Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #1 Skrevet 21. desember 2021 37 år og gravid. Uplanlagt men velkommen. Har tre barn på 11, 9 og 6 år fra før. Hvordan påvirket attpåklatten dynamikken i familien? Søskens reaksjoner på å få en liten i hus. Det sperrer jo definitivt for skiturer, fjellturer og aktiviteter de eldste endelig er store nok til. Hvordan var det å gå gravid, føde og være mor i spedbarnstiden når du var en del eldre enn sist? Anonymkode: f4468...660
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #2 Skrevet 21. desember 2021 Det er for kort til å bli typisk attpåklatt. Men jeg ville absolutt unngått det uansett. De du har fortjener fred og den funksjonaliteten som ligger i familien som den er. Anonymkode: c9697...f06
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #3 Skrevet 21. desember 2021 Jeg koste meg voldsomt med vår lille attpåklatt 😍 Jeg følte det var mer stress med de første (minste var 8 år når baby kom, eldste var 11år). Denne gangen så valgte jeg å kose meg i hvert eneste øyeblikk, selv når baby våknet om natten var det kos (var egentlig ikke så mye våken om natten, det var stell og sovne ved puppen). Det er klart det også er slitsomt til tider, men sånn er det jo bare. De eldre søsken synes det er så gøy med baby, og de er så glade for at de får være med å se henne vokse opp. Sist eldste fikk søsken så var hun så liten at hun husker jo ikke stort. Så i vår familie var det en kjærkommen overraskelse for både liten og stor. Nå er det første jul der minste er mer med (18 mind nå) så det synes alle er super koselig. Anonymkode: 84e9f...5c9
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #4 Skrevet 21. desember 2021 Mine var 5, 7 og 9 da minste kom, så litt mindre enn dine. Men det har gått fint her. Jeg var mye sprekere i siste svangerskapet enn nest siste, for kroppen hadde fått en pause etter tre tette svangerskap. Det som har vært slitsomt er å måtte drasse med seg 1-2-3 åringen på kjøring til fritidsaktiviteter, enormt mye klesvask, og av og til kan jeg savne å bare få være litt i fred. Men minste har vært, og er et veldig positivt tilskudd til gjengen 😊 De større ungene kan passe henne nå som hun er blitt større, de lærer seg å ta ansvar, og at man må tilpasse seg de som er mindre. Jeg føler at vi får inn ny glede i de tingene som de eldste ikke er så ivrig på lenger, som baking og pepperkakehus og pynting til jul, og jeg er glad for at når de tre eldste blir store og flytter ut, har vi en igjen litt lengre. De større søsknene er glad i minsta, og hun irriterer dem grønn noen ganger, slik søsken skal 😂 Anonymkode: f1b95...432
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #5 Skrevet 21. desember 2021 De eldste her var som dine da minste kom. De tok han imot med åpne armer, og passet på han fra første stund. For oss har det ikke vært noen hindringer. Han har hengt med på alt fra landsleirer i telt, fotballcuper, korpsturer og x antall speiderturer i skogen. Han elsket å være med, og ble alles lille maskot. Han fikk masse oppmerksomhet. Vi har hatt bedre tid med minsten, fordi de andre er stort sett selvgående. Lykke til. Så lenge man ser alle mulighetene og alt det positive, så vil det helst gå bra. 😊 Anonymkode: 47578...18d
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #6 Skrevet 21. desember 2021 Mine var 7 og 11 da den siste kom (jeg var så gammel som du er nå). Følte litt at det var "rykk tilbake til start". Men samtidig var alt mye lettere enn med de to eldste. De to store elsket lillesøster og passet på henne, og hun var omgitt av mennesker som elsket henne (også de eldstes venner og venninner). Vi dro på skiturer til alpene og alle mulige steder selv om den yngste var baby (bare byttet på å være med babyen mens de andre var på ski). Nå er den yngste 16, og søsknene har et veldig godt forhold. De tre finner på ting sammen (selv om de to eldste har flyttet ut. Yngste sover hos eldste iblant, for kos, de to yngste dro og besøkte eldste da hun studerte i utlandet, i morgen skal alle tre ut og spise julelunsj sammen, osv ovs. Det har altså vært en glede for alle å ha attpåklatten. Anonymkode: aa9cd...79a
Nyttårs barn Skrevet 21. desember 2021 #7 Skrevet 21. desember 2021 En attpåklatt er vel nesten alltid familiens samlingspunkt 🥰Tror de eldre søsknene blir mer sammensveiset av å ha en liten en i huset. Er dere to foreldre og det går jeg ut ifra, så går det an å dele seg på ferie så alle får sine behov dekket 👍
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #8 Skrevet 21. desember 2021 Jeg er 15 år eldre enn søsteren min. En liten "hopsann" for mine foreldre. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang tenkte det var negativt egentlig. Ble jo nesten som en ekstra omsorgsperson, og hun syntes det var veldig stas å ha en søster som var så mye eldre. Jeg tok lappen og hentet i barnehagen, og jeg flyttet hjemmefra og hadde henne på overnattingsbesøk osv. Vi hadde mange fine stunder selv om jeg flyttet hjemmefra mens hun fremdeles gikk i barnehagen. Nå som vi begge er voksne har vi et veldig fint forhold. Da jeg ble mamma ble hun en yndet og populær ung tante for mine barn. Det eneste jeg kan tenke meg som var litt negativt var at mine foreldre ikke var så engasjerte besteforeldre. De var liksom ikke helt ferdig med barn selv da jeg fikk mitt første. De måtte fremdeles ha barnevakt om de skulle noe og var veldig lite interessert i å ha barnebarn på besøk. Anonymkode: 8817c...c41
Fredrikstad82 Skrevet 21. desember 2021 #9 Skrevet 21. desember 2021 Jeg var 38 da jeg ble uplanlagt gravid. Søsknene var da 6 og 8 år. Lillebror som kom har bare vært en velsignelse. De store er så glade og gode mot attpåklatten!
