Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #1 Skrevet 21. desember 2021 Hvordan lager dere den? Jeg får den ikke til å stivne🙈 Anonymkode: 7f17b...775
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #2 Skrevet 21. desember 2021 Bruker litt forskjellige oppskrifter, bla en fra Matprat og en fra Tine. Bruker også å lage en sukkerfri variant, Aldri hatt problemer med å få de til å stivne. Anonymkode: 76b1c...b63
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #3 Skrevet 21. desember 2021 Jeg har alltid brukt denne: https://www.detsoteliv.no/oppskrift/karamellpudding Så rart at den ikke stivner, det har jeg aldri opplevd. Du har den i vannbad i lang nok tid? Anonymkode: 99401...a6c
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #4 Skrevet 21. desember 2021 Hvor lenge før servering lager du den? Den bør stå kaldt flere timer før servering. Lag gjerne en dag eller to før selskapet. Anonymkode: 24286...31c
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #5 Skrevet 21. desember 2021 Hvilke type egg har du brukt? Jeg har hatt samme problemet hvis jeg har brukt ferske egg, altså ikke butikkjøpte. Ett annet problem kan være hvis den ikke har stekt lenge nokk, eller hvis du ikke har brukt nok egg. Anonymkode: 9fccb...671
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #6 Skrevet 21. desember 2021 Jeg brukte 8 egg til 1 liter melk/fløteblanding og det sto 3 t på 120 grader i ovnen. Så i kjøleskap over natten.... Anonymkode: 7f17b...775
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #7 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg brukte 8 egg til 1 liter melk/fløteblanding og det sto 3 t på 120 grader i ovnen. Så i kjøleskap over natten.... Anonymkode: 7f17b...775 Var den stiv når du tok den ut? Karamellpudding er ikke som gelé og skal stivne i kjøleskapet etter at den har stått i stekeovnen. Anonymkode: 9fccb...671
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #8 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Var den stiv når du tok den ut? Karamellpudding er ikke som gelé og skal stivne i kjøleskapet etter at den har stått i stekeovnen. Anonymkode: 9fccb...671 Nei den disset litt da. Men den har jo stått i kjøleskap over natten? Anonymkode: 7f17b...775
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #9 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Nei den disset litt da. Men den har jo stått i kjøleskap over natten? Anonymkode: 7f17b...775 Var ikke den ferdigstekt når du tok den ut så vil den aldri bli stiv. Det er egget som gjør den stiv. Og ett bløtkokt egg vil aldri bli hardt i kjøleskapet. Det må varmebehandles for at det skal bli hardt. Anonymkode: 9fccb...671
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #10 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Var ikke den ferdigstekt når du tok den ut så vil den aldri bli stiv. Det er egget som gjør den stiv. Og ett bløtkokt egg vil aldri bli hardt i kjøleskapet. Det må varmebehandles for at det skal bli hardt. Anonymkode: 9fccb...671 Men, den smaker nok like godt uansett skal du se. Ett alternativ er at du kan porsjonere det i stettglass og pynte med ekstra karamellsaus og krem hvis du tenker at det ikke ser like estetisk pent ut å servere som den er. Neste gang kan du eventuelt prøve å langtidssteke den på litt lavere temperatur (ca 90 grader) over natten. Legger du i tillegg til tørkepapir under formen i vannbadet du bruker så reduserer du risikoen for at den koker og får luftbobler i seg. Pass bare på at den er stiv når du tar den ut. Anonymkode: 9fccb...671
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #11 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Nei den disset litt da. Men den har jo stått i kjøleskap over natten? Anonymkode: 7f17b...775 Du må kjenne at den har stivnet før du tar den ut Litt diss er greit, men den skal være stivnet. Du bruker en våt spiseskje og presser mot puddingen og kjenner at den har stivnet, så setter du den i kjøleskapet. Det tar lenger tid om du f.eks har kaldt vann i formen enn om du har kokende vann i. Anonymkode: 99401...a6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå