Gå til innhold

Beskriv din verste kollega!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

En som later seg og lar de andre vaske, ville jeg ha trodd.

Anonymkode: 1b4c8...7ab

Greia er at du kan ikke bestemme hvem som er vedkommendes verste kollega. Det kan bare vedkommende selv gjøre.

Anonymkode: ab28b...8be

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12/21/2021 den 14.46):

Å Jesus. Men det var ikke feil utmålt tid vedkommende klaget på, det var at personen fikk skryt for å gjøre for mye.

Vi har ei på arbeidsplassen som hele tiden jobber overtid og takker ja til møter etter arbeidstid, godtar å bli fratatt ferie med en dags varsel slik at hun må bestille nye flybilletter hjem og så videre. Hun har jobbet så mange plusstimer i fjor at mange timer ble slettet, altså hun jobbet disse timene gratis. Og vet du hva? Plutselig mener ledelsen at vi som jobber vanlig arbeidstid ikke gjør nok, og de prøvde å frata meg et par feriedager i jula. Jeg fikk ikke lønnsforhøyelse selv om jeg produserer mer enn denne kollegaen, kun fordi jeg konsekvent takker nei til møter etter arbeidstid som man kun får avspaseringstimer for. Så nei, det er ikke uproblematisk med dem som gjør for mye. For da blir det samme forventet av alle andre. 

Anonymkode: c4e95...8e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12/21/2021 den 15.40):

Hva vet du om hun har tid eller ikke? Hun tar seg vel tid, da. Enten jobber hun gratis, eller hun jobber raskere. Det gjør henne ikke til «verste kollega». 

Jo, fordi da blir det forventet at de andre også jobber gratis. 

Skrevet

Latinamerikansk homofil mann, noen og 30. Jeg understreker at jeg IKKE har noe som helst i mot hverken homofile eller latinamerikanere. Men denne mannen var et mareritt, var bare vi to som jobbet i lag. Han kritiserte absolutt alt, tok over alle jobber jeg gjorde, skrøt uhemmet av seg selv, spilte vanvittig høy musikk på jobben.. Klagde på absolutt alt, han begynte dessuten en time før meg og avsluttet 1 time senere enn meg pga høyere % stilling. Men klagde likevel over at jeg kom "sent". Jeg kom kl 08 som jeg skulle. Han kom selv stadig 1 time for sent vrengende inn på parkeringsplassen da jeg ankom jobb. Stressa seg inn og påstod så at han hadde vært på jobb i over 1 time allerede så bare for meg å ha meg i arbeid. Den éne gangen jeg kom forsent 10 minutter på jobb, og attpåtil ga beskjed nesten 1 time før pga jeg hadde lang reisevei, da klagde han til sjefen med en gang. 

Denne fyren hakket og maset, ga meg ikke mine lovpålagte pauser, klagde på mitt utseende til sjefen, påstod jeg var oversminket. 

Men så oppstod en akutt familiekrise og jeg karret meg likevel på jobb selv om jeg var svært nedkjørt og hadde sterkt psykisk stress. Jeg prøvde å prate med denne kollegaen om det for å få forklart hvordan ting hang sammen siden jeg var veldig sliten og utkjørt. Han ville ikke høre og sa at personlige problemer fikk ligge igjen hjemme. Jeg ba han kontakte vår felles sjef på mine vegne. Dette gjorde han og la inn en klage med så grove påstander at jeg fikk 1 gangs skriftlig advarsel. Utkjørt som jeg var av det som skjedde hjemme maktet jeg ikke å klage tilbake. Jeg hadde ikke krefter til det. Så det hele endte med sykemelding fra neste dag etter møtet med sjefen.

Ett år senere ifbm at jeg sa opp fikk jeg endelig forklart meg skikkelig for min sjef. Da sa hun at det hadde vært mye drama rundt denne mannen på jobb i etterkant også.

Anonymkode: f5dcf...f5b

Skrevet

Det må være hun dama som kom fra utlandet og hele tiden rakket ned på nordmenn, at vi later som vi er demokratiske men egentlig er vi rasistiske og dømmende. Hun gikk også rundt og analyserte folks handlinger og ord for å få bevis på at vi var slik hun mente. Men å flytte tilbake til hjemlandet (europeisk land) hadde hun ikke lyst til, det var i Norge hun ville være.

jobber ikke hos oss nå

Anonymkode: 055e2...456

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Greia er at du kan ikke bestemme hvem som er vedkommendes verste kollega. Det kan bare vedkommende selv gjøre.

Anonymkode: ab28b...8be

Nei, jeg «bestemmer» ikke det. Jeg syns bare vedkommende er latterlig som tror at det verste hun kan oppleve i arbeidslivet er at andre er flinke og får mer ros enn henne… den dagen hun opplever en kollega som mobber, får hun spise i seg de ordene. 

Skrevet

Jo, fordi da blir det forventet at de andre også jobber gratis. 

Men voksne folk klarer sikkert å passe den jobben de har avtalefestet, uansett hva andre måtte rydde eller forvente… 

Skrevet

Vi har ei på arbeidsplassen som hele tiden jobber overtid og takker ja til møter etter arbeidstid, godtar å bli fratatt ferie med en dags varsel slik at hun må bestille nye flybilletter hjem og så videre. Hun har jobbet så mange plusstimer i fjor at mange timer ble slettet, altså hun jobbet disse timene gratis. Og vet du hva? Plutselig mener ledelsen at vi som jobber vanlig arbeidstid ikke gjør nok, og de prøvde å frata meg et par feriedager i jula. Jeg fikk ikke lønnsforhøyelse selv om jeg produserer mer enn denne kollegaen, kun fordi jeg konsekvent takker nei til møter etter arbeidstid som man kun får avspaseringstimer for. Så nei, det er ikke uproblematisk med dem som gjør for mye. For da blir det samme forventet av alle andre. 

Har du vurdert å organisere deg…? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det er nok riktig. Men, ikke for sine egne kolleger. De får samme ekstrabyrden.

Anonymkode: f8d70...ffd

Det var ikke det hun klagde på. Hun klagde på manglende ros.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Har du vurdert å organisere deg…? 

Jeg er organisert, det er også hun. Hjelper ingenting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er organisert, det er også hun. Hjelper ingenting. 

Nei, det pleier først å hjelpe når man ringer sin tillitsvalgte og ber vedkommende bli med inn på møtet. De er ikke synske.

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Nei, det pleier først å hjelpe når man ringer sin tillitsvalgte og ber vedkommende bli med inn på møtet. De er ikke synske.

Hun er den tillitsvalgte...

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Nei. Det var nok ikke det hun mente i det hele tatt. Jeg foreslår at du leser gjennom én gang til, sakte, og prøver å forstå hva som faktisk står der 🙄

Anonymkode: 16c29...7c6

Forsto utmerket godt hva det sto. Det er i realiteten likevel snakk om at en person med stor arbeidskapasitet forventes å jekke ned innsatsen, for at kolleger ikke skal risikere å måtte slite seg ut på lang sikt. Å underyte forsi man er redd for å bli for sliten senere, er å underpresterere.

Anonymkode: ca62d...0ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, jeg «bestemmer» ikke det. Jeg syns bare vedkommende er latterlig som tror at det verste hun kan oppleve i arbeidslivet er at andre er flinke og får mer ros enn henne… den dagen hun opplever en kollega som mobber, får hun spise i seg de ordene. 

Vedkommende har på ingen måte antydet at det hun beskriver er det verste hun kan oppleve i arbeidslivet? Føler du at du har så dårlige argumenter at du må lyve? 

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Forsto utmerket godt hva det sto. Det er i realiteten likevel snakk om at en person med stor arbeidskapasitet forventes å jekke ned innsatsen, for at kolleger ikke skal risikere å måtte slite seg ut på lang sikt. Å underyte forsi man er redd for å bli for sliten senere, er å underpresterere.

Anonymkode: ca62d...0ab

Å følge arbeidsinstruks er ikke å underprestere. Er man i et hardt fysisk yrke er det svært viktig å forebygge slik at man kan klare å stå i jobben over tid. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hun er den tillitsvalgte...

Dere valgte henne, altså? Og ga henne tillit? Det var jo et stupid valg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Vedkommende har på ingen måte antydet at det hun beskriver er det verste hun kan oppleve i arbeidslivet? Føler du at du har så dårlige argumenter at du må lyve? 

Jeg lyver ikke. Jeg kommer med en påstand om at en mobbende kollega vil være verre enn en som får litt for mye ros. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg lyver ikke. Jeg kommer med en påstand om at en mobbende kollega vil være verre enn en som får litt for mye ros. 

Selvsagt. Men hun du siterer har aldri hevdet at en kollega som får ros er det verste som kan skje i arbeidslivet. Hvorfor lyver du?

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hun har da aldri sagt at det er det verste hun kan oppleve på en arbeidsplass, men at det er den verste kollegaen hun har/har hatt. Akkurat som spørsmålsformuleringen ber om.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.12.2021 den 15.01):

Dette er faktisk viktig og sant, og vi skal være litt forsiktige med å kritisere folk i sliteryrker for at man ikke liker at kolleger overpresterer og skaper en arbeidssituasjon som ikke er bærekraftig på sikt. Her høres det jo også ut som problemet er nedskjæringer, som gjør at dette faller utenfor arbeidsoppgavene. Et eksempel fra min egen erfaring: Da jeg var student var jeg sommervikar i et typisk "på gølvet" lavlønnsyrke. Jeg var ung og frisk og ivrig etter å gjøre et godt inntrykk, så jeg fikk unna arbeidet raskere enn planen som var satt opp. Da fikk jeg tilsnakk av en rutinert kollega i 60-åra, som sa at det var fint å gjøre en effektiv jobb, men at det også var viktig å ikke "bryte akkorden". Hun oppfordret meg til å ta de vanlige pausene, og ikke jobbe raskere enn det jeg mente ville være bærekraftig over tid. Dette var i en bransje der marginene hele tiden ble presset, og det var tungt arbeid som førte til slitasjeskader for dem som sto i det over tid. Det gikk opp for meg at det ville være usolidarisk om jeg som ung, frisk og sterk sommervikar, innom bare for noen uker, skulle bidra til å presse marginene sånn at det ble umulig for sliterne å stå i jobben frem til pensjonsalder.

Anonymkode: b0b07...50b

Er du spalitist i avis? Leste om akkurat denne arbeidserfaringen for flere år siden😊

Anonymkode: 3dd95...292

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Selvsagt. Men hun du siterer har aldri hevdet at en kollega som får ros er det verste som kan skje i arbeidslivet. Hvorfor lyver du?

Hun skriver i tråden «verste kollega». Jeg tror vi alle skjønner innholdet i den. Hvorfor flisespikker du? 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 timer siden):

Hun har da aldri sagt at det er det verste hun kan oppleve på en arbeidsplass, men at det er den verste kollegaen hun har/har hatt. Akkurat som spørsmålsformuleringen ber om.

Ja, jeg ser at jeg formulerte meg marginalt feilaktig i forhold til trådens tittel. 🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...