Gå til innhold

Du som er veldig effektiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med årene har jeg innsett at jeg er uvanlig effektiv av meg. Jeg er litt usikker på nøyaktig hvordan dette skjer, om jeg beveger meg fortere enn andre, tenker fortere eller bare annerledes, men resultatet er likevel mye det samme. På generell basis får jeg gjort enten mye mer enn andre på samme tid, eller det samme som andre på mye kortere tid. Dette gjelder på flere arenaer, både hjemme (matlaging og husarbeid) og ikke minst på jobb. 

Spørsmålet mitt er hvordan dere andre som er effektive håndterer dette? Tar du på deg ekstraoppgaver slik at du jobber/gjør på ting like lenge som andre, eller avslutter du tidligere med god samvittighet fordi du tross alt har gjort det du skal. Jeg synes innimellom dette er litt vanskelig, spesielt i forhold til jobb. Jeg har ikke fast arbeidstid, men faste oppgaver. Ofte er jeg ferdig både 1 og 2 timer før de andre, men det føles ekkelt å gå. Som om de tror jeg ikke gjør jobben min godt nok eller skulker unna (jeg gjør en god jobb, altså, det får jeg ofte respons på), og jeg ender gjerne opp med å gjøre litt ekstra.

Anonymkode: dc544...fac

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Med årene har jeg innsett at jeg er uvanlig effektiv av meg. Jeg er litt usikker på nøyaktig hvordan dette skjer, om jeg beveger meg fortere enn andre, tenker fortere eller bare annerledes, men resultatet er likevel mye det samme. På generell basis får jeg gjort enten mye mer enn andre på samme tid, eller det samme som andre på mye kortere tid. Dette gjelder på flere arenaer, både hjemme (matlaging og husarbeid) og ikke minst på jobb. 

Spørsmålet mitt er hvordan dere andre som er effektive håndterer dette? Tar du på deg ekstraoppgaver slik at du jobber/gjør på ting like lenge som andre, eller avslutter du tidligere med god samvittighet fordi du tross alt har gjort det du skal. Jeg synes innimellom dette er litt vanskelig, spesielt i forhold til jobb. Jeg har ikke fast arbeidstid, men faste oppgaver. Ofte er jeg ferdig både 1 og 2 timer før de andre, men det føles ekkelt å gå. Som om de tror jeg ikke gjør jobben min godt nok eller skulker unna (jeg gjør en god jobb, altså, det får jeg ofte respons på), og jeg ender gjerne opp med å gjøre litt ekstra.

Jeg er i motsatt skala, så kan ikke gi deg svar som du kan sammenligne deg med.

Men, jeg ha alltid ønsket at jeg var mer effektiv. Jeg har aldri tenkt at kollegaer eller venner som er raskere til å løse oppgaver ikke gjør en god nok jobb. Jeg ser jo at det er mer enn bra nok og gjerne litt til.

Hvis det er en fellesoppgave ala dugnad, så blir det ho innimellom litt ensomt når de som er mer effektive går. Men jeg har aldri forventet at de skal gjøre mer enn de er satt til.

Hos meg er det delvis konsentrasjonen som hindrer meg i å være mer effektiv. Jeg bruker nok mye tid på å jobbe ekstra for å ta igjen tapt tid fordi jeg ikke klarer å konsentrere meg.

Anonymkode: 0b025...d55

Skrevet

Jeg er også effektiv. På jobb er det ikke noen problemstilling, der er det alltid nok å ta av og jeg jobber jo 8 timer hver dag. Har småpauser innimellom, da, med god samvittighet.

Når det gjelder helt praktiske gjøremål som husarbeid, dugnader el. handler det nok mye om at jeg er god på å planlegge. Jeg ser alt som skal gjøres før jeg begynner, hodet ligger liksom alltid ett skritt foran. Det gjør at jeg har veldig lett for å delegere og å ta avgjørelser. Det sparer jeg veldig mye tid på. Istedetfor å gruble på om og hvordan, så tar jeg en rask beslutning og handler med en gang. Ender alltid opp med å være den siste som går og tar på meg mer fordi jeg ender med ansvar for gjennomføringen.

Anonymkode: be4c7...eb8

Skrevet

Jeg jobber 8-15.30 uansett, og får krupp av å sitte stille, så jeg tar på meg ekstra oppgaver, hjelper andre og får alltid tildelt flere oppgaver enn andre

Anonymkode: 15681...dce

Skrevet

Jeg er enten eller, det kan gå unna så det spruter eller det kan gå i snegletempo. Jeg har aldri hatt noe jevnt driv, sånn sett passer det å ha oppgaver med deadline uavhengig når man jobber. Har nok mye med at jeg multitasker en del, så når jeg først får ræva i gir, gjør jeg mye på en gang. Er ganske god på riktig rekkefølge, hvilke oppgaver som kanskje krever tilbakemelding eller noe venting, så fyller jeg inn innimellom. 

Anonymkode: 1526c...7de

Skrevet

Jeg er supereffektiv når jeg setter inn støtet. Kan også somle som en helt, men da nokså bevisst fordi jeg ønsker å ta det rolig eller fordi effektivitet ikke er et mål akkurat da. 

Har innsett at jeg har evnen til å være effektiv fordi:

Jeg har et mentalt oversiktsbilde med meg, der alle oppgavene/uløste saker står foran meg i en slags systematikk. Må gjøre a før b osv. Jeg er også god på å fokusere. Hva handler dette om, hva er kjernen i å få løst dette, osv. Planlegger underveis også, slik at jeg mentalt forbereder neste ledd før jeg faktisk er der.

Handler feks julegaver sent, men gjerne alle samme dag fordi jeg har vurdert frem og tilbake hvem som ville bli glad for hva - og handler da feks alle leker og barnerelaterte ting i samme nettbutikk. Ferdig i en fei.

Er også utålmodig av natur. Blir rastløs av at folk bruker lang tid på ting som kan unnagjøres i en fei

Anonymkode: a7f89...510

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er supereffektiv når jeg setter inn støtet. Kan også somle som en helt, men da nokså bevisst fordi jeg ønsker å ta det rolig eller fordi effektivitet ikke er et mål akkurat da. 

Jeg har et mentalt oversiktsbilde med meg, der alle oppgavene/uløste saker står foran meg i en slags systematikk. Må gjøre a før b osv. Jeg er også god på å fokusere. Hva handler dette om, hva er kjernen i å få løst dette, osv. Planlegger underveis også, slik at jeg mentalt forbereder neste ledd før jeg faktisk er der.

Handler feks julegaver sent, men gjerne alle samme dag fordi jeg har vurdert frem og tilbake hvem som ville bli glad for hva - og handler da feks alle leker og barnerelaterte ting i samme nettbutikk. Ferdig i en fei.

Er også utålmodig av natur. Blir rastløs av at folk bruker lang tid på ting som kan unnagjøres i en fei

Da er vi to ganske like 😃 nødt til å spørre, nå fremstår jeg sikkert som en klin gæren person, men er ditt «system» også i forskjellige farger? Rare greier, men hos meg er dette systemet en slags diffust kalender med forskjellige farger på oppgavene. 

Skrevet

Kjenner meg igjen i den. Jobber i bhg og jeg kan ha byttet på og lagt 7-8 unger,mens hun ene kollegaen min holder på med nr1 enda. Skal sies at hun er ekstremt treg også da. Men merker det på det meste. Ulempen er at jeg så å si aldri spør om hjelp, jeg gjør det bare selv . Noe som etter mange år nå virkelig kjennes på kroppen. Er ekstremt sliten og kroppen er vondt. Men pusher på videre. Stuper vel til slutt😣

Anonymkode: a41cd...4b2

Skrevet

HI: var som deg. Hvis jeg kun hadde faste oppgaver: ville ha gått hjem. 

Anonymkode: 3feb9...463

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette høres veldig kjent ut! Slik er jeg også. Ser for meg oppgavene, rekkefølgen og hva som ev. kan stå for seg selv mens jeg gjør noe annet (f.eks. innen matlaging). Handler også omtrent alle julegaver på én dag fordi jeg vet nøyaktig hva jeg skal ha, i hvilke butikker og tar det systematisk derfra.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da er vi to ganske like 😃 nødt til å spørre, nå fremstår jeg sikkert som en klin gæren person, men er ditt «system» også i forskjellige farger? Rare greier, men hos meg er dette systemet en slags diffust kalender med forskjellige farger på oppgavene. 

Nei, jeg ser ikke farger. 😊

HI

Skrevet

Jeg mener at folk som er effektive skal belønnes, f eks med å få gå hjem tidligere. De skal ikke straffes med ekstra arbeid. 

Skrevet

Jeg er veldig effektiv. På jobben jobber jeg i team med andre yrkesgrupper. Jeg registrerer (ikke bare jeg) at jeg gjør mye mer enn de andre, ting må jo bli gjort. I tillegg har jeg lært meg ganske grundig om de andre yrkesgruppene og hjelper de med det de må gjøre, i så stor grad at jeg vurderer å gå den ene utdanningen selv. Resultatet blir jo bra for meg, mitt team og tredje part, vi får utført det vi er satt på for dagen. Problemet er at andre team som skal gjøre det samme ikke får det til og det går utover selvfølelsen  og tredje part. Bare så det er sagt, jeg er ikke den eneste på teamet men ja jeg gjør mer og ser mer enn de fleste andre. 

Jeg er ekstremt god på oversiktsbilde så selv om det dukker opp skjær i sjøen så har jeg en plan/løsning på problemet. Jeg klarer også å få lagt opp oppgavene som må gjøres i fornuftig rekkefølge slik at man ikke trenger å vente. Kan ikke si at jeg springer fortere, jeg er bare bedre på å planlegge og forutse. Pluss at jeg tror det har noe med gjennomførings evne, just do it.

Samme ser jeg i familielivet. Men hjemme kan jeg bli mer frustrert over at de andre ikke får gjort halvparten av det jeg får gjort. Så da blir det til at jeg gjør det selv. Det er ikke et gode for mine barn dessverre. Jeg ser det selv og jobber med å gi litt mer slipp slik at de også kan lære seg samme skills.

Anonymkode: a4b35...baf

Skrevet

Eg kan vere kjempeeffektiv, eg planlegg arbeidet slik at det ikkje blir dobbeltarbeid. Men eg treng og mykje kvile, blir rett og slett skikkeleg sliten av det sjølv om det tek kortare tid. No har eg vel hatt for mange ulike oppgåver på gong på for lang tid, så no er eg faktisk ikkje effektiv i det heile, det er veldig trasig. Eg kjem ikkje i gong med det eg skulle gjort og blir ikkje ferdig. Og eg har vondt overalt. 

Det der kjenner de best på kroppen sjølve, seier men pass på så de ikkje plutseleg blir som meg, det er ikkje moro. 

Anonymkode: eca4d...78f

Skrevet

Må vel si at jeg også er mer effektiv enn mange andre. Selv på dager jeg vet at jeg surrer bort mye tid, får jeg likevel gjort mye mer enn kollegene mine. Spørsmålet er jo om de bare er trege eller surrer mer enn meg. Jeg tror helt ærlig intelligens spiller inn her. Jeg evner å se løsninger og sammenhenger som andre ikke ser, og jeg trenger ikke å bli fortalt noe ti ganger for å huske det. Jeg sliter dessverre med at jeg blir sur og oppgitt (inni meg) over hvor utrolig tungt enkelte har for ting. 

I perioder med sykdom feks har jeg på kort tid satt meg inn i andres oppgaver og funnet raskere måter og løse dem på.  Veldig mange gjør bare det de blir fortalt uten noen evne til å se muligheter for forbedring. 

Anonymkode: a1821...2df

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Må vel si at jeg også er mer effektiv enn mange andre. Selv på dager jeg vet at jeg surrer bort mye tid, får jeg likevel gjort mye mer enn kollegene mine. Spørsmålet er jo om de bare er trege eller surrer mer enn meg. Jeg tror helt ærlig intelligens spiller inn her. Jeg evner å se løsninger og sammenhenger som andre ikke ser, og jeg trenger ikke å bli fortalt noe ti ganger for å huske det. Jeg sliter dessverre med at jeg blir sur og oppgitt (inni meg) over hvor utrolig tungt enkelte har for ting. 

I perioder med sykdom feks har jeg på kort tid satt meg inn i andres oppgaver og funnet raskere måter og løse dem på.  Veldig mange gjør bare det de blir fortalt uten noen evne til å se muligheter for forbedring. 

Anonymkode: a1821...2df

Mja, du har sikkert delvis rett. 

Men for å ta hjemme, da. Mannen min er minst like intelligent som meg, og han jobber som leder og løsningsorientert og god i jobben sin. Likevel er det forbløffende stor forskjell på hvor lang tid vi bruker på å lage samme middagsretter. Som en del skriver, så ser jeg da automatisk for meg alt som må gjøres, hvor lang tid hver del burde da og organiserer det oppi hjernen min. Så begynner jeg.

Skal jeg lage grønnsaksuppe f.eks. starter jeg med å fylle vann og kraft i gryten, deretter skrelle og dele opp grønnsaker i den rekkefølgen at de som trenger lengst koketid kommer først oppi (det nå kokende) vannet. Vi pleier å ha i pølser til slutt, disse deler jeg opp slik at jeg legger flere inntil hverandre og deler i biter. Så kan jeg sette meg ned i 10-15 min og gjøre noe annet mens jeg venter på at maten blir helt ferdig (da er bordet dekket og kjøkkenet ryddet/vasket av også). Totalt tar det 45 min fra jeg begynner. Mannen min derimot skal først finne fra alt. Så skrelle og dele opp alt. Deretter setter han gryten på. Pølsene deler han opp én og én. Så står han i ro og rører mens det koker opp. Osv. Han bruker langt over en time, og med null pause. Det er det samme med f.eks. taco. Han står i ro og steker karbonadedeigen til den er ferdig, så tar han grønnsakene. Én og én ting bæres inn på bordet. Jeg på min side hakker og snur litt på karbonadedeigen innimellom mens jeg hakker opp grønnsaker. Så stabler jeg opp og bærer med mye forskjellig når jeg dekker bordet. Bruker halvparten så lang tid som han, liksom. 

HI

Skrevet

Hva en skal gjøre med "tid til overs" kommer jo også litt an på om en opplever sin jobb som en straff eller et gode. Jeg er mer effektiv enn de fleste på mye i min jobb, men det frigjør jo også tid til ekstra gjøremål og ikke minst fordypning på en helt annen måte enn kollega som aldri saler og rir samme dag.

Skrevet

Jeg kan være effektiv, og det handler om god planlegging. Hjemme gjør jeg unna det som må gjøres raskt slik at jeg kan bruke tiden min på ting jeg synes er gøy. På jobb har vi satt av tid til hvor lang tid oppgavene skal ta. Jeg kunne gjort det raskere, men sjefen er en dust og fortjener ikke innsatsen, det er heller ingen sjanse for å komme seg videre i mitt yrke, så jeg ser ikke poenget. Jeg gjør det jeg skal, til veldig god kvalitet, men ikke mer. Og det går ikke ut over andre folk på noen måte, bare så det er sagt.

Anonymkode: a3a4a...aca

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Men for å ta hjemme, da. Mannen min er minst like intelligent som meg, og han jobber som leder og løsningsorientert og god i jobben sin. Likevel er det forbløffende stor forskjell på hvor lang tid vi bruker på å lage samme middagsretter. Som en del skriver, så ser jeg da automatisk for meg alt som må gjøres, hvor lang tid hver del burde da og organiserer det oppi hjernen min. Så begynner jeg.

Skal jeg lage grønnsaksuppe f.eks. starter jeg med å fylle vann og kraft i gryten, deretter skrelle og dele opp grønnsaker i den rekkefølgen at de som trenger lengst koketid kommer først oppi (det nå kokende) vannet. Vi pleier å ha i pølser til slutt, disse deler jeg opp slik at jeg legger flere inntil hverandre og deler i biter. Så kan jeg sette meg ned i 10-15 min og gjøre noe annet mens jeg venter på at maten blir helt ferdig (da er bordet dekket og kjøkkenet ryddet/vasket av også). Totalt tar det 45 min fra jeg begynner. Mannen min derimot skal først finne fra alt. Så skrelle og dele opp alt. Deretter setter han gryten på. Pølsene deler han opp én og én. Så står han i ro og rører mens det koker opp. Osv. Han bruker langt over en time, og med null pause. Det er det samme med f.eks. taco. Han står i ro og steker karbonadedeigen til den er ferdig, så tar han grønnsakene. Én og én ting bæres inn på bordet. Jeg på min side hakker og snur litt på karbonadedeigen innimellom mens jeg hakker opp grønnsaker. Så stabler jeg opp og bærer med mye forskjellig når jeg dekker bordet. Bruker halvparten så lang tid som han, liksom. 

HI

Dette opplever jeg som en mannegreie. Uviljen mot å ta inn over seg små trivialiteter, liksom. Og det nytter ikke veilede en voksen mann. De «kan alt». 
Mine sønner får grundig veiledning på kjøkkenet, i alle fall, der sånne ting som koketid på ulike matvarer er en STOR del av emnene! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Dette opplever jeg som en mannegreie. Uviljen mot å ta inn over seg små trivialiteter, liksom. Og det nytter ikke veilede en voksen mann. De «kan alt». 
Mine sønner får grundig veiledning på kjøkkenet, i alle fall, der sånne ting som koketid på ulike matvarer er en STOR del av emnene! 

Ja, har ofte lurt på kvifor dei ikkje skjønnar det der, set på potetene først liksom, når dei tek lengst tid. Og kast alt rot og søppel og skyll av det du har brukt etterkvart, så er kjøkkenbenken ryddig lenge før middagen er ferdig. 

Anonymkode: eca4d...78f

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.12.2021 den 10.18):

HI

Skulle tro vi deler samme mann. Får nesten fnatt av ineffektiviteten hans. Han jobber mye overtid, mistenker det handler om at han egentlig jobber ganske sent. Fantastisk mann, men utrolig treig og dårlig på planlegging. 

Anonymkode: 650c1...eec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...