelte ser ut til å tro, at barnehagepersonalet får ekstra fri med lønn. Driften av barnehager er lagt opp til at personalet skal ta ut avspaseringen sin når det er forventet mindre grupper. Da skjønner jeg at det er irriterende når det kommer 3 av 10 påmeldte barn. 

Men er barna meldt at de skal være i barnehagen i div ferier og inneklemte dager, så skal barnehagen selvsagt ikke sette spørsmålstegn ved det. 

Min egen erfaring som mor til fire er at det ofte er de som henter sist og har barn med lange dager som også benytter bhg i feriene, og det hadde kanskje vært de barna som hadde hatt best av en lengre periode med fri, eller i hvert fall kortere dager. Men så kommer jo spørsmålet om de barna virkelig har det best hjemme 24/7. Det er et komplekst spørsmål som vi utenforstående skal være forsikring med å mene så mye om, syns jeg. 

Skrevet
19 hours ago, mamma til adhd gutt<3 said:

Nå får du F… gi deg! Her er det ei dame som er dønn sliten og det eneste hun har gjort er å si at hun trenger å benytte seg av et tilbud hun har rett til å benytte seg av! Du er ikke lite frekk!! Sjelden jeg blir opprørt her inne , men du… herregud . Ingen .. INGEN skal behøve å forklare seg for deg eller noen om hvorfor de velger å benytte seg av bhg plass i julen .

hun er dønn sliten,men tenk på ungene,de bør gå først uansett, når det er romjul holder du de hjemme ,særlig nå som det er mye korona..

Anonymkode: cae3c...a8e

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

hun er dønn sliten,men tenk på ungene,de bør gå først uansett, når det er romjul holder du de hjemme ,særlig nå som det er mye korona..

Det KAN hende at barnehagen i romjulen er det som skal til for å gjøre akkurat det. La barna gå først . 

Skrevet
3 minutes ago, mamma til adhd gutt<3 said:

Det KAN hende at barnehagen i romjulen er det som skal til for å gjøre akkurat det. La barna gå først . 

den er jeg 100% uenig i.  Barn skal ha fri så lenge mor har fri

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da får du synes det. Jeg tenker at verden ikke er fullt så svart-hvit .

Skrevet
1 minute ago, mamma til adhd gutt<3 said:

helt greit for meg :) trenger ikke og være enig. men vet hvordan det er og jobbe i bhg og vet hvordan folk sender barna når de selv er hjemme og storkoser seg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvor finner du den regelen? Og er det bare når mor har fri dette gjelder? 

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Hvor finner du den regelen? Og er det bare når mor har fri dette gjelder? 

fordi dette handler om alenemor ikke foreldre

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Vet du, ungene mine går først absolutt hele tiden. Jeg lever for ungene mine, og alt jeg gjør, gjør jeg for dem. Likevel tenker jeg at jeg av og til trenger å hente meg litt inn. Jeg har aldri en kveld for meg selv, eller en søndag formiddag. Jeg har aldri pause. I mange år har jeg hatt ungene hjemme når jeg har fri, jeg liker god tå være med mine egne unger jeg. Men i år er det altså litt annerledes. Smitte er det overalt, og for ungene er det sjelden alvorlig. Vi har hatt rs virus og vannkopper denne høsten, så sykdom har vi også kjent på. 

Jeg skjønner ikke hva som får folk som deg til å sitte og dømme andre på denne måten? Du vet så lite om hvordan folk har det. Ingen skal trenge å få godkjenning eller å måtte unnskylde hvorfor de trenger noen timer pause. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så nydelig. Ingen hvile for mor, med andre ord 🤷‍♀️ Godt det finnes et mammapoliti av sånne som deg da. 

Skrevet
1 minute ago, Optatium said:

Så nydelig. Ingen hvile for mor, med andre ord 🤷‍♀️ Godt det finnes et mammapoliti av sånne som deg da. 

bryr meg virkelig ikke om din mening.. vet jeg har rett her

Skrevet
3 minutes ago, Optatium said:

Vet du, ungene mine går først absolutt hele tiden. Jeg lever for ungene mine, og alt jeg gjør, gjør jeg for dem. Likevel tenker jeg at jeg av og til trenger å hente meg litt inn. Jeg har aldri en kveld for meg selv, eller en søndag formiddag. Jeg har aldri pause. I mange år har jeg hatt ungene hjemme når jeg har fri, jeg liker god tå være med mine egne unger jeg. Men i år er det altså litt annerledes. Smitte er det overalt, og for ungene er det sjelden alvorlig. Vi har hatt rs virus og vannkopper denne høsten, så sykdom har vi også kjent på. 

Jeg skjønner ikke hva som får folk som deg til å sitte og dømme andre på denne måten? Du vet så lite om hvordan folk har det. Ingen skal trenge å få godkjenning eller å måtte unnskylde hvorfor de trenger noen timer pause. 

den er jeg uenig i... jeg har alltid vert alene og er ofte utrolig sliten, men de har fri når jeg har fri...

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men hvor står denne regelen? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg vet at du har feil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du har rett i at du er ei hurpe i alle fall. Det å være mamma er ingen konkurranse, vær raus mot dine medmennesker. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Det kan hende at barna og er dønn slitne

Anonymkode: dd2e1...fd9

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Hmm, merkelig, jeg synes du er veldig svart-hvit i denne diskusjonen da.

Skrevet
Optatium skrev (1 time siden):

Du har rett i at du er ei hurpe i alle fall. Det å være mamma er ingen konkurranse, vær raus mot dine medmennesker. 

Like raus som du er mot de barnehageansatte da eller?

Skrevet

Barna mine skal i SFO og barnehage. Vi har ingen utvidet familie (de er døde alle sammen), og etter julaften og første og andre juledag har vi ikke noe mer opplegg. De pleier å savne barnehagen og SFO allerede på søndag (minste allerede på lørdag) og gleder seg maks til å være der og leke med vennene sine. De som jobber det er fantastiske og tar godt vare på dem og gjør masse koselige ting med dem :)

Jeg jobber alle romjulsdagene unntatt én, men da skal jeg (gisp!!) kose meg med mannen min den fridag MENS BARNA ER I BARNEHAGE OG SFO! Det blir den første fridagen vår alene sammen i år. Vi har ingen utvidet familie eller annen mulighet for avlastning/barnevakt, så da «benytter» vi oss av muligheten og tar en fridag sammen i romjula med GOD SAMVITTIGHET (gisp!) mesteparten av dagen går til rydding og ordning av ting som et utsatt lenge, men det blir også tid til litt kos.

Barna får det bedre når de voksne får det bedre. 

Anonymkode: 50325...292

Skrevet

Jeg synes foreldre må bestemme selv hva som er best 🙂. Men jeg skjønner hva du mener. Jeg jobber i barnehage, vi er den bemanningen vi skal være men utrolig travelt likevel, 6 1 åringer og 2 voksne , jeg blir alene med de fra 15.00-16.30, mange av de gråter mye på den tiden, for de begynner å bli trøtte, så jeg står der med 2 barn i hendene og 2 barn i vognene, mens de andre leker. På den andre avdelingen er det 8 store barn og 2 voksne, de er også alene fra 15.00. Jeg vet at mange av foreldrene har fri, men de ønsker at barna er i barnehagen for de kjeder seg hjemme 🙂

Anonymkode: d2c8e...f40

Skrevet

Barna da? Har de ikke krav på å få fri og kose seg hjemme? Eller er det bare de voksne?? 

Jeg er alene(enke) med alle 3, har tatt fri hele julen! Ikke snakk om at noen av de skal på bhg eller SFO. 

Anonymkode: dc63d...5eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...