Gå til innhold

Barnehage i romjula !

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jobber i en stor barnehage og mange som er hjemme i permisjon og lignende har meldt på barna i romjula, fulle dager ! Er det mulig ? Må da gå an å bidra litt i år hvertfall. 

Anonymkode: ffec9...19b

Har du hatt det travlere enn alle andre? Neppe. Min manns bedrift har fått det beintøft under koronaen. Folk jobber som helter for å beholde arbeidsplassen sin. Venner i helse, kommune, skole, barnevern osv. har jobbet masse. Jeg har stor forståelse for at det har vært tøft i barnehagen denne høsten, men dere er ikke de eneste.

Du vet ikke hva som ligger bak at barn er i barnehagen i romjulen. Jeg har også stor forståelse for at aleneforeldre trenger noen dager i året for seg selv. For barn med aleneforeldre er det ufattelig viktig at foreldrene er i vater og har krefter og pågangsmot. Kanskje er det de to dagene i romjulen alene som gir dette. 

Anonymkode: 4f7c1...870

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du vet tydeligvis ingenting om hvordan det har vært de siste to årene for folk som daglig er i direkte kontakt med mange mennesker og ikke har noen måte å beskytte seg på. En ting er bekymringen for smitte, men en annen er den høyst legitime bekymringen for om de klarer å ta godt nok vare på ungene dine med stadig nye vikarer (hvis de er så heldige å få tak i) og mannefall blant ansatte pga. sykdom og karantene. Kan bare anta at det ikke spiller så stor rolle for deg om barna dine blir tatt i mot av den femte fremmede personen på rad i løpet av en uke. Vel, for barna betyr det ganske mye, og det vet alle som jobber i barnehage. Det er det de er aller mest opptatt av. Hvis du tror noe annet om ansatte i barnehagen - hvis du tror de er late og ikke bryr seg om annet enn å få fri, kan jeg ikke fatte og forstå at du velger å sende ungene dine dit. 

Anonymkode: c76d9...012

Mine barn går i en privat barnehage. Der har de nesten ikke hatt sykefravær denne høsten, de har vel hatt to ulike vikarer som har vært innom. Du vet forøvrig ingenting om mine barn. De er særdeles sosiale og elsker å ha vikar.

Anonymkode: 67410...714

Skrevet
5 hours ago, Anonym bruker said:

Jobber i en stor barnehage og mange som er hjemme i permisjon og lignende har meldt på barna i romjula, fulle dager ! Er det mulig ? Må da gå an å bidra litt i år hvertfall. 

Vet du ,dere som jobber i bhg må slutte og klage sånn. Her hadde jeg største i bhg i romjulen i fjor, da var lillebror 4 uker, storebror snart 6, er ikke gøy for en stor gutt og være alene med mamma og babyen , min mann jobbet.

i år skal de være hjemme, da det er mye smitte her og jeg er gravid i 6 måned, og orker ikke kjøre de frem og tilbake på bhg og sfo

Anonymkode: cae3c...a8e

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ha ha ha jeg håper du troller! De som har muligheten til å holde barna hjemme nå i julen burde det slik at barnehage ansatte får et lite pusterom i noe som har vært en krevende høst. I tillegg med all smitten og fare for karantene er det faktisk ikke mindre enn sjokkerende at voksne oppegående mennesker velger å sende ungene i barnehagen når de kan ha de hjemme. Hva fikk dere barn for?

Anonymkode: dc465...597

Trivelig å være barna dine, gitt. Mamma er så sliiiiiten så hun må sette oss bort i jula. God jul.

Anonymkode: 143e4...22f

Sånn som ting er akkurat nå, så er det superegoistisk, skulle ønske du tullet, men det gjør du tragisk nok ikke.

Anonymkode: dd2e1...fd9

Jeg enslig mor, har ungene mine 100% med minimalt avlastning. Har jobbet i snitt 125% stilling siden august, jobber i skolen, og er tynnslitt. Jeg har aldri, på mine år med barn, ikke tatt ungene ut i alle ferier. Men denne gangen er det annerledes. Jeg skal også leve. Jeg skal jobbe sikkert minst like mye etter jul, og jeg trenger en pustepause. 