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #10 Skrevet 21. desember 2021 Her var de 13, 17 og 19 år da minsten kom. Stor stas❤ Anonymkode: 7cd86...f0c
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2021 #11 Skrevet 22. desember 2021 On 12/21/2021 at 12:00 PM, Anonym bruker said: 37 år og gravid. Uplanlagt men velkommen. Har tre barn på 11, 9 og 6 år fra før. Hvordan påvirket attpåklatten dynamikken i familien? Søskens reaksjoner på å få en liten i hus. Det sperrer jo definitivt for skiturer, fjellturer og aktiviteter de eldste endelig er store nok til. Hvordan var det å gå gravid, føde og være mor i spedbarnstiden når du var en del eldre enn sist? Anonymkode: f4468...660 Jeg var 38 og hadde en på 18 og 14, når tvillingene kom, men vi synes det bare var utrolig koselig , alle mann, og storebror flyttet jo ut bare 2 år etterpå og storesøster 6 år etterpå, jeg fikk 2 tidlig og 2 sent, aldri angret. idag er de 30,26 og 12 år. er bestemor til 3 og har de mye, og tvillingene er mye på besøk hos søskene sine, tvillingene er gutter Anonymkode: 202eb...fc3
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2021 #12 Skrevet 22. desember 2021 Takk for gode svar alle sammen! Skal absolutt se på det positive og glede oss over godene ved en spørre søskenflokk. Dere som har fire barn, hvordan har det innvirket på økonomien? Og opplevelsen av å strekke til med leksehjelp mm for de eldste? Dette er mine to bekymringer. Anonymkode: f4468...660
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2021 #13 Skrevet 22. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Takk for gode svar alle sammen! Skal absolutt se på det positive og glede oss over godene ved en spørre søskenflokk. Dere som har fire barn, hvordan har det innvirket på økonomien? Og opplevelsen av å strekke til med leksehjelp mm for de eldste? Dette er mine to bekymringer. Anonymkode: f4468...660 Større søskenflokk, ikke spørre 🙈 Hi Anonymkode: f4468...660
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2021 #14 Skrevet 22. desember 2021 Vi fikk en attpåklatt da jeg og min søster var i gang med å bli tweens, ofte en ganske selvopptatt periode i livet. Var helt ok med en lillesøster men ingen av oss var noe interessert i babyer eller var sånne som gikk rundt i gata og spurte nabodamer om vi fikk være trillejenter, så vi var nok ikke så veldig opptatt av lillesøster. Hun gled på en måte naturlig inn i familien, som en kattunge eller en litt krevende potteplante. Har ikke et dårlig forhold, hverken da eller nå, men unngå gjerne forventninger om at storesøsken skal selvsagt være superengasjerte og være barnevakter osv Anonymkode: c4140...4e1
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2021 #15 Skrevet 22. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Takk for gode svar alle sammen! Skal absolutt se på det positive og glede oss over godene ved en spørre søskenflokk. Dere som har fire barn, hvordan har det innvirket på økonomien? Og opplevelsen av å strekke til med leksehjelp mm for de eldste? Dette er mine to bekymringer. Anonymkode: f4468...660 Kan ikke si det har påvirket økonomien så mye, men det koster jo med fire barn. Etterhvert som de ble eldre merkes det bedre, men det vet du jo litt om allerede. Matbudsjettet med fire ungdommer i hus er helt vannvittig, og når de begynner på ungdomsskolen og vokser ut av barneavdelingen er klær og sko også en betydelig utgift. Men sånn i hverdagen er ikke forskjellen på tre og fire så stor altså, ferie derimot koster en del mer når man har fire barn. Hotell utgår, så det blir å leie hytte eller leilighet, men det er da helt uproblematisk synes jeg. Når det kommer til leksehjelp har det aldri vært noe problem her i huset ihvertfall, men vi har vært heldige og har skoleflinke unger som er temmelig selvgående. De spør om hjelp stort sett bare når de står fast eller vil at jeg skal lese gjennom noe e.l. og det går helt fint. Anonymkode: 8817c...c41
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2021 #16 Skrevet 22. desember 2021 10 år mellom mine. Minste i pulk eller i sele på turer. Funket fint det. Var verre da minste var 2-3 år og skulle lære seg å gå på ski mens eldste var 13 og føk av sted, men eldste hjalp til med lillebror og i dag henter eldste minste for turer i fjellet, skogen og skiturer. Er nå 21 og 11 år Anonymkode: fd69c...060
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2021 #17 Skrevet 23. desember 2021 Jeg var 17 og 19 når mine to yngste søsken ble født. Jeg var på vei ut av redet og mine foreldre fikk en ny runde som småbarnsforeldre. Jeg tok det fint og har hele tiden hatt et godt forhold til mine søsken. Det eneste negative var at jeg merket at min mor burde fått de 5-10 år tidligere. Hun var 45 år når yngste ble født og det var for sent for henne. Anonymkode: de765...b4d
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2021 #18 Skrevet 23. desember 2021 Jaja, nå har jeg begynt å blø og har menssmerter og ingen morgenkvalme i dag. Bare uke 5, så risikoen for spontanabort er stor og i min alder veldig normalt. Så da har hele problemstillingen opphørt:-) Takk for svar likevel. Hi Anonymkode: f4468...660
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå