Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #1 Skrevet 20. desember 2021 Dette er ikke for å være bedreviter, jeg bare lurer oppriktig. Jeg er fra Bergen, og her har vi ikke tjukk L, men jeg hører at mange østlandske barn på TV sliter med ord som feks "aldri", "alltid" og "ball". Har dette noe som har blitt mer utbredt i det siste? Anonymkode: 9279c...dc3
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #2 Skrevet 20. desember 2021 Samtidig, i Bergen sliter de med å si "jenta"... Anonymkode: 80c7b...3bb
the amazing spidermamma Skrevet 20. desember 2021 #3 Skrevet 20. desember 2021 Har ikke hørt dette før, hvilken lyd bruker de i stedet?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #4 Skrevet 20. desember 2021 Ikke utbredt her jeg bor egentlig. Tror det er mer en trend enn problemer med å uttale det da. Språket er i utvikling. Jeg lurer på hvorfor bergenserne roper og spytter når de prater jeg. De burde jo gå med munnbind når covid er ferdig også de. 😊 Anonymkode: 80254...07c
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #5 Skrevet 20. desember 2021 Men 'R' kan dere ikke si.... Anonymkode: f6588...fb6
hysterika Skrevet 20. desember 2021 #6 Skrevet 20. desember 2021 Hvilken lyd sier de i stedet? Jeg har ikke lagt merke til dette.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #7 Skrevet 20. desember 2021 Ja, det er riktig at "østfold l-en" har spredte seg til større deler av Østlandet, dessverre: https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/den-sakalte-ostfold-l-en-/ Anonymkode: 1739b...f11
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #8 Skrevet 20. desember 2021 Litt overrasket over at dere ikke har hørt dette? Ser man julekalenderen hører man det i omtrent hver episode? Jeg vet ikke helt om jeg klarer å forklare det.. tror de på en måte har tungen litt lengre fremme i munnen enn når voksne sier feks ball med tjukk L. Anonymkode: 9279c...dc3
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #9 Skrevet 20. desember 2021 Dialekter er vel tillatt i talespråk. Hvorfor snakker ikke barn fra Bergen østlandsdialekt når de snakker? Anonymkode: bc707...1c8
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #10 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er riktig at "østfold l-en" har spredte seg til større deler av Østlandet, dessverre: https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/den-sakalte-ostfold-l-en-/ Anonymkode: 1739b...f11 Interessant! Kanskje det rett og slett er språkutvikling? 🤔 Anonymkode: 9279c...dc3
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #11 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Samtidig, i Bergen sliter de med å si "jenta"... Anonymkode: 80c7b...3bb Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Men 'R' kan dere ikke si.... Anonymkode: f6588...fb6 Det er forskjell på dialekter og talefeil. Det trodde jeg faktisk alle voksne visste, men tydeligvis ikke. Anonymkode: 1b0b6...8ed
☆☆☆ Skrevet 20. desember 2021 #12 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er forskjell på dialekter og talefeil. Det trodde jeg faktisk alle voksne visste, men tydeligvis ikke. Anonymkode: 1b0b6...8ed Men er tjukk L talefeil? I så fall er vel skarre-r det også?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #13 Skrevet 20. desember 2021 ☆☆☆ skrev (Akkurat nå): Men er tjukk L talefeil? I så fall er vel skarre-r det også? Nå var det ikke akkurat det HI skrev, var det vel? Anonymkode: 1b0b6...8ed
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #14 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er forskjell på dialekter og talefeil. Det trodde jeg faktisk alle voksne visste, men tydeligvis ikke. Anonymkode: 1b0b6...8ed Mener du bergensere som ikke kan si "jenta" har en talefeil? Anonymkode: 80c7b...3bb
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #15 Skrevet 20. desember 2021 Bergensere uttaler jo R' en feil. Riktig R brukes tunga og ikke skarring fra halsen. Anonymkode: 6235d...cc2
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #16 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Ja, det er riktig at "østfold l-en" har spredte seg til større deler av Østlandet, dessverre: https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/den-sakalte-ostfold-l-en-/ Anonymkode: 1739b...f11 Er nok dette ja. Eg kjem også frå ein annan del av landet og har i det siste lagt merke til det HI påpeiker. Nektar å tru at ein så stor del av austlendingane som er på tv for tida kjem frå Østfold, så den L-en må jo berre bre om seg… eller er det talefeil? Anonymkode: fdb82...9fb
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #17 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er nok dette ja. Eg kjem også frå ein annan del av landet og har i det siste lagt merke til det HI påpeiker. Nektar å tru at ein så stor del av austlendingane som er på tv for tida kjem frå Østfold, så den L-en må jo berre bre om seg… eller er det talefeil? Anonymkode: fdb82...9fb Tykk L er ikke talefeil. Det er slik vi preker her jeg bor. Det heter OsLo med trykk på L og ikke OSlo med trykk på S. Anonymkode: 6235d...cc2
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #18 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Tykk L er ikke talefeil. Det er slik vi preker her jeg bor. Det heter OsLo med trykk på L og ikke OSlo med trykk på S. Anonymkode: 6235d...cc2 Det jeg sier er jo at barna IKKE får til tjukk L. Anonymkode: 9279c...dc3
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #19 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Tykk L er ikke talefeil. Det er slik vi preker her jeg bor. Det heter OsLo med trykk på L og ikke OSlo med trykk på S. Anonymkode: 6235d...cc2 Det heter Oslo uten jod, ja. Anonymkode: 80c7b...3bb
☆☆☆ Skrevet 20. desember 2021 #20 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det jeg sier er jo at barna IKKE får til tjukk L. Anonymkode: 9279c...dc3 Det er vel no det er på tide å drite seg ut ved å innrømme at eg nok ikkje høyrer skinaden på ein korrekt og ein mislukka tjukk l. Begge deler er framand for meg, og eg må seie at fenomenet med at barn ikkje klarer lyden har gått meg hus forbi.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #21 Skrevet 20. desember 2021 ☆☆☆ skrev (1 minutt siden): Det er vel no det er på tide å drite seg ut ved å innrømme at eg nok ikkje høyrer skinaden på ein korrekt og ein mislukka tjukk l. Begge deler er framand for meg, og eg må seie at fenomenet med at barn ikkje klarer lyden har gått meg hus forbi. Jeg hører bare at de sier det annerledes enn voksne, og har da antatt at fordi jeg bare har hørt små barn snakke sånn, så er det er en talefeil.. men språkutvikling er jo en mer interessant forklaring! Anonymkode: 9279c...dc3
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #22 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Interessant! Kanskje det rett og slett er språkutvikling? 🤔 Anonymkode: 9279c...dc3 Ja, det må det være. Mine to barn er oppvokst i Oslo med foreldre fra Østlandet og begge to holder på med den Østfold-L en 😅 - og de skjønner ikke hva jeg mener når jeg påpeker det.. 🤷♀️ Anonymkode: 996ea...9e5
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #23 Skrevet 20. desember 2021 Jeg har to barn på 7 og 6 år. Den eldste har tykk L. Helt ærlig blør ørene mine litt når jeg hører det, å jeg prøver å rette opp i det. Det høres ut som om han er fra Fredrikstad, å den dialekten er ikke rålekker. Vi merket det mer når vi fikk ett barn til, Albert. NRKs julekalender har mange barn med tykk L selv om de ikke har dialekt som tilsvarer at de skulle hatt det.. Hører mer og mer av det her på Østlandet. Anonymkode: 072c0...f05
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #24 Skrevet 20. desember 2021 1 hour ago, Anonym bruker said: Dette er ikke for å være bedreviter, jeg bare lurer oppriktig. Jeg er fra Bergen, og her har vi ikke tjukk L, men jeg hører at mange østlandske barn på TV sliter med ord som feks "aldri", "alltid" og "ball". Har dette noe som har blitt mer utbredt i det siste? Anonymkode: 9279c...dc3 det har jeg ikke merket,men S derimot sliter mange med Anonymkode: 2aaaa...ef0
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #25 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Bergensere uttaler jo R' en feil. Riktig R brukes tunga og ikke skarring fra halsen. Anonymkode: 6235d...cc2 Sier du det til alle franskmenn og tyskere også? At de har talefeil? Snakk om å leve i egen boble. Hverken rulle-R eller skarre-R er feil, det kalles dialekt her til lands, eller rett og slett et annet språk, som fransk, tysk etc. Anonymkode: fe79d...b00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå