Gå til innhold

Beskriv din verste kollega!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min er kvinne 55. Migrene og vondter. Må ta det veldig mye med ro i arbeidslivet, men privat greier hun imponerende mye. Hun snakker negativt om arbeidsplassen vår på bygda og forteller om lite forståelsesfulle kollegaer og sjef, når sannheten er at alle andre må ta ekstraoppgaver fordi hun ikke gjør jobben sin. Arg!

Anonymkode: 388ce...6a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min øverste leder. Påståelig og hånlig, aldri ros å få, men pirker på absolutt alle småtterier. 

Anonymkode: c4e95...8e0

Skrevet

Har et par kollegaer som tar absolutt alt personlig, og som kritikk. Det er vanskelig å gi gode tilbakemeldinger selv når de etterspør det, for de blir såret og sykmelder seg om ikke tilbakemeldingene er ren ros. Dersom det blir tatt opp generelle ting i hele personalgruppa som vi kan bli bedre på, så føler disse to at kritikken er rettet mot dem personlig. De klarer heller ikke ta innover seg kritikken, for dette er rene personangrep i deres øyne🥵

Skrevet

Min kollega gjør mye som ikke er hennes jobb. Vi er renholdere på skole. Vi ble kraftig redusert for noen år siden. Fikk beskjed at vi skal kun vaske. Ikke rydde. Men hun rydder hele tiden og får skryt av lærerne. Vi andre gjør jobben våres også.. 

Anonymkode: 5fb8f...387

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Min kollega gjør mye som ikke er hennes jobb. Vi er renholdere på skole. Vi ble kraftig redusert for noen år siden. Fikk beskjed at vi skal kun vaske. Ikke rydde. Men hun rydder hele tiden og får skryt av lærerne. Vi andre gjør jobben våres også.. 

For en dødssynd i arbeidslivet! Å yte litt ekstra 🤣 Ofte er det slik at de som strekker seg litt lenger ofte får mer skryt enn dem som gjør akkurat det de må. Rart med det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

😂😂😂 Huffa meg. Yter hun litt ekstraservice? Nei og nei liksom. Stiller dere andre i dårlig lys. 

Anonymkode: 705d4...deb

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

For en forferdelig kollega! 

Anonymkode: f5bac...2a4

Skrevet
HeiteH skrev (52 minutter siden):

For en dødssynd i arbeidslivet! Å yte litt ekstra 🤣 Ofte er det slik at de som strekker seg litt lenger ofte får mer skryt enn dem som gjør akkurat det de må. Rart med det.

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

😂😂😂 Huffa meg. Yter hun litt ekstraservice? Nei og nei liksom. Stiller dere andre i dårlig lys. 

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

For en forferdelig kollega! 

Anonymkode: f5bac...2a4

Ulempen med «å yte litt ekstra» er at når hun brenner seg ut så vil resten få klager fordi de bare gjør jobben sin. I tillegg kan det bli lagt merke til av de som deler ut pengene, og de sier at bemanningen er for god siden de rekker dette. Og det er slettes ikke sikkert at arbeidstiden egentlig strekker til både det og det andre som må gjøres.

Skrevet

Jobbet med en kvinne som var psykopat. Og det var bare oss to på kontoret. Orker ikke å utbrodere, men satt med klump i magen hver morgen hun kom, for jeg visste ikke hvilket humør hun var i. Hun var i konflikt med absolutt alle, men jeg kunne ikke gjøre noe i fare for å havne i unåde hos henne da vi var nødt til å samarbeide, så var fylt opp av svelget kameler til slutt. Hadde sjef i en annen del av landet som ikke tok seg av personalsaker🙄HR var heller ikke mye til hjelp…

Anonymkode: 4543e...9a0

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (27 minutter siden):

Ulempen med «å yte litt ekstra» er at når hun brenner seg ut så vil resten få klager fordi de bare gjør jobben sin. I tillegg kan det bli lagt merke til av de som deler ut pengene, og de sier at bemanningen er for god siden de rekker dette. Og det er slettes ikke sikkert at arbeidstiden egentlig strekker til både det og det andre som må gjøres.

Så du mener virkelig at man bare skal yte akkurat det som er kravet? Noen mennesker strekker seg (heldigvis) lenger. Nok av underytere, så en storprodusent eller to gjør neppe at bemanningen reduseres. At storprodusentene blir sett og anerkjent skulle bare mangle! Heia alle som yter det lille ekstra! Dere gjør verden til et bedre sted!

Skrevet

Den som alltid er sykemeldt i feriene slik at vi andre alltid må jobbe og ikke får brukt avspasering eller ferie i noen av dagene. Maxer ut alt av sykebarn dager og egenmeldinger. Gjentas hvert år. 

Anonymkode: ef8e5...9d6

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (46 minutter siden):

Herlighet! Det er så smålig det der. «Brenner seg ut»?! Noen har rett og slett mer kapasitet enn andre, noen er raskere enn andre, og noen gidder bare mer enn andre. 

Akkurat dette gjorde at jeg sluttet i skoleverket for noen år tilbake. Jeg fikk også beskjed om at jeg satte de andre lærerne i et dårlig lys fordi jeg lagde motiverende og gode undervisningsopplegg, og gjerne gav det lille ekstra. Og man lurer på hvorfor de gode lærerne forsvinner ut av skolen. Nei, si det… 🙄 

Anonymkode: f9ed3...8ef

Skrevet

Åpent kontorlandskap, og min nærmeste kollega (eldre kvinne) babler i et jævla kjør til meg ("Se her, Gunn-Hildur" (ikke mitt virkelige navn), "Hører du etter, Gunn-Hildur?") Jeg teller ned til pensjonsalderen. Altså min... 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden):

Når hun brenner seg ut? Av å rydde? Ærlig talt. Hva er det for en gjeng arbeidsskye lite serviceinnstilte folk her inne?

Skrevet

Hun som du aldri kan vite på forhånd om kommer til å være smørblid eller om hun biter deg i nesa når du møter henne. Noen dager kvitrer hun "god morgen" og andre dager får du kjeft for et eller annet, ikke alltid man en gang skjønner hva. Hun kommer også med masse kommentarer om at arbeidsmiljøet i avdelingen er fiendtlig og at vi har en lang vei å gå før vi er en sammensveiset gjeng. Problemet, og det kommer hun aldri til å skjønne, er at det er hun som skaper dette. Resten har en god tone, prater, ler, fjaser i lunsjen, ønsker hverandre både god morgen og god kveld, men når hun kommer tar alle seg i akt, for et enkelt "god helg" kan bli møtt av en fresende tirade om at det er en uting å ønske folk god helg, for det er ikke sikkert at alle kommer til å ha det. Andre ganger er hun førstemann til å ønske god helg. 

Ellers kan jeg nevne at hun som bader i parfyme heller ikke er en stor favoritt, selv om hun er et trivelig menneske. Hun har blitt bedt om å dempe parfymebruken flere ganger, men mener selv at hun bare har på bittelite og at det må gå an. En kollega må av og til hjem med migrene de dagene hun virkelig har spraya på seg, men det tror hun bare er tull. Jeg får av og til astmaanfall og må lufte på kontoret mitt om hun har vært innom. 

Skrevet
HeiteH skrev (53 minutter siden):

Så du mener virkelig at man bare skal yte akkurat det som er kravet? Noen mennesker strekker seg (heldigvis) lenger. Nok av underytere, så en storprodusent eller to gjør neppe at bemanningen reduseres. At storprodusentene blir sett og anerkjent skulle bare mangle! Heia alle som yter det lille ekstra! Dere gjør verden til et bedre sted!

I noen yrker er ressursene skåret helt inn til benet. De ansatte har knapt til å gjøre de oppgavene man MÅ, man rekker kanskje ikke pause og det er liten tid til feks å gå på do.

Da blir det også vanskelig å gjøre noe ekstra. Og enda vanskeligere blir det dersom en ansatt faktisk gjør helt andre ting enn det som egentlig er arbeidsoppgavene. 

For mange høres sikkert det helt snodig ut. Men slik er arbeidshverdagen for ganske mange

Anonymkode: ecc9e...38b

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

I noen yrker er ressursene skåret helt inn til benet. De ansatte har knapt til å gjøre de oppgavene man MÅ, man rekker kanskje ikke pause og det er liten tid til feks å gå på do.

Da blir det også vanskelig å gjøre noe ekstra. Og enda vanskeligere blir det dersom en ansatt faktisk gjør helt andre ting enn det som egentlig er arbeidsoppgavene. 

For mange høres sikkert det helt snodig ut. Men slik er arbeidshverdagen for ganske mange

Anonymkode: ecc9e...38b

Det er jo ikke snakk om å gjøre andre ting, men noe i tillegg til det man skal gjøre. Det du beskriver er jo folk som ikke gjør jobben sin. 

Anonymkode: f9ed3...8ef

Skrevet
Himmel og hav skrev (47 minutter siden):

Hun som du aldri kan vite på forhånd om kommer til å være smørblid eller om hun biter deg i nesa når du møter henne. Noen dager kvitrer hun "god morgen" og andre dager får du kjeft for et eller annet, ikke alltid man en gang skjønner hva. Hun kommer også med masse kommentarer om at arbeidsmiljøet i avdelingen er fiendtlig og at vi har en lang vei å gå før vi er en sammensveiset gjeng. Problemet, og det kommer hun aldri til å skjønne, er at det er hun som skaper dette. Resten har en god tone, prater, ler, fjaser i lunsjen, ønsker hverandre både god morgen og god kveld, men når hun kommer tar alle seg i akt, for et enkelt "god helg" kan bli møtt av en fresende tirade om at det er en uting å ønske folk god helg, for det er ikke sikkert at alle kommer til å ha det. Andre ganger er hun førstemann til å ønske god helg. 

Ellers kan jeg nevne at hun som bader i parfyme heller ikke er en stor favoritt, selv om hun er et trivelig menneske. Hun har blitt bedt om å dempe parfymebruken flere ganger, men mener selv at hun bare har på bittelite og at det må gå an. En kollega må av og til hjem med migrene de dagene hun virkelig har spraya på seg, men det tror hun bare er tull. Jeg får av og til astmaanfall og må lufte på kontoret mitt om hun har vært innom. 

Jobber vi samme sted? 😂 Hun første du skriver om har jeg på jobben min også! Det er så gale at folk gruer seg for å komme på jobb hvis de vet at de skal sitte på kontor med henne den dagen

Anonymkode: 06197...2f1

Skrevet
HeiteH skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal hun gjøre jobben til andre? I stedet for å skryte, burde lærerene rydde selv.

Anonymkode: cde0d...b4a

Skrevet

Det er hun som babler i ett bankende kjør og er livredd for alle endringer. Alt var bedre før og resultatmåling er et overgrep. Kvalitet er nemlig mye viktigere. Problemet er bare at hun leverer minst av alle i tillegg til at kvaliteten er den dårligste. Hun prioriterer oppgaver etter eget forgodtbefinnende, for hennes «faglige skjønn» trumfer alle andres. Nevnte jeg at hun babler?

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor skal hun gjøre jobben til andre? I stedet for å skryte, burde lærerene rydde selv.

Anonymkode: cde0d...b4a

Gjør du aldri noe noen andre burde gjort? Det gjør jeg titt og ofte. Jammen hender det at noen gjør det samme for meg også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Min er kvinne 55. Migrene og vondter. Må ta det veldig mye med ro i arbeidslivet, men privat greier hun imponerende mye. Hun snakker negativt om arbeidsplassen vår på bygda og forteller om lite forståelsesfulle kollegaer og sjef, når sannheten er at alle andre må ta ekstraoppgaver fordi hun ikke gjør jobben sin. Arg!

Anonymkode: 388ce...6a9

Litt i samme gate som min det, bare trekk fra ca 10 år på alderen. Det var ikke måte på helseutfordringer alle skulle forstå seg på, magisk nok startet det så klart omtrent på dagen etter prøvetiden var over. Influensa 3 ganger i året, stadig på randen av skilsmisse, tror de «gikk fra hverandre» 4 ganger i løpet av den tiden vi jobbet sammen. Kom på kant med alle. Du kunne være sikker på at oppgavene du ble kastet inn i, selvfølgelig alltid rett før en frist, var halvveis utført og du fikk mye ekstraarbeid fordi mye ikke var gjort når det skulle og rutinene vi skal holde oss til for å unngå dette, ikke var fulgt. 

Verste var offerrollen. Når hun kom tilbake fra nok en sykmelding, nåde deg om du var opptatt eller stresset med noe, slik at du ikke rakk å gi den obligatoriske, forventede oppmerksomheten. Da var det hulking og beskyldninger i gjerne en time eller to. Hun klarte til og med få ene kollegaen min til å miste det helt, enda hun er noe av det rauseste jeg har møtt på to bein. Hun kom med alskens mulige rare beskyldinger når du minst ventet det.

Herregud, det er så deilig å kunne si hun er en ekskollega 😅Livet ble veldig mye enklere når hun sluttet.  

Anonymkode: 94419...f66

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

De renholderne jeg kjenner har dessverre ikke tid til å gjøre pålagt renhold godt nok. Så det går nok ut over de andre at hun gjør noe annet (eller «mer») enn hun skal.  For da må alle andre vaske fortere. Kanskje med dårligere resultat. Selv om de er lojale og gjør mer enn de skal! 

Anonymkode: 4cc30...c6b

Skrevet
HeiteH skrev (3 timer siden):

Det er forskjell på å yte litt ekstra og å undergrave arbeidstid, arbeidsoppgåver og framforhandla lønn for dei gitte arbeidsoppgåvene. Å rydde når det ikkje er arbeidsoppgåve di, vil som denne reinhaldaren påpeikar, føre til at alle forventar at alle reinhaldarane ryddar, og at dei andre reinahaldarane må vaske meir enn, sidan denne kollegaen brukar tida si på å rydde. Slik eg kjenner arbeidsforholda til reinhaldarar i kommunen har dei nok å henge fingrane i om dei skal rekke over å vaske der dei skal vaske. Rydding på ein skule er lærarar og elevar sin jobb. 

Skrevet

I starten av min sykepleiekarriere jobbet jeg på sengepost. Jobbet med ei som aldri kunne gjøre noe. Eller, hun likte å prate med pasientene da men det var vel det. Hun snakket dårlig norsk til tross fir å ha bodd i landet i 30 år. Jeg brukte mye tid på å rette opp etter henne, hun misforsto ofte pasientene. Hun hadde vond skulder så hun kunne ikke stelle, forflytte pasienter, ikke kunne hun vaske menn. Hun hadde problemer med å ta i mot matbestilling fordi hun ikke forsto hva pasientene sa. Var det allergier turte jeg ikke sende inn denne dama, plutselig ga hun folk noe de ikle tålte. Hun lagde bare merarbeid å jobbet i minus 10km/t.  Hjelpes. 

Anonymkode: 7b3db...366

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...