Gå til innhold

Beskriv din verste kollega!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Himmel og hav skrev (3 timer siden):

Hun som du aldri kan vite på forhånd om kommer til å være smørblid eller om hun biter deg i nesa når du møter henne. Noen dager kvitrer hun "god morgen" og andre dager får du kjeft for et eller annet, ikke alltid man en gang skjønner hva. Hun kommer også med masse kommentarer om at arbeidsmiljøet i avdelingen er fiendtlig og at vi har en lang vei å gå før vi er en sammensveiset gjeng. Problemet, og det kommer hun aldri til å skjønne, er at det er hun som skaper dette. Resten har en god tone, prater, ler, fjaser i lunsjen, ønsker hverandre både god morgen og god kveld, men når hun kommer tar alle seg i akt, for et enkelt "god helg" kan bli møtt av en fresende tirade om at det er en uting å ønske folk god helg, for det er ikke sikkert at alle kommer til å ha det. Andre ganger er hun førstemann til å ønske god helg. 

Ellers kan jeg nevne at hun som bader i parfyme heller ikke er en stor favoritt, selv om hun er et trivelig menneske. Hun har blitt bedt om å dempe parfymebruken flere ganger, men mener selv at hun bare har på bittelite og at det må gå an. En kollega må av og til hjem med migrene de dagene hun virkelig har spraya på seg, men det tror hun bare er tull. Jeg får av og til astmaanfall og må lufte på kontoret mitt om hun har vært innom. 

Ei som den første du beskriver hadde jeg også som kollega for mange år siden. Hun tronet øverst inntil jeg et annet sted fikk en ny kollega, inkompetent i sitt fag, psykopat og hun drev med seksuell trakassering mot meg. Jeg bruker egentlig ikke slike ord, men crazy bitch dekker nesten hvordan hun var. Arbeidsstedet hadde før hun kom hatt et utrolig godt miljø. På to år var det rasert fordi ledelsen da viste seg å være ekstremt konfliktsky. Jeg valgte å slutte, og et halvt år etter hadde fem til sluttet. Seks av ti sluttet pga. denne dama. Dvs. hun var vel den siste av disse som sluttet, men da tenker jeg at ledelsen hadde fått nok.

Hun jeg trodde var den verste kollegaen før dette ble etter den siste nesten som en hyggelig dame å regne 🤪

Men konfliktsky ledelse, det er nesten verre enn å ha en dårlig kollega, for i slike tilfeller bidrar ledelsen til ødeleggelse av arbeidsmiljøet og skape langt mindre trivsel eller mistrivsel.

Anonymkode: a9135...3b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun som har gjort det til en kunstart å gjøre minst mulig på jobb. Karret til seg ett av få enekontor, tilbringer dagene med å skravle med de to nest mest udugelige kollegene, skravle med venner på telefon, se Netflix og surfe på mobilen (ja, jeg sitter slik til at jeg ser og hører mye av hva hun bedriver). 

Vi har et yrke hvor manglende arbeid i sakene man har fører til potensielt stor skade på sårbare barn, og jeg kjenner til flere tilfeller av at hennes udugelighet/manglende arbeid har ført til skade. 

Av en eller annen grunn er hun fredet hos en kommunal arbeidsgiver som later til å tro at det er umulig å si opp folk, eller bare ikke gidder prosessen. Det er allment kjent at hun ikke gjør noe. Som i at hennes leder kan si ting i sjangeren "ja, vi kan jo ikke la Hilde ta den saken, her må vi ha noen som faktisk jobber." 

Anonymkode: 659b0...765

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hun som har gjort det til en kunstart å gjøre minst mulig på jobb. Karret til seg ett av få enekontor, tilbringer dagene med å skravle med de to nest mest udugelige kollegene, skravle med venner på telefon, se Netflix og surfe på mobilen (ja, jeg sitter slik til at jeg ser og hører mye av hva hun bedriver). 

Vi har et yrke hvor manglende arbeid i sakene man har fører til potensielt stor skade på sårbare barn, og jeg kjenner til flere tilfeller av at hennes udugelighet/manglende arbeid har ført til skade. 

