Anonym bruker Skrevet 23. desember 2021 #51 Skrevet 23. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): En bruker sier "Man kan velge gørra eller gleden." Og det er helt riktig. Veldig enkelt for meg og andre som har valgt et lyst livsløp. Ikke like enkelt for alle, særlig ikke de som fortløpende har veltet seg i gørra si. Men de har et valg og kan endre seg så lenge det ikke er dyp psykiatri vi snakker om. Negative mennesker velger selv. Anonymkode: 2f3cc...f94
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2021 #52 Skrevet 23. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og det er helt riktig. Veldig enkelt for meg og andre som har valgt et lyst livsløp. Ikke like enkelt for alle, særlig ikke de som fortløpende har veltet seg i gørra si. Men de har et valg og kan endre seg så lenge det ikke er dyp psykiatri vi snakker om. Negative mennesker velger selv. Anonymkode: 2f3cc...f94 Men er det egentlig det? Noe en velger? Eller kan det være både genetisk og kjemisk, noe som foregår i hjernen som vi ikke har helt forstått oss på? Anonymkode: e7911...f1c
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2021 #53 Skrevet 23. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): En bruker sier "Man kan velge gørra eller gleden." Du selv "Å velge lykken er en dyptgående filosofi hos meg; det er nesten en religion..." Og litt senere skriver du til MW "...du har bestemt deg for å avvise det ene verktøyet som kunne ha hjulpet deg." Det finnes flere slike kommentarer i tråden. Men når slike kommentarer kommer som "råd" helt uten noen som helst kommentarer rundt om hvordan de som virkelig sliter kan "velge" eller hvilke "verktøy" man kan bruke, helt uten å ta høyde for at mange av de som sliter mest også er de som kan trenge ekstern hjelp i tillegg til jobben de selv må gjøre, da er det å bagatellisere problemene til de som ikke greier å snu like lett. Hvordan fant du din "dyptgående filosofi, hvordan greide du å "velge lykken" til den grad at det nesten ble en religion? Nå mener ikke jeg at du trenger å skrive noe om din prosess, men det er for enkelt å slenge ut at det bare er et valg å være lykkelig. Hadde det vært så enkelt ville vi f.eks. ikke hatt så mange psykisk syke i samfunnet, trolig ikke så mange fattige heller. Men nå skal jeg på graven og tenne lys, så ønsker god jul til alle. Anonymkode: a58af...76e Eeeehhh … den tolkningen får vel stå kun for din regning. Kobler du vanligvis det å ha et livssyn med at man har «tatt seg sammen» for å komme dit, altså? Kjenner du noen som tok seg så kraftig sammen at de ble kristne, for eksempel? Mitt tankesett springer ut av nettopp de negative opplevelsene. Og det kommer fra et helt annet sted enn der man «tar seg sammen». Jeg tar meg sammen for å vaske til jul eller for å ringe en person jeg gruer meg til å snakke med. Jeg kan ikke «ta meg sammen» til å endre livsholdning - men det er likevel MULIG å endre livsholdning. Også, som i mitt tilfelle, etter å ha vært angstpasient i lang tid; sykmeldt, medisinert og hele pakka. Mht bruken av ordet verktøy: Verktøyene jeg nevner er bl a å finne fram til ting å være takknemlig for, og det å unnlate å dyrke negativitet. For den vokser når man stirrer på den, den trenger ikke annen næring enn at den får fokus. Der er flere verktøy og flere «råd» også, men ingen her ba om en hel selvhjelpsbok, så vidt jeg kan se. Og jeg fatter vel ikke helt hvorfor du mener jeg skylder noen å fortelle dem om min prosess eller gi dem et gratis puff i ryggen. Jeg svarer og gir min mening i en tråd som spør kun etter dette. Og så svarer jeg dem som påstår at det «ikke er mulig» å leve lykkelig uten å ha fått en masse fordeler først. Jeg syns at mitt liv er et eksempel som kan gjøre alle en tjeneste, de kan kanskje fatte håp om at deres liv også kan bli bedre. Men folk hamrer videre på at det ikke er mulig, og at dersom man får tilstrekkelig med motgang vil man måtte slå seg til ro med ikke å være lykkelig. Vel. Det er feil. Men man blir ikke lykkelig av å fokusere på hvor fæl den motgangen var. Det stemmer. Så valget består jo i hvilke briller man ønsker å se verden gjennom. (Jeg aner ikke hvorfor du blander inn de «fattige» her - koster det penger å ha en annen livsfilosofi? Jeg er som nevnt ikke rik, men tankene mine er gratis…) Anonymkode: 092a4...19f