Dog burde det være helt unødvendig å unnskylde seg for å benytte seg av et tilbud man har betalt for. 

Man skal passe seg veldig for hva man sier om folk man ikke kjenner. Jeg møtte en annen mor i barnehagen i dag, hun er enke til 3 ganske tette, de skal også i barnehagen i romjula. Jeg skjønner veldig godt hvorfor! For alt dere anonyme her vet, kunne det vært meg. 

Skrevet
Optatium skrev (7 timer siden):

Vet du, jeg betaler for et tilbud, og barna mine treffer ingen andre barn i ferien. Jeg tenker derfor det er uproblematisk med to dager i barnehagen i romjula. Om folk vil ha flere, så værsågod. Jeg er så sliten etter denne høsten, jeg ser virkelig frem til et par timer for emg selv i romjula og nekter å ha dårlig samvittighet for å benytte meg av noe jeg betaler (full pris) for. 

Det er ikke bare barnehageansatte som er slitne altså 😉

Men at barna dine er slitne er ikke så nøye? 

Anonymkode: efbc4...234

Skrevet

Jeg er så heldig å ha fri i romjula så mine er gjemme. Gubben må jobbe hele romjulen. Kortere dager men endog. Sånn er det faktisk for veldig mange. 

I tillegg synes jeg folk har lov å nyte noen timer uten barn rundt beina hele tiden. Tatt en tur til frisøren eller bare det å få rydda/vasket hjemme og ha det ryddig et par timer før det blir bombet igjen. Veldig mange har INGEN avlastning og eneste muligheten er bhg 1 til 2 ganger i året. Mange enslige osv Heeelt stuereint å bruke bhg til hva det er ment som, uavhengig av grunn…. Selvfølgelig innen rimelighetens grenser… og her er det snakk om at det er vanlige arbeidsdager neste uke, å ferdig med det. Det gjelder for de aller fleste…

Sier seg selv at det blir sånn. Bare med alle planleggingsdager som er hos oss på skole , sfo og bhg må vi faktisk ta ut 6 feriedager i året(Er aldri samkjørt)såååe mange som ikke har masse fri å ta av akkurat heller.

Anonymkode: c8ed6...5cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå får du F… gi deg! Her er det ei dame som er dønn sliten og det eneste hun har gjort er å si at hun trenger å benytte seg av et tilbud hun har rett til å benytte seg av! Du er ikke lite frekk!! Sjelden jeg blir opprørt her inne , men du… herregud . Ingen .. INGEN skal behøve å forklare seg for deg eller noen om hvorfor de velger å benytte seg av bhg plass i julen .

Skrevet

Nå er mine barn store, og det er mange år siden de gikk i barnehage. Som lærer "trengte" jeg ikke å ha barna i barnehagen i romjula, og de hadde derfor juleferie fra 20.12. til over nyttår. Men ungene maste om å få gå i barnehagen, for det er der vennene er. Og vennene fra barnehagen er jo ikke de vi nødvendigvis omgås privat. Så for barnas del hadde det vært topp å få lov til å være litt i barnehagen også i juleferien. 

Men uansett behøver verken jeg eller noen andre å ha en forklaring for hvorfor man benytter barnehageplassen. Dessuten har både regjeringen og FHI forsikret oss om at det nesten ikke finnes smitte blant så små barn...

At du som påstår å være ansatt i barnehage (?) mangler kunnskap om at dette er barnas sosiale arena, er veldig rart, syns jeg. Barnehage i dag er ikke kun et sted der barna blir passet på mens foreldre er på jobb. En god barnehage er mye mer, og er en viktig arena i oppveksten der barna knytter vennskap som varer langt inn i voksenverden. Foreldre og søsken kan ikke erstatte dette, og juleferien blir lenge å være borte fra vennene sine. 

Enten er du ufaglært og ny i jobben, eller så er du litt....uintelligent? 

Anonymkode: b6d1e...1dc

Skrevet

Veldig trist. De velger bort tid med barna for å ligge hjemme på sofaen. Tiden mens de er små fyker forbi, den får du aldri igjen. 