Av en eller annen grunn er hun fredet hos en kommunal arbeidsgiver som later til å tro at det er umulig å si opp folk, eller bare ikke gidder prosessen. Det er allment kjent at hun ikke gjør noe. Som i at hennes leder kan si ting i sjangeren "ja, vi kan jo ikke la Hilde ta den saken, her må vi ha noen som faktisk jobber." 

Her tenker jeg at du har et ansvar for å melde fra, om så til politiet. Å ikke gjøre det er å ikke gjøre det du kan for å forhindre skade.

Er dere flere som vet om dette bør dere gå sammen, både til nivå over sjefen og til politiet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er jo horribelt at det ikke blir gjort noe med. Det går jo også ut over alle dere andre, for hun går jo neppe på topp. Vi har en sånn vi også, men ikke helt så ille. Vår er veldig "travel", og signaliserer det ved å alltid være sistemann til møter.

-Hvem mangler vi da?

-Mette. Hun sa hun skulle komme så fort hun kunne.

- Da starter vi møtet, så får hun komme når hun kan. 

3 minutter seinere: 

Mette ramler hesblesende inn og beklager til alle, men hun måtte bare få ferdig et eller annet først, setter seg og sukker over at hun har så skrekkelige bunker med ting som må gjøres at hun ikke vet om hun har tid til å sitte gjennom møtet. (men det har hun jo alltid)

Alle vet jo at hun i løpet av en arbeidsdag gjør under 30% av det de i tilsvarende stilling gjør. Resten av tiden går til avislesing, ukeblader, spising, brygging av te, stelle blomster, prate med folk, overtale kolleger til å ta deler av jobben hennes osv. Når hun har ferie og noen må dekke opp hennes daglige oppgaver, så er de ferdige på mellom to og tre timer, for en som da er urutinert. Hun snakker og oppfører seg allikevel som om ingen har en sånn arbeidsbyrde som henne. Hun skal egentlig gå av med pensjon neste år, og folk har jo holdt ut med tanke på det. I forrige uke snakket hun om å stå i jobben til hun ble 70...

Anonymkode: 50a71...d49

Skrevet
Syngensang skrev (11 timer siden):

Det er forskjell på å yte litt ekstra og å undergrave arbeidstid, arbeidsoppgåver og framforhandla lønn for dei gitte arbeidsoppgåvene. Å rydde når det ikkje er arbeidsoppgåve di, vil som denne reinhaldaren påpeikar, føre til at alle forventar at alle reinhaldarane ryddar, og at dei andre reinahaldarane må vaske meir enn, sidan denne kollegaen brukar tida si på å rydde. Slik eg kjenner arbeidsforholda til reinhaldarar i kommunen har dei nok å henge fingrane i om dei skal rekke over å vaske der dei skal vaske. Rydding på ein skule er lærarar og elevar sin jobb. 

Enig i dette, det er viktig å forstå. Det handler ikke om å ikke være en raus person som gjør noe for andre.

Se for dere følgende situasjon:

1 rengjører bruker tid på rydding, som ikke er oppgaven til rengjørerne, og som dermed er en oppgave som ikke måles/sjekkes/kvalitetssikres osv. osv. Det som kan skje, er at oppgavene de faktisk måles på, som de er tildelt tid til, ikke blir gjort ordentlig, som igjen vil slå negativt tilbake på alle renholderne. Den som rydder, er hyggelig og får ros av annet personale (fullt forståelig, all den tid de også er overarbeidet og veldig glad for all hjelp de får), men denne rosen betyr ikke noe for verken de andre renholderne eller for de samlede resultatene for jobben de måles på. Det er gratisjobbing. 

Synd at det skal være slik, og det virker kynisk, men sånn blir det når budsjetter kuttes og noen står med stoppeklokka og tar tiden på alt. Dette er ikke et problem på personnivå - de aller fleste ønsker å gjøre en god jobb og yte. Det er systemnivå.

Et eksempel fra min egen bransje. Det er for få personer i en avdeling. Hvis en eller flere av disse personene alltid gjør mer enn de skal og på den måten dekker over mangelen på ansatte, vil de aldri få vist ledelsen at de faktisk er for få. Og de vil mest sannsynlig ikke være tilfreds med dette aspektet av jobben sin, siden de ikke får ekstra betalt eller ros for all ekstrajobben de gjør. Hvorfor skal de jobbe gratis for et selskap som går som det suser? Skal de være lojale overfor aksjonærene som får millioner i utbytte mens de selv ikke får overtidsbetalt? Selvsagt ikke.  