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2021 #54 Skrevet 23. desember 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Var det «ydmyk» du kalte deg selv? Og du mente at JEG kom med personangrep…? Anonymkode: 092a4...19f Jeg er jo selektiv i min ydmykhet. Jeg er ikke ydmyk ovenfor sytpeiser som ikke mestrer en voksen diskusjon. Anonymkode: 76d05...1e8
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2021 #55 Skrevet 23. desember 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg er jo selektiv i min ydmykhet. Jeg er ikke ydmyk ovenfor sytpeiser som ikke mestrer en voksen diskusjon. Anonymkode: 76d05...1e8 Da slipper du i alle fall å være ydmyk i speilet. Anonymkode: 092a4...19f
Luksusdyret Skrevet 23. desember 2021 #56 Skrevet 23. desember 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg er jo selektiv i min ydmykhet. Jeg er ikke ydmyk ovenfor sytpeiser som ikke mestrer en voksen diskusjon. Anonymkode: 76d05...1e8 Å være ydmyk er en posisjon. Man kan ikke være selektivt ydmyk mot dem man liker. Da er man ikke ydmyk, man bare er god mot dem man liker.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2021 #57 Skrevet 23. desember 2021 Foreslår at du leser dette «ADHD mamma». https://www.fhi.no/nyheter/2018/psykiske-lidelser-har-i-stor-grad-felles-genetiske-sarbarhetsfaktorer/ Anonymkode: 4e8f4...4ca
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. desember 2021 #58 Skrevet 23. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Eeeehhh … den tolkningen får vel stå kun for din regning. Kobler du vanligvis det å ha et livssyn med at man har «tatt seg sammen» for å komme dit, altså? Kjenner du noen som tok seg så kraftig sammen at de ble kristne, for eksempel? Mitt tankesett springer ut av nettopp de negative opplevelsene. Og det kommer fra et helt annet sted enn der man «tar seg sammen». Jeg tar meg sammen for å vaske til jul eller for å ringe en person jeg gruer meg til å snakke med. Jeg kan ikke «ta meg sammen» til å endre livsholdning - men det er likevel MULIG å endre livsholdning. Også, som i mitt tilfelle, etter å ha vært angstpasient i lang tid; sykmeldt, medisinert og hele pakka. Mht bruken av ordet verktøy: Verktøyene jeg nevner er bl a å finne fram til ting å være takknemlig for, og det å unnlate å dyrke negativitet. For den vokser når man stirrer på den, den trenger ikke annen næring enn at den får fokus. Der er flere verktøy og flere «råd» også, men ingen her ba om en hel selvhjelpsbok, så vidt jeg kan se. Og jeg fatter vel ikke helt hvorfor du mener jeg skylder noen å fortelle dem om min prosess eller gi dem et gratis puff i ryggen. Jeg svarer og gir min mening i en tråd som spør kun etter dette. Og så svarer jeg dem som påstår at det «ikke er mulig» å leve lykkelig uten å ha fått en masse fordeler først. Jeg syns at mitt liv er et eksempel som kan gjøre alle en tjeneste, de kan kanskje fatte håp om at deres liv også kan bli bedre. Men folk hamrer videre på at det ikke er mulig, og at dersom man får tilstrekkelig med motgang vil man måtte slå seg til ro med ikke å være lykkelig. Vel. Det er feil. Men man blir ikke lykkelig av å fokusere på hvor fæl den motgangen var. Det stemmer. Så valget består jo i hvilke briller man ønsker å se verden gjennom. (Jeg aner ikke hvorfor du blander inn de «fattige» her - koster det penger å ha en annen livsfilosofi? Jeg er som nevnt ikke rik, men tankene mine er gratis…) Anonymkode: 092a4...19f Helt riktig. Negativitet er akkurat sånn du beskriver den.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2021 #59 Skrevet 23. desember 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Da slipper du i alle fall å være ydmyk i speilet. Anonymkode: 092a4...19f Gud bedre så hjelpesløst… 🤦🏽♀️😂 Anonymkode: 76d05...1e8
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2021 #60 Skrevet 24. desember 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Gud bedre så hjelpesløst… 🤦🏽♀️😂 Anonymkode: 76d05...1e8 Er det mulig… Anonymkode: 46788...741
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2021 #61 Skrevet 24. desember 2021 Det er en lykke i livet som ikke vendes til lede: Det at du gleder en annen det er den eneste glede Det er en sorg i verden som ingen tårer kan lette: Den at det var forsent da du skjønte dette Ingen kan resten av tiden stå ved en grav og klage Døgnet har mange timer året har mange dage Anonymkode: 4eb44...b39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå