Gå til innhold

Hvorfor har så mange østlandske barn vansker med å si "L"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har to barn på 7 og 6 år. Den eldste har tykk L. Helt ærlig blør ørene mine litt når jeg hører det, å jeg prøver å rette opp i det. Det høres ut som om han er fra Fredrikstad, å den dialekten er ikke rålekker. Vi merket det mer når vi fikk ett barn til, Albert. NRKs julekalender har mange barn med tykk L selv om de ikke har dialekt som tilsvarer at de skulle hatt det.. Hører mer og mer av det her på Østlandet. 

Anonymkode: 072c0...f05

Østfold L og tjukk L er ikke det samme. 

Skrevet (endret)

Bisarrt med en hel tråd om L-lyd der folk tror de vet hva tjukk L er. Tjukk L er en retrofleks lyd, baktunga er hevet og tungespissen slår foran i munnen bak tennene. Det er den som kan brukes i FÆL og HÆL, og i KÅL og MÅL (og også i ord som GÅRD og GJERDE, for eksempel, så KÅL kan rime på  GÅRD) i mange østnorske dialekter - også i Fredrikstad.

Fredrikstad-L er noe annet, det er en apikal L dannet lenger fremme med tungespissen. Hos alle andre enn de som naturlig har den i dialekt er den stygg og pueril og bør plukkes av unger akkurat som feilbruk av sj-lyd i ord som har kj.

Endret av sug lut
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mener du bergensere som ikke kan si "jenta" har en talefeil?

Anonymkode: 80c7b...3bb

Jeg kommenterte vel strengt tatt at det er stikk motsatt. Jenta er i bruk når man bruker hunkjønnsord i bokmål, det gjør man ikke i Bergen. 

Anonymkode: 1b0b6...8ed

Skrevet

Bergensere uttaler jo R' en feil. Riktig R brukes tunga og ikke skarring fra halsen. 

Anonymkode: 6235d...cc2

Jeg skjønner at du sikkert prøver å provosere, men du ender bare opp med å framstå som kunnskapsløs og dum. For det første brukes tungen i skarre-r også, og for det andre er skarre-r svært utbredt i mange land. Å ikke kunne si r rett, er om man f.eks. lager en l-lyd i stedet.

Skrevet
sug lut skrev (9 minutter siden):

Bisarrt med en hel tråd om L-lyd der folk tror de vet hva tjukk L er. Tjukk L er en retrofleks lyd, baktunga er hevet og tungespissen slår foran i munnen bak tennene. Det er den som kan brukes i FÆL og HÆL, og i KÅL og MÅL (og også i ord som GÅRD og GJERDE, for eksempel, så KÅL kan rime på  GÅRD) i mange østnorske dialekter - også i Fredrikstad.

Fredrikstad-L er noe annet, det er en apikal L dannet lenger fremme med tungespissen. Hos alle andre enn de som naturlig har den i dialekt er den stygg og pueril og bør plukkes av unger akkurat som feilbruk av sj-lyd i ord som har kj.

Mente du en apekatt-L?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men 'R' kan dere ikke si....

Anonymkode: f6588...fb6

Så voksent. En bergenser spør om et taletrekk hos østlandske barn, og du parerer med dette… blir du ikke engang litt flau?

Selv er jeg fra Oslo, og ja, det er fullstendig krise med denne Østfold L-en som brer om seg hos barn og unge. Det høres faktisk ut som en talefeil.

Anonymkode: e5394...2c3

Skrevet

Mente du en apekatt-L?

Eh - nei? Hvorfor skulle jeg det? Jeg mener en apikal L. Dvs en L dannet i stor grad med tungespiss (apex).

Skrevet
sug lut skrev (15 minutter siden):

Eh - nei? Hvorfor skulle jeg det? Jeg mener en apikal L. Dvs en L dannet i stor grad med tungespiss (apex).

Men er i "L" i "ball" og "aldri" tjukk L? Har jeg alltid trodd.

Anonymkode: 9279c...dc3

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Samtidig, i Bergen sliter de med å si "jenta"...

Hva har det med hi sitt innlegg å gjøre? Ble du kanskje krenket og reagerte på et barns vis, med ‘men dere da, dere kan ikke engang si ….(sett inn det som passer)’

Ikke utbredt her jeg bor egentlig. Tror det er mer en trend enn problemer med å uttale det da. Språket er i utvikling. 
Jeg lurer på hvorfor bergenserne roper og spytter når de prater jeg. De burde jo gå med munnbind når covid er ferdig også de. 😊

Anonymkode: 80254...07c

Hvorfor lurer du på dette i en tråd om tykk L på Østlandet? 

Men 'R' kan dere ikke si....

Anonymkode: f6588...fb6

Hvem kan ikke si ‘R’? 

Dialekter er vel tillatt i talespråk. Hvorfor snakker ikke barn fra Bergen østlandsdialekt når de snakker?

Anonymkode: bc707...1c8

Atte, hva?

Bergensere uttaler jo R' en feil. Riktig R brukes tunga og ikke skarring fra halsen. 

Anonymkode: 6235d...cc2

Jeg tror du må tenke den tanken din én gang til. Den kom nok ganske feil ut?

Anonymkode: e65ad...34e

Skrevet

Jeg tror nesten hver eneste unge har begynt med øØstfold-l her jeg bor (Romerike). I tillegg er det jo på alle barne-tv-seriene. Jeg tviler på at det er mulig å reversere det faktisk, da har jeg mer håp for kj-lyden.

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Men er i "L" i "ball" og "aldri" tjukk L? Har jeg alltid trodd.

LEKE og SVELE er lys L, som i Fredrikstad-L. Den er apikal.

BALL og ALDRI er aldri tjukke L-er. De er derimot stort sett det vi kaller mørk L-lyd, bortsett fra at i området Fredrikstad kan man lage dem lyse, som i LEKE, det er da vi andre østlendinger reagerer.  Den lyse Fredrikstad-L er den som har spredt seg. Denne mørke, i BALL, er altså mørk og ikke tjukk, den heter laminal L og er i kald, sval, aldri, halvveis...

Så er det den tjukke, som du kan (men ikke må) finne i STØL, FÆL, HARDHAUS i mange dialekter. Den er retrofleks.

Endret av sug lut
Skrevet

Det er forskjell på dialekter og talefeil. Det trodde jeg faktisk alle voksne visste, men tydeligvis ikke.

Flere blir dummere å klarer ikke prate eller skrive skikkelig. Det ser du her på forumet også, hvor mye feil det er blandt enkelte. Jeg for min del sliter med og/å. 

Anonymkode: dfc58...a59

Skrevet
sug lut skrev (53 minutter siden):

BALL og ALDRI er aldri tjukke L-er. De er derimot stort sett det vi kaller mørk L-lyd, bortsett fra at i området Fredrikstad kan man lage dem lyse, som i LEKE, det er da vi andre østlendinger reagerer.  Den lyse Fredrikstad-L er den som har spredt seg. Denne mørke, i BALL, er altså mørk og ikke tjukk, den heter laminal L og er i kald, sval, aldri, halvveis...

Så er det den tjukke, som du kan (men ikke må) finne i STØL, FÆL, HARDHAUS i mange dialekter. Den er retrofleks.

Skjønner at dette er komplisert! Takk for oppklaring ☺️

Skrevet

Språkfolk mener det er normal språkutvikling, jeg mener det er latskap og talefeil. Min sønn rettes på om det skulle komme feil /l/ eller /kj/ lyder når han snakker. Hører mange rundt oss (bor i Buskerud) bruker feil /l/. 

Jeg satt meg ned med sønnen og fikk han til å kjenne godt etter hvordan han bruker tunga og former munnen på de forskjellige lydene. 

Mamma og broder'n hører ikke forskjell på bønner og bønder. De uttaler det likt og spiser stadig bønder til frokost 😅 

Anonymkode: 98bb5...056

Skrevet
sug lut skrev (På 20.12.2021 den 14.50):

Dette bør plukkes av, ja. 
På lingvistikk-studiet kalte vi disse to L-lydene enten mørk og lys L, eller dental og alveolar: dental er tungespissen mot tenna, alveolar er tungespissen mot alveolum, altså den «ganekanten» som er bak tenna. Og alle nordmenn bruker jo egentlig begge, vi har gjerne alveolar L i starten av et ord (løs, lat, lyve), men dental midt i eller på slutten av ordet (alle, ball, golf, male). 

Når man så bytter om på dem, gjenkjenner vi lyden som L, men den låter «feil». (Her vi bor har man palatal L i mange av de aktuelle ordene, så vi kommer neppe til å merke det store innrykket av lys L der det skal være mørk L. Men jeg grøsser på ryggen når jeg ser julekalenderen - den er satt i 1910 og ungene snakker slang fra 2021…) 

Anonymkode: 61af0...930

Skrevet
sug lut skrev (På 20.12.2021 den 16.38):

Gøy at du svarer skikkelig, og ikke bare lirer av deg fornærmelser. Takk for god forklaring. 👍

Anonymkode: 6ddc7...d70

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 20.12.2021 den 12.59):

Interessant! Kanskje det rett og slett er språkutvikling? 🤔

Ja er en språkutvikling.  Var om på tv for noen år siden.

Anonymkode: ffc4b...a08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...