Anonymkode: 4e677...44c

Skrevet

Har ei som i utgangspunktet har samme arbeidsoppgaver som meg. Etterhvert fikk hun ikke tid til bestemte oppgaver, fordi hun ikke hadde lyst. Det var de kjedeligste oppgavene. Jeg endte opp med alt, og hun med kun 1 ting. Jeg tenker kanskje hun har laget ris til egen bak på lang sikt, når vi nå er et nytt team, og hun har sittet på hjemmekontor i en evighet. Hun blir litt glemt dessverre, men det kan hun egentlig bare takke seg selv for. 

Anonymkode: 732d5...e41

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Her tenker jeg at du har et ansvar for å melde fra, om så til politiet. Å ikke gjøre det er å ikke gjøre det du kan for å forhindre skade.

Er dere flere som vet om dette bør dere gå sammen, både til nivå over sjefen og til politiet.

Politiet vil ikke foreta seg noe med dette. Det er ikke hun som skader noen, hun bare gjør en så dårlig jobb at barna utsettes for skade fra andre - som vår etat skulle bidratt til å forhindre. 

Jeg, og flere andre, har varslet i alle riktige kanaler. Det er bare en kommunal kultur for å ikke ta tak i slikt. Hun har fått ny leder nå, jeg håper på en endring, men vi får se. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

I noen yrker er ressursene skåret helt inn til benet. De ansatte har knapt til å gjøre de oppgavene man MÅ, man rekker kanskje ikke pause og det er liten tid til feks å gå på do.

Da blir det også vanskelig å gjøre noe ekstra. Og enda vanskeligere blir det dersom en ansatt faktisk gjør helt andre ting enn det som egentlig er arbeidsoppgavene. 

For mange høres sikkert det helt snodig ut. Men slik er arbeidshverdagen for ganske mange

Anonymkode: ecc9e...38b

Men tydeligvis er det ikke hverdagen for den personen som ble omtalt her, hun hadde visst tid til å rydde også. Eksempelet er følgelig ugyldig. 

Anonymkode: 1b4c8...7ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Enig i dette, det er viktig å forstå. Det handler ikke om å ikke være en raus person som gjør noe for andre.

1 rengjører bruker tid på rydding, som ikke er oppgaven til rengjørerne, og som dermed er en oppgave som ikke måles/sjekkes/kvalitetssikres osv. osv. Det som kan skje, er at oppgavene de faktisk måles på, som de er tildelt tid til, ikke blir gjort ordentlig, som igjen vil slå negativt tilbake på alle renholderne. Den som rydder, er hyggelig og får ros av annet personale (fullt forståelig, all den tid de også er overarbeidet og veldig glad for all hjelp de får), men denne rosen betyr ikke noe for verken de andre renholderne eller for de samlede resultatene for jobben de måles på. Det er gratisjobbing. 

Synd at det skal være slik, og det virker kynisk, men sånn blir det når budsjetter kuttes og noen står med stoppeklokka og tar tiden på alt. Dette er ikke et problem på personnivå - de aller fleste ønsker å gjøre en god jobb og yte. Det er systemnivå.

Et eksempel fra min egen bransje. Det er for få personer i en avdeling. Hvis en eller flere av disse personene alltid gjør mer enn de skal og på den måten dekker over mangelen på ansatte, vil de aldri få vist ledelsen at de faktisk er for få. Og de vil mest sannsynlig ikke være tilfreds med dette aspektet av jobben sin, siden de ikke får ekstra betalt eller ros for all ekstrajobben de gjør. Hvorfor skal de jobbe gratis for et selskap som går som det suser? Skal de være lojale overfor aksjonærene som får millioner i utbytte mens de selv ikke får overtidsbetalt? Selvsagt ikke.  

Å Jesus. Men det var ikke feil utmålt tid vedkommende klaget på, det var at personen fikk skryt for å gjøre for mye.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Politiet vil ikke foreta seg noe med dette. Det er ikke hun som skader noen, hun bare gjør en så dårlig jobb at barna utsettes for skade fra andre - som vår etat skulle bidratt til å forhindre. 

Jeg, og flere andre, har varslet i alle riktige kanaler. Det er bare en kommunal kultur for å ikke ta tak i slikt. Hun har fått ny leder nå, jeg håper på en endring, men vi får se. 

Hun blir sikkert selv leder, da. Det er jo sånn man jobber i det offentlige; sparker folk oppover. 

Skrevet

Dette er faktisk viktig og sant, og vi skal være litt forsiktige med å kritisere folk i sliteryrker for at man ikke liker at kolleger overpresterer og skaper en arbeidssituasjon som ikke er bærekraftig på sikt. Her høres det jo også ut som problemet er nedskjæringer, som gjør at dette faller utenfor arbeidsoppgavene. Et eksempel fra min egen erfaring: Da jeg var student var jeg sommervikar i et typisk "på gølvet" lavlønnsyrke. Jeg var ung og frisk og ivrig etter å gjøre et godt inntrykk, så jeg fikk unna arbeidet raskere enn planen som var satt opp. Da fikk jeg tilsnakk av en rutinert kollega i 60-åra, som sa at det var fint å gjøre en effektiv jobb, men at det også var viktig å ikke "bryte akkorden". Hun oppfordret meg til å ta de vanlige pausene, og ikke jobbe raskere enn det jeg mente ville være bærekraftig over tid. Dette var i en bransje der marginene hele tiden ble presset, og det var tungt arbeid som førte til slitasjeskader for dem som sto i det over tid. Det gikk opp for meg at det ville være usolidarisk om jeg som ung, frisk og sterk sommervikar, innom bare for noen uker, skulle bidra til å presse marginene sånn at det ble umulig for sliterne å stå i jobben frem til pensjonsalder.

Anonymkode: b0b07...50b

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Å Jesus. Men det var ikke feil utmålt tid vedkommende klaget på, det var at personen fikk skryt for å gjøre for mye.

"Vi er renholdere på skole. Vi ble kraftig redusert for noen år siden. Fikk beskjed at vi skal kun vaske. Ikke rydde. Men hun rydder hele tiden og får skryt av lærerne. Vi andre gjør jobben våres også.."

Ikke enig. Problemet her tydelig at de andre står på og gjør jobben sin i en presset situasjon, mens det kun er hun som gjør ting de egentlig ikke har tid til, som får positive tilbakemeldinger. Det er selvsagt snilt av denne damen å rydde, men det går ut over alle at hun bruker tid på noe som egentlig ikke er deres ansvar. Skjønner at kollegaene hennes synes det er problematisk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor skal hun gjøre jobben til andre? I stedet for å skryte, burde lærerene rydde selv.

Anonymkode: cde0d...b4a

Strengt tatt er det de som roter som skal rydde. Men siden det ikke alltid blir gjort, må noen andre gjøre det. Jeg tar ofte med meg litt, det gjør renholdere på jobb også. Godt at hi drar samme lass, samme vei, da blir jobben triveligere for alle. 

Tror ikke jeg har noen ille kollegaer akkurat nå, men jeg har jobbet med en leder som baksnakket sine ansatte og deres sykdomsplager til noen utvalgte. Det er ikke greit. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

"Vi er renholdere på skole. Vi ble kraftig redusert for noen år siden. Fikk beskjed at vi skal kun vaske. Ikke rydde. Men hun rydder hele tiden og får skryt av lærerne. Vi andre gjør jobben våres også.."

Ikke enig. Problemet her tydelig at de andre står på og gjør jobben sin i en presset situasjon, mens det kun er hun som gjør ting de egentlig ikke har tid til, som får positive tilbakemeldinger. Det er selvsagt snilt av denne damen å rydde, men det går ut over alle at hun bruker tid på noe som egentlig ikke er deres ansvar. Skjønner at kollegaene hennes synes det er problematisk.

Hva vet du om hun har tid eller ikke? Hun tar seg vel tid, da. Enten jobber hun gratis, eller hun jobber raskere. Det gjør henne ikke til «verste kollega». 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hva vet du om hun har tid eller ikke? Hun tar seg vel tid, da. Enten jobber hun gratis, eller hun jobber raskere. Det gjør henne ikke til «verste kollega». 

Du synes kanskje ikke hun er en dårlig kollega, men det synes tydeligvis den som svarte dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Hvem er denne personens verste kollega da? 

Anonymkode: ab28b...8be

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvem er denne personens verste kollega da? 

Anonymkode: ab28b...8be

En som later seg og lar de andre vaske, ville jeg ha trodd.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Dette er faktisk viktig og sant, og vi skal være litt forsiktige med å kritisere folk i sliteryrker for at man ikke liker at kolleger overpresterer og skaper en arbeidssituasjon som ikke er bærekraftig på sikt. Her høres det jo også ut som problemet er nedskjæringer, som gjør at dette faller utenfor arbeidsoppgavene. Et eksempel fra min egen erfaring: Da jeg var student var jeg sommervikar i et typisk "på gølvet" lavlønnsyrke. Jeg var ung og frisk og ivrig etter å gjøre et godt inntrykk, så jeg fikk unna arbeidet raskere enn planen som var satt opp. Da fikk jeg tilsnakk av en rutinert kollega i 60-åra, som sa at det var fint å gjøre en effektiv jobb, men at det også var viktig å ikke "bryte akkorden". Hun oppfordret meg til å ta de vanlige pausene, og ikke jobbe raskere enn det jeg mente ville være bærekraftig over tid. Dette var i en bransje der marginene hele tiden ble presset, og det var tungt arbeid som førte til slitasjeskader for dem som sto i det over tid. Det gikk opp for meg at det ville være usolidarisk om jeg som ung, frisk og sterk sommervikar, innom bare for noen uker, skulle bidra til å presse marginene sånn at det ble umulig for sliterne å stå i jobben frem til pensjonsalder.

Anonymkode: b0b07...50b

Alvorlig talt! Du mener du skal jekke deg ned på personer som underpresterer sitt nivå? 

Anonymkode: ca62d...0ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Alvorlig talt! Du mener du skal jekke deg ned på personer som underpresterer sitt nivå? 

Nei. Det var nok ikke det hun mente i det hele tatt. Jeg foreslår at du leser gjennom én gang til, sakte, og prøver å forstå hva som faktisk står der 🙄

Anonymkode: 16c29...7c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

En som later seg og lar de andre vaske, ville jeg ha trodd.

Hva er forskjellen på å late seg og la andre vaske, kontra å gjøre arbeidsoppgaver man ikke skal og la de andre vaske? 

Anonymkode: f8d70...ffd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva er forskjellen på å late seg og la andre vaske, kontra å gjøre arbeidsoppgaver man ikke skal og la de andre vaske? 

Man skaper et godt miljø for de andre ansatte? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Man skaper et godt miljø for de andre ansatte? 

Det er nok riktig. Men, ikke for sine egne kolleger. De får samme ekstrabyrden.

Skrevet

Min verste akkurat nå, en som glemmer at han har på kamera i teamsmøter. Eller han glemmer at han i det hele tatt er på jobb tror jeg. Han sitter ihvertfall i underbuksa, og det er jo greit det helt til du skal reise deg opp. Eller klø deg på leggen så alle ser de hårete beina. Han har også en gang klippet tånegler, atpåtil i et kundemøte 🤢

Anonymkode: b7e1d...bfb

Skrevet

Alvorlig talt! Har du tungt for det?

Anonymkode: 6be2e...6c8

Skrevet
On 12/20/2021 at 6:05 PM, Anonym bruker said:

Min er kvinne 55. Migrene og vondter. Må ta det veldig mye med ro i arbeidslivet, men privat greier hun imponerende mye. Hun snakker negativt om arbeidsplassen vår på bygda og forteller om lite forståelsesfulle kollegaer og sjef, når sannheten er at alle andre må ta ekstraoppgaver fordi hun ikke gjør jobben sin. Arg!

Anonymkode: 388ce...6a9

er noen jeg misliker, men snakker ikke dritt om kollgaene mine

Anonymkode: ebb92...941

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...