Å slutt å bruk arrgumentet med bhg ansatte som klager, vi ser barna som savner mamma og pappa. Å mange skjønner at de er hjemme og de må være i bhg helt utslitte. De trenger også fri. Mange barn har mye lengre «arbeidsdag» enn oss voksne. 

Anonymkode: d0bb2...7d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Min yngste har hatt ti dager hjemme rett før jul med vannkopper, så det tenker jeg går fint. Dessuten blir det en uke fri nå, før to dager i barnehage, så noen dager fri igjen. Tror ikke de lider, nei. 

Kanskje du ikke har det så bra selv? 

Skrevet

Jeg innrømmer at jeg tenkte litt om en mor i barnehagen som hentet sent nesten hver dag mens hun var i permisjon med baby. Så, på sommeravslutningen, fikk jeg tilfeldigvis vite at babyen var født med en misdannelse og hadde vært inn og ut av sykehus hele vinteren. Da følte jeg meg dum, gitt. Bare glad for at jeg aldri hadde sagt noe.

Anonymkode: 9ec32...c68

Skrevet

Vår skal i barnehagen. Han har en uke fri nå før jul. Jeg skal jobbe hele mellomjula, mannen min skal jobbe noen av dagene og gjøre forefallende i huset resten.

Han elsker barnehagen, og han går i en fantastisk barnehage med flotte ansatte. Ganske lite sykefravær også i høst, kan knapt huske å ha møtt vikarer. Han får kose seg i barnehagen med rolige dager og bra opplegg, mens jeg jobber og faren gjør alt vi aldri får gjort ellers. Blir bra!

Anonymkode: d65f3...ad5

Skrevet

Da sønnen var bhgbarn, var han som regel et par dager i bhg i romjula. Jeg har slitt med depresjoner store deler av mitt voksne liv, men det er svært få som vet/visste om det. Ungen har vært godt ivaretatt hele tiden og bhg har aldri hatt noe å utsette. Har heller fått masse skryt; for oppfølging, utstyr, kommunikasjon og annet. De visste ikke hvor mye jeg slet innvendig og hvor konstant sliten jeg var. Ikke hadde de noe rett til å vite det heller, så lenge barnet ikke ga uttrykk for at noe ikke var bra. Ett år jobbet jeg redusert med fri hver onsdag. Sønnen var full dag i bhg. Det ingen visste var at jeg gikk til traumepsykolog onsdag morgen og var så utmattet etterpå at jeg sov i mange timer. 

De snakket helt sikkert om meg ift bruk av bhg i feriene og når jeg jobber redusert. Jobber i bhg selv og vet hvordan veldig mange snakker om foreldres valg av ditt og datt. Selv vet jeg at man aldri vet alt om alle og har uttrykt det tydelig til mine kolleger. 

Anonymkode: c8d9b...400

Skrevet

Det største problemet med barnehager i romjula er at foreldre setter opp at ungene skal komme, barnehagen bemanner etter det antallet, også kommer kanskje en tredjedel. Personalet som kunne hatt fri, og igjen kanskje hatt sine egne unger hjemme fra deres barnehage, og hentet seg inn litt må møte på jobb. Avspasering og feriedager må tas andre dager, om det er mulig å få tatt det ut i det hele tatt. Skriv gjerne opp ungene på å komme i barnehagen, men kun om du faktisk har tenkt at de skal komme og ikke for sikkerhets skyld, fordi du har "rett til å benytte tjenesten" eller noe annet. Selv om man betaler for en tjeneste så går det an å vise hensyn til de ansatte. Det kommer til syvende og sist deres egne unger til gode igjen. 

Anonymkode: f1ba2...9ba

Skrevet

Nå var vel ikke dette innlegget som jeg forstår det myntet på foreldre som jobber eller er syke, men de som bare slapper av hjemme mens barna er i barnehagen. Jeg jobber selv i barnehagen, og synes selvsagt at man har rett til å sende dem dit uansett grunn. Men å bruke argumenter som at barnehagen trenger å treffe vennene sine blir i mange tilfeller dumt, da vennene gjerne har juleferie. Har sittet mange romjuler med barn som er i totalt forskjellig alder  og ikke har noen relasjon til vanlig. Det som irriterer meg som barnehagelærer er foreldre som melder inn at barna kommer, men ikke møter. Virker som de vil ha muligheten åpen. Dette fører til at færre ansatte kan ta ut ferie. 

Anonymkode: 75944...3f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Herrefred så ego dere er 🙈. Ofrer tid med barna får å få maks igjen for pengene dere har brukt . Er man syk som over her er det noe annet. Sånt vet jo barnehagen å. Men de som syns de selv fortjener fri fra egne avkom fordi man betaler for det !? Nei hjelpes. 

Det er gjerne en grunn til å kjøpe barnehageplass. Det som er ille her er arbeidstakere som ikke respekterer kundene sine. 

Anonymkode: 1522a...f85

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Nå var vel ikke dette innlegget som jeg forstår det myntet på foreldre som jobber eller er syke, men de som bare slapper av hjemme mens barna er i barnehagen. Jeg jobber selv i barnehagen, og synes selvsagt at man har rett til å sende dem dit uansett grunn. Men å bruke argumenter som at barnehagen trenger å treffe vennene sine blir i mange tilfeller dumt, da vennene gjerne har juleferie. Har sittet mange romjuler med barn som er i totalt forskjellig alder  og ikke har noen relasjon til vanlig. Det som irriterer meg som barnehagelærer er foreldre som melder inn at barna kommer, men ikke møter. Virker som de vil ha muligheten åpen. Dette fører til at færre ansatte kan ta ut ferie. 

Anonymkode: 75944...3f9

Noen ganger må man ha muligheten åpen. Jeg har aldri vist hvor mye vi har måttet jobbe i jula på det tidspunktet vi må melde på barna, dermed må vi melde dem på alle dager selv om de som regel ikke kommer. De ansatte har fri på alle helligdager hele året og ikke noe å klage på selv om de ikke kan ta ut ferie i romjulen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Noen ganger må man ha muligheten åpen. Jeg har aldri vist hvor mye vi har måttet jobbe i jula på det tidspunktet vi må melde på barna, dermed må vi melde dem på alle dager selv om de som regel ikke kommer. De ansatte har fri på alle helligdager hele året og ikke noe å klage på selv om de ikke kan ta ut ferie i romjulen.

Det er jo ikke snakk om å klage. Men du burde jo også forstå at det er mer gunstig at de ansatte tar ut ferie når det er få barn på avdeling, enn at de tar ut ferie på et annet tidspunkt når det er full barnegruppe. Det er jo til barnas beste. Tror de fleste forstår at noen må jobbe osv, slik at barna kommer. Og også at noen må melde på, siden de ikke vet hvordan de selv jobber enda. Men da er det jo ikke noe verre enn å si ifra så fort man vet. Noen kan nok ta ut feriedager på kort varsel å. 

Anonymkode: a6ea1...7ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Du vet ikke hva de har å drasse med. 

Barnehager som gjør alt de kan for å presse foreldrene til å holde barna borte, er det verste som fins! Mine gikk i en barnehage der de brukte all den guilt trip de kunne for å få lov å holde stengt… og det har IKKE noe med barnas ve og vel å gjøre. De ville selv ha fri. 

Anonymkode: dc486...359

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men du burde jo også forstå at det er mer gunstig at de ansatte tar ut ferie når det er få barn på avdeling, enn at de tar ut ferie på et annet tidspunkt når det er full barnegruppe. Det er jo til barnas beste.

Det fins minimumsnormeringer på hvor mange voksne som må være på jobb. Så de ansatte tar aldri ut ferie akkurat når de får lyst, dette koordinerer jo ledelsen i bhg. 

Skrevet

Jeg har i utgangspunktet fri, men må bruke 2 dager i romjula på å forberede meg til sak i tingretten over nyttår. Noen av oss må faktisk jobbe også på fridagene.  Da må ungene i barnehage. Jeg er 100% alene om omsorgen. 

Anonymkode: a77c2...1ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Veldig trist. De velger bort tid med barna for å ligge hjemme på sofaen. Tiden mens de er små fyker forbi, den får du aldri igjen. 

Å slutt å bruk arrgumentet med bhg ansatte som klager, vi ser barna som savner mamma og pappa. Å mange skjønner at de er hjemme og de må være i bhg helt utslitte. De trenger også fri. Mange barn har mye lengre «arbeidsdag» enn oss voksne. 

Anonymkode: d0bb2...7d0

Hvor har du det fra at det er et utbredt problem at foreldre ligger og later seg hjemme mens ungene har full dag? 

Hvis barna savner mor og far mens du passer dem, forteller vel det tydelig om du gjør en god jobb eller ikke…. 

Skrevet

Åååå lei av lærere og b.hagepersonell som klager på dette, det er så klart fordi dere vil ha lengre fri( færre barn= flere kan ta ferie). Som flere sier her, hvorfor skal dere ha betalt ekstra fri? Vi andre(  jeg er forresten helsepersonell) har aldri den muligheten, selv har jeg 4 fridager sammenhengende i julen, ikke julaften. Tror du vi klager over det?. Nei det går fint det, så lenge en ikke må høre på sutrete lærere/pedagoger.  En av vennene til barna mine klagde her over at moren måtte jobbe de siste dagene før julaften, hun skulle jo"bare ha fri 9 dager", kunne visst ikke ta fri 2 uker, moren var visst svært skuffet over at ikke flere tok ungene fri fra 17(!) Des. Da handlet det nok vitterlig ikke bare om "smittefrykt" 

, men at de( som jenten nevnte) helst ville dra tidligere på hytta...

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Har du hatt det travlere enn alle andre? Neppe. Min manns bedrift har fått det beintøft under koronaen. Folk jobber som helter for å beholde arbeidsplassen sin. Venner i helse, kommune, skole, barnevern osv. har jobbet masse. Jeg har stor forståelse for at det har vært tøft i barnehagen denne høsten, men dere er ikke de eneste.

Du vet ikke hva som ligger bak at barn er i barnehagen i romjulen. Jeg har også stor forståelse for at aleneforeldre trenger noen dager i året for seg selv. For barn med aleneforeldre er det ufattelig viktig at foreldrene er i vater og har krefter og pågangsmot. Kanskje er det de to dagene i romjulen alene som gir dette. 

Anonymkode: 4f7c1...870

Anonymkode: 8bc46...5ac

Skrevet

Jeg skjønner godt at noen bruker barnehagen i jula. Etter maaange år i bhg har jeg truffet alle typer mennesker og ingen trenger å stå til rette for hvorfor de bruker bhg i romjula(eller andre ferier). Slitne bhgansatte er ikke foreldrenes ansvar! Noen her tror folk som jobber i bhg har vanlig arbeidsuke med 37 t i uka. Noen har nok det. Jeg har et timeantall langt over det. Jobbet både kveld og helger. Det er ingen klage, og værtfall ikke noe foreldrene skal ta ansvar for at jeg får avspassert. For betaling kan vi se langt etter. 

Anonymkode: c637d...bd0

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Åååå lei av lærere og b.hagepersonell som klager på dette, det er så klart fordi dere vil ha lengre fri( færre barn= flere kan ta ferie). Som flere sier her, hvorfor skal dere ha betalt ekstra fri? Vi andre(  jeg er forresten helsepersonell) har aldri den muligheten, selv har jeg 4 fridager sammenhengende i julen, ikke julaften. Tror du vi klager over det?. Nei det går fint det, så lenge en ikke må høre på sutrete lærere/pedagoger.  En av vennene til barna mine klagde her over at moren måtte jobbe de siste dagene før julaften, hun skulle jo"bare ha fri 9 dager", kunne visst ikke ta fri 2 uker, moren var visst svært skuffet over at ikke flere tok ungene fri fra 17(!) Des. Da handlet det nok vitterlig ikke bare om "smittefrykt" 

, men at de( som jenten nevnte) helst ville dra tidligere på hytta...

Anonymkode: 8bc46...5ac

Hvor har du det i fra at de har betalt ekstra fri? Enten tar de ut ferie, eller så avspaserer de.

Anonymkode: dd2e1...fd